2022-01-04, 09:04
  #13
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Och högerpolitikerna fortsätter att göra arbetsmarknaden otryggare samt öka konkurrensen, allt för att lokalbefolkningen inte ska våga skaffa barn så att de kan fortsätta skrika om att vi behöver massor av invandrare.

Trams.
Det var vänstern och liberalerna som tvingade ut de svenska kvinnorna på arbetsmarknaden och som införde dagis.

DÄR har vi anledningen till varför vi har så få födda barn.

Gör det attraktivt för etniska svenskor att stanna hemma och föda barn istället! (Exempelvis 1 miljon rent i bonus per barn).
Citera
2022-01-04, 09:04
  #14
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Och högerpolitikerna fortsätter att göra arbetsmarknaden otryggare samt öka konkurrensen, allt för att lokalbefolkningen inte ska våga skaffa barn så att de kan fortsätta skrika om att vi behöver massor av invandrare.
Det är inte ekonomi som får oss att inte skaffa barn utan kulturella förändringar. Vet hur många kvinnor som helst som är nöjda med ett barn, detta även om mannen (om det nu finns en man med i bilden) vill ha fler. Och detta är inga fattiga personer utan är väletablerade på arbetsmarknaden, bosatt i fina villor etc.
Citera
2022-01-04, 09:05
  #15
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det gäller inte bara de äldre. Ett mycket typisk scenario:

-Har du gett Agda insulin?
-Ska jag ge Agda insulin?
-Jag frågar om du har gett Agda insulin.
-Aha, jag ska ge Agda insulin.

Man får öppna medicinskåpet och titta.

Byt ut mot i princip allt, som har Agda fått mat, har du bytt på Agda, ligger Agda i sängen, har du hjälpt Agda att borsta tänderna?
-Aha, ska jag borsta Agda?

Har absolut ingenting emot invandrare i vården, men svensk-kurser är väldigt viktigt.
Så är det, men man kan kräva mer av de som redan är i branschen.

Riktigt roligt blir det när två invandrare med dålig svenska ska förmedla information till varandra vid överlämning mellan två arbetspass eller dylikt.

- Jag idag ge Agda insulin.
- Agda förkylning?
- Just ja, du inte ge insulin.
- Jag inte gå till Agda ikväll för hon förkyld? Okej, okej.

Kan bli rätt allvarliga konsekvenser. Och det hemska är att personalen pga språkbrister inte ens uppmärksammar och registrerar när nånting gått fel. De tror sig sköta arbetet perfekt, och förstår inte alls varför nån skulle vilja införa språkkrav.
Citera
2022-01-04, 09:05
  #16
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det gäller inte bara de äldre. Ett mycket typisk scenario:

-Har du gett Agda insulin?
-Ska jag ge Agda insulin?
-Jag frågar om du har gett Agda insulin.
-Aha, jag ska ge Agda insulin.

Man får öppna medicinskåpet och titta.

Byt ut mot i princip allt, som har Agda fått mat, har du bytt på Agda, ligger Agda i sängen, har du hjälpt Agda att borsta tänderna?
-Aha, ska jag borsta Agda?

Har absolut ingenting emot invandrare i vården, men svensk-kurser är väldigt viktigt.
Så är det, men man kan kräva mer av de som redan är i branschen.

Ja, det är mer än lite pinsamt när våra "pensionärsräddare" inte ens bemödar sig att lära sig språket i det land som tagit emot dom med öppna armar.
Sanslöst jävla respektlöst!
Citera
2022-01-04, 09:06
  #17
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Riktigt roligt blir det när två invandrare med dålig svenska ska förmedla information till varandra vid överlämning mellan två arbetspass eller dylikt.

- Jag idag ge Agda insulin.
- Agda förkylning?
- Just ja, du inte ge insulin.
- Jag inte gå till Agda ikväll för hon förkyld? Okej, okej.

Kan bli rätt allvarliga konsekvenser. Och det riktigt hemska är att personalen pga språkbrister inte ens uppmärksammar och registrerar när nånting gått fel. De tror sig sköta arbetet perfekt, och förstår inte alls varför nån skulle vilja införa språkkrav.
Man kan skratta, men det du beskriver är inte på något sätt ovanligt.
Citera
2022-01-04, 09:07
  #18
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
Ja, det är mer än lite pinsamt när våra "pensionärsräddare" inte ens bemödar sig att lära sig språket i det land som tagit emot dom med öppna armar.
Sanslöst jävla respektlöst!
Det pinsamma är att det inte ställs mer krav på de som arbetar inom omsorgen.

Jag skulle uppskatta om man ställde frågan till oss som arbetar inom omsorgen, hur ofta missförstånd sker och hur ofta man dubbelkollar saker och hur ofta man gör saker själv för att den man pratar med helt enkelt inte förstår.
__________________
Senast redigerad av constant 2022-01-04 kl. 09:12.
Citera
2022-01-04, 09:09
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Trams.
Det var vänstern och liberalerna som tvingade ut de svenska kvinnorna på arbetsmarknaden och som införde dagis.

DÄR har vi anledningen till varför vi har så få födda barn.

Gör det attraktivt för etniska svenskor att stanna hemma och föda barn istället! (Exempelvis 1 miljon rent i bonus per barn).

Märkligt att det gick bra att behålla en stabil befolkning med heltidsarbetande kvinnor, innan Reinfeldt et.al. kom på att vi skulle öppna våra hjärtan.
Citera
2022-01-04, 09:10
  #20
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Märkligt att det gick bra att behålla en stabil befolkning med heltidsarbetande kvinnor, innan Reinfeldt et.al. kom på att vi skulle öppna våra hjärtan.
Antalet äldre i behov av omsorg har ökat drastiskt sedan dess.
Citera
2022-01-04, 09:11
  #21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det mest spännande är att ansvariga är förvånade.
Anställer man personer som inte kan svenska som då ska prata med personer som inte alltid hör så bra så kommer det leda till fel. Hade vi inte tagit in all skit i landet så hade vi inte haft några problem med detta heller. Det blir många följdverkningar på att ta in invandrare i landet och ge dem ett jobb som faktiskt kräver utbildning och kunskap som många av dessa saknar.
Citera
2022-01-04, 09:12
  #22
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det pinsamma är att det inte ställs mer krav på de som arbetar inom omsorgen.

Men är dom utbildade undersköterskor på dessa ställen?
Citera
2022-01-04, 09:14
  #23
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
Men är dom utbildade undersköterskor på dessa ställen?
Inte alla, men de flesta. För att ge läkemedel så ska man vara delegerad, alltså ha genomgått en kortare kurs i vad man ska göra. Det finns de som ber sina svensktalande vänner göra proven åt dem, för att de inte förstår frågorna som för övrigt är ganska enkla och tydliga.
__________________
Senast redigerad av constant 2022-01-04 kl. 09:16.
Citera
2022-01-04, 09:16
  #24
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det mest spännande är att ansvariga är förvånade.
Anställer man personer som inte kan svenska som då ska prata med personer som inte alltid hör så bra så kommer det leda till fel. Hade vi inte tagit in all skit i landet så hade vi inte haft några problem med detta heller. Det blir många följdverkningar på att ta in invandrare i landet och ge dem ett jobb som faktiskt kräver utbildning och kunskap som många av dessa saknar.

Det är väl någon batik-kärring som skött anställningarna, i vanlig ordning..

-Oj, kan du inte svenska? Vilken spännande utmaning!

Medans de "ansvariga" står där helt ovetandes, eftersom dom varit på en teambuilding-kurs i 47 veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in