Citat:
Ursprungligen postat av
constant
Det gäller inte bara de äldre. Ett mycket typisk scenario:
-Har du gett Agda insulin?
-Ska jag ge Agda insulin?
-Jag frågar om du har gett Agda insulin.
-Aha, jag ska ge Agda insulin.
Man får öppna medicinskåpet och titta.
Byt ut mot i princip allt, som har Agda fått mat, har du bytt på Agda, ligger Agda i sängen, har du hjälpt Agda att borsta tänderna?
-Aha, ska jag borsta Agda?
Har absolut ingenting emot invandrare i vården, men svensk-kurser är väldigt viktigt.
Så är det, men man kan kräva mer av de som redan är i branschen.
Riktigt roligt blir det när två invandrare med dålig svenska ska förmedla information till varandra vid överlämning mellan två arbetspass eller dylikt.
- Jag idag ge Agda insulin.
- Agda förkylning?
- Just ja, du inte ge insulin.
- Jag inte gå till Agda ikväll för hon förkyld? Okej, okej.
Kan bli rätt allvarliga konsekvenser. Och det hemska är att personalen pga språkbrister inte ens uppmärksammar och registrerar när nånting gått fel. De tror sig sköta arbetet perfekt, och förstår inte alls varför nån skulle vilja införa språkkrav.