2022-01-03, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Det drar ihop sig. 40% ökning i mortalitet åldrarna 18-64 enligt stort försäkringsbolag. Ej covid dödsfall. Brott mot mänskligheten är absolut på bordet

https://rwmalonemd.substack.com/p/what-if-the-largest-experiment-on

Om man läser artikeln som de hänvisar till:

https://www.thecentersquare.com/indiana/indiana-life-insurance-ceo-says-deaths-are-up-40-among-people-ages-18-64/article_71473b12-6b1e-11ec-8641-5b2c06725e2c.html (gå via en US Proxy)

Citat:
The CDC weekly death counts, which reflect the information on death certificates and so have a lag of up to eight weeks or longer, show that for the week ending Nov. 6, there were far fewer deaths from COVID-19 in Indiana compared to a year ago – 195 verses 336 – but more deaths from other causes – 1,350 versus 1,319.

Det dör alltså 195 (336 förra året) i Covid 19 men detta är inget man oroar sig för - istället väljer man att oroa sig för en 2% högre mortalitet i andra dödsorsaker?

Det är ju Covid 19 som står för den extra dödligheten - hur kan man inte se det?
Citera
2022-01-03, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Danmark
————-
Større andel covid-19-relaterede indlæggelser blandt uvaccinerede personer

Antallet af covid-19 relaterede indlæggelser var i uge 51 på 59,1 pr. 100.000 uvaccinerede personer fra 12 år og derover.
For personer med fuld effekt af det primære vaccinationsforløb og personer med fuld effekt af revaccination (booster) var antallet henholdsvis 10,8 og 12,7. Altså langt mindre.

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/storre-andel-covid-19-relaterede-indlaggelser-blandt-uvaccinerede-personer

https://politiken.dk/indland/art8552789/Her-er-forskellen-på-hvor-ofte-vaccinerede-og-ikke-vaccinerede-bliver-indlagt

Skillnaden är nog ännu större om man jämför olika åldersgrupper istället för att bunta ihop alla över 12 år.

Det är ju många unga (men över 12 år) som inte är vaccinerade och dessa hamnar sällan på sjukhus oavsett om de är vaccinerade eller inte.
Citera
2022-01-03, 20:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Inrapporteringen släpade efter från regionerna efter helg. Därav ingen rapportering på måndagar. Meddelades för länge sedan.

Andra länder kan rapportera trots att det är helg.
Citera
2022-01-03, 20:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
För att du hostar upp ogundade gissningar stup i kvarten...?

Om du läste det jag citerade så framgår det tydligt att barn i riskgrupp t ex, inte kommer få medicinen.

Är det en kontrainteraktion att vara barn?

Hur fan kom barn med i bilden? Jag har inte påstått något sådant.
Citera
2022-01-03, 20:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Undrar om ökningen I VG beror på vård av annat än covid, men också positiv covid. Den konspiratoriska procenten av mig noterar att de skriver "inneliggande patienter med positiv covid-19". Likt Danmark och UK, där man ju ser att andelen som vårdas för annat och samtidigt har testat positivt ökar snabbt.

Det ser jag gärna att Socialstyrelsen klargör på nästa PK. Är det bara de som vårdas för covid som ingår?

Det kan ju hända att de fångar upp positiva som behandlas för annat, så som man gjorde i Sydafrika?
Citera
2022-01-03, 20:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Sverige har om något underdödlighet 2021 i åldrarna 15-44 samt 45-64, vilket framgår av Euromomo

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Störst överdödlighet verkar vaccinälskarna i Ungern ha.

61,4% fullvaccinerade låter inte som några vaccinälskare.
Citera
2022-01-03, 20:28
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
61,4% fullvaccinerade låter inte som några vaccinälskare.

Nej, jag gjorde misstaget att försöka mig på ironi i skrift.
Citera
2022-01-03, 20:41
Medlem
Citat:
Nej, jag gjorde misstaget att försöka mig på ironi i skrift.

😝
Citera
2022-01-03, 20:55
Medlem
Citat:
Undrar om ökningen I VG beror på vård av annat än covid, men också positiv covid. Den konspiratoriska procenten av mig noterar att de skriver "inneliggande patienter med positiv covid-19". Likt Danmark och UK, där man ju ser att andelen som vårdas för annat och samtidigt har testat positivt ökar snabbt.

Det ser jag gärna att Socialstyrelsen klargör på nästa PK. Är det bara de som vårdas för covid som ingår?

Risken är stor att sjuk vårdpersonal smittar övriga icke covid-patientgrupper med covid eftersom dom pressas att jobba trots karantän.
Risken ökar ju större spridningen av omikron blir.
Hur många i vårdpersonalen har krassliga barn hemma. Troligtvis ganska många.
Citera
2022-01-03, 20:58
Medlem
revodnebs avatar
Det är ganska fascinerande att jämföra länder, exempelvis Ryssland mot UK:

Ryssland
Smittade +16343
Döda +835
Vaccinerade 46,5%

UK:
Smittade +157758
Döda +42
Vaccinerade 70,5%

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Vaccinen verkar göra nytta.
Citera
2022-01-03, 20:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Risken är stor att sjuk vårdpersonal smittar övriga icke covid-patientgrupper med covid eftersom dom pressas att jobba trots karantän.
Risken ökar ju större spridningen av omikron blir.
Hur många i vårdpersonalen har krassliga barn hemma. Troligtvis ganska många.

Det är därför (bland annat det hade varit så bra med distansundervisning).
Citera
2022-01-03, 21:11
Medlem
Citat:

I Socialstyrelsens statistik så blandar de "MED Covid" "FÖR Covid" och "Covid-patienter". Jag skrev till dem och frågade vad som gäller (definitioner) men ansvarig person hade semester denna vecka, så jag får se om jag får något svar nästa vecka. När jag kollade NNS i Englands definitioner så räknar de de "MED Covid" vilket bla. innefattar alla på sjukhus som varit konstaterat smittad inom 14 dagar innan. Det som inte framgår är om man alltid testar alla som tas in på sjukhus och även de räknas med? Troligen är det så?

Det var inte för att jag vill vara konspiratorisk som jag frågade dem utan mest för att vi med Omikron som är mild och väldigt smittsam kommer att se många "vanliga" sjukhuspatienter hamna i Covid-kategorin i så fall och då kommer Omikron att se allvarligare ut än den är. Det verkar vara så i UK enligt Dr. Johns podcast. Likaså i Sydafrika.

Covid-sjukdom är lite lurigt eftersom man kan få så många olika symptom och samma man kan få av andra sjukdomar. Kan det vara så att det är en läkare som skall göra en diagnos som skall innefatta Covid och det då är dem man ser dem i statistiken?

Enligt Wikipedia
Medicinsk diagnostik är en bedömning av en patients hälsotillstånd och en identifiering av eventuella sjukdomar eller tillstånd. För att en diagnos ska kunna ställas krävs ofta särskilda medicinska undersökningar: exempelvis undersökning av blod, EKG eller röntgenundersökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in