Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Undrar om ökningen I VG beror på vård av annat än covid, men också positiv covid. Den konspiratoriska procenten av mig noterar att de skriver "inneliggande patienter med positiv covid-19". Likt Danmark och UK, där man ju ser att andelen som vårdas för annat och samtidigt har testat positivt ökar snabbt.
Det ser jag gärna att Socialstyrelsen klargör på nästa PK. Är det bara de som vårdas för covid som ingår?
I Socialstyrelsens statistik så blandar de "MED Covid" "FÖR Covid" och "Covid-patienter". Jag skrev till dem och frågade vad som gäller (definitioner) men ansvarig person hade semester denna vecka, så jag får se om jag får något svar nästa vecka. När jag kollade NNS i Englands definitioner så räknar de de "MED Covid" vilket bla. innefattar alla på sjukhus som varit konstaterat smittad inom 14 dagar innan. Det som inte framgår är om man alltid testar alla som tas in på sjukhus och även de räknas med? Troligen är det så?
Det var inte för att jag vill vara konspiratorisk som jag frågade dem utan mest för att vi med Omikron som är mild och väldigt smittsam kommer att se många "vanliga" sjukhuspatienter hamna i Covid-kategorin i så fall och då kommer Omikron att se allvarligare ut än den är. Det verkar vara så i UK enligt Dr. Johns podcast. Likaså i Sydafrika.
Covid-sjukdom är lite lurigt eftersom man kan få så många olika symptom och samma man kan få av andra sjukdomar. Kan det vara så att det är en läkare som skall göra en diagnos som skall innefatta Covid och det då är dem man ser dem i statistiken?
Enligt Wikipedia
Medicinsk diagnostik är en bedömning av en patients hälsotillstånd och en identifiering av eventuella sjukdomar eller tillstånd. För att en diagnos ska kunna ställas krävs ofta särskilda medicinska undersökningar: exempelvis undersökning av blod, EKG eller röntgenundersökning.