2022-01-03, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad har jag skrivit som är fel menar du? Jag tror inte att man kommer kunna skaka fram väsentligt fler IVA-platser eller akutvårdplatser efter helgen. Tror du det?
Vi har ju hela tiden diskuterat akutsjukvård inkl IVA.

Min mor är läkare på ett sjukhus i en medelstor stad, hon gav följande förklaring.

''På ett sjukhus fungerar det som det gör inom många andra verksamheter, man förhåller sig delvis till prognoser. Under julen exempelvis så är oftast prognosen att man förväntar sig att det kommer vara lugnare än vanligt, varav en väldigt hög bemanning oftast inte är nödvändigt under en förhållandevis kort period''

Hur det ser ut i andra städer låter jag vara osagt, men just på hennes sjukhus så det tydligen inte lika stor bemanning, det gäller samtliga avdelningar.
Citera
2022-01-03, 15:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Så vad borde Folkhälsomyndigheten, eller Regeringen kanske du menar, vidta för åtgärder nu enligt dig? Eller vad borde de ha vidtagit redan vid det här laget kanske är en bättre ställd fråga, då jag tolkar det som att du anser att man redan borde ha agerat annorlunda i skenet av de restriktioner som vi har nu?

Tycker inte vi har särskilt mycket rena restriktioner. Det enda som finns är väl den om publikantal? Sedan finns lite rekommendationer om att arbeta hemma, bära munskydd i kollektivtrafiken om det är trångt.

En sak som jag tycker det är jättekonstigt att man inte arbetat hårdare med är distansundervisning i skolan. Man har haft 2 år på sig att hitta plattformar och metodik för det. Jag är övertygad om att 1-2 miljoner skolbarn som vistas i stora klassrum driver på det här rätt bra när de interagerar med varandra.
De träffar lärare och föräldrar som smittar andra, som smittar andra osv.
Sedan skulle man kunna göra det till ett krav med munskydd i alla offentliga miljöer, köpcentrum, butiker, gallerior, kollektivtrafik m.m. Vill man snäppa upp det ytterligare kan man säga att det måste vara minst ffp2.

Gym, simhallar, sportarenor m.m. kan man stänga tills vidare. Det går bra att träna utomhus.
Citera
2022-01-03, 15:11
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Härligt när ni två hetsar varandra!

Har du något förslag på land att härma?

Tex Danmark, Uk eller liknande?
För där är det väl lockdown med deras extrema smitta?

Eller är det bara allas vårt föredöme Kina som är bra nog för er?

Varken Danmark eller UK har någon lockdown.

I DK stänger barer och restauranger 23, och biografer/tivoli/badhallar/museer är stängda. Det senare för att förhindra att barn smittar varandra under julen. UK har nog inga restriktioner alls.

Jag tycker att Sverige kan köra på. Det blir kanske som förra vintern på IVA, förmodligen lite bättre men absolut inte värre, och inga restriktioner alls.
Citera
2022-01-03, 15:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Min mor är läkare på ett sjukhus i en medelstor stad, hon gav följande förklaring.

''På ett sjukhus fungerar det som det gör inom många andra verksamheter, man förhåller sig delvis till prognoser. Under julen exempelvis så är oftast prognosen att man förväntar sig att det kommer vara lugnare än vanligt, varav en väldigt hög bemanning oftast inte är nödvändigt under en förhållandevis kort period''

Hur det ser ut i andra städer låter jag vara osagt, men just på hennes sjukhus så det tydligen inte lika stor bemanning, det gäller samtliga avdelningar.

Tror inte akuta ärenden tar julledigt precis. Det man kan styra om schema-mässigt är väl just planerade operationer osv. Men Covid-sjukvården är ju inte direkt någon planerad vård om man bortser från rehab.
Citera
2022-01-03, 15:16
Medlem
Citat:
Tror inte akuta ärenden tar julledigt precis. Det man kan styra om schema-mässigt är väl just planerade operationer osv. Men Covid-sjukvården är ju inte direkt någon planerad vård om man bortser från rehab.

Som sagt, det kan säkert skilja sig från stad till stad, vilket det nog gör. Detta gällde som sagt alla avdelningar på sjukhuset i fråga, även akutsjukvård.
Citera
2022-01-03, 15:18
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att folk inte tar semester på sjukhusen, men på dig låter det som att akuten och IVA lägger ned under storhelgerna. Vet inte om det är en nyhet för dig, men det pågår verksamhet dygnet runt på sjukhusen, även på julafton.
Då så, då fattar du kanske också att det finns betydligt fler iva-platser i jan/feb om det skulle behövas, utifall dina fantasier slår in om att det går åt helvete och omikronförkylningen spridits okontrollerat i de "öppna" skolorna där barnen inte tvingas använda munblöja osv osv.
Citera
2022-01-03, 15:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Då så, då fattar du kanske också att det finns betydligt fler iva-platser i jan/feb om det skulle behövas, utifall dina fantasier slår in om att det går åt helvete och omikronförkylningen spridits okontrollerat i de "öppna" skolorna där barnen inte tvingas använda munblöja osv osv.

Visa gärna en källa på IVA-platserna under jullovet och hur det ser ut annars då.
Jag är övertygad om att covid19 kommer att öka under jan-feb och att det hänger samman med öppna skolor. Det enda som möjligen kan bromsa en explosiv utveckling är en ökad takt i vaccineringarna, men många, inte minst storstadsregionerna ligger väldigt efter vad avser det.
Citera
2022-01-03, 15:31
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Visa gärna en källa på IVA-platserna under jullovet och hur det ser ut annars då.
Jag är övertygad om att covid19 kommer att öka under jan-feb och att det hänger samman med öppna skolor. Det enda som möjligen kan bromsa en explosiv utveckling är en ökad takt i vaccineringarna, men många, inte minst storstadsregionerna ligger väldigt efter vad avser det.

Om du hade följt med på nyhetssändningar eller presskonferenser redan förra året inför jul, så hade du kommit ihåg just hur antalet disponibla iva-platser minskade under julledigheten.
Tror du på riktigt att det inte påverkar när dessa yrkesgrupper firar jul med sin familj?
Tror du man skriver på ett kontrakt att man aldrig får vara ledig under julen när man jobbar inom vården.

Polis och brandmän brukar ha ett rullande schema för hur det går till under ledigheterna. Oftast är du i tjänst var tredje år runt jul och nyår.
Det är ju knappast så att lika många iva-sköterskor är,lediga en vanlig helg som under jul..

Jag tror att du fattar men vägrar erkänna att du tänkt fel..
Citera
2022-01-03, 15:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Om du hade följt med på nyhetssändningar eller presskonferenser redan förra året inför jul, så hade du kommit ihåg just hur antalet disponibla iva-platser minskade under julledigheten.
Tror du på riktigt att det inte påverkar när dessa yrkesgrupper firar jul med sin familj?
Tror du man skriver på ett kontrakt att man aldrig får vara ledig under julen när man jobbar inom vården.

Polis och brandmän brukar ha ett rullande schema för hur det går till under ledigheterna. Oftast är du i tjänst var tredje år runt jul och nyår.
Det är ju knappast så att lika många iva-sköterskor är,lediga en vanlig helg som under jul..

Jag tror att du fattar men vägrar erkänna att du tänkt fel..

Har inte sett någon statistik på att antalet disponibla IVA-platser varierar över helgerna faktiskt, men har du någon bra känna så får du gärna länka till det.
Självklart har alla yrkesgrupper semester och ledighet. Det behöver dock inte innebära att man stänger ned verksamheten. Inom vården är det ju vanligt med skift. IVA måste ju vara bemannat dygnet runt 365 dagar om året. Säkerligen minst tre skift och alla tar inte semester samtidigt. Jag vet massor av folk som jobbar under helgerna och högtider.
Citera
2022-01-03, 15:49
Medlem
https://www.expressen.se/kvallsposten/gravida-larare-stoppas--fran-att-jobba-smittorisk/

" Vi menar att det är diskriminering. Arbetsförbudet är på grund av graviditet, och det är direkt kopplat till kön. Andra riskgrupper hanteras på ett annat sätt och är välkomna att jobba, säger Rickard Severin, ordförande för Lärarförbundet i Lund "

Dags att kalla in Agnes Wold igen.
Hon får styra upp, man får inte ta upp biologiska skillnader inom vetenskap.
Citera
2022-01-03, 15:52
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Har inte sett någon statistik på att antalet disponibla IVA-platser varierar över helgerna faktiskt, men har du någon bra känna så får du gärna länka till det.
Självklart har alla yrkesgrupper semester och ledighet. Det behöver dock inte innebära att man stänger ned verksamheten. Inom vården är det ju vanligt med skift. IVA måste ju vara bemannat dygnet runt 365 dagar om året. Säkerligen minst tre skift och alla tar inte semester samtidigt. Jag vet massor av folk som jobbar under helgerna och högtider.
Du kan ju inte vara på riktigt. För att du känner massor med folk som jobbar på högtider betyder det inte att du känner ännu fler som jobbar då det inte är högtider. Brukar du kolla upp det? Kollar du om dina bekanta jobbar på en måndag mitt i februari? Alla vårdinrättningar har lägre bemanning på jul och högtider. Det är så det fungerar och alltid har fungerat. Ingen annan än du babblar om att man stänger ner. Man kör verksamheten på lägre bemanning helt enkelt.
Citera
2022-01-03, 15:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
10 dagar sedan kompis.

Hur tror du det utvecklar sig med en fördubblingstid på 2 dagar

Du blandar uppenbarligen ihop virusets undanträngningseffekt med smittspridning. Det finns ingen uppenbar koppling däremellan. 2 dagar blir dessutom fel oavsett vad du avsåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in