Citat:
Ursprungligen postat av
AngLittle
Så vad borde Folkhälsomyndigheten, eller Regeringen kanske du menar, vidta för åtgärder nu enligt dig? Eller vad borde de ha vidtagit redan vid det här laget kanske är en bättre ställd fråga, då jag tolkar det som att du anser att man redan borde ha agerat annorlunda i skenet av de restriktioner som vi har nu?
Tycker inte vi har särskilt mycket rena restriktioner. Det enda som finns är väl den om publikantal? Sedan finns lite rekommendationer om att arbeta hemma, bära munskydd i kollektivtrafiken om det är trångt.
En sak som jag tycker det är jättekonstigt att man inte arbetat hårdare med är distansundervisning i skolan. Man har haft 2 år på sig att hitta plattformar och metodik för det. Jag är övertygad om att 1-2 miljoner skolbarn som vistas i stora klassrum driver på det här rätt bra när de interagerar med varandra.
De träffar lärare och föräldrar som smittar andra, som smittar andra osv.
Sedan skulle man kunna göra det till ett krav med munskydd i alla offentliga miljöer, köpcentrum, butiker, gallerior, kollektivtrafik m.m. Vill man snäppa upp det ytterligare kan man säga att det måste vara minst ffp2.
Gym, simhallar, sportarenor m.m. kan man stänga tills vidare. Det går bra att träna utomhus.