2022-01-03, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Om du vill begränsa sökningen så ett tips är att begränsa sökningen till exempel ; "senaste månaden", "senaste veckan" eller "senaste året" så du får mer aktuella sökresultat.
(Finns under "sökverktyg" på Google sök.)

Du missförstod nog vad jag försökte förmedla.

Väljer man "senaste månaden", "senaste veckan" eller "senaste året" så får man bara massa träffar från senaste tiden då Googles algoritmer visar det senaste först.

Det jag ville visa var att det alltid har varit problem med bemanning och brist på sjukhusplatser även innan Covid 19.
Citera
2022-01-03, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ja det stämmer och dom har jättebra statistik som jag refererat till 100 gånger läs denna.
https://files.ssi.dk/covid19/omikron/statusrapport/rapport-omikronvarianten-31122021-ct18

Får inte riktigt ut det jag är intresserad av ur detta.
Antal totalt på iva per infekterad under Omicron våg jämfört med delta våg.

Men stämmer det så bör det bli stort tryck på vården i Sverige om någon vecka max.
Citera
2022-01-03, 14:08
Medlem
Citat:
I Danmark försöker man se ljuset i tunneln.

https://www.expressen.se/kvallsposten/prognosen-far-vara-liv--tillbaka-om-tva-manader/

Nu får vi hoppas att detta gäller hela världen och att vi blir av med denna pandemi. För gott önskar jag!

Låter lovande. Problemet är just nu att Sverige bara verkar ha 1/5 av Danmarks smittspridning. Risken är att våra nötter till makthavare satsar på att trycka ner smittan innan våren, klappar varandra om ryggen för sitt idiotiska agerande och därför förlänger pandemin med ytterligare minst ett år - bara för att de kan...
Senast redigerad av Stockholmslivet 2022-01-03 kl. 14:12.
Citera
2022-01-03, 14:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och allt det där andra hjälper inte vaccinpasset mot. Alltså skapar vaccinpasset bara problem.

Sorgligt om skolor och universitet ska måsta stänga ner bara för att man snålat in så på sjukvården. Man har offrat våra barn och ungas framtid genom att skära ner vårdens resurser. Politikerna måste känna sig stolta över denna dumsnålhet.
Hur ser kopplingen mellan besparingar inom vården och nedstängd utbildning ut?
Sämre vård gör att skolor och universitet av någon anledning måste stänga, men varför?
Citera
2022-01-03, 14:12
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok

Men stämmer det så bör det bli stort tryck på vården i Sverige om någon vecka max.

Jo det finns om man räknar lite.

Lite förenklat så kan man säga att mellan 21/11 till 25/12 så har vi 125 000 Deltafall och 48 000 Omikronfall.
Dom allra flesta hamnar på IVA efter 7-10 dagar så dom på IVA borde ha smittats under denna period och antalet är 76 nu vill ja minnas. Det innebär det att drygt 70-75 av 125 000 deltafall och <5 av 48 000 Omikronfall ligger där.

Lite förenklat som sagt men det tyder på en otroligt stor skillnad.
Citera
2022-01-03, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok

Tabell 6 är väl det närmaste man kommer.

21:a November till 25:e December.

Delta (andra varianter än Omikron): 124.740 fall och 98.8% hamnade INTE på sjukhus.
Omikron : 47.778 fall och 99,2% hamnade INTE på sjukhus.

Tabell 5 ger också lite ledtrådar:

Hospitalized 93
Hospitalized in ICU <5
Citera
2022-01-03, 14:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Men din jävla idiot!

Du tror inte fler är lediga över jul och nyår än i vanliga fall?

Fan, du är helt hopplös..

Ett litet citat.

”I Stockholm gick nyligen fyra av akutsjukhusen upp i stabsläge med anledning av rådande situation. Under onsdagen flaggade regionens chefsläkare Johan Bratt om att det under jul och nyår kan ta längre tid att få vård än normalt. Men några indragna semestrar är ännu inte på bordet på varken Södersjukhuset, Danderyds sjukhus, S:t Görans sjukhus, Karolinska universitetssjukhuset eller Södertälje sjukhus.

– Vi har försökt bevilja den ledighet som folk önskar eftersom alla har behov av att få ledighet mer än någonsin. Vi har inte dragit in semestrar men vi har gått in med olika former av incitament som extraersättning för de som är beredda att jobba extra, säger Södersjukhusets chefsläkare Sven Klaesson.”

Jag har aldrig påstått att folk inte tar semester på sjukhusen, men på dig låter det som att akuten och IVA lägger ned under storhelgerna. Vet inte om det är en nyhet för dig, men det pågår verksamhet dygnet runt på sjukhusen, även på julafton.
Citera
2022-01-03, 14:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
I Danmark försöker man se ljuset i tunneln.

https://www.expressen.se/kvallsposten/prognosen-far-vara-liv--tillbaka-om-tva-manader/

Nu får vi hoppas att detta gäller hela världen och att vi blir av med denna pandemi. För gott önskar jag!

Det kan man ju alltid hoppas på, vi får se hur det blir helt enkelt.
Citera
2022-01-03, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jo det finns om man räknar lite.

Lite förenklat så kan man säga att mellan 21/11 till 25/12 så har vi 125 000 Deltafall och 48 000 Omikronfall.
Dom allra flesta hamnar på IVA efter 7-10 dagar så dom på IVA borde ha smittats under denna period och antalet är 76 nu vill ja minnas. Det innebär det att drygt 70-75 av 125 000 deltafall och <5 av 48 000 Omikronfall ligger där.

Lite förenklat som sagt men det tyder på en otroligt stor skillnad.

Är det så otroligt stor skillnad?

Tested positive prior or within
48 hrs after admisson:

Delta: 1,1%
Omikron: 0,7%

På 50.000 fall Delta: 550 på sjukhus.
På 50,000 fall Omikron: 350 på sjukhus.
Citera
2022-01-03, 14:22
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

48 hrs after admisson:

Intensivvårdade var det jag räknade på.
Antal Omikronfall som låg inne 31/12 var 93 resten har med andra ord skrivits ut redan.
Citera
2022-01-03, 14:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Risken för att bli allvarligt sjuk av Omikron verkar vara 50% jämfört med Delta.

På vissa låter det som att risken skulle vara obefintlig med Omikron, men så är det alltså inte.
Sedan har vi ju det mindre roliga, att Omikron tycks vara betydligt mer smittsamt än Delta.

Jag befarar därför starkt att det kan bli en oerhört jobbig situation i Sverige närmaste två-tre månaderna.
Citera
2022-01-03, 14:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

48 hrs after admisson:

Nej, det är inte sådan avgrundsdjup skillnad som vissa försöker påskina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in