2022-01-03, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Risken för att bli allvarligt sjuk av Omikron verkar vara 50% jämfört med Delta.

På vissa låter det som att risken skulle vara obefintlig med Omikron, men så är det alltså inte.
Sedan har vi ju det mindre roliga, att Omikron tycks vara betydligt mer smittsamt än Delta.

Jag befarar därför starkt att det kan bli en oerhört jobbig situation i Sverige närmaste två-tre månaderna.

Varför agerar inte myndigheterna nu? Att gå tillbaka till arbetsplatser och skolor är komplett vansinne. Stäng ner till läget är under kontroll.
Citera
2022-01-03, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Varför agerar inte myndigheterna nu? Att gå tillbaka till arbetsplatser och skolor är komplett vansinne. Stäng ner till läget är under kontroll.
Läget är under kontroll så sluta löjla er..
Senast redigerad av Nibiru2011 2022-01-03 kl. 14:57.
Citera
2022-01-03, 14:31
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Härligt när ni två hetsar varandra!

Har du något förslag på land att härma?

Tex Danmark, Uk eller liknande?
För där är det väl lockdown med deras extrema smitta?

Eller är det bara allas vårt föredöme Kina som är bra nog för er?
Citera
2022-01-03, 14:33
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att folk inte tar semester på sjukhusen, men på dig låter det som att akuten och IVA lägger ned under storhelgerna. Vet inte om det är en nyhet för dig, men det pågår verksamhet dygnet runt på sjukhusen, även på julafton.

Tror du att del är fler eller färre vårdplatser tillgängliga under jul och nyår?
Citera
2022-01-03, 14:39
Medlem
Citat:

Frågan är hur mycket man tjänar på att stänga in 0-40 åringar som i grunden är fullt friska.
Citera
2022-01-03, 14:42
Medlem
Citat:

Slutpunkten för pandemin är när smittspridningen blivit självreglerande - att det blivit en accepterad säsongssmitta.
För att nå dit behöver vi mer smittspridning, inte mindre. Som tur är har vi vaccin som skyddar bra mot död och svår sjukdom.

Alternativet är en evig pandemi: Det senaste halvåret är illa nog, där vi trots brett vaccinskydd har hållt nere smittan, bortslösad tid.
Citera
2022-01-03, 14:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Ja, jag tycker likadant, men vid det här laget har man ju lärt sig hur regeringen och Folkhälsomyndigheten resonerar. Man gör i princip ingenting i ett förebyggande syfte. Man vidtar bara åtgärder när man ser att vi får en kraftigt ökad smittspridning. Man tror att åtgärder är som en termostat som man kan öka och minska på och därigenom parera tryck på sjukvård m.m. Man tror att man kan detaljstyra, eller vill åtminstone ge sken av det. Risken - som jag ser det - är att hela situationen kommer gå överstyr fullständigt innan man ens har hunnit trycka på knappen. Smittspridning, symtom, sjukhusbesök sker ju med eftersläpning och har man då ett virus som sprids oerhört snabbt kommer man aldrig att hinna med.
Citera
2022-01-03, 14:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tror du att del är fler eller färre vårdplatser tillgängliga under jul och nyår?

Vad gäller akutvård, samt IVA tror jag det är ungefär lika många. Däremot kan säkerligen planerad vård komma att minskas ned, men det är ju inte vad vi diskuterar här. Tror du man bara drar sladden ur hjärt/lungmaskinen och går hem för att fira jul? Låter nästan så på dig.
Citera
2022-01-03, 14:55
Medlem
Citat:
Vad gäller akutvård, samt IVA tror jag det är ungefär lika många. Däremot kan säkerligen planerad vård komma att minskas ned, men det är ju inte vad vi diskuterar här. Tror du man bara drar sladden ur hjärt/lungmaskinen och går hem för att fira jul? Låter nästan så på dig.

Du kan ha fel ibland IMBILDEN, det är inget du behöver skämmas över. Det är ingen som påstår att man klappar igen dörrarna under julledigheten eller andra storhelger, däremot är det ett faktum att verksamheten inte är lika stor.
Citera
2022-01-03, 14:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Du kan ha fel ibland IMBILDEN, det är inget du behöver skämmas över. Det är ingen som påstår att man klappar igen dörrarna under julledigheten eller andra storhelger, däremot är det ett faktum att verksamheten inte är lika stor.

Vad har jag skrivit som är fel menar du? Jag tror inte att man kommer kunna skaka fram väsentligt fler IVA-platser eller akutvårdplatser efter helgen. Tror du det?
Vi har ju hela tiden diskuterat akutsjukvård inkl IVA.
Citera
2022-01-03, 15:00
Medlem
Citat:
Ja, jag tycker likadant, men vid det här laget har man ju lärt sig hur regeringen och Folkhälsomyndigheten resonerar. Man gör i princip ingenting i ett förebyggande syfte. Man vidtar bara åtgärder när man ser att vi får en kraftigt ökad smittspridning. Man tror att åtgärder är som en termostat som man kan öka och minska på och därigenom parera tryck på sjukvård m.m. Man tror att man kan detaljstyra, eller vill åtminstone ge sken av det. Risken - som jag ser det - är att hela situationen kommer gå överstyr fullständigt innan man ens har hunnit trycka på knappen. Smittspridning, symtom, sjukhusbesök sker ju med eftersläpning och har man då ett virus som sprids oerhört snabbt kommer man aldrig att hinna med.

Så vad borde Folkhälsomyndigheten, eller Regeringen kanske du menar, vidta för åtgärder nu enligt dig? Eller vad borde de ha vidtagit redan vid det här laget kanske är en bättre ställd fråga, då jag tolkar det som att du anser att man redan borde ha agerat annorlunda i skenet av de restriktioner som vi har nu?
Citera
2022-01-03, 15:01
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in