2022-01-03, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Stinas största konkurrenter var ju länge äldre norskor som inte listas här. Medan Stina var helt överlägsen alla som var yngre än sig själv. Fajten mot Svahn hade blivit en intressant sådan men varande en tredjedels säsong..

Men dominant mellan 2016-2019, det var hon.

Det jag reagerade på var påståendet att Stina avslutade karriären p.g.a. den ökade konkurrensen. Ser man till statistiken är motsatsen mer sannolik. Men till skillnad mot många andra är jag ödmjuk nog att erkänna att jag inte vet varför Stina bytte sport.

Som du säger så var norskorna hennes svåraste motståndare. Även om det bara var Falla som var något de hot de sista åren.
Delvis för att Stina blev bättre och delvis för att norskorna blev sämre.
Björgen tog bara en pallplats efter säsongen efter säsongen 14/15. Östberg och Weng (undantaget Åre) har inga pallplatser efter säsongen 16/17.

Jag måste erkänna att jag saknar Stinas dueller med norskorna. Det är möjligt att Stina vs Svahn hade kunnat bli något liknande på sikt, om Svahn utvecklar sin kapacitet. Jonnas insatser på VM är det jag tycker ligger närmast Stinas nivå de senaste säsongerna.

Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Men vad är det du inte fattar? Sundling Svahn Dahlkvist nu också knubbsälen.

De var ju totala juniorer när Stina slog dem när de började bli bättre slutade hon ju. Hennes nemesis falla har ingen chans mot dessa nu och nej hennes nivå är inte märkbart sänkt. Det är svenskorna som är så mycket bättre. Tidigare i karriären fick Stina stryk av andra norskor men då var ju även hon junior. Min poäng är att då hon var som bäst 16-19 var motståndet skralt i jämförelse med nu och även tidigare. Därav menar jag att hon är överskattad givet de som höjer henne till skyarna som bäst någonsin osv ( mest dalmasar?). Hon fattade väl detta själv och bytte sport. Hon har ju själv sagt att hon varken passar för sprint eller distans med sin kroppsform egentligen.

Totala juniorer??
Jonna och Maja är ett år yngre än Stina. Av övriga av dagens toppåkare är Lampic, Fähndrich, Neppy och Stupak 2 år yngre än Stina och Diggins 2 år äldre.
Citera
2022-01-03, 10:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bajjenn
Ebba har ett ypperligt tillfälle att vinna imorgon. Ska bli riktigt spännande att följa morgondagens lopp.

Men det blir väl inga 60 bonus sekunder om man vinner en vanlig etapp ?
Som sprintåkarna får.
Citera
2022-01-03, 10:11
Medlem
Joelfrogs avatar
Vad tror ni om dagens lopp?

Tror såhär:

Neprayeva - Hennig - Andersson - Pärmäkoski - H. Weng - Stadlober - Matintalo - T. Weng
Kläbo - Bolshunov - Golberg - De Fabiani - Röthe - Tönseth - Yakimushkin - Spitsov

Tror på herrsidan Niskanen tröttnar efter att ha dragit för länge, sen blir det 5-7 som sticker iväg och det blir spurtkamp.

På damsidan tror jag det blir 3 eller 4 som går i från och Neprayeva spurtar ner de andra.

Är det en tuff bana idag?
Citera
2022-01-03, 10:14
Medlem
Idag så kommer Ebba Andersson att förlora en spurtduell.
Vissa saker kan förutsägas redan innan lopp genomförts.
Citera
2022-01-03, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Ja, cykel-Adamson. Han gillar skidåkning så det är inte det - men han tog upp det i kontexten att man ganska explicit sagt att TdS är modellerad på Tour de France, men den är ju inte riktigt det, inte minst sen de tog bort Cortina-etappen som nämndes. Speciellt i år är det en serie mycket korta lopp och de som skulle gynnas av lite längre åktider har inte mycket att hämta.

Och det är klart att en hel sprint sliter mycket på finalisterna, förmodligen mer än ett kort distanslopp, men de får också oproportioneligt bra betalt just i år. Men det är en annan sorts belastning än när man åker ett långlopp om dan i tre veckor. Inte minst skulle det tvinga fram en annan ​typ av åkning, på gott och ont.

Jag skulle gärna se att man tänkte lite nygammalt och gjorde en tour där man blandar lite mer mellan etapperna och just efterapade cyklingen mer, längre åktider och platta spurtetapper för Kläbo och bergsetapper för klättrarna, men det får väl bli ett icke-OS-år och det skulle vara mycket svårare att arrangera.
Ja, det hade varit kul om de gick tillbaka till ett tourprogram som liknade det ursprungliga mer. Dock kanske inte så mycket bonussekunder som bidrog till stora avstånd. Kanske:
Prolog 5/10 km klassiskt, individuell start
Sprint fristil <nu kan sprintåkare åka hem>
Skiathlon masstart
10km fristil, jaktstart
Ett längre klassiskt lopp, masstart
Final climb, jaktstart

Eventuellt kunde de väl under vilodagar kört en fortsättning för sprintåkarna och skapat en Tour de Sprint. Efter dag två fortsätter man antingen på distansspåret eller sprintspåret.
Citera
2022-01-03, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Men till skillnad mot många andra är jag ödmjuk nog att erkänna att jag inte vet varför Stina bytte sport.

Åh, den är lätt. För att hon ville tävla i skidskytte. Det är vad hon själv alltid sagt och hon har alltid gjort precis som hon själv vill. Jag ser ingen anledning att ifrågasätta det. Att det skulle bero på någon konkurrenssituation är otroligt långsökt och det finns inga belägg alls för det.

Och det var mitt enda och sista inlägg om Stina i TdS-tråden.
Citera
2022-01-03, 10:39
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Lite skev jämförelse med fotbollen. Två gula i samma match blir utvisning ja, men det är inte riktigt jämförbart här. Och är det verkligen rimligt att gula kort från rullskidlopp på sensommaren ska hänga med in i vintersäsongen?

Det är säkert så att 90 % av korten delas ut på sprintar och då blir det ju väldigt kännbart när ovana sprintåkare ställer till med incidenter på TdS. (Jag försvarar dock inte på något sätt Fridas agerande i sprinten)

Tre minuter blir ju orimligt att fortsätta med om de inte vill att åkare även i fortsättningen ska hoppa av. Bättre att diska direkt från touren i så fall.

Ja, jag vill också ha väck rullskidor samt andra mindre tävlingar ur resonemanget.
Tycker det är logiken i bestraffningen. 2 gula = 1 rött. Blir enkelt att följa och ingen kan snacka bort det.

Vilket tidsstraff hade du tyckt varit rimligt för Frida?
Citera
2022-01-03, 11:08
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Ja, jag vill också ha väck rullskidor samt andra mindre tävlingar ur resonemanget.
Tycker det är logiken i bestraffningen. 2 gula = 1 rött. Blir enkelt att följa och ingen kan snacka bort det.

Vilket tidsstraff hade du tyckt varit rimligt för Frida?
Jag förstår vad du menar, men logiken i jämförelsen haltar ju i och med att två gula i två olika fotbollsmatcher inte leder till rött kort. Är mer som att Frida hade dragit på sig ett gult i prologen och sedan hade fått Diggins på fall så som nu skedde i kvarten.

Under en ligasäsong i fotboll kan du visserligen bli avstängd till följd av gula kort i olika matcher, men då är det väl allt som oftast fråga om att fler än två gula ska till, åtminstone tre.

Jag kan tycka att två gula ska gälla som "rött" i enlighet vad det gör nu om man drar på sig dem under samma "tävlingshelg". Tar du två gula under premiären i Ruka = "rött", tar du två gula under Tour de Ski = "rött", osv.

För "rött" efter ackumulerat antal varningar under flera helger bör man antingen enligt min mening gå upp till tre gula eller börja stryka varningar, men då tycker jag det sistnämnda känns kladdigare och riskerar fler godtyckliga gränsdragningar.
Citera
2022-01-03, 11:22
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Idag så kommer Ebba Andersson att förlora en spurtduell.
Vissa saker kan förutsägas redan innan lopp genomförts.

Ligger i tangentens riktning
Citera
2022-01-03, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Jag förstår vad du menar, men logiken i jämförelsen haltar ju i och med att två gula i två olika fotbollsmatcher inte leder till rött kort. Är mer som att Frida hade dragit på sig ett gult i prologen och sedan hade fått Diggins på fall så som nu skedde i kvarten.

Under en ligasäsong i fotboll kan du visserligen bli avstängd till följd av gula kort i olika matcher, men då är det väl allt som oftast fråga om att fler än två gula ska till, åtminstone tre.

Jag kan tycka att två gula ska gälla som "rött" i enlighet vad det gör nu om man drar på sig dem under samma "tävlingshelg". Tar du två gula under premiären i Ruka = "rött", tar du två gula under Tour de Ski = "rött", osv.

För "rött" efter ackumulerat antal varningar under flera helger bör man antingen enligt min mening gå upp till tre gula eller börja stryka varningar, men då tycker jag det sistnämnda känns kladdigare och riskerar fler godtyckliga gränsdragningar.

Kvittar fotboll eller längdåkning.
Direkt rött för Frida Karlsson i sprinten.
Bättre med direkta poängavdrag i totalen än fjanta omkring med gula kort som utdelas godtyckligt och som i de flesta fall saknar all relevant betydelse.
Direkta poängavdrag drabbar på annat och mera in på skinnet sätt.
Det skulle rensa bort en del yvig körning direkt tror jag.
Citera
2022-01-03, 11:54
Medlem
FNLSs avatar
Kör alla som ifjol vinner diggins totalt, fyra sekunder före Andersson. Neppy 37 efter, niskanen dryga minuten och Sorina en och en halv minut.
(Niskanen har godtyckligt fått pärmens tider från ifjol
Citera
2022-01-03, 11:56
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
Vad tror ni om dagens lopp?

Tror såhär:

Neprayeva - Hennig - Andersson - Pärmäkoski - H. Weng - Stadlober - Matintalo - T. Weng
Kläbo - Bolshunov - Golberg - De Fabiani - Röthe - Tönseth - Yakimushkin - Spitsov

Tror på herrsidan Niskanen tröttnar efter att ha dragit för länge, sen blir det 5-7 som sticker iväg och det blir spurtkamp.

På damsidan tror jag det blir 3 eller 4 som går i från och Neprayeva spurtar ner de andra.

Är det en tuff bana idag?
Deler mesteparten av dine tanker / spådommer.
Men tror Heidi W klatrer oppover fra den 5 plassen du har gitt henne.

Her er startlisten:

https://medias4.fis-ski.com/pdf/2022/CC/2505/2022CC2505SL.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in