Citat:
Stinas största konkurrenter var ju länge äldre norskor som inte listas här. Medan Stina var helt överlägsen alla som var yngre än sig själv. Fajten mot Svahn hade blivit en intressant sådan men varande en tredjedels säsong..
Men dominant mellan 2016-2019, det var hon.
Men dominant mellan 2016-2019, det var hon.
Det jag reagerade på var påståendet att Stina avslutade karriären p.g.a. den ökade konkurrensen. Ser man till statistiken är motsatsen mer sannolik. Men till skillnad mot många andra är jag ödmjuk nog att erkänna att jag inte vet varför Stina bytte sport.
Som du säger så var norskorna hennes svåraste motståndare. Även om det bara var Falla som var något de hot de sista åren.
Delvis för att Stina blev bättre och delvis för att norskorna blev sämre.
Björgen tog bara en pallplats efter säsongen efter säsongen 14/15. Östberg och Weng (undantaget Åre) har inga pallplatser efter säsongen 16/17.
Jag måste erkänna att jag saknar Stinas dueller med norskorna. Det är möjligt att Stina vs Svahn hade kunnat bli något liknande på sikt, om Svahn utvecklar sin kapacitet. Jonnas insatser på VM är det jag tycker ligger närmast Stinas nivå de senaste säsongerna.
Citat:
Men vad är det du inte fattar? Sundling Svahn Dahlkvist nu också knubbsälen.
De var ju totala juniorer när Stina slog dem när de började bli bättre slutade hon ju. Hennes nemesis falla har ingen chans mot dessa nu och nej hennes nivå är inte märkbart sänkt. Det är svenskorna som är så mycket bättre. Tidigare i karriären fick Stina stryk av andra norskor men då var ju även hon junior. Min poäng är att då hon var som bäst 16-19 var motståndet skralt i jämförelse med nu och även tidigare. Därav menar jag att hon är överskattad givet de som höjer henne till skyarna som bäst någonsin osv ( mest dalmasar?). Hon fattade väl detta själv och bytte sport. Hon har ju själv sagt att hon varken passar för sprint eller distans med sin kroppsform egentligen.
De var ju totala juniorer när Stina slog dem när de började bli bättre slutade hon ju. Hennes nemesis falla har ingen chans mot dessa nu och nej hennes nivå är inte märkbart sänkt. Det är svenskorna som är så mycket bättre. Tidigare i karriären fick Stina stryk av andra norskor men då var ju även hon junior. Min poäng är att då hon var som bäst 16-19 var motståndet skralt i jämförelse med nu och även tidigare. Därav menar jag att hon är överskattad givet de som höjer henne till skyarna som bäst någonsin osv ( mest dalmasar?). Hon fattade väl detta själv och bytte sport. Hon har ju själv sagt att hon varken passar för sprint eller distans med sin kroppsform egentligen.
Totala juniorer??
Jonna och Maja är ett år yngre än Stina. Av övriga av dagens toppåkare är Lampic, Fähndrich, Neppy och Stupak 2 år yngre än Stina och Diggins 2 år äldre.