2022-01-02, 23:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
10 dagar sedan kompis.

Hur tror du det utvecklar sig med en fördubblingstid på 2 dagar

Jag tror inte det går så snabbt i Sverige.
Citera
2022-01-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror inte det går så snabbt i Sverige.

Vi får gå efter hur det har sett ut i andra länder, att ”tro” något är knappast ett bra underlag.
Citera
2022-01-02, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det låter som en rimlig tankegång. Ifall vaccinet skulle ha otrevliga effekter med tiden, så är det troligt att även viruset har samma otrevliga effekter.

Eftersom du lider av autoimmunia sjukdomar, får du då någon hjälp av samhället att skydda dig mot viruset? Jag tänker att samhället borde satsa resurser på att skydda personer som är känsliga för både virus och vacciner.

Vettiga funderingar.

Nej, de flesta med autoimmuna sjukdomar rekommenderas att vaccinera sig såvida de inte står på immundämpande medicinering som trycker ner immunförsvaret. Då ska man rådgöra med läkare.
Men jag har ingen sådan medicinering just nu. Det är mitt eget beslut att jag inte vill vaccinera mig och att jag inte vill mixtra mer med mitt redan uppfuckade immunförsvar än vad jag behöver.
Men mitt immunförsvar är alltså överaktivt och ibland har jag hört sägas att det faktiskt skyddar mot infektioner i viss mån. Men om det visat sig i riktiga studier vet jag inte. Jag lever som vanligt och följer rekommendationerna dvs tvättar händer och håller avstånd. Träffar släkt och vänner lite då och då.
Citera
2022-01-02, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
På vilken arbetsplats kan du vara sjukskriven för en liten förkylning tror du?

Du kan, på relativt många arbetsplatser jobba hemma, alltså inte sjukskriva dig. Och det finns arbetsplatser där du kan sjukskriva dig också.
Citera
2022-01-02, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spinninghead
Nej, de flesta med autoimmuna sjukdomar rekommenderas att vaccinera sig såvida de inte står på immundämpande medicinering som trycker ner immunförsvaret. Då ska man rådgöra med läkare.
Men jag har ingen sådan medicinering just nu. Det är mitt eget beslut att jag inte vill vaccinera mig och att jag inte vill mixtra mer med mitt redan uppfuckade immunförsvar än vad jag behöver.
Men mitt immunförsvar är alltså överaktivt och ibland har jag hört sägas att det faktiskt skyddar mot infektioner i viss mån. Men om det visat sig i riktiga studier vet jag inte. Jag lever som vanligt och följer rekommendationerna dvs tvättar händer och håller avstånd. Träffar släkt och vänner lite då och då.

Jag har ungefär samma situation som du med ett galopperande immunförsvar och autoimmuna sjukdomar. Det finns inte en läkare som skriver medicinska intyg just nu, de vet inte ens om de har kompetens att göra det, eftersom medicinen är så ny och de känner inte till kontraindikationerna än, så har jag förstått det. Jag håller också avstånd, jobbar hemifrån, går inte ut på lokal.

Har du funderat på om Novavax vaccin kan vara något för dig?
Citera
2022-01-03, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Robert Malone hade en intressant hypotes om vaccinen. Han menar på att det mycket väl kan vara så, att massvaccinationen gör att stora delar av populationen får ett skevt immunförsvar. Detta eftersom vaccinen är anpassade efter den första varianten, således driver man jordens befolkning till att få ett immunförsvar som är tränat till ett virus som inte längre är i cirkulation.

När dessa personer sen stöter på Omicron, så blir deras immunförsvar taget på sängen och har svårare att hantera det eftersom personens immunrespons är riktat mot något annat. Vaccinen är också väldigt specifika och ger inte ett bredspektrum skydd.

Jag kan givetvis inte verifiera den teorin men det låter logiskt. Rent reflexmässigt så låter det självklart som vansinne att massvaccinera hela jorden mot en mutation som inte ens är i cirkulation. Det måste väl få väldigt konstiga effekter och det vi nu vet med spikproteinet, känns det verkligen som komplett dårskap att låta så många människor bli påfyllda av dessa proteiner inte bara 2 gånger, utan 3, 4, och kanske även ännu fler gånger.
Det finns en bra överlevnadsprincip som säger att man inte ska lägga alla ägg i samma korg. Det är bra att en art agerar olika, för då sprider man risk, och ökar därmed artens sannolikhet att överleva.

Därför är det bra att vissa vaccinerar sig och andra inte.
Citera
2022-01-03, 00:34
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har fortfarande inte sett några övertygande bevis på någon längre immunitet. Allt kommer börja om igen.

Det gör det garanterat.

På samma sätt som influensan gör varje år. Covid har blivit en årlig återkommande influensa.
Citera
2022-01-03, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det gör det garanterat.

På samma sätt som influensan gör varje år. Covid har blivit en årlig återkommande influensa.

I och med att allt fler rapporter verkar tyda på att det nästintill är omöjligt att skilja på en kraftigare förkylning och Omikron så lär vi vara där inom kort i alla fall, om Omikron blir den dominerande varianten i Sverige, vilket allt talar för.
Citera
2022-01-03, 00:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, den "svenska" vägen var nog inget alternativ innan men nu med snälla omikron o hög vaccinationsgrad är det den enda vägen.

"A paper published in the online journal Scientific Reports last year examined what would have happened had Britain followed the Swedish approach. Even assuming the public here would have been as willing to adhere to non-mandatory recommendations as the Swedes (a pretty big assumption) the UK death rate would have at least doubled"

Fast, nu, ligger UK ca 25 procent högre i dödstalen med/i Covid-19/miljon invånare. Och i från början räknade man inte ens in de avlidna på äldreboenderna. Givet att dödstalen skulle ha dämpas efter några hårda månader, och ännu mera senare efter alfa och delta, som i Sverige, så skulle UK, möjligen, kunnat legat på samma nivå som vi gör nu. Nej, UK har inte haft nytta av sina lockdowns och moduleringar ifrån Ferguson och Imperial College har visat sig grovt felaktiga, gång på gång!
Citera
2022-01-03, 01:16
Medlem
outoftheblues avatar
Mer kritik mot Nya Zeelands karantänsystem. En familj på 8 personer är olyckliga över att trängas i två rum som de kanske inte får lämna alls på över en vecka. Sex barn i åldrarna 2 till 15 samt föräldrar har knappt någon golvyta alls på grund av alla sängar.

Dad says MIQ rooms too small for family of eight and no good for mental health

Vincent Rall, his wife Susanne, and their children ranging from 2 to 15 years say they are crammed into two adjoining rooms at the Crown Plaza in Auckland.

"Apart from the beds there is very little floor space and we will be coming up to 200 hours without being outside once we all return our negative test," Rall said.

The family had been living in Norway and trying to get a spot in MIQ for five months.
https://www.nzherald.co.nz/nz/covid-19-coronavirus-dad-says-miq-rooms-too-small-for-family-of-eight-and-no-good-for-mental-health/7TKLGR5B2MUZ3XJG4ZVCHRV734/
Rall said the experience so far was very different to their recent travels through Europe.

"We have just travelled and it was very different and these are countries also dealing with corona."

"There is thought for people's welfare overseas but here it seems like it is only important that the system is being upheld without a thought for the people in it."
Citera
2022-01-03, 01:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Mer kritik mot Nya Zeelands karantänsystem. En familj på 8 personer är olyckliga över att trängas i två rum som de kanske inte får lämna alls på över en vecka. Sex barn i åldrarna 2 till 15 samt föräldrar har knappt någon golvyta alls på grund av alla sängar.

Dad says MIQ rooms too small for family of eight and no good for mental health

Vincent Rall, his wife Susanne, and their children ranging from 2 to 15 years say they are crammed into two adjoining rooms at the Crown Plaza in Auckland.

"Apart from the beds there is very little floor space and we will be coming up to 200 hours without being outside once we all return our negative test," Rall said.

The family had been living in Norway and trying to get a spot in MIQ for five months.
https://www.nzherald.co.nz/nz/covid-19-coronavirus-dad-says-miq-rooms-too-small-for-family-of-eight-and-no-good-for-mental-health/7TKLGR5B2MUZ3XJG4ZVCHRV734/
Rall said the experience so far was very different to their recent travels through Europe.

"We have just travelled and it was very different and these are countries also dealing with corona."

"There is thought for people's welfare overseas but here it seems like it is only important that the system is being upheld without a thought for the people in it."

Det är bara losers som har 6 barn, welfare is da shit, liksom?

Edit:
Vem är pappan, till höger eller vänster?
Senast redigerad av revodneb 2022-01-03 kl. 01:22.
Citera
2022-01-03, 01:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är bara losers som har 6 barn, welfare is da shit, liksom?

Edit:
Vem är pappan, till höger eller vänster?
Skulle gissa att pappa ingenjören står bakom kameran. De unga männen i bilden bör vara de 15-åriga tvillingarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in