2022-01-02, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Så fort denna pandemi är över så kommer lagar som gör det möjligt för en riktig lockdown även i Sverige. Den lär inte komma ännu för det skulle bara peka på att våra kära politker gjort fel som inte hade lagen på plats innan pandemin utbröt!

"Åhh jaa!! lock me down hard, daddy!!!"
Citera
2022-01-02, 18:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag säger igen. Det handlar om helt bekräftade med helgenomsekventiering.

Helt ointressanta siffror. PCR S-gene dropout är mycket bättre (snabbare)

Enligt samma källa, så hade Australien högre andel omikron än UK häromdagen.
Campbell gick igenom detta och påpekade samma sak
Du har troligen rätt. Men Expressens sida angav 51% för Skåne, 46% VG och 36% för Stockholm

Var hittar du uppgiften för hela Sverige?
Citera
2022-01-02, 18:36
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Pratar du om Skåne eller nationellt?

Jag pratar såklart nationellt.

Att hänvisa till data för fall bekräftade med helgenomsekventiering blir bara löjligt när vi vet att om man får ”träff” via s-gene dropout, så är sannolikheten för att det är omikron typ 99,9%.

Att då hävda att det bara ÄR 32% med omikron är ju efterblivet.
Ungefär som när FHM pratade om 32 dödsfall per dag, när alla viste att eftersläpningen vår enorm och att de faktiska siffrorna var 120.
När det gäller sekventiering eller inte, så vet vi ju hur stor andel som Är omikron via PCR, om än inte helt 100% bekräftade..
Citera
2022-01-02, 18:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du har troligen rätt. Men Expressens sida angav 51% för Skåne, 46% VG och 36% för Stockholm

Var hittar du uppgiften för hela Sverige?

Detta var 10 dagar sedan. Min absoluta uppfattning är att med en fördubblingstid på 2 dagar, så bör alla stora regioner vara över 50% med råge..

Jag har inget vetenskapligt bevis, men är helt säker på att så är fallet.
Citera
2022-01-02, 18:41
Medlem
Citat:
Jag pratar såklart nationellt.

Att hänvisa till data för fall bekräftade med helgenomsekventiering blir bara löjligt när vi vet att om man får ”träff” via s-gene dropout, så är sannolikheten för att det är omikron typ 99,9%.

Att då hävda att det bara ÄR 32% med omikron är ju efterblivet.
Ungefär som när FHM pratade om 32 dödsfall per dag, när alla viste att eftersläpningen vår enorm och att de faktiska siffrorna var 120.
När det gäller sekventiering eller inte, så vet vi ju hur stor andel som Är omikron via PCR, om än inte helt 100% bekräftade..

Så finns det nationella data för typnings-PCR? Länken var bara Skåne-data.
Citera
2022-01-02, 18:49
Medlem
Smegmas avatar
Tror ni att det blir nedstängningar snarast framöver? Jobba hemifrån, stängda restauranger och övrigt kulturliv i dvala.

Övriga nordiska länder agerar, men Sverige vilar på hanen. Känns märkligt och snudd på oansvarigt. Den där Tegnell har jag inte mycket övers för. Lägg till Hallenberg. Vedervärdig kombo.
Citera
2022-01-02, 18:53
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Vem har lurat i dig att vaccinet inte är testat?
Lurat i? På riktigt. Djurförsöken varade endast i 3 månader. Man hade aldrig testat 3 doser innan man började trycka i folk. Om du tror att detta medel är testat är dum, naiv och jävligt lurad. Har ingen koll på hur vaccin normalt testas.
Citera
2022-01-02, 18:57
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har man inte dött av dos1 och dos2 lär man knappast dö av dos3 heller. Ska för övrigt få ta min tredje dos nästa vecka och fruktar viruset minst 1000 gånger mer än vaccinet. FHM har för övrigt ingen kompetens att testa något. Det finns det andra som gör.
Du har aldrig hört talas om överdoser? Du dör av alvedon om du tar för mycket. En långsam plågsam döds då levern bryts ner.
Vaccinet hjälper inte mot nya varianten. Vaccinet muterade över precis som jag sa. Kommer inte hjälpa om du tar 100 doser.
Citera
2022-01-02, 19:04
Medlem
Förmodligen ingen som har svar på denna fråga men jag provar ställa den ändå.

Hur många under 60 år i Sverige har dött av Covid-19 som varit helt färdigvaccinerade?
Citera
2022-01-02, 19:06
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Har ju knappt ens börjat i Sverige? Kolla hur det ser ut i andra länder. Puerto Rico +4600%. Italien över 1000 smittade per dygn. Nederländera. Storbritannien, Danmark och Norge. Det går fort men inte sjutton kommer denna storm blåsa över på en vecka.

Du hänger inte med. Det är över nu i Sydaftika. I UK är i dag mer än 95% Omikron. Det går sinnessjukt fort nu. Med nyårshelgens allt firande utan restriktioner så är det över snart En smittspridare utan dess like. Omikron kommer sätta P för denna pandemi.

Om man ser på graferna från Sydafrika så har mittpunkten för uppgången varje våg legat ganska exakt 12 dagar senare för antal döda efter att antal smittade ökat.

För sista vågen med omikron så ligger mittpunkten på ökningen av smittvågen vid 7e Dec. 12 dagar senare borde mittpunkten för ökning av antal döda ligga. dvs den 19Dec. Det finns knappt nån krusning där. Et är ganska uppenbart omikron inte är mer än en influensa numera.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-05-11..latest&uniformYAxis=0&pickerSort=desc&pickerMe tric=new_cases_smoothed_per_million&Metric=Cases+a nd+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~ZAF

Vaccination är dock på sin plats. Vaccin är fortfarande klart bättre än att ligga sjuk en vecka på samma sätt som vaccin är bra mot Influensa.
Senast redigerad av raskens 2022-01-02 kl. 19:26.
Citera
2022-01-02, 19:10
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Vad menar du? Säg var i Sverige det står en massa tomma vårdplatser och väntar på att en flod av covidsjuka ska ramla in. Det trycker undan annan sjukvård och vårdköerna är ju sinnessjukt långa. Det är inte värdigt ett i-land.

Mycket intressant att regionerna i Sverige nu har brist på personal efter att i förra veckan omplacerat anställda som vägrar vaccinering.

Det kan bli så att ovaccinerad personal tvingas rycka in när fullvaccinerade är sjukskrivna.
Citera
2022-01-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för upplysningarna om detta läskiga virus. Vi får verkligen hoppas att Kina-viruset inte får sådana följder. I så fall kommer Anders Tegnell att ha mycket elände på sitt samvete.

Vaccinmotståndarna påpekar ständigt risken att vaccinerna kan ha biverkningar som visar sig med tiden. Men dom klarar inte att tänka samma tanke beträffande viruset. Jag blir provocerad av detta resonemang, som ständigt återkommer. Vaccinmotståndarnas kampanj går ut på att ha maximal misstänksamhet mot vaccinerna, men obefintlig misstänksamhet mot viruset.

Jo, jag vill inte ta vaccinet pga ev långsiktiga biverkningar som vi inte vet om då jag har autoimmuna sjukdomar, men jag är minst lika rädd för vad själva viruset kan ställa till med också pga det. Men det ena kan jag styra och tacka nej till och vara helt säker på att undvika. Åtminstone nånting.
Och jag tror inte heller att vaccinet skyddar mot den ev långsiktiga påverkan viruset kan ha på mig om jag blir sjuk, fastän jag skulle vara vaccinerad. Och nu tänker jag alltså på att viruset utlöser andra autoimmuna sjukdomar eller ME/cfs och liknande långt senare. Eller vad som nu skulle ligga på lur som vi inte vet om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in