2022-01-01, 01:43
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Som sagt, ditt svammel om sjukförsäkring och körkort gäller inte inom Eu, ESS och länder Sverige har avtal med. Om du bor i Laos eller Nordkorea kanske man måste vänta ett par veckor på körkort.

Dessutom kan skattemyndigheten där du bor börja intressera sig för dina förehavanden om landet du bor i inte har avtal om dubbelbeskattning med Sverige. Fint med restskatt på alla år du bott där samtidigt som skatten du betalt i Sverige är förverkad. Eller hur? Dessutom 15 år i fängelse på det, där du får dela cell med 15 narkomaner och äta råttor som ni fångar med brödbitar i ett snöre.

Jag håller med dig i sak, men just detta med körkort kan vara väldigt varierande. Jag bodde till exempel på Mauritius under två år och ägde/körde både bil och motorcykel under hela tiden. Jag blev stoppad flera gånger av polisen och visade helt sonika mitt svenska körkort tillsammans med arbets/uppehållsvisum, utan några problem.
Citera
2022-01-01, 11:41
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Det var just därför jag skrev i tråden att jag bor i Asien precis som mina bekanta som inte fick förnya sitt körkort.

Det är därför jag försöker säga till er att inte göra det.

Skatteverket kan inte göra speciellt mycket om man åker hem en gång om året.

Nedan taget från Skatteverkets hemsida.
"De flesta i Sverige är folkbokförda på rätt adress. Men att vara felaktigt folkbokförd är olagligt. Den som medvetet låter bli att göra en flyttanmälan eller anmäler felaktiga eller ofullständiga uppgifter till Skatteverket begår ett brott. Ett rent misstag är inte ett brott, men ibland behövs en utredning av polis eller åklagare för att konstatera om det är ett folkbokföringsbrott eller inte.

Skatteverket är skyldigt att anmäla ett misstänkt folkbokföringsbrott. Andra myndigheter och privatpersoner kan också göra en brottsanmälan till polis. Den som blir dömd för folkbokföringsbrott kan få böter eller fängelse i upp till två år.

Rätt folkbokföring är viktigt för att hela samhället ska fungera. Därför förstärktes bestämmelsen om att du ska vara folkbokförd där du bor genom en lagändring år 2018. Folkbokföringsbrottet återinfördes för att betona hur allvarligt det är att medvetet göra fel."
Citera
2022-01-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelDoffe
"Ett rent misstag är inte ett brott"

Där har du det, case closed

Skulle påstå att de är farligare att ladda ner filmer med dessa lagar..
Citera
2022-01-01, 13:13
Avslutad
Antar att majoriteten av bofasta Spanien-svenskar skrivit ut sig från Sverige. Men vad betyder det rent praktiskt? De är väl fortfarande svenska medborgare och EU-medborgare? Betalar de fortfarande svensk skatt fast de använder sig av spansk sjukvård?
Citera
2022-01-01, 21:59
Bannlyst
Citat:
"De flesta i Sverige är folkbokförda på rätt adress. Men att vara felaktigt folkbokförd är olagligt. Den som medvetet låter bli att göra en flyttanmälan eller anmäler felaktiga eller ofullständiga uppgifter till Skatteverket begår ett brott. Ett rent misstag är inte ett brott, men ibland behövs en utredning av polis eller åklagare för att konstatera om det är ett folkbokföringsbrott eller inte.

Skatteverket är skyldigt att anmäla ett misstänkt folkbokföringsbrott. Andra myndigheter och privatpersoner kan också göra en brottsanmälan till polis. Den som blir dömd för folkbokföringsbrott kan få böter eller fängelse i upp till två år.

Rätt folkbokföring är viktigt för att hela samhället ska fungera. Därför förstärktes bestämmelsen om att du ska vara folkbokförd där du bor genom en lagändring år 2018. Folkbokföringsbrottet återinfördes för att betona hur allvarligt det är att medvetet göra fel."

Fast Nu glömmer du återigen vet som jag sade innan?
Det här gäller enbart den som är bosatt längre än ett år utomlands!!!
Försök läsa det en gång till - längre än ett år!!!!

Och sedan var Skatteverket vill och inte vill det kan man skita i. Vilket Tex Jag gör så länge det råder Corona.
Så länge jag har betalt mina skatter och gjort min deklaration så ska Skatteverket fullständigt skita i resten.

Jag vet om att det är straffbart men det är mycket som är straffbart.
Citera
2022-01-02, 15:49
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Fast Nu glömmer du återigen vet som jag sade innan?
Det här gäller enbart den som är bosatt längre än ett år utomlands!!!
Försök läsa det en gång till - längre än ett år!!!!

Och sedan var Skatteverket vill och inte vill det kan man skita i. Vilket Tex Jag gör så länge det råder Corona.
Så länge jag har betalt mina skatter och gjort min deklaration så ska Skatteverket fullständigt skita i resten.

Jag vet om att det är straffbart men det är mycket som är straffbart.

Du skriver ju att du är utlandssvensk och det innefattar väl att du bor utomlands största delen av tiden och inte i Sverige?
Men jag förstår att du inget annat har för dig än att käfta emot folk, för att du trivs väl inte att vara ifrån sosselandet, eller så trivs du inte med ditt liv där borta i Asien. Därav ditt nick.
Citera
2022-01-02, 15:51
Medlem
Melmiums avatar
Bra att alla rädda rasister utvandrar, då blir vi av med er och vi slipper utvisa lika många flyktingar
Citera
2022-01-06, 19:34
Bannlyst
Citat:
Du skriver ju att du är utlandssvensk och det innefattar väl att du bor utomlands största delen av tiden och inte i Sverige?
Men jag förstår att du inget annat har för dig än att käfta emot folk, för att du trivs väl inte att vara ifrån sosselandet, eller så trivs du inte med ditt liv där borta i Asien. Därav ditt nick.

Ja men det stämmer ju men det har ju inte med saken att göra?

Du blandar ihop saker läs återigen det blir Själv på stor stod på skattemyndighetens hemsida?

Du klipper ut det som passar dina teorier.

Det räcker alltså mer att man är hemma ett par månader eller en månad.

Och varken du eller någon annan kommer någonsin att kunna skriva ut mig från mitt eget land där Jag betalar skatt. Men du är välkommen att försöka.

Det är du som käftar emot att du kan inte ge dig på att det är större nackdelar med att skriva ut sig.
Det är därför mitt lilla problem med det här - vad fan rör det här egentligen dig?

Lider du själv Någon ekonomisk skada för att det finns svenskar som betalar skatt men vi bor utomlands?
Vi ska flytta hem Du behöver inte vara orolig Men vi ska inte flytta hem förrän svenskarna har fått lite bättre hjärnan och det finns lite mindre negrar i Sverige.
När vi flyttar tillbaka så ska vi flytta tillbaka till Sverige som var precis som det var innan.

Tänker också på det alla som skriver ut er, ni kan glömma körkort, ni kan också glömma era vapenlicenser och eventuella förordnanden för vissa arbeten som ni har haft innan. Ni förlorar även rätten till medicin och sjukvård. (endast akutsjukvård har ni rätt till).

Därför säger jag till er igen skriv absolut inte ute er från något land.
Citera
2022-01-06, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melmium
Bra att alla rädda rasister utvandrar, då blir vi av med er och vi slipper utvisa lika många flyktingar

Precis

Och det är därför som vårat gamla Sverige går så himla bra just nu?

Nu när övriga Europa och framförallt Skandinavien skrattar åt oss.

Och för det andra Vi är inte rädda rasister. De flesta av oss helt enkelt bara vanligt förbannade svenskar som är svikna av vårat eget land.
Citera
2022-01-06, 19:51
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Ja men det stämmer ju men det har ju inte med saken att göra?

Du blandar ihop saker läs återigen det blir Själv på stor stod på skattemyndighetens hemsida?

Du klipper ut det som passar dina teorier.

Det räcker alltså mer att man är hemma ett par månader eller en månad.

Och varken du eller någon annan kommer någonsin att kunna skriva ut mig från mitt eget land där Jag betalar skatt. Men du är välkommen att försöka.

Det är du som käftar emot att du kan inte ge dig på att det är större nackdelar med att skriva ut sig.
Det är därför mitt lilla problem med det här - vad fan rör det här egentligen dig?

Lider du själv Någon ekonomisk skada för att det finns svenskar som betalar skatt men vi bor utomlands?
Vi ska flytta hem Du behöver inte vara orolig Men vi ska inte flytta hem förrän svenskarna har fått lite bättre hjärnan och det finns lite mindre negrar i Sverige.
När vi flyttar tillbaka så ska vi flytta tillbaka till Sverige som var precis som det var innan.

Tänker också på det alla som skriver ut er, ni kan glömma körkort, ni kan också glömma era vapenlicenser och eventuella förordnanden för vissa arbeten som ni har haft innan. Ni förlorar även rätten till medicin och sjukvård. (endast akutsjukvård har ni rätt till).

Därför säger jag till er igen skriv absolut inte ute er från något land.

Jag orkar inte tjafsa med idioter. Jag bor i utlandet så försök inte lära mig hur reglerna är eller vad och vilket man skall göra.
Ägna dig åt något annat än att fabulera här på forumet. Du är fri nu.
Citera
2022-01-06, 19:55
Bannlyst
Citat:
Jag orkar inte tjafsa med idioter. Jag bor i utlandet så försök inte lära mig hur reglerna är eller vad och vilket man skall göra.
Ägna dig åt något annat än att fabulera här på forumet. Du är fri nu.

Men det är du som tjafsar med mig hela tiden inte jag. Så fort jag loggar in här så ser jag att du har tjafsat emot och skriver någonting mer som inte stämmer.

Försök vakna upp inse bitterheten att du lever kvar i ett land som du är för fattig för att fly ifrån.

Tydligen så var jag tvungen att lära dig Reglerna för du kunde inte ens se till att citera korrekt när du skulle citera Skattemyndigheten.

Från Skatteverket:
Flytta utomlands
Om du planerar att bo utomlands ett år eller mer ska du anmäla det till Skatteverket. Samma sak gäller om du planerat att stanna kortare tid men sedan förlänger din vistelse till ett år eller mer.

Om du flyttar till ett annat nordiskt land ska du anmäla inflyttning i det andra nordiska landet.

Om du förmår läsa så ser du att det står-ett år eller mer!!!!!!

Skaffa ett arbete istället så kanske du också har råd att slippa sosselandet.
Senast redigerad av LisaLucky 2022-01-06 kl. 20:00.
Citera
2022-01-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Totalt ointressant om man inte får reda på demografin. Är det svenskfödda med svenska föräldrar som man enbart har i siffrorna eller ingår även orcher som kommit hit och fått svenskt pass? De som bor i Spanien är främst pensionärer. Vem bryr sig. Studien är endast intressant om det bara avser svenskar mellan 18-65 som jobbar.

Knappast 600 000+ högutbildade svenskar iaf vilket är ett givet villkor för uppehållstillstånd och arbetstillstånd åtminstone i USA. Sedan Brexit har även UK blivit lika svårt som USA.

Högutbilddad för att få Green card i Usa!!!😂

Den var rolig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in