2022-01-06, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Högutbilddad för att få Green card i Usa!!!😂

Den var rolig.

Bildad!
Citera
2022-01-06, 20:07
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Antar att majoriteten av bofasta Spanien-svenskar skrivit ut sig från Sverige. Men vad betyder det rent praktiskt? De är väl fortfarande svenska medborgare och EU-medborgare? Betalar de fortfarande svensk skatt fast de använder sig av spansk sjukvård?
Det beror på om du bedöms som skattskriven i Sverige. Har för mig att du måste bo mer än 6 månader utomlands samt att du inte får äga någon fastighet i Sverige för att slippa anses som skattskriven här.
Citera
2022-01-06, 20:07
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Men det är du som tjafsar med mig hela tiden inte jag. Så fort jag loggar in här så ser jag att du har tjafsat emot och skriver någonting mer som inte stämmer.

Försök vakna upp inse bitterheten att du lever kvar i ett land som du är för fattig för att fly ifrån.

Tydligen så var jag tvungen att lära dig Reglerna för du kunde inte ens se till att citera korrekt när du skulle citera Skattemyndigheten.

Från Skatteverket:
Flytta utomlands
Om du planerar att bo utomlands ett år eller mer ska du anmäla det till Skatteverket. Samma sak gäller om du planerat att stanna kortare tid men sedan förlänger din vistelse till ett år eller mer.

Om du flyttar till ett annat nordiskt land ska du anmäla inflyttning i det andra nordiska landet.

Om du förmår läsa så ser du att det står-ett år eller mer!!!!!!

Skaffa ett arbete istället så kanske du också har råd att slippa sosselandet.

Folkbokföringslag (1991:481)
20 § Den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet under minst ett år ska avregistreras från folkbokföringen som utflyttad om inte annat följer av fjärde stycket eller 14 §. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska avregistreras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist utom landet.
Citera
2022-01-06, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelDoffe
Folkbokföringslag (1991:481)
20 § Den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet under minst ett år ska avregistreras från folkbokföringen som utflyttad om inte annat följer av fjärde stycket eller 14 §. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska avregistreras om han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist utom landet.

Jag satt precis och så läste den där lagen.
Och det här gäller ju som sagt om man har en adress i Sverige. Så ska man vara där och har sin huvudsakliga dygnsvila. Men om man är utomlands Så självklart under ett års tid Kan man vara skriven på sin svenska adress hemma. Precis som allihopa de gör som bor i Spanien eller Portugal.

Man behöver alltså bara ha en adress.

Det du syftar på är folk som inte ens har en adress.
Du ska läsa om de som är i andra länder, men inte utskrivna.
Citera
2022-01-06, 20:19
Bannlyst
Från Skatteverkets hemsida:

Flyttning och folkbokföring
Jag ska flytta utomlands. Ska jag ändra min folkbokföring?

Om du planerar att bo utomlands ett år eller mer ska du anmäla detta till Skatteverket. Du ska också anmäla flyttning till utlandet när du planerat att stanna utomlands kortare tid men sedan förlänger din vistelse till ett år eller mer.

Du anmäler flyttning till utlandet på blankett SKV 7665.

Från Försäkringskassan:

Anmäl till Skatteverket
Om du ska vistas i det andra landet minst ett år ska du ska även kontakta Skatteverket eftersom det kan påverka din folkbokföring.
Citera
2022-01-06, 20:24
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Jag satt precis och så läste den där lagen.
Och det här gäller ju som sagt om man har en adress i Sverige. Så ska man vara där och har sin huvudsakliga dygnsvila. Men om man är utomlands Så självklart under ett års tid Kan man vara skriven på sin svenska adress hemma. Precis som allihopa de gör som bor i Spanien eller Portugal.

Man behöver alltså bara ha en adress.

Det du syftar på är folk som inte ens har en adress.
Du ska läsa om de som är i andra länder, men inte utskrivna.

Problemet med dig är att du tydligen inte begriper vad DYGNSVILA är för något. Googla.
Citera
2022-01-06, 20:27
Bannlyst
Citat:
Problemet med dig är att du tydligen inte begriper vad DYGNSVILA är för något. Googla.

Jag fattar nog.
Varför är det då två olika myndigheter som skriver " minst ett år"
Det där är ju så fall en kontraindikation på vad som står i folkbokföringslagen?

Min huvudsakliga dygnsvila såklart under ett år är utomlands. Men jag kan vara inskriven fortfarande i landet.
Citera
2022-01-06, 20:29
Medlem
Casual-Cultures avatar
Är det konstigt jag menar kolla bara hur välfärden har kraschat lika mycket som svenska tjejer som springer och jagar efter solbrända blattar med nazi frilla sen ska vi inte tala om att svenska tjejer är alldeles för långa idag hittar man inte många svenskor som är max 165 cm.
Citera
2022-01-06, 20:30
Bannlyst
Citat:

Avskriva dig från Sverige om du flyttar utomlands i mindre än ett år
Om du planerar att arbeta utomlands i mindre än ett år behöver du inte rapportera det till Skatteverket. Det rekommenderas dock att du anger en särskild postadress om du vill att din post ska skickas till en annan adress (i Sverige eller utomlands) än den som anges i folkbokföringen. Detta kan du utnyttja i minst sex månader. När du har ändrat din postadress kommer den distribueras automatiskt till de flesta statliga myndigheter och andra företag som hämtar information från folkbokföringen. Du kan läsa all uppdaterad information om detta på Skatteverkets hemsida, där du också hittar formuläret du behöver fylla i när du vill ange en tillfällig postadress

Källa: https://workwide.se/for-och-nackdelar-med-att-avskriva-dig-fran-sverige/
Citera
2022-01-06, 22:00
Bannlyst
Citat:
Jaha du arbetar i Asien. Tror inte det förstås.

ot

Vad du tror och inte tror det bryr jag mig inte speciellt mycket om.

Men du är välkommen att fråga och läsa mina tidigare inlägg.
Citera
2022-01-07, 08:41
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
ot

Vad du tror och inte tror det bryr jag mig inte speciellt mycket om.

Men du är välkommen att fråga och läsa mina tidigare inlägg.

Tyvärr, inte intressead av dina fabuleringar.
Senast redigerad av OnkelDoffe 2022-01-07 kl. 09:17.
Citera
2022-01-07, 17:59
Bannlyst
Citat:
Tyvärr, inte intressead av dina fabuleringar.

I så fall är det ju bara för dig att sluta läsa och att skriva svar till mig här inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in