2022-01-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Enda landet i världen där feminister har något att säga till om. Samband?

Haha ja det finns nog ett samband där också. Svenskar är ett fegt folk. Tyvärr! Smärtar att säga det.
Citera
2022-01-02, 15:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu står det i Expressen att experterna fruktar en covid boom efter julledigheten. Något jag sagt hela tiden. Tror FHM verkligen fortfarande att toppen kommer nås redan 15 januari? Jag säger att toppen kommer nås månadsbrytet feb/mars. Först framåt maj kommer vi ha en låg smittspridning igen.

Tittar man på Danmark och Norge verkar det redan ha toppat ur, Norge kanske pga restriktioner, Danmark vete fanken.
Citera
2022-01-02, 15:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag tror du faktiskt har helt rätt i detta. Det är även därför de förnekar coronakommissionen rapport.
Ingen vill kännas vid att de gjort fel och därför skyller man allt vad man kan på regionerna.
Det är väl inte så konstigt att allt inte blir rätt när vi drabbas av en pandemi.

Mycket pinsamt däremot att man inte kan ta ansvar även för det som blivit lite fel.
Det blir ju väldigt konstigt att ta kredd för allt som gick bra och skylla ifrån sig för allt som inte gick så bra.

På det stora hela har Sverige klarat sig bra hittills förutom att vi inte alls klarade av inledningen.

Jag tror inte på någon direkt "lock down-lag", men något mera kraftfullt än det Sverige har haft hittills är ju rätt lämpligt att ha till förfogande vid en ev. nästa pandemi eller annan händelse som kräver liknande hantering.

Sedan är jag väldigt osäker på vad som inte gjorts för att man inte vill och vad som inte gjorts för att det inte går rent lagtekniskt.
Citera
2022-01-02, 15:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tittar man på Danmark och Norge verkar det redan ha toppat ur, Norge kanske pga restriktioner, Danmark vete fanken.
Norge kanske, saknas ju data i OWiD.
Danmark, nej!
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-12-01..latest&uniformYAxis=0&pickerSort=desc&pickerMe tric=total_vaccinations_per_hundred&Metric=Cases%2 C+hospital+admissions%2C+ICU+patients%2C+and+death s&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=EuropeanUnion~DNK~NOR
Citera
2022-01-02, 15:27
Medlem
BetaldAvSoross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Kan någon förklara hur man ser skillnaden på Delta och Omicron i alla dessa tester som görs. Jag antar att dom inte skickar alla Pcr tester till labb som sedan mikroskoperar alla smittade. Det hade varit för dyrt och omständigt
Det är egentligen två sätt som används. Det vanligaste är nog typnings-PCR, där man tittar på några specifika mutationer för att se om de finns eller inte finns och baserat på mönstret från det resultatet kan man sannolikt säga vilken variant det är. Det dyrare och mer tidskrävande sättet är att sekvensera hela viruset så att man ser exakt vilken genuppsättning det har och man kan på det sättet helt säkert säga vilken variant det är.

Att titta i mikroskop hjälper inte så mycket när det är virus.
Citera
2022-01-02, 15:29
Medlem
Jag fick en video skickad till mig på personer testade positivt i covid när de har semester i Barbados. Då fick personerna fotboja på sig, och vägrade de fick de följa med till ett isoleringscenter.

Och folk tycker det är rimligt.
Citera
2022-01-02, 15:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Norge kanske, saknas ju data i OWiD.
Danmark, nej!
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-12-01..latest&uniformYAxis=0&pickerSort=desc&pickerMe tric=total_vaccinations_per_hundred&Metric=Cases%2 C+hospital+admissions%2C+ICU+patients%2C+and+death s&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=EuropeanUnion~DNK~NOR

Jag tror ourworldindata laggar en del, kollar du danskarnas egen statistik så är det neråt. Men det kan ju fort ändra sig, det är ju julledighet och det kan spela in.

https://jyllands-posten.dk/topic/coronakrisen/
Citera
2022-01-02, 15:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Med tanke på hur snabbt det var över i Sydafrika i princip tog vågen slut på några veckor så lär det gå fort i Sverige, Jag tror vi kommer peaka runt den 7e sen ebbar det ut efter en vecka. Det är över i mitten av januari.

Har ju knappt ens börjat i Sverige? Kolla hur det ser ut i andra länder. Puerto Rico +4600%. Italien över 1000 smittade per dygn. Nederländera. Storbritannien, Danmark och Norge. Det går fort men inte sjutton kommer denna storm blåsa över på en vecka.
Citera
2022-01-02, 15:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Kan någon förklara hur man ser skillnaden på Delta och Omicron i alla dessa tester som görs. Jag antar att dom inte skickar alla Pcr tester till labb som sedan mikroskoperar alla smittade. Det hade varit för dyrt och omständigt
Nej, det går inte att mikroskopera DNA.

Analysmetoden är idag så automatiserad så at man automatiskt får ut ett resultat efter ett antal timmar.

För att skilja på olika varianter antar jag att man använder olika primers för att skilja typerna åt på samma vis som man har olika primers för att hitta vinterkräksjuka och covid.

Varje primer är konstruerad för att fästa på på ett visst ställe på virusets DNA, så man väljer troligen ut sådant som skiljer varianterna åt för att prima rätt.
Senast redigerad av Surtruten 2022-01-02 kl. 15:38.
Citera
2022-01-02, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, det går inte att mikroskopera DNA.

Analysmetoden är idag så automatiserad så at man automatiskt får ut ett resultat efter ett antal timmar.

För att skilja på olika varianter antar jag att man använder olika primers för att skilja typerna åt på samma vis som man har olika primers för att hitta vinterkräksjuka och covid.

Varje primer är konstruerad för att fästa på på ett visst ställe på virusets DNA, så man väljer troligen ut sådant som skiljer varianterna åt för att prima rätt.

Gjorde PCR i Frankrike och fick på mitt testsvar att dom sökte efter tre mutationer. E475 l456 etc. Minns inte sifferkombon men hade frånvaro av dessa tre vilket ger indikation på omikron. Symptomen på mig och tjejen säger samma sak.
Citera
2022-01-02, 15:57
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
” Vi visste redan i början av 2020 att de äldre och svaga skulle få det besvärligt om smittan nådde till dem. Redan då borde vi satt in åtgärder för att förhindra smittspridning på äldreboenden”

Det hade inte hjälpt! Enda sättet att inte få in smittan på äldreboenden hade varit en lockdown som i våra grannländer. Men vi har inte rätt lagar för det. Därför har vi ca 15000 döda mot Norges ca 1300. Ganska stor skillnad i procent per befolkningsmängd. Idioter till lagstiftare/politiker som är orsaken till alla dessa människors död. Som inte kunde förutse en pandemi. Som enda landet i hela världen kunde vi inte ha en riktig lockdown? Helt jävla sinnessjukt dåligt!!!

Jag fortsätter att dela denna fantastiska studie, så länge som det verkar som att folk har missat den. När smittan kom in på äldreboenden i Spanien, så testade några att ge de äldre antihistaminer och antibiotika, istället för att beordra morfindöden. Alla äldre överlevde då. Studie PubMed länkad i slutet av artikeln.

https://www.americanlibertyemail.com/articles/bombshell-spanish-nursing-homes-beat-covid-with-zero-deaths-hospitalizations-or-vaccines/
Citera
2022-01-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har ju knappt ens börjat i Sverige? Kolla hur det ser ut i andra länder. Puerto Rico +4600%. Italien över 1000 smittade per dygn. Nederländera. Storbritannien, Danmark och Norge. Det går fort men inte sjutton kommer denna storm blåsa över på en vecka.
4600% upp i Porto Rico? 4600% vadå, smittade? Hur många % upp är Puerto Rico upp i samma veva när det kommer till antal döda? För dom som är mer orolig för siffran som påverkar död och allvarlig sjukdom och mindre orolig för siffran som mestadels inkluderar förkylningar är detta såklart en bra sak utifrån den info vi har idag.

Slut på lugnande idag igen ser jag, tråkigt men kämpa på med coviddemonerna du kommer se ljuset som oss andra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in