2022-01-02, 10:32
Avslutad
Nu när Omikron är så smittsamt men inte särskilt farligt så finns det väl knappast argument för restriktioner.
Alla kommer ändå bli smittade förr eller senare. Så länge inte vården är fullbelagd, varför restriktioner både i Sverige och andra länder? Varför smittspårning, varför inte låta naturen ha sin ofrånkomliga gång?

En sak var det när man trodde sig kunna utrota viruset och få det att dö ut men nu...?
Citera
2022-01-02, 10:44
Medlem
Kvastfeningens avatar
Skönt att hypokondrikergänget vaknat till idag.

Antar att det är alarmrapporten från Island som tagit skruv, dom vet hur en slipsten ska dras.
Jag noterar som vanligt "storm" "slakt" och "katastrof" inom några veckor av IMBILDEN.
Vidare har vi kanonideer så som:
- munnskydd på barn
- testa alla barn innan skolstart
- förbjud skidresor

Sen blandas det med det dagliga dosen förakt av Tegnell, Vold och Fhom och dom sedvanliga:

- om några veckor står dom där och säger "jag såg det inte komma"

Kan ni inte förnya er lite det börjar bli lite papegoj-varning på er. Förstår ni inte att det är eran egen ångest och rädsla ni uttrycker och det har lite med verkligheten att göra.

Nej det går rätt bra för oss och själv ser jag fram emot skidsemester och att få min tredje dos snart, Omikron alltså inte någon spruta.
Det borde ni alla förbereda er på.
Citera
2022-01-02, 10:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --Gustafsson--
Nu när Omikron är så smittsamt men inte särskilt farligt så finns det väl knappast argument för restriktioner.
Alla kommer ändå bli smittade förr eller senare. Så länge inte vården är fullbelagd, varför restriktioner både i Sverige och andra länder? Varför smittspårning, varför inte låta naturen ha sin ofrånkomliga gång?

En sak var det när man trodde sig kunna utrota viruset och få det att dö ut men nu...?

Är viruset 10 gånger mer smittsamt men hälften så farligt innebär det ändå 5 gånger större belastning på vården. Dessutom är fortfarande 60-70% av fallen Delta i Sverige. Vi tycks ha fått en ökning även där. Storstadsregionerna ligger efter i arbetet med tredje dosen. De som nu får vaccin i Stockholm ligger cirka 7 månader efter andra dosen och det är för långt.
Citera
2022-01-02, 10:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
OK, men över hela landet bör det vara mindre. Tydligen är de uppe i ca 2 promille av befolkningen nyinfekterade varje dag, och räknar man med ca en veckas sjukdom bör det inte bli mer än ca 1 % som är sjuka samtidigt. Jag räknar alltså inte kumulativt utan hur många som kan räknas som sjuka samtidigt.

Stämmer inte.

Campbell presenterade de senaste siffrorna härom dagen.

Det lägsta var Wales tror jag, där var 1/50 sjuka (2%). Högst var London 1/20 (5%). Detta var före jul.

Siffrorna har ju inte gått ner sedan dess precis..
Citera
2022-01-02, 10:47
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det tycker jag låter dåligt då det leder till mer smitta.

Fast du skiter ju fullständigt i barnens psykiska hälsa, deras fysiska hälsa samt deras utbildning som aldrig kan ersättas! Du är så förbannat samhällsfientlig i din rädsla och det mest bisarra är att du inte inser det själv.. bedrövligt
Citera
2022-01-02, 10:49
Medlem
Citat:
Det tycker jag låter dåligt då det leder till mer smitta.
Jo, jag har full förståelse för att alla egoister som inte bryr sig om barnen och samtidigt lider av hälsoångest, är livrädda för "smitta" och tror skolstänging nödstoppar all "smitta" tycker det låter dåligt.
Citera
2022-01-02, 10:52
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Vilket högtravande skitsnack du för dig med

"Muh högt uppsatta kontakter"

Jag skiter i om du är bästa kompis med Gud fader själv. Jag kan läsa datan!

Datan? Vad i helvete är det för data du talar om?

Finns det data som bevisar att allt som händer i världen är en konspiration? Hiva fram dessa data då är du snäll. Lär vara många journalister som vill skriva om det..
Citera
2022-01-02, 10:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Fast du skiter ju fullständigt i barnens psykiska hälsa, deras fysiska hälsa samt deras utbildning som aldrig kan ersättas! Du är så förbannat samhällsfientlig i din rädsla och det mest bisarra är att du inte inser det själv.. bedrövligt

På vilket sätt är det samhällsfientligt att skydda barn och vuxna från smitta? Skulle barnen må psykiskt dåligt av att inte bli smittade? Förstår mig inte på dig faktiskt.
Citera
2022-01-02, 11:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Nu står det i Expressen att experterna fruktar en covid boom efter julledigheten. Något jag sagt hela tiden. Tror FHM verkligen fortfarande att toppen kommer nås redan 15 januari? Jag säger att toppen kommer nås månadsbrytet feb/mars. Först framåt maj kommer vi ha en låg smittspridning igen.
Citera
2022-01-02, 11:18
Avslutad
Citat:
På vilket sätt är det samhällsfientligt att skydda barn och vuxna från smitta? Skulle barnen må psykiskt dåligt av att inte bli smittade? Förstår mig inte på dig faktiskt.

Barn löper mikroskopisk risk att skadas av viruset.
Å andra sidan tar de stor skada av att inte få idrotta, inte få en fungerande skolgång och inte få uppleva normal mänsklig kontakt.
Citera
2022-01-02, 11:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja så gör många redan idag. Ett negativt covid test och man kan återgå till arbetet även med restsymtom bara man känner sig någorlunda bra.

O när folk springer o tar test direkt vid minsta begynnelse till symptom så är risken för false negative högre. En del i bekantskapskretsen har ju behövt mer än ett PCR för att testa positivt. Störst chans för positivt test är ju nån dag in i den sympatiska/virala fasen.

Hör ju då o då att folk säger att det inte är covid för de har testat sig....

Dessutom är det inte helt ovanligt att få två virus direkt i samband då slemhinnor blir mer mottagliga. Så kan va lite vanlig förkylning först med efterföljande COVID.
Citera
2022-01-02, 11:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Varför detta fortsatta tjat om handtvätt? Nu får ju vi vuxna hindra barnen från att springa o tvätta händerna i tid o otid? Deras händer blir torra o nariga trots handkräm. Finns inga bevis för att handtvätt påverkar smittspridning av covid o ändå håller Tegnell på.

"De uppmaningar som finns för förskolor och skolor är att vara utomhus mycket, undvika trängsel, god handhygien och tydlig information om rutiner vid symptom."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in