Citat:
Ursprungligen postat av
Sinestro
Det skulle betyda att Kina succesivt alltmer blev en del av det globala samhället. Kina skulle inte bara få influenser från Väst utan Kina skulle också påverka Väst.
Det pågår ett ekonomiskt krig och en anti-Kina kampanj från Väst. Här i Väst gör man allt för att minska Kinas påverkan. Just nu är det Väst som försöker isolera Kina.
Som jag sade tidigare tror jag att Västmakterna måste ändra sin attityd. Det imperialistiska, koloniala förhållningssättet till Kina skapar enbart starkare murar.
Citat:
De kinesiska plattformarna skulle också få global spridning.
Hur då menar du?
Citat:
Din förmåga att skönmåla Kina i alla lägen oavsett hur omöjliga gör att du framstår som en tämligen löjlig figur mellan varven.
Jag försöker svara dig sakligt och samtidigt hålla en hyfsat respektfull ton. Jag tvingar dig inte att diskutera. Så om du tycker att jag är löjlig så förstår jag inte varför du vill fortsätta konversationen.
Citat:
Den kinesiska isoleringen har tilltagit under Xi Jinping, detta är fakta. Beror det på ett ökat yttre tryck? Naturligtvis, men det beror bl a också på att Kina skött sina diplomatiska affärer skandalöst dåligt med en så kallad vargdiplomatsstrategi.
Jo, Kina har dragit åt skruvarna gällande alla medier, det förnekar jag inte. Som mest öppet var nog internet i Kina under Hu Jintao. Hade inget problem att jobba från Kina och surfa runt under 2008 fram till 2012 så där. Sen har det bara blivit svårare och segare att ta sig ut på webben. Även med vpn.
Men jag håller inte med om det där med Woolf warrior diplomacy som västmedier kallar det. Kina har ett bra förhållande till de allra flesta av sina grannländer och investerar mycket pengar i dom, även i små lokala företag och hjälper dom att bygga ut infrastruktur och skapa arbeten. Ingen är tvingad att ta emot samarbete och hjälp för att vidareutveckla sina länder.
Men som sagt, det pågår en stark anti-Kina kampanj här i väst och Sverige är det näst mest negativt inställda landet till Kina. Så jag förutsätter att du precis som de flesta här på fullt allvar tror att Kina för en aggressiv politik mot hela omvärlden.