2022-01-01, 23:24
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Var det inte 1954 som det skrevs om den oförstörbara vänskapen med Sovjetunionen i statsförfattningen och vars rättssystem man mer eller mindre kopierade?
Men det finns inga ursäkter för att begå mord överhuvudtaget! Oavsett var i världen. Vad som händer i Tibet och Uiguren är självklart inte acceptabelt. Vad som exakt ligger bakom är svårt att förstå.

Är det inte acceptabelt att Kina dragit upp en del civilisationer från stenåldern till modern tid? Tibet var tidigare en feodalstat och dess medborgare livegna analfabeter under en inhemsk sadistisk aristokrati. Deras flickor ingick adelsmännens harem och pojkarna skickades till kloster där de fick slava, samt tjäna som munkarnas sexslavar. De som protesterade blev av med en arm, sedan andra saker.

Tack vare Kina har de fått utbildning, toaletter, frihet, möjligheter, etc, etc. Exakt vad är oacceptabelt med det? Läs på om saker och ting innan du pratar i fortsättningen.
Citera
2022-01-01, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Är det inte acceptabelt att Kina dragit upp en del civilisationer från stenåldern till modern tid? Tibet var tidigare en feodalstat och dess medborgare livegna analfabeter under en inhemsk sadistisk aristokrati. Deras flickor ingick adelsmännens harem och pojkarna skickades till kloster där de fick slava, samt tjäna som munkarnas sexslavar. De som protesterade blev av med en arm, sedan andra saker.

Tack vare Kina har de fått utbildning, toaletter, frihet, möjligheter, etc, etc. Exakt vad är oacceptabelt med det? Läs på om saker och ting innan du pratar i fortsättningen.

Vad menar Du? Att det är ok att fängsla och avrätta människor för man tillhör en regering som en gång gjorde eller fortfarande gör något bra för folket? Jag har varit i Tibet några gånger och har vänner därifrån. Vad vill du jag ska läsa på?
Jag har haft förmånen att få ta del av vad Kina gjort för bra saker i sina olika regioner. Jag har också sett baksidan av myntet och vad det kostat. Det är inte svårt, ens idag, att hitta avarter och de mest fruktansvärda saker i Kina. Vill du se bra saker i Tibet klarar jag att visa dig dem, liksom jag kan visa dig saker som inte borde finnas i ett modernt samhälle.
Citera
2022-01-01, 23:46
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Vad menar Du? Att det är ok att fängsla och avrätta människor för man tillhör en regering som en gång gjorde eller fortfarande gör något bra för folket? Jag har varit i Tibet några gånger och har vänner därifrån. Vad vill du jag ska läsa på?
Jag har haft förmånen att få ta del av vad Kina gjort för bra saker i sina olika regioner. Jag har också sett baksidan av myntet och vad det kostat. Det är inte svårt, ens idag, att hitta avarter och de mest fruktansvärda saker i Kina. Vill du se bra saker i Tibet klarar jag att visa dig dem, liksom jag kan visa dig saker som inte borde finnas i ett modernt samhälle.

Hemska saker kan man hitta överallt. Helhetsbilden är att Kina lyft upp Tibet ur stenåldern och gjort väldigt mycket gott för Tibet. Vad menar du är helhetsbilden?

Vad har de fängslade och avrättade individerna gjort sig skyldiga till?
Citera
2022-01-01, 23:57
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Det skulle betyda att Kina succesivt alltmer blev en del av det globala samhället. Kina skulle inte bara få influenser från Väst utan Kina skulle också påverka Väst.

Det pågår ett ekonomiskt krig och en anti-Kina kampanj från Väst. Här i Väst gör man allt för att minska Kinas påverkan. Just nu är det Väst som försöker isolera Kina.

Som jag sade tidigare tror jag att Västmakterna måste ändra sin attityd. Det imperialistiska, koloniala förhållningssättet till Kina skapar enbart starkare murar.

Citat:
De kinesiska plattformarna skulle också få global spridning.

Hur då menar du?

Citat:
Din förmåga att skönmåla Kina i alla lägen oavsett hur omöjliga gör att du framstår som en tämligen löjlig figur mellan varven.

Jag försöker svara dig sakligt och samtidigt hålla en hyfsat respektfull ton. Jag tvingar dig inte att diskutera. Så om du tycker att jag är löjlig så förstår jag inte varför du vill fortsätta konversationen.

Citat:
Den kinesiska isoleringen har tilltagit under Xi Jinping, detta är fakta. Beror det på ett ökat yttre tryck? Naturligtvis, men det beror bl a också på att Kina skött sina diplomatiska affärer skandalöst dåligt med en så kallad vargdiplomatsstrategi.

Jo, Kina har dragit åt skruvarna gällande alla medier, det förnekar jag inte. Som mest öppet var nog internet i Kina under Hu Jintao. Hade inget problem att jobba från Kina och surfa runt under 2008 fram till 2012 så där. Sen har det bara blivit svårare och segare att ta sig ut på webben. Även med vpn.

Men jag håller inte med om det där med Woolf warrior diplomacy som västmedier kallar det. Kina har ett bra förhållande till de allra flesta av sina grannländer och investerar mycket pengar i dom, även i små lokala företag och hjälper dom att bygga ut infrastruktur och skapa arbeten. Ingen är tvingad att ta emot samarbete och hjälp för att vidareutveckla sina länder.

Men som sagt, det pågår en stark anti-Kina kampanj här i väst och Sverige är det näst mest negativt inställda landet till Kina. Så jag förutsätter att du precis som de flesta här på fullt allvar tror att Kina för en aggressiv politik mot hela omvärlden.
Citera
2022-01-02, 00:05
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Vad har de fängslade och avrättade individerna gjort sig skyldiga till?

Du menar alltså de som fängslats i Tibet? Det var längesedan. Men gemensamt för dom är att de har utfört terroristdåd i Tibet på det sätt de tränats av CIA. Läs på lite historia direkt från USAs offentliga dokument. Enligt nedan länk hade CIA under 1964 så många som 2100 gerillasoldater som de tränat att slåss i Tibet:

https://history.state.gov/historical...964-68v30/d337

”The CIA Tibetan Activity consists of political action, propaganda, and paramilitary activity. The purpose of the program at this stage is to keep the political concept of an autonomous Tibet alive within Tibet and among foreign nations, principally India, …”
Citera
2022-01-02, 00:10
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Det pågår ett ekonomiskt krig och en anti-Kina kampanj från Väst. Här i Väst gör man allt för att minska Kinas påverkan. Just nu är det Väst som försöker isolera Kina.

Som jag sade tidigare tror jag att Västmakterna måste ändra sin attityd. Det imperialistiska, koloniala förhållningssättet till Kina skapar enbart starkare murar.

Båda sidor ägnar sig åt ett mycket smutsigt krig. Den amerikanska opiodkrisen är t ex ett inslag i detta krig. Båda sidor är lika goda kålsupare skulle jag nog säga.

Citat:
Hur då menar du?

Skulle Kina ta ned sin stora brandvägg skulle naturligtvis Kinas sociala plattformar sprida sig i världen, liksom västerländska plattformar skulle sprida sig i Kina.

Citat:
Jag försöker svara dig sakligt och samtidigt hålla en hyfsat respektfull ton. Jag tvingar dig inte att diskutera. Så om du tycker att jag är löjlig så förstår jag inte varför du vill fortsätta konversationen.

Ta det lugnt snöflinga jag tycker att du är ok. Men du kan inte förvänta dig att jag ska kunna möta uttalanden som att det kinesiska folket vill inte ha tillgång till västerländsk social media med respekt. Vill du avsluta diskussionen är det helt upp till dig att göra det.

Citat:
Jo, Kina har dragit åt skruvarna gällande alla medier, det förnekar jag inte. Som mest öppet var nog internet i Kina under Hu Jintao. Hade inget problem att jobba från Kina och surfa runt under 2008 fram till 2012 så där. Sen har det bara blivit svårare och segare att ta sig ut på webben. Även med vpn.

Ja isolationismen tilltar (som sagt).

Citat:
Men jag håller inte med om det där med Woolf warrior diplomacy som västmedier kallar det. Kina har ett bra förhållande till de allra flesta av sina grannländer och investerar mycket pengar i dom, även i små lokala företag och hjälper dom att bygga ut infrastruktur och skapa arbeten. Ingen är tvingad att ta emot samarbete och hjälp för att vidareutveckla sina länder.

Men som sagt, det pågår en stark anti-Kina kampanj här i väst och Sverige är det näst mest negativt inställda landet till Kina. Så jag förutsätter att du precis som de flesta här på fullt allvar tror att Kina för en aggressiv politik mot hela omvärlden.

Nej det är inte min uppfattning, vilket bör vara uppenbart för dig om du läser vad jag skriver om Kina. T ex nu senast i denna tråd rörande Tibet.
Citera
2022-01-02, 00:15
Citat:
Du menar alltså de som fängslats i Tibet? Det var längesedan. Men gemensamt för dom är att de har utfört terroristdåd i Tibet på det sätt de tränats av CIA. Läs på lite historia direkt från USAs offentliga dokument. Enligt nedan länk hade CIA under 1964 så många som 2100 gerillasoldater som de tränat att slåss i Tibet:

https://history.state.gov/historical...964-68v30/d337

”The CIA Tibetan Activity consists of political action, propaganda, and paramilitary activity. The purpose of the program at this stage is to keep the political concept of an autonomous Tibet alive within Tibet and among foreign nations, principally India, …”

Stämmer dessa uppgifter så hör naturligtvis dessa terrorister hemma i arbetsläger. Liksom alla terrorister över hela världen som försvarar stenålder, och som vill tillbaka till stenålder (dvs alla islamister t ex) hör hemma i arbetsläger.

Dvs Kina lyfte upp Tibet ur stenåldern och de tibetaner som tackar Kina för detta med terror hör naturligtvis hemma i arbetsläger. Mycket bra av Kina.
Citera
2022-01-02, 00:16
Medlem
Citat:

Huruvida din beskrivning av Tibet stämmer eller ej vet jag inte. Däremot vet jag att det inte var pga. de här sakerna som kineserna invaderade och annekterade Tibet så lägg ner ditt anförande.
Citera
2022-01-02, 00:19
Medlem
Citat:

Kinas nuvarande välstånd beror till stor del på omvärldens välvilja att se mellan fingrarna när det gäller tvångsarbete, arresteringar av oliktänkande på en industriell nivå och valutamanipulation. Att den kinesiska regimen sedan väljer att skramla med sablarna och skrämma bort utländska investeringar, leder givetvis till att Kina framstår i en dålig dager. Väst försöker inte isolera Kina, det lyckas nuvarande regim med utan hjälp utifrån.

Nuvarande kurs kommer att leda Kina i fördärvet och 1800-talets "förolämpningar" kommer att återkomma. Det som gjort väst rikt är äganderätten, näringsfriheten och likheten inför lagen, ingen av dem existerar i Kina vilket leder till att befolkningen bara ges möjlighet att placera sina besparingar enligt vad regimen beslutat (fastigheter med tidsbegränsad rätt till marken), och är man framgångsrik utan rätt kompisar inom partiet så kan man när som helst ställas inför rätta anklagad för brott mot partiet.

Jag hoppas regimen betalar dig i förskott för den propaganda du sprider, om inte är det hög tid att omförhandla avtalet.
Citera
2022-01-02, 00:20
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Huruvida din beskrivning av Tibet stämmer eller ej vet jag inte. Däremot vet jag att det inte var pga. de här sakerna som kineserna invaderade och annekterade Tibet så lägg ner ditt anförande.

Du kan ju börja med att läsa på om hur Tibet fungerade innan kina tog över innan du tar ställning, det vore mera smakfullt om inte annat. Varför tycker du att det feodala Tibet är värt ditt försvar? Läs på som sagt, och återkom sedan.
Citera
2022-01-02, 00:22
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Båda sidor är lika goda kålsupare skulle jag nog säga.

Absolut, båda parter skulle kunna spela annorlunda. Kina har framförallt stort problem med sin kommunikation överlag skulle jag kunna säga. De framstår som stingsliga och verkar ha svårt att kommunicera.

Skulle Kina ta ned sin stora brandvägg skulle naturligtvis Kinas sociala plattformar sprida sig i världen, liksom västerländska plattformar skulle sprida sig i Kina.

.
Citat:
Men du kan inte förvänta dig att jag ska kunna möta uttalanden som att det kinesiska folket vill inte ha tillgång till västerländsk social media med respekt.

Om Kina inte haft sina egna sociala medier hade jag hållit med. Men Kina har sina egna versioner och så gott som alla använder dom. Det finns 1,9 miljarder smartphones i Kina. Alla har tillgång till sina sociala medier och kommunicerar med varandra. Det finns helt enkelt inte så mycket behov av fler aktörer. Om jag jämför med mig själv så är de flesta jag kommunicerar och håller kontakt med på Facebook och Twitter. Jag känner nästan ingen som är aktiv på Instagram och därför har jag aldrig brytt mig om att skapa ett IG-konto, så jag har inget behov av att använda det. Idag har de flesta västerlänningar som har kontakt med Kina eller jobbar där Wechat. Det är folk i väst som anpassar sig till dom. Få kineser känner behov av att skapa sig ett FB konto så tillvida de inte håller på med turism och liknande.

Citat:
Nej det är inte min uppfattning, vilket bör vara uppenbart för dig om du läser vad jag skriver om Kina. T ex nu senast i denna tråd rörande Tibet.

Ok, då misstolkade jag ditt inlägg. Tack för klargörandet.
Citera
2022-01-02, 00:35
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Kinas nuvarande välstånd beror till stor del på omvärldens välvilja att se mellan fingrarna när det gäller tvångsarbete, arresteringar av oliktänkande på en industriell nivå och valutamanipulation.

Du lyssnar mycket på Fox News och BBC förstår jag?

Citat:
Att den kinesiska regimen sedan väljer att skramla med sablarna och skrämma bort utländska investeringar, leder givetvis till att Kina framstår i en dålig dager. Väst försöker inte isolera Kina, det lyckas nuvarande regim med utan hjälp utifrån.

Som exempel har de flesta städer här i Sverige sagt upp sina relationer med vänskapsstäder i Kina på grund av politiska skäl. När Sverige gör så förlorar företagare och skolor värdefulla kontakter och möjligheter i Kina. Det här är inte något som Kina ställt till med, besluten kommer helt och hållet från Sverige.

Så det jag talar om är byggt på rena fakta.

Citat:
Nuvarande kurs kommer att leda Kina i fördärvet och 1800-talets "förolämpningar" kommer att återkomma. Det som gjort väst rikt är äganderätten, näringsfriheten och likheten inför lagen, ingen av dem existerar i Kina vilket leder till att befolkningen bara ges möjlighet att placera sina besparingar enligt vad regimen beslutat (fastigheter med tidsbegränsad rätt till marken), och är man framgångsrik utan rätt kompisar inom partiet så kan man när som helst ställas inför rätta anklagad för brott mot partiet.

Vad menar du med att näringsfriheten inte skulle existera i Kina?

Att folk inte är lika inför lagen håller jag med om. Men på 1,4 miljarder människor är ingen intresserad att anklaga någon för brott som inte har begått något brott. Typ hälften av dessa människor skulle behöva vara poliser om man skulle haffa alla hela tiden. Nej, riktigt så går det inte till.

Citat:
Jag hoppas regimen betalar dig i förskott för den propaganda du sprider, om inte är det hög tid att omförhandla avtalet.

Tack så mycket för att du tycker att jag är bra på att sprida positiv information om Kina. Det behövs verkligen då 98% av allt som skrivs i medier antingen är negativt eller rena lögner. Jag önskar verkligen att jag kunde få betalt för den tid jag lägger ner. Skulle kanske fråga? …
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in