2021-12-30, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Är du också konservativ?

Njae... inte i enlighet med de flesta här på forumet.

Jag är dock i opposition mot rådande normer och och de förutfattade meningar så många har idag utan eftertanke.

Kalla mig gärna normkritisk men jag är nog liberal trots allt. I ideologins sanna mening.
Citera
2021-12-30, 19:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast det är ju fullständigt rappakalja. Återigen så misshandlar du betydelser av ord och begrepp.
Detta står det om begreppet "rättigheter".

" Sverige har den etablerade åsikten inom den akademiska världen, påverkad av bland annat Uppsalaskolan, varit att inga preexisterande rättigheter finns, det vill säga att till exempel äganderätten inte finns. Det som finns är vissa rättigheter som skapats av lagstiftning eller hävd eller avtal och som erkänns av rättsordningen och därför kan genomdrivas med hjälp av myndigheter som domstol, kronofogdemyndighet och polis. Begreppet "rättighet" är alltså ett funktionsbegrepp som betecknar det som lagstiftning och rättsordningen för stunden erkänner som rättighet."

Och det är denna typ av "rättigheter" vi här diskuterar.

Nej, det är vad Du tror att Du diskuterar. Den rättvisesynen Du redogör för ovan (i det orefererade citatet) är en partsinlaga. I själva verket är den synen från Axel Hägerström (värdenihilism), som fick genomslag emedan den anammades av socialdemokratin. Det var vid tiden ett stort akademiskt motstånd från fr a universitetet i Lund mot detta. Fortfarande på 70-talet var moderaterna i opposition till denna syn, och kallade sådant för Lidbomeri. Det är givetvis helt orimligt att man skall förstå rättvisa som det som socialdemokratin bestämmer. Men, det är makten som talar där.

Citat:
Inte?

Detta skrev du:

"Å ena sidan har olika sorters rasistiska föreställningar funnits över tid, men samtidigt uppfanns antirasismen och antislaveriet i det vita, imperialistiska Storbritannien och sprids därifrån."

Du påstår alltså att ingen någonsin innan det vita brittiska kolonialväldet tänkt tanken antirasism eller antislaveri....ursäkta men

Exakt! Vilket är något annat än det Du påstår i det tidigare inlägget:
Citat:
Det var du som tog upp hans utilitarism som skäl att inte lyssna på filosofiska rummet för att få ditt trams om att alla lika värde skulle "uppfunnits" av vita brittiska kolonisatörer.

Jag påstår alltså inte att det var "vita brittiska kolonisatörer" utan "i det vita, imperialistiska Storbritannien". De som uppfann detta torde endas i undantagsfall ha varit kolonisatörer, men säkerligen vita. En hel del av de som anammade dessa idéer var amerikaner (och till USA utvandrade britter) vilka småningom bildade antislaveripartiet Republikanerna.

Citat:
Verkligen, källa på den forskningen tack, [---]
Den som vet bäst sin egen vilja, kapacitet och kontext etc etc är personen självt och ingen annan.

Nej, inte i alla avseenden. Här exempel:
https://www.dn.se/sport/forskning-man-overdriver-sin-egen-lopformaga/
https://www.doktorn.com/artikel/vet-du-varf%C3%B6r-en-del-m%C3%A4nniskor-ofta-%C3%B6verskattar-sin-f%C3%B6rm%C3%A5ga-eller-kompetens /
https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect

Citat:
Nej det är du som fan inte fattar att sitter man och gaggar om "eviga värden" och "naturliga rättigheter " och bla bla...så måste man begripa att dessa värden då måste gälla alla och fungera i en helhet.
Fungerar de inte för alla människor/ att alla människor följer det "eviga värdet", så kan de ju fan omöjligen vara något "evigt värde" värt namnet eller hur?

[---]

Att förtrycka kvinnor via att tvinga på dem saker de inte vill eller klarar av, kan omöjligt vara ett s.k. "evigt värde", eftersom det inte fungerar. Inget förtryck av någon grupp människor fungerar under någon längre tid, eftersom folk vägrar acceptera den typen av skit.
Kanske dags gubbar som gaggar om "evig värden", när de kräver kontroll av andra människor, nångång fattar detta.

Hur kn det inte fungera? Vi lever i ett land med god tillgång till preventivmedel, utmärkt sjukvård, ett finmaskigt socialt skyddsnät och allmänt en hög samhällsekonomisk nivå. Vidare får kvinnor själva välja om de vill ha sex, välja om de vill gifta sig och välja om de vill sterilisera sig. Att det kunde vara svårt att välja allt detta 1735 är sin sak, men idag är läget radikalt annorlunda.

Citat:
Ja tänka sig...Sverige är nu den nation som har "svenskar".

Sverige är den stat som har svenskar, men det finns även en minoritet svenskar i Finland. Och omvänt, för all del.

Citat:
Fast det gör du ju inte...du krävde att kvinnor specifikt skulle påtvingas P-stav, under hotet om att annars skulle deras ungar inte få vaccin.

Därför att idag finns inte p-stav för män att köpa på marknaden. Som jag förklarade.

Citat:
Abort är självklart legitimt om människor inte vill skaffa barn, säger sig fan självt.
Finns överhuvudtaget ingen "legitimitet" i tanken att människor ska påtvingas barn de inte vill ha.

Så klart att det inte säger sig självt. Då hade inte debatten funnits, vare sig då eller nu. Att det ansågs självklart i det kommunistiska Sovjet, där man skickade dissidenter till GULAG, är begripligt - där gällde ingen respekt för människor överhuvudtaget, men i vårt land, som påstår sig respektera rättigheter, är det självklart att detta måste debatteras.

Citat:
Och vilka skäl skulle du uppge?
jag KAN nämligen svara för mig. Både jag som person OCH min ideologi sitter på grundmurade, hållbara väl genomtänkta resonemang som byter på saker som fakta, verklighet, logik och forskning.
Men det gör ju alldeles uppenbart inte du.

Din ideologi är människofientlig, anti-demokratisk och totalitär. Du som företräder den borde skämmas och veta bättre än att sitta och gaffla om saker Du uppenbart inte begriper. Din logik leder till att svenska folket, och i förlängningen Sverige, gå under när fundamentet för rättigheter, demokrati, rättsstat och fungerande institutioner eroderas till oigenkännlighet. Du känner inte igen forskning om Du så snubblar på den.

Skall jag uttrycka mig så, tycker Du?

Citat:
Har man utsatt alla ungar för proven, så bör man ju kunna räkna om resultaten.
Sen kan man ju fråga sig om 1 år räcker för att en unge med helt annat språk och kanske även traumatiserad av flyktingliv, ska hinna ta till sig ex. svensk undervisning, så att det blir ett rättvist jämförelsematerial av en nations skola.
Jag kan ju tycka att det borde kanske vara typ 3 år.

Det är mycket man kan fråga sig och tycka kring, men faktum är att fuskläget är precis som jag påstod och forskningen stödjer mig. Kan Du be om ursäkt för att Du misstänkliggjorde grundfakta nu? Att Du försöker fuska som en utbildningsminister?

Citat:
Det enda svepande och underbyggda här är ditt svar på den fullständigt korrekta faktan av att även män tjänar på aborter och vill att kvinnor ska kunna abortera så de slipper bli oönskade fäder.

Manligt ansvarssmitande är lika vanligt utan abort som med.
Män som grupp blir inte mer ansvarsfulla bara för att kvinnor tvingas.

Hur vet Du att manligt ansvarssmitande är lika vanligt utan abort som med? Går det att beräkna? Har någon gjort det?

Citat:
Återigen försöker du blurra bort ämnet...vi diskuterar inte äktenskap över stadsgränser.
Vi diskuterade något helt annat...så backa nu och svara på det vi diskuterar istället tack.

Nej, inte över stadsgränser...

Du tar en högre grad av äktenskap i högre ståndsmiljöer (som alltid varit en mycket liten del av Sveriges befolkning) mellan makar från olika länder som intäkt för att svenskar länge har påtvingat flickor äktenskap i utlandet. Du har inget belägg för detta i demografisk mening marginalfenomen, och är nu pressad och försöker smita undan.

Citat:
Jugoslavien blev till efter första världskriget. Det var lika mångkulturellt då som samma område är idag.
Så..OM krig handlar om mångkultur i sig och inte att några idioter sitter och gör sig och sin kultur bättre än andra.
varför hade inte Jugoslavien i konstant krig?
Hmm?
Varför är det inte konstant inbördeskrig i USA? mångkulturens själva hemland.
Eller i Sverige eller alla andra ( så gott som alla) nationer som har fler än ett "folk" och en kultur under sitt flagg.
Exemplena på lyckade mångkulturer, där folk lever fredligt bredvid varandras olika kulturer utan större problem är rejält många fler än någonsin allvarliga konflikter baserat på mångkultur.
Men det första syns och hörs inte speciellt, men det gör det andra.

Jugoslavien, och dess föregångare var inblandat i ett flertal före första världskriget ("Tredje Balkankriget") både 1912-1913 och 1913, och efter världskriget fram till andra världskriget var det ständiga oroligheter och våldsaktioner. Att det i någon mening är fred mellan 1945 och 1991, beror dels på att landet var krigsutmattat, dels på att kommunismens totalitarism höll nere de olika folkslagen. När det totalitära trycket lättade, så bröt nya krig ut. Att det inte är krig i dag är en kombination av krigsutmattning, internationellt tryck och att de olika staterna inte längre ingår i samma mångkulturella stat.

Citat:
Vet du jag tror faktiskt inte tjänstemän på migrationsverket är speciellt "korrumperade" i någon hög grad, så som du inbillar dig. Så att bygga hela sin åsikt på att invandrare är "inkräktare" baserat på nån story om 1 anställd som ex. tagit emot mutor.
Inser du vad jag tycker om det tramset?

Det är inte så viktigt vad Du tror i saken. Verkligheten är som den är, även bortom Din tro:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxydPr/tva-anstallda-pa-migrationsverket-misstanks-for-mutbrott
https://www.publikt.se/nyhet/anstalld-misstanks-hjalp-vid-rymning-7949
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/migrationsverket-tillsatter-grupp-mot-korruption
https://www.publikt.se/nyhet/atalade-salda-uppehallstillstand-17438
Citera
2021-12-30, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Njae... inte i enlighet med de flesta här på forumet.

Jag är dock i opposition mot rådande normer och och de förutfattade meningar så många har idag utan eftertanke.

Kalla mig gärna normkritisk men jag är nog liberal trots allt. I ideologins sanna mening.

Då förstår jag. Vilket parti representerar bäst dina åsikter?
Citera
2021-12-30, 19:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
att bestämma över sin egen kropp och liv Uven ÄR en grundläggande mänsklig rättighet...så förklara.. hur går din ideologis krav om att kvinnor inte ska få lov bestämma över sina egna kroppar och liv, ihop med..."mänskliga rättigheter" för kvinnor, du vet HALVA MÄNSKLIGHETEN?

Hur får din ideologi ihop:
"heligt DNA"/ embryons "eviga värden", och "ofödda BAAAAAAAARN"
med: våldtäkt? annan etnicitet? ...ja men då går det finfint mörda BAAAAAAAARN, slakta "heligt DNA" och skita i det "eviga värdena"

Bara två av din ideologis totalt oförenliga ståndpunkter, jag skulle kunna rabbla 30 till av alla de saker vi har vart inne och snuddat vid, men där du direkt väjer undan från att svara, tar upp nått helt annat ovidkommande. Over and over again.

Som jag förklarat ett stort antal gånger, så innebär rätt till den egna kroppen inte en rätt att godtyckligt ta livet av någon annan kropp som man frivilligt släppt in i sin egen.

Mycket i dessa frågor handlar om ansvar. Det man kan ta ansvar för, skall man ta ansvar för. Ingen kan begäras ta ansvar för en graviditet som uppkommit genom våldtäkt, eller när modern är underårig. Som tidigare anförts...

Citat:
Ja kanske om de var ogifta, så fort de blev gifta eller gravida så rök jobben.

Det varierade. Men, det fanns ett betydande kvinnoöverskott, så långtifrån alla kvinnor blev gifta, vare sig de ville eller inte. I vilket fall har jag igen visat att Du hade fel i ett av Dina svepande påståenden och att jag inte bara kan svara för mig och min ideologi, utan också har sakligt sett rätt.

Citat:
Det du menar är att människor ska tvingas in i äktenskap och kärnfamilj. Speciellt så kvinnor.
Det ska vara det enda tillåtna sättet ha barn ex. Och hemskt gärna det enda ekonomiskt MÖJLIGA för kvinnor.
Kvinnor och barn utan en man och äktenskap ska STRAFFAS hårt för att mannen i deras fall inte finns.
Männen som skiter i sina ungar eller att gifta sig när de skaffat oönskade barn, de ska komma undan.

Att mängder av barn och kvinnor kommer fara rejält illa av detta system, och alltid har gjort i de konservativa samhällen som din sort nu förordar, det skiter ni i.

Det jag menar är att staten bör uppmuntra till den familjebildningsformen som visat sig ha de största fördelarna och de minsta nackdelarna, för föräldrar, barn och samhälle. Det är inget tvång och inga straff om man låter bli, men då uteblir också uppmuntran.

Citat:
Du vet mycket väl att det kön som är absolut sämst på att ta ansvar för sin sexualitet ...och vad den ev. leder till...är män.

Så jag upprepar varför inte kräva detta av dem istället för detta konstanta tjat nu i 2000 år på att kvinnor måste ta allt ansvar så män kan slippa?

Om detta nu är allmänt känt bland kvinnor - varför skaffar så många kvinnor barn med dessa lömska män? Håll flick- och kvinnorkurser om vilka män man skall välja som sällskap, som partner som far till sina barn.

Citat:
Han är ju inte svensk Uven....kan du verkligen lyssna till något som en "icke svensk" sagt/ skrivit?

Sluta med Ditt rasisttjaft. Jag tar till mig av befintlig vetenskap, oaktat vetenskapsmannens ursprung. Rasprofilering får Du hålla på med på egen hand.
Citera
2021-12-31, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nej, det är vad Du tror att Du diskuterar. Den rättvisesynen Du redogör för ovan (i det orefererade citatet) är en partsinlaga. I själva verket är den synen från Axel Hägerström (värdenihilism), som fick genomslag emedan den anammades av socialdemokratin. Det var vid tiden ett stort akademiskt motstånd från fr a universitetet i Lund mot detta. Fortfarande på 70-talet var moderaterna i opposition till denna syn, och kallade sådant för Lidbomeri. Det är givetvis helt orimligt att man skall förstå rättvisa som det som socialdemokratin bestämmer. Men, det är makten som talar där.

Nej, det är vad jag VET att vi diskuterar. Frågan dök upp i samband med att vi pratade om FN.s mänskliga rättigheter.

Och ja fullt begripligt att konservativa (dåtidens moderater ex) var i opposition kring mänskliga rättigheter. Det var ju nått NYTT och nått som la krokben för allt av förtryck, straff, hot och allmänt utnyttjande som just konservativa diggat genom tiderna och sett på som SIN RÄTT att utsätta andra för.

Citat:
Exakt! Vilket är något annat än det Du påstår i det tidigare inlägget:

Jag påstår alltså inte att det var "vita brittiska kolonisatörer" utan "i det vita, imperialistiska Storbritannien". De som uppfann detta torde endas i undantagsfall ha varit kolonisatörer, men säkerligen vita. En hel del av de som anammade dessa idéer var amerikaner (och till USA utvandrade britter) vilka småningom bildade antislaveripartiet Republikanerna.

Well, för din information, antislaveri ex. är en idé som existerat förmodligen lika länge som vi haft slavar.
Och den idén har försökts genomföras politiskt av säkerligen en mängd slavuppror genom historien samt genomförts av andra...ex så satte "Sverige" stopp för sitt trälsystem nångång 1300 tal.
Ditt påstående att britterna skulle varit "uppfinnarna" är alltså direkt felaktigt.

Och dina försök att återigen dribbla bort den röda tråden via att försöka hänga upp diskussionen på om jag skrev "kolonisatörer" eller "imperialister" är lika tramsigt som vanligt.

Citat:
Nej, inte i alla avseenden. Här exempel:
https://www.dn.se/sport/forskning-man-overdriver-sin-egen-lopformaga/
https://www.doktorn.com/artikel/vet-du-varf%C3%B6r-en-del-m%C3%A4nniskor-ofta-%C3%B6verskattar-sin-f%C3%B6rm%C3%A5ga-eller-kompetens /
https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect

Well, låt oss då rota fram ex antal studier där man bevisar att män underskattar sin förmåga ta hand om barn, så inför vi en lag med detta som grund där vi TVINGAR män att ta enskild vårdnad om alla sina oönskade barn.

Voilá, problems solved.

Barn blir omhändertagna och vi kommer få en drastisk minskning av våldtäkter, sexköp, ONS och män kommer börja använda alla preventivmedel de bara kan komma över.

Citat:
Hur kn det inte fungera? Vi lever i ett land med god tillgång till preventivmedel, utmärkt sjukvård, ett finmaskigt socialt skyddsnät och allmänt en hög samhällsekonomisk nivå. Vidare får kvinnor själva välja om de vill ha sex, välja om de vill gifta sig och välja om de vill sterilisera sig. Att det kunde vara svårt att välja allt detta 1735 är sin sak, men idag är läget radikalt annorlunda.

Ja lille Uv, varför HAR det aldrig fungerat? det där med att förbjuda människor ha sex ?

Take a guess.

Citat:
Sverige är den stat som har svenskar, men det finns även en minoritet svenskar i Finland. Och omvänt, för all del.

Men usch!!!! Har Finland mångkultur????
Det måste vi förbjuda, borde inte Finland köra ut alla sina finlandsvenskar som bott där sen tja 1600 talet. Förbjuda dem tala sitt språk, förbjuda dem hela sin äckliga icke finska kultur?
Det kommer ju FÖRSTÖRA hela den finska NATIONEN!

Citat:
Därför att idag finns inte p-stav för män att köpa på marknaden. Som jag förklarade.

Så du menar alltså att om kvinnor vill slippa PÅTVINGAS P-stav mot sin vilja, så ska de bara vägra att köpa/ använda P-stav.
I see.

Citat:
Så klart att det inte säger sig självt. Då hade inte debatten funnits, vare sig då eller nu. Att det ansågs självklart i det kommunistiska Sovjet, där man skickade dissidenter till GULAG, är begripligt - där gällde ingen respekt för människor överhuvudtaget, men i vårt land, som påstår sig respektera rättigheter, är det självklart att detta måste debatteras.

Sorry Uven, men alltså, varken befruktade äggceller eller embryon har alltså "rättigheter".
Vet du varför? Jo, för att de alltså inte uppnått det stadie i sin utveckling där det går hävda fullvärdighet.
De äger ingen av de kriterier eller förmågor som man räknar dit.
När ska denna fakta landa bakom ditt pannben?

Och när ska du greppa att KVINNOR däremot alltså ÄR fullvärdiga människor och att DE faktiskt ska ha rättigheter?

Eller har du totalt glömt av att kvinnor är människor i din satans fixering vid att befruktade äggceller ska vara det?

Citat:
Din ideologi är människofientlig, anti-demokratisk och totalitär. Du som företräder den borde skämmas och veta bättre än att sitta och gaffla om saker Du uppenbart inte begriper. Din logik leder till att svenska folket, och i förlängningen Sverige, gå under när fundamentet för rättigheter, demokrati, rättsstat och fungerande institutioner eroderas till oigenkännlighet. Du känner inte igen forskning om Du så snubblar på den.

Skall jag uttrycka mig så, tycker Du?

haha verkligen?

"Mina" ideologier är de ideologier som infört demokrati och mänskliga rättigheter.
För förstår du utöver att KVINNOR har mänskliga rättigheter så har även FLYKTINGAR och människor med annan etnicitet och hudfärg detta.

Däremot lille extremnationalist så har INTE nationer "mänskliga rättigheter",
Vet du varför? Jo för nationer är ett system/ symbol och ingen människa.

Du får uttrycka dig som du vill....du har lika fel oavsett.

Citat:
Det är mycket man kan fråga sig och tycka kring, men faktum är att fuskläget är precis som jag påstod och forskningen stödjer mig. Kan Du be om ursäkt för att Du misstänkliggjorde grundfakta nu? Att Du försöker fuska som en utbildningsminister?

Nej, jag tycker inte man kan bevisa något "fusk". Man kan bevisa att fel har gjorts that's it.

Citat:
Hur vet Du att manligt ansvarssmitande är lika vanligt utan abort som med? Går det att beräkna? Har någon gjort det?

Tja du...hur många barn levde föräldra- och faderslösa 1700, 1800, 1900? trots att där fanns en fader i livet? Bara räkna antalet "oäktingar" och antalet faderslösa,,,dvs de som fötts som "äkta" men där pappan dumpat familjen och försvunnit.

Snabb googling gav mig att var tionde barn räknades vara ett "oäkta" 1800.
Antalet faderslösa men "äkta" kan jag inte få fatt i.

[quote]Nej, inte över stadsgränser...

Du tar en högre grad av äktenskap i högre ståndsmiljöer (som alltid varit en mycket liten del av Sveriges befolkning) mellan makar från olika länder som intäkt för att svenskar länge har påtvingat flickor äktenskap i utlandet. Du har inget belägg för detta i demografisk mening marginalfenomen, och är nu pressad och försöker smita undan.
[/QUOTE

Men herregud människa..

Svenskar har genom historien haft resonemangsäktenskap OCH tvångsäktenskap. Precis som ex. Afghaner har detta idag.
Precis samma system.

Så jag frågar igen...var svenskarna "svenskar" då?

Citat:
Jugoslavien, och dess föregångare var inblandat i ett flertal före första världskriget ("Tredje Balkankriget") både 1912-1913 och 1913, och efter världskriget fram till andra världskriget var det ständiga oroligheter och våldsaktioner. Att det i någon mening är fred mellan 1945 och 1991, beror dels på att landet var krigsutmattat, dels på att kommunismens totalitarism höll nere de olika folkslagen. När det totalitära trycket lättade, så bröt nya krig ut. Att det inte är krig i dag är en kombination av krigsutmattning, internationellt tryck och att de olika staterna inte längre ingår i samma mångkulturella stat.

kanske var det mer att kommunismens icke nationalism som gjorde susen.
Nånsin tänkt på att det är dina ideér om "folk"/ nationalism och dess inneboende chauvinism...dvs att vissa "folk" är bättre än andra och därför har en "inneboende" rätt att sätta sig på andra, som är grundproblemet bakom väldigt många vansinniga och onödiga krig.

Så fort mentaliteten i en nation mer vänds mot tolerans ex. så slutar dumheter av den sorten.
Annat än nån töntig "skjort" demonstration då och då.

Citat:
Det är inte så viktigt vad Du tror i saken. Verkligheten är som den är, även bortom Din tro:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxydPr/tva-anstallda-pa-migrationsverket-misstanks-for-mutbrott
https://www.publikt.se/nyhet/anstalld-misstanks-hjalp-vid-rymning-7949
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/migrationsverket-tillsatter-grupp-mot-korruption
https://www.publikt.se/nyhet/atalade-salda-uppehallstillstand-17438

Hur många anställda har migrationsverket tror du?
Citera
2022-01-01, 14:39
Medlem
Citat:
Påstår du nu att det finns en svensk syn på rättighet?

Men inget svenskt folk eller kultur?

Nej, inte enkom svensk....läs hela, jag bifogade källan till detta citat i ett eget inlägg, glömde lägga med det första gången, så får du svar på den frågan.
Citera
2022-01-01, 15:41
Medlem
Citat:
Nej, inte enkom svensk....läs hela, jag bifogade källan till detta citat i ett eget inlägg, glömde lägga med det första gången, så får du svar på den frågan.

Det finns ingen enhetlig rättsuppfattning. det är därför vi har demokrati för att reda ut besluten.

Olika ideologier har olika rättsuppfattning. Du har en annan rättsuppfattning än Uven.

Men det finns inte rätt och fel i den frågan.
Citera
2022-01-01, 21:03
Medlem
Citat:
Det finns ingen enhetlig rättsuppfattning. det är därför vi har demokrati för att reda ut besluten.

Olika ideologier har olika rättsuppfattning. Du har en annan rättsuppfattning än Uven.

Men det finns inte rätt och fel i den frågan.

Vi pratar inte "rättsuppfattningar". Vi pratade begreppet "mänskliga rättigheter" och hur "rättigheter" formas.

Jag hävdar alltså att dessa bestäms och TILLDELAS av ex en rättstat.
Medan Uven hävdar att de står skrivna i guldbokstäver på en molntapp. En Gud har varit där och klottrat lite. Det enda vi människor behöver göra är att flyga upp då och då och skriva av denna "eviga" rättvisa och sluta använda hjärnan.

Nej, jag har en annan ideologi än Uven, som prioriterar helt andra sker än han gör.

Han prioriterar NATIONEN och dess "ära" och "överlevnad", jag prioriterar människor och deras välmående och framtida existens.
Han prioriterar män och deras möjligheter att både äta kakan och ha den kvar, via att tvinga kvinnor inte få lov varken äta kakan eller ha den kvar, jag prioriterar människor.
Citera
2022-01-01, 21:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej, det är vad jag VET att vi diskuterar. Frågan dök upp i samband med att vi pratade om FN.s mänskliga rättigheter.

[---]

Nej, och just därför. FN:s allmänna deklaration om mänskliga rättigheter bygger, som jag visade, på just en naturrättslig utgångspunkt - inte på att socialdemokraterna bestämde sig för något. Principen är alltså att de mänskliga rättigheter som FN redovisar, är naturligen tillkomna människan i egenskap av att vara människa, inte i egenskap av att ha fått dem sig tilldelade av socialdemokrater (eller annan politisk kraft) och som också skulle kunna ta dem tillbaka.

Istället för Ditt pladder, så finns det goda konservativa skäl att vara misstänksam mot det utbredda talet om mänskliga rättigheter, ity FN helt misslyckats med att ta fram en motsvarande katalog med mänskliga skyldigheter, trots att man försökt. För konservatismens balanssyn är detta problematiskt.

Citat:
Well, för din information, antislaveri ex. är en idé som existerat förmodligen lika länge som vi haft slavar.
[---]

Och dina försök att återigen dribbla bort den röda tråden via att försöka hänga upp diskussionen på om jag skrev "kolonisatörer" eller "imperialister" är lika tramsigt som vanligt.

Som ofta jämställer Du inkomensurabla storheter, och bortser från viktiga detaljer. Slaveri har förvisso funnits i långeliga tider, och därmed säkerligen förknippade slavuppror. På svensk botten förefaller emellertid mycket få träluppror vara kända, men det kan förstås lika gärna bero på dåligt källäge som "brist" på träluppror. Det som emellertid är speciellt för den anti-slaveridebatt som uppkommer under 1700-talet, är den ideologiska grunden. Vid den tiden har förslavande av svarta motiverats ideologiskt och vetenskapligt (för sin tid) och oppositionen mot detta formuleras i sin tur främst etiskt och vetenskapligt. Detta skiljer sig på betydande sätt från de historiskt kända slavupproren, vilka i regel motiverats utifrån det mera näraliggande att slavarna vill slå sig fria utifrån ett intresseperspektiv. Just att anti-slaverifrågan i hög grad drevs av människor som inte själva var slavar, inte tillhörde den förslavade gruppen rasmässigt eller socialt, torde vara en av de stora ovanligheterna här. Det påminner om Kyrkans motstånd mot träldomen, men den var teologiskt baserad. 1700-talets motstånd hade vetenskap och ideologi som grund.

Citat:
Well, låt oss då rota fram ex antal studier där man bevisar att män underskattar sin förmåga ta hand om barn, så inför vi en lag med detta som grund där vi TVINGAR män att ta enskild vårdnad om alla sina oönskade barn.

Voilá, problems solved.

Barn blir omhändertagna och vi kommer få en drastisk minskning av våldtäkter, sexköp, ONS och män kommer börja använda alla preventivmedel de bara kan komma över.

Det är delvis forskat kring sådant. Dessvärre för Dig så talar det för att män och kvinnor skiljer sig en del åt. I detta exempel handlar det om manlig respektive kvinnlig reaktion på barnskrik:

Citat:
Their brain images were then analysed and the findings showed that while the men's brains remained in the default 'drifting' mode, the women's were more likely to disengage, indicating that they focused their attention towards the sobbing child.
https://www.bountyparents.com.au/expert-advice/men-and-womens-brains-respond-differently-to-babys-cry/

Ditt problem får nog anses kvarstå därmed.

Citat:
Ja lille Uv, varför HAR det aldrig fungerat? det där med att förbjuda människor ha sex ?

Take a guess.

Varför hemfaller Du stundom åt att använda förminskande uttryck som "lille Uv"? Är det för att Du känner Dig trängd och försöker förminska Din motståndare och på det sättet skaffa Dig ett övertag i debatten, när Du saknar sakunderbyggnad? Märker Du att jag aldrig behöver agera på det sättet? Tror Du att det beror på att jag vet mera än Du, eller på att jag som man har ett större självförtroende och trygghet i mig själv?

Jag har fö aldrig föreslagit att förbjuda människor att ha sex. Däremot kan man upplysa dem om att möjligheten att avstå sex existerar, och att det är en beprövad metod för att undvika oönskade barn.

Citat:
DMen usch!!!! Har Finland mångkultur????
[---]Det kommer ju FÖRSTÖRA hela den finska NATIONEN!

Du får väl engagera Dig i det finska Sannfinländska partiet, som till stor del har ett politiskt program med Din inriktning.

Citat:
Så du menar alltså att om kvinnor vill slippa PÅTVINGAS P-stav mot sin vilja, så ska de bara vägra att köpa/ använda P-stav.
I see.

Varför skulle de vilka avstå p-stav om det dels vill undvika graviditet, dels inte har några toleransproblem med sagda stav?

Citat:
Sorry Uven, men alltså, varken befruktade äggceller eller embryon har alltså "rättigheter".
[---]
Eller har du totalt glömt av att kvinnor är människor i din satans fixering vid att befruktade äggceller ska vara det?

Jag får ånyo upprepa mig: blott för att den födda människan har ett fullvärdigt människovärde så innebär det inte att det ofödda livet är värdelöst och får behandlas godtyckligt.

Citat:
haha verkligen?

"Mina" ideologier är de ideologier som infört demokrati och mänskliga rättigheter.
För förstår du utöver att KVINNOR har mänskliga rättigheter så har även FLYKTINGAR och människor med annan etnicitet och hudfärg detta.

[---]

Nationer är inte människor, däremot är folkgrupper människor. Folkgrupper ingår i det rättighetsområde som benämns kollektiva mänskliga rättigheter. Till detta hör den rättighet som regleras i FN-stadgan i principen om folkens självbestämmande, dvs en på nationens (inte statens) grund frihet att styra över sig själv. Så, man kan hävda att det visst finns nationella mänskliga rättigheter. Samerna hävdar detta: https://www.sametinget.se/1099
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nationellt_sj%C3%A4lvbest%C3%A4mmande

Citat:
Nej, jag tycker inte man kan bevisa något "fusk". Man kan bevisa att fel har gjorts that's it.

Tycker och tycker. Det är en medveten manipulation utanför det gällande regelverket. Hur är det inte fusk? Om det skett under en borgerlig regering - hade Du inte skrikit om fusk då?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professorn-man-blandar-bort-korten

Citat:
Tja du...hur många barn levde föräldra- och faderslösa 1700, 1800, 1900? trots att där fanns en fader i livet? Bara räkna antalet "oäktingar" och antalet faderslösa,,,dvs de som fötts som "äkta" men där pappan dumpat familjen och försvunnit.

Snabb googling gav mig att var tionde barn räknades vara ett "oäkta" 1800.
Antalet faderslösa men "äkta" kan jag inte få fatt i.

Oäkta betyder inte självklart faderslös. Det torde ha varit tämligen vanligt att människor levde tillsammans även som ogifta, men också att fadern "diskret" vidgick faderskapet och tog aktiv del i barnets uppväxt. Det har sannolikt också förelegat en betydande eftersläpning när det gäller synen på frillobarn: https://sv.wikipedia.org/wiki/Frilla#Frillan_ers%C3%A4tts_av_%C3%A4lskarinnan

I alla händelser är verkligheten sällan så enkelspårig som Du alltid vill tro, och inte så patriarkalt förtryckande som Din dogmatiska tro säger Dig.

Citat:
Men herregud människa..

Svenskar har genom historien haft resonemangsäktenskap OCH tvångsäktenskap. Precis som ex. Afghaner har detta idag.
Precis samma system.

Det torde ha varit påfallande ovanligt med tvångsäktenskap även i äldre tider i Sverige. Kyrkan motarbetade sådant ända sedan medeltiden. Resonemangsäktenskap är det väl inget fel på? Om en man och en kvinna godvilligt väljer att gifta sig, t ex för att de har ekonomisk eller annan nytta av det, så är det dem väl obetaget att göra så. Att kärlek skulle vara den enda legitima grunden för äktenskap är en kvinnoborgerlig romantisk fantasi. Så länge båda parter är frivilliga.

Så, nej. Det är och har varit helt olika system. Det är förolämpande mot äldre tiders svenskar att jämföra deras syn på äktenskap med afghanernas.

Citat:
Så jag frågar igen...var svenskarna "svenskar" då?

Jag svarar igen, fru inkvisitor, ja svenskarna var svenskar.

Citat:
kanske var det mer att kommunismens icke nationalism som gjorde susen.
[---]
Så fort mentaliteten i en nation mer vänds mot tolerans ex. så slutar dumheter av den sorten.
Annat än nån töntig "skjort" demonstration då och då.

Nej, det var det inte. Det är ganska väl belagt. Vi kan bl a se det genom de olika vägar som de i Jugoslavien tidigare ingående delarna har tagit.

Citat:
Hur många anställda har migrationsverket tror du?

Jag behöver inte tro. Jag klarar att gå till verkets hemsida och kontrollera detta. Då finner jag att Migrationsverket för ett knappt år sedan redovisade ca 5 900 anställda.
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Pressrum/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2021/2021-02-17-Migrationsverket-varslar-om-uppsagningar.html

Detta antal, eller antalet/andelen åtalade/dömda medarbetare, säger förstås rätt litet om korruptionsnivån. Vi vet att under lång tid så upptäcks och döms ett antal anställda för korruptionsbrott av olika slag, och det antyder att myndigheten har problem av betydande korruptivt slag.
Citera
2022-01-01, 22:20
Medlem
Citat:
Vi pratar inte "rättsuppfattningar". Vi pratade begreppet "mänskliga rättigheter" och hur "rättigheter" formas.

Jag hävdar alltså att dessa bestäms och TILLDELAS av ex en rättstat.
Medan Uven hävdar att de står skrivna i guldbokstäver på en molntapp. En Gud har varit där och klottrat lite. Det enda vi människor behöver göra är att flyga upp då och då och skriva av denna "eviga" rättvisa och sluta använda hjärnan.

Nej, jag har en annan ideologi än Uven, som prioriterar helt andra sker än han gör.

Han prioriterar NATIONEN och dess "ära" och "överlevnad", jag prioriterar människor och deras välmående och framtida existens.
Han prioriterar män och deras möjligheter att både äta kakan och ha den kvar, via att tvinga kvinnor inte få lov varken äta kakan eller ha den kvar, jag prioriterar människor.

öh?

Även det skiljer sig åt.

Det finns ingen Sanning om det där, hade det gjort det hade vi kunnat sluta med ideologier och existentiella åskådningar.

Om du tror du kan bevisa att Uven har fel så vet jag inte hur jag skall hjälpa dig att förstå...

Men du är som en kristen som slår bibeln i huvudet på folk.
Citera
2022-01-02, 12:32
Medlem
Citat:
öh?

Även det skiljer sig åt.

Det finns ingen Sanning om det där, hade det gjort det hade vi kunnat sluta med ideologier och existentiella åskådningar.

Om du tror du kan bevisa att Uven har fel så vet jag inte hur jag skall hjälpa dig att förstå...

Men du är som en kristen som slår bibeln i huvudet på folk.

Jag, eller "man" kan nog bevisa att Uven har fel/ hans politik är ohållbar, problemet ligger inte där, utan snarare att Uven vägrar inse när hans argument är överbevisade/ inte håller.
Citera
2022-01-02, 12:40
Medlem
Citat:
Jag, eller "man" kan nog bevisa att Uven har fel/ hans politik är ohållbar, problemet ligger inte där, utan snarare att Uven vägrar inse när hans argument är överbevisade/ inte håller.

Nej, det kan du inte bevisa.

Jisses... här ligger förklaringen bakom denna evighetstråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in