Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Ah, "rationalitet, rättvisa och vettigt konsekvenstänk" är väl en utmärkt sammanfattning av utilitaristkulten. Att rättigheter är naturgivna är ett annat perspektiv, dvs viss rättigheter finns oberoende av andra människor.
Hur finns rättigheter, när de inte finns?
Hur finns ex. Afghanska kvinnors rättigheter när talibanerna just tagit ifrån kvinnor dessa?
Citat:
Att han är utilitarist har allt med saken att skaffa. Men, just idén om urgamla rättigheter kommer just ur naturrättstanken. Alla urgamla civilisationer har omfattat olika idéer om krafter som står utanför människorna, vilka vanligen är varur man härleder dessa rättighetstankar.
Det var du som tog upp hans utilitarism som skäl att inte lyssna på filosofiska rummet för att få ditt trams om att alla lika värde skulle "uppfunnits" av vita brittiska kolonisatörer.
Lyssna nu istället, så lär du dig nått.
Citat:
Du kan säga "punkt" bäst Du vill, men icke desto mindre så förhåller det sig på det sättet. Så gott som alla människor omfattar i något läge just uppfattningen om glidande människovärde. Exempelvis så visar uttrycket "Kvinnor och barn först", just detta. Uttrycket betyder inte att män saknar människovärde, bara att i ett nödläge så värderas kvinnor och barn litet mer.
Jag påminner om att så gott som alla sådana tyranner i modern tid tagit sin utgångspunkt i en utilitaristisk (och utopisk) ideologi.
Nej, du blandar ihop "alla människors lika värde" med hur vi i praktiken tvingas agera (eller väljer att agera) under vissa omständigheter.
En människas människovärde är inte på tapeten då man straffar med fängelse för stöld ex.
Inte heller om man i nödsituationer väljer att prioritera ex. barn eller vuxna som har barn före vuxna människor utan barn. Utan det är ett sätt att minska lidandet hos gruppen efterlevande.
En människan människovärde är hotat först då man inför lagar eller har normer där vissa grupper värderas som sämre/ mindre värda än andra och behandlas därefter. Och det är ju på pricken vad du själv ofta utrycker att du vill införa.
Vissa ska straffas och värderas som sämre värda, medan andra ska värderas som bättre värda, är ju vad dina resonemang går ut på mer eller mindre....förmodligen just för att du inte fattat vad människovärde faktiskt betyder eller inte klarar tänka i enlighet.
Citat:
För varje människa finns det både en objektiv, utifrån, sanning och en subjektiv inifrån, sanning. Dessa behöver balanseras.
Va?
Nej för varje människa så finns en kunskap om just den människas förmåga, ork, hälsa, resurstillgång, vilja, relationer och livskontext. Och den kunskapen besitter ENDAST den personen bäst själv och ingen annan. Och vet man att man inte har förmåga, ork, psykiskt eller fysiskt hälsa eller resurser eller en partner/ vänner/ släkt som kan hjälpa till etc etc så bör man självklart inte skaffa barn och ingen bör heller tvinga någon till detta, så som du vill att man ska tvinga just kvinnor.
Citat:
Det vore mig främmande att förneka kvinnor i Indien samma rättigheter som jag vill att kvinnor i Sverige skall ha. Däremot är det inte mitt ansvar som svensk att lika mycket arbeta för indiska kvinnor som det är för svenska kvinnor.
Nä, du vill ju förneka svenska kvinnor sina rättigheter. Och du skiter totalt i alla övriga kvinnor i världen, och deras "heliga DNA" samt faktan över att din misogyna moral och politik inte skulle fungera alls för att få mänskligheten att överleva på totalen.
Dina idéer om "moral" är alltså inte konsekvent eller fungerande.
Vi kan inte införa din moral med abortförbud över hela klotet, det vore direkt förödande.
Citat:
Svenska kvinnor fö inte alls tillräckligt med barn. Detta kan vi se i nativitetsstatistiken, eller för den delen i skolor och förskolor. Vi hittar numera klasser, till och med skolor, där det inte finns någon som ens har svenska som modersmål. Det förefaller mycket ont om klasser där alla elever är svenskar, eller ens har svenska som modersmål.
Sveriges nativitet är helt ok. Och att du hittar barn i svenska skolor som inte kan svenska, för att de nyss kommit hit, har inget med födslotal att göra.
Citat:
Nej, det gör det inte. Det framgår i artikeln:
Att orsakerna är dåliga, innebär inte att produkten finns, bara att den skulle kunna finnas.
Men herregud, hur jävla korkad får man lov vara. Det artikeln säger är bevis på vad jag just skrev.
P-stav finnes, MEN! ni män vill inte ha en P-stav i armen, för NI vill inte utsätta ERA kroppar för hormoner....utan det vill ni att kvinnor ska utsätta SINA för, mycket, mycket bekvämare att andra tar smällen av ansvar så män kan slippa.
Så sluta fan kräv att kvinnor ska PÅTVINGAS P-stav, tack och ge dem samma möjlighet att slippa undan alla biverkningar man får av hormoner.
Citat:
Nej, det tycker jag inte. Den skyldigheten måste variera från situation till situation.
Du får nog lov att bestämma dig hur du ska ha det egentligen.
Ska man "rädda" varje "liv" oavsett hur dåliga konsekvenserna än blir, eller ska man ta hänsyn till de dåliga konsekvenserna och rädda "liv" från dessa?
Bestäm dig tack.
Citat:
Du är fö en massa saker, men jag är ganska konservativt uppfostrad, så jag är artig nog att inte artikulera allt.
Och jag säger sanningen. Kan man fan inte diskutera, hålla sig till saken, lägga ihop 2+2, vara konsekvent, eller svara för sig så får man vackert tåla höra sanningen.
Citat:
Har Du missat att den "ökningen" är falsarium från regeringens sida?
https://www.gp.se/debatt/du-har-fuskat-med-pisa-resultaten-anna-ekstr%C3%B6m-1.46041585
Med tanke på de oerhörda utgifter som Sverige lägger på undervisningsväsendet, så är det ännu större skandal att vi inte ligger bättre till. Men, samtidigt visar detta att pengar inte är det viktigaste för en god utbildning.
Nej, jag har inte missat det, frågan är väl snarare hur mycket det är ett "falsarium" eller ett sätt att räkna. Jag tycker ju inte man kan ta med vissa barn som överhuvudtaget inte gått i svensk skola, i en bedömning som just gäller svensk skolas duglighet.
Barn behöver ju typ utsättas just för svensk skola i viss tid i vart fall, innan man kan bedöma hur svensk skola fungerat på just dem.
men, detta får ju avgöras av forskare.
Citat:
Den obalansen råder idag, när det är männen som står utanför allt väsentligt beslutsfattande i fortplantningsfrågor. Jag förstår att Du inte inser det som feminist, men män är påfallande maktlösa i många av dessa frågor. Men, det är väl som vanligt med feminister: 100% jämställt betyder 100% makt till kvinnorna.
https://pbs.twimg.com/media/Dv0lkCWXgAEXy1j?format=jpg&name=900x900
Nej, det gör det inte alls.
Idag så drar BÅDE män och kvinnor stor nytta av att vi har fri aborträtt.
Abort gynnar nämligen även många män eftersom även de inte vill bli fäder till oönskade barn.
Och jag kan nästan garantera att det är betydligt fler män som gynnas av fri aborträtt, än det är män som inte gynnas av den för att de gärna velat bli ensamstående förälder till ett barn.
Ja, män har haft oturen att födas utan livmoder, så deras makt gällande att veta säkert om barn är deras, samt deras "ägande" av livmödrar är rejält begränsat.
DET är förmodligen själva grunden till att det hat och förtryck som riktats mot kvinnor genom tiderna.
Och alla den "vilja" (som du själv så tydligt uppvisar) till att bossa över, äga och TVINGA kvinnor hit och dit.
Men, det gör detta manliga förtryck fortsatt alltså inte "rätt". Utan det är minussidan av myntet vars plussida är att män slipper ha mens, slipper vara gravida samt slipper all smärta vid förlossning och slipper amma ex.
I slutändan blir det jämnt, även i naturen.
men vissa nöjer sig ju inte med detta, utan de ska ha ALLA plus! och den andre parten ska ha ALLA minus.
Män får lära sig uthärda uthärda att de inte har total makt över kvinnor eller sin reproduktion, precis som kvinnor får lära sig uthärda att de inte har total makt över män, as simpel as that.