2021-12-27, 17:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Svenskar har både tvångsgift bort sina döttrar och även så utomlands för inte alltför länge sen.
Var extremt "svenskt" beteende en gång i tiden. Men? vi kanske inte var "svenskar "då?

När var utrikes tvångsäktenskap för svenska flickor extremt svenskt? 1900-talet? 1800-talet? 900-talet? När? Med extremt antar jag att Du avser "hög andel" eller liknande. Har Du några siffror med någon slags trovärdighet som styrker detta påstående?

Eller tänker Du på prinsessan Astrid?
https://www.kungahuset.se/kungafamiljen/attenbernadotteslakttrad/prinsessanastrid.4.2dc9487f14e8c508d03687.html

Citat:
Den extremnationalistiska idén: ett folk en stat, är en total omöjlighet. Eftersom snar sagt alla stater idag har flera olika kulturer och folk inom samma gränser, så även Sverige.
Det enda den idén leder till är förtyck, dumheter och förr eller senare inbördeskrig.

Inte en "total omöjlighet", men påfallande ovanligt. I Europa torde det främst röra sig om Polen och Island. Men, Du kanske hellre ser att Sverige blir som Jugoslavien eller Libanon - dessa mångkulturella paradis.

Citat:
"andra nationaliteters förmåner"?
"inkräktar på andras nationaliteter"???

Ja?
Citera
2021-12-27, 17:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du får inget svar, eftersom Strix nogsamt undviker att svara på allt han inte kan svara på.

Du skall inte fara med osanning. Jag svarar på allt jag rimligen kan. "Jag är inte längre så ung att jag tror att jag vet allt."

Citat:
Den traditionella kärnfamiljslösningen med ex. traditionella könsroller var/ är bra för alla parter utom kvinnor och homosexuella och andra som vill leva i andra lösningar.
Den är också direkt dålig i alla de fall den just är dålig, ex. då en part ägnar sig åt misshandel, sexuellt våld eller dylikt.

Samhället bör därför självklart! se till att det är möjligt ta sig ur dåliga relationer och att det är möjligt att leva utan och i den typ av relation man nu själv vill leva i ex. en homosexuell sådan.
Kärnfamiljen måste alltså vara frivillig och inte en påtvingat institution.

En majoritet av kvinnorna önskar sig en kärnfamilj. Mycket få kvinnor planerar för att bli ensamstående mödrar, även om så klart alla konstigheter finns. Allt fler tycks också agera för att bilda och upprätthålla kärnfamiljer.
https://fof.se/tidning/2017/1/artikel/familjens-aterkomst

I Sverige har det alltid funnits möjligheter att ta sig ur dåliga relationer. Men, vad har homosexualitet med detta att göra? Den som inte vill leva i en traditionell kärnfamilj kan låta bli. Så har det också alltid varit.

Citat:
Det ofödda är just ofött och heller inte ett "liv" enligt de definitioner som nu finns för "liv" i sina tidigare stadier. Det är också direkt skadligt, befängt för att inte säga grymt att tvångsutveckla fram "liv" som alla vet kommer fara illa.
Inte heller är det ett "godtycke" bara för att någon tycker det är "godtycke" när någon annan bestämmer över något.
Och den/ de enda/ a part här som bör ha rättigheten att bestämma över vad som ska ske med HENNES egen kropp och hennes eller hans kraft, arbete och energi i 18 år framöver är de direkt berörda, dvs de som skapat ett oönskad ( eller önskad) befruktning och ingen annan.

Så, abort ända fram till någon timme före förlossning? Allt som är ofött får aborteras?

Jag antar att Du vet att fram till den muselmanska massinvandringen så stod det kvinnor fritt att avstå sex, eller att välja lämplig preventivmetod. Vi borde återgå till det.

Citat:
Visst, men finns inget som säger att svenskar kommer försvinna eller fördrivas bara för att vi inte ägnar oss åt att förtrycka kvinnor åt helvete.

Vidare, hur mycket är "svenskheten" värt för svenska kvinnor den dagen även Sverige behandlar kvinnor som skit, icke fullvärdiga människor? Tror många svenska kvinnor den dagen det sker kommer fly landet.

Det finns en hel del demografisk statistik som tyder just på att ursvenskarna kommer att bli minoritet i Sverige. Får Annie Lööf eller MP hållas så kommer det att gå kvickt. Men, vi behandlar inte kvinnor "som skit" och kommer heller inte att göra. Det är inte svensk sed.
Citera
2021-12-28, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ah, "rationalitet, rättvisa och vettigt konsekvenstänk" är väl en utmärkt sammanfattning av utilitaristkulten. Att rättigheter är naturgivna är ett annat perspektiv, dvs viss rättigheter finns oberoende av andra människor.

Hur finns rättigheter, när de inte finns?

Hur finns ex. Afghanska kvinnors rättigheter när talibanerna just tagit ifrån kvinnor dessa?

Citat:
Att han är utilitarist har allt med saken att skaffa. Men, just idén om urgamla rättigheter kommer just ur naturrättstanken. Alla urgamla civilisationer har omfattat olika idéer om krafter som står utanför människorna, vilka vanligen är varur man härleder dessa rättighetstankar.

Det var du som tog upp hans utilitarism som skäl att inte lyssna på filosofiska rummet för att få ditt trams om att alla lika värde skulle "uppfunnits" av vita brittiska kolonisatörer.
Lyssna nu istället, så lär du dig nått.

Citat:
Du kan säga "punkt" bäst Du vill, men icke desto mindre så förhåller det sig på det sättet. Så gott som alla människor omfattar i något läge just uppfattningen om glidande människovärde. Exempelvis så visar uttrycket "Kvinnor och barn först", just detta. Uttrycket betyder inte att män saknar människovärde, bara att i ett nödläge så värderas kvinnor och barn litet mer.

Jag påminner om att så gott som alla sådana tyranner i modern tid tagit sin utgångspunkt i en utilitaristisk (och utopisk) ideologi.

Nej, du blandar ihop "alla människors lika värde" med hur vi i praktiken tvingas agera (eller väljer att agera) under vissa omständigheter.
En människas människovärde är inte på tapeten då man straffar med fängelse för stöld ex.
Inte heller om man i nödsituationer väljer att prioritera ex. barn eller vuxna som har barn före vuxna människor utan barn. Utan det är ett sätt att minska lidandet hos gruppen efterlevande.

En människan människovärde är hotat först då man inför lagar eller har normer där vissa grupper värderas som sämre/ mindre värda än andra och behandlas därefter. Och det är ju på pricken vad du själv ofta utrycker att du vill införa.
Vissa ska straffas och värderas som sämre värda, medan andra ska värderas som bättre värda, är ju vad dina resonemang går ut på mer eller mindre....förmodligen just för att du inte fattat vad människovärde faktiskt betyder eller inte klarar tänka i enlighet.

Citat:
För varje människa finns det både en objektiv, utifrån, sanning och en subjektiv inifrån, sanning. Dessa behöver balanseras.

Va?

Nej för varje människa så finns en kunskap om just den människas förmåga, ork, hälsa, resurstillgång, vilja, relationer och livskontext. Och den kunskapen besitter ENDAST den personen bäst själv och ingen annan. Och vet man att man inte har förmåga, ork, psykiskt eller fysiskt hälsa eller resurser eller en partner/ vänner/ släkt som kan hjälpa till etc etc så bör man självklart inte skaffa barn och ingen bör heller tvinga någon till detta, så som du vill att man ska tvinga just kvinnor.

Citat:
Det vore mig främmande att förneka kvinnor i Indien samma rättigheter som jag vill att kvinnor i Sverige skall ha. Däremot är det inte mitt ansvar som svensk att lika mycket arbeta för indiska kvinnor som det är för svenska kvinnor.

Nä, du vill ju förneka svenska kvinnor sina rättigheter. Och du skiter totalt i alla övriga kvinnor i världen, och deras "heliga DNA" samt faktan över att din misogyna moral och politik inte skulle fungera alls för att få mänskligheten att överleva på totalen.

Dina idéer om "moral" är alltså inte konsekvent eller fungerande.
Vi kan inte införa din moral med abortförbud över hela klotet, det vore direkt förödande.

Citat:
Svenska kvinnor fö inte alls tillräckligt med barn. Detta kan vi se i nativitetsstatistiken, eller för den delen i skolor och förskolor. Vi hittar numera klasser, till och med skolor, där det inte finns någon som ens har svenska som modersmål. Det förefaller mycket ont om klasser där alla elever är svenskar, eller ens har svenska som modersmål.

Sveriges nativitet är helt ok. Och att du hittar barn i svenska skolor som inte kan svenska, för att de nyss kommit hit, har inget med födslotal att göra.

Citat:
Nej, det gör det inte. Det framgår i artikeln:
Att orsakerna är dåliga, innebär inte att produkten finns, bara att den skulle kunna finnas.

Men herregud, hur jävla korkad får man lov vara. Det artikeln säger är bevis på vad jag just skrev.
P-stav finnes, MEN! ni män vill inte ha en P-stav i armen, för NI vill inte utsätta ERA kroppar för hormoner....utan det vill ni att kvinnor ska utsätta SINA för, mycket, mycket bekvämare att andra tar smällen av ansvar så män kan slippa.

Så sluta fan kräv att kvinnor ska PÅTVINGAS P-stav, tack och ge dem samma möjlighet att slippa undan alla biverkningar man får av hormoner.

Citat:
Nej, det tycker jag inte. Den skyldigheten måste variera från situation till situation.

Du får nog lov att bestämma dig hur du ska ha det egentligen.
Ska man "rädda" varje "liv" oavsett hur dåliga konsekvenserna än blir, eller ska man ta hänsyn till de dåliga konsekvenserna och rädda "liv" från dessa?
Bestäm dig tack.

Citat:
Du är fö en massa saker, men jag är ganska konservativt uppfostrad, så jag är artig nog att inte artikulera allt.

Och jag säger sanningen. Kan man fan inte diskutera, hålla sig till saken, lägga ihop 2+2, vara konsekvent, eller svara för sig så får man vackert tåla höra sanningen.

Citat:
Har Du missat att den "ökningen" är falsarium från regeringens sida?
https://www.gp.se/debatt/du-har-fuskat-med-pisa-resultaten-anna-ekstr%C3%B6m-1.46041585

Med tanke på de oerhörda utgifter som Sverige lägger på undervisningsväsendet, så är det ännu större skandal att vi inte ligger bättre till. Men, samtidigt visar detta att pengar inte är det viktigaste för en god utbildning.

Nej, jag har inte missat det, frågan är väl snarare hur mycket det är ett "falsarium" eller ett sätt att räkna. Jag tycker ju inte man kan ta med vissa barn som överhuvudtaget inte gått i svensk skola, i en bedömning som just gäller svensk skolas duglighet.
Barn behöver ju typ utsättas just för svensk skola i viss tid i vart fall, innan man kan bedöma hur svensk skola fungerat på just dem.
men, detta får ju avgöras av forskare.

Citat:
Den obalansen råder idag, när det är männen som står utanför allt väsentligt beslutsfattande i fortplantningsfrågor. Jag förstår att Du inte inser det som feminist, men män är påfallande maktlösa i många av dessa frågor. Men, det är väl som vanligt med feminister: 100% jämställt betyder 100% makt till kvinnorna.
https://pbs.twimg.com/media/Dv0lkCWXgAEXy1j?format=jpg&name=900x900

Nej, det gör det inte alls.
Idag så drar BÅDE män och kvinnor stor nytta av att vi har fri aborträtt.
Abort gynnar nämligen även många män eftersom även de inte vill bli fäder till oönskade barn.

Och jag kan nästan garantera att det är betydligt fler män som gynnas av fri aborträtt, än det är män som inte gynnas av den för att de gärna velat bli ensamstående förälder till ett barn.

Ja, män har haft oturen att födas utan livmoder, så deras makt gällande att veta säkert om barn är deras, samt deras "ägande" av livmödrar är rejält begränsat.

DET är förmodligen själva grunden till att det hat och förtryck som riktats mot kvinnor genom tiderna.
Och alla den "vilja" (som du själv så tydligt uppvisar) till att bossa över, äga och TVINGA kvinnor hit och dit.

Men, det gör detta manliga förtryck fortsatt alltså inte "rätt". Utan det är minussidan av myntet vars plussida är att män slipper ha mens, slipper vara gravida samt slipper all smärta vid förlossning och slipper amma ex.

I slutändan blir det jämnt, även i naturen.
men vissa nöjer sig ju inte med detta, utan de ska ha ALLA plus! och den andre parten ska ha ALLA minus.

Män får lära sig uthärda uthärda att de inte har total makt över kvinnor eller sin reproduktion, precis som kvinnor får lära sig uthärda att de inte har total makt över män, as simpel as that.
Senast redigerad av Merapi 2021-12-28 kl. 11:41.
Citera
2021-12-28, 12:13
Medlem
Citat:
När var utrikes tvångsäktenskap för svenska flickor extremt svenskt? 1900-talet? 1800-talet? 900-talet? När? Med extremt antar jag att Du avser "hög andel" eller liknande. Har Du några siffror med någon slags trovärdighet som styrker detta påstående?

Eller tänker Du på prinsessan Astrid?
https://www.kungahuset.se/kungafamiljen/attenbernadotteslakttrad/prinsessanastrid.4.2dc9487f14e8c508d03687.html

Well inom högre ätter, så var det extremt vanligt, med äktenskap utomlands ja.
Och tvångsäktenskap eller "resonemangsäktenskap" dvs föräldrarna/ släkten bestämmer vem barnen ska gifta sig med och inte individens kärlek, var vanligt förekommande fram till typ 1800-1900 tal hos alla samhällsklasser.

Och det vet du också.

Så jag frågar igen.. var svenskarna under denna tid "svenskar"?

Ja eller nej Uven, är allt jag kräver.

Citat:
Inte en "total omöjlighet", men påfallande ovanligt. I Europa torde det främst röra sig om Polen och Island. Men, Du kanske hellre ser att Sverige blir som Jugoslavien eller Libanon - dessa mångkulturella paradis.

Tja, Polen lyckades ju prima med att rensa ut sina judar, med hjälp av din extremnationalistiska politiks störste härförare-Hitler.
Hur just Polens befolkning i övrigt ser ut gällande mångfald har jag ingen närmre kunskap om, men låt mig gissa att du även har andra folk under Polens flagga än det din enfald skulle godkänna som "äkta" polacker.

Nej, jag ser helst att alla dessa dumheter av förakt och hat och vilja att utesluta ur nationen /gruppen/ riktat mot andra kulturer, inom eller utom det egna landet, slutar.

Det leder helt enkelt enkom till skit.
Men sånna som du verkar ju aldrig lära er något av kriser som ex. Jugoslavien.
Jugoslaviens kris berodde INTE på att det var mångkulturellt, utan på att dina idéer fick makt och gjorde verklighet av sina dumhet.
Mångkulturellt har detta område varit i evinnerliga tider, men det tycks du helt glömt.

Hela Europa har varit mångkulturellt så länge som vi ens kallat det för Europa.
Skillnader i kultur uppstår omedelbart så fort det finns det minsta avstånd mellan populationer, och det är inget problem! förrän någon pantat arsle gör det till ett problem.

Citat:
Ja?

Berätta hur "inkräktar" någon på någon "nationalitet" via att välja att tillhöra den och bli accepterad in?
Fattar du fan inte hur dumt detta påstående blir?

En "inkräktare" är någon som tar sig in "objuden" dvs inte blir accepterad in.
Våra papperslösa som alltså vistas här just "oinbjudna" går möjligen kallas inkräktare. men fan inte någon som fått uppehållstillstånd.
Senast redigerad av Merapi 2021-12-28 kl. 12:16.
Citera
2021-12-28, 12:35
Medlem
Citat:
Du skall inte fara med osanning. Jag svarar på allt jag rimligen kan. "Jag är inte längre så ung att jag tror att jag vet allt."

Du, som person, kan nog svara för dig, ditt problem är att din ideologi, som du valt att anamma, KAN INTE svara på mina argument och frågor, eftersom den inte har svar på detta, eller de svar den trots allt har rimmar väldigt illa med ex. demokrati, mänskliga rättigheter, rationalitet etc etc.
Det försöker du sen lösa via att tämligen desperat och upprepat försöka blanda bort korten, ducka och byta ämne.
Min kritik av dig som person gäller att du inte klarar stå för detta i dina egna svar och resonemang.

Citat:
En majoritet av kvinnorna önskar sig en kärnfamilj. Mycket få kvinnor planerar för att bli ensamstående mödrar, även om så klart alla konstigheter finns. Allt fler tycks också agera för att bilda och upprätthålla kärnfamiljer.
https://fof.se/tidning/2017/1/artikel/familjens-aterkomst

I Sverige har det alltid funnits möjligheter att ta sig ur dåliga relationer. Men, vad har homosexualitet med detta att göra? Den som inte vill leva i en traditionell kärnfamilj kan låta bli. Så har det också alltid varit.

Vi pratade om TRADITIONELLA kärnfamiljer med TRADITIONELLA könsrollsmönster, jag skrev väldigt noga ut detta tom.
En FET majoritet av svenska kvinnor idag Uven, vill INTE ha traditionella könsrollsmönster, eller din syn på hur en kärnfamilj ska fungera.

Och min politik är inte emot kärnfamiljer överhuvudtaget. Den är bara emot allt detta skit som kärnfamiljen doppats i genom tiderna.
Av tvång, orättvisor och ren dumhet ex.
Exakt det som du så gärna vill återuppliva. Speciellt all dumhet som riktats mot kvinnor och barn.

Nej kvinnor på låt säga 1800 talet kunde iten hålla sig undan en "traditionell kärnfamilj".
Utom möjligt på ett enda sätt: om hon blev nunna.

Citat:
Så, abort ända fram till någon timme före förlossning? Allt som är ofött får aborteras?

Jag antar att Du vet att fram till den muselmanska massinvandringen så stod det kvinnor fritt att avstå sex, eller att välja lämplig preventivmetod. Vi borde återgå till det.

Du vet utmärkt väl min samt de flesta som är för aborter, samt Sverige som land ställning till detta...ändå försöker du alltså läsa in att jag skulle vilja ha abort ända in till förlossningen....vackert halmbygge hörrredu.

Varför inte övergå till även ett manligt ansvar för sex och reproduktion?

Citat:
Det finns en hel del demografisk statistik som tyder just på att ursvenskarna kommer att bli minoritet i Sverige. Får Annie Lööf eller MP hållas så kommer det att gå kvickt. Men, vi behandlar inte kvinnor "som skit" och kommer heller inte att göra. Det är inte svensk sed.

ja säkert, på några hemsnickrade siter med rasisitska extremhöger åsikter. De har säkert vänt ut och in på alla siffror och all logik och verklighet för att komma fram till detta resultat.

De "ursvenska" generna....dvs gener från det/ de folk som en gång i tiden var det första att vandra in i Sverige efter inlandsisens retirerande, finns säkert idag bevarat i små mängder i det genom som "svenskar" vandrar runt med idag, mixat med alla andra gener som tillförts genom tiderna...
Precis!!! som ex framtida ättlingar till dagens invandrare kommer gå runt med ungefär samma mix i sin framtid av "svenskhet".

precis faktiskt som den kultur som "ursvenskarna" bar på säkert återfinns i nått fragment nånstans
kanske i vår dyrkan av solen.....

och nä att behandla kvinnor "som skit"...ex. vilja ta ifrån dem bestämmanderätten över sina egna kroppar och liv, är ju sånt som din sort sysslar med. Och vi får ju hoppas verkligen att din ideologis dumheter inte får nån plats vid makten i Sverige...nånsin! igen.
Senast redigerad av Merapi 2021-12-28 kl. 12:41.
Citera
2021-12-29, 17:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag får förkorta ihop litet här.

Citat:
Hur finns rättigheter, när de inte finns?

Hur finns ex. Afghanska kvinnors rättigheter när talibanerna just tagit ifrån kvinnor dessa?

Jag påstår att alla kvinnor, även afghanska, har rätt att avstå att gifta sig, om de så önskar. De har denna rätt även om talibanerna förnärvarande kränker denna rättighet. Rättigheten är inte borta, men den kan inte förverkligas i nuläget.

Citat:
Det var du som tog upp hans utilitarism som skäl att inte lyssna på filosofiska rummet för att få ditt trams om att alla lika värde skulle "uppfunnits" av vita brittiska kolonisatörer.
Lyssna nu istället, så lär du dig nått.

Det kanske jag gör vid tillfälle, men av andra skäl. Det är fö inte vad jag påstår, men vi kan lämna den saken.

Citat:
Nej, du blandar ihop "alla människors lika värde" med hur vi i praktiken tvingas agera (eller väljer att agera) under vissa omständigheter.
[---]
Vissa ska straffas och värderas som sämre värda, medan andra ska värderas som bättre värda, är ju vad dina resonemang går ut på mer eller mindre....förmodligen just för att du inte fattat vad människovärde faktiskt betyder eller inte klarar tänka i enlighet.

Jo, för utilitarister är "allas lika värde" en vackert-väder-doktrin. Man bör alltid minnas detta.

Citat:
Va?

Nej, för varje människa så finns en kunskap om just den människas förmåga, ork, hälsa, resurstillgång, vilja, relationer och livskontext. Och den kunskapen besitter ENDAST den personen bäst själv och ingen annan. Och vet man att man inte har förmåga, ork, psykiskt eller fysiskt hälsa eller resurser eller en partner/ vänner/ släkt som kan hjälpa till etc etc så bör man självklart inte skaffa barn och ingen bör heller tvinga någon till detta, så som du vill att man ska tvinga just kvinnor.

Ingalunda. Forskning visar att vi ofta underskattar våra olika förmågor, även om förvisso män är överrepresentarade bland de som överskattar sin förmåga. Därav att det är skillnad på subjektiv och objektiv kunskap.

Citat:
Nä, du vill ju förneka svenska kvinnor sina rättigheter. Och du skiter totalt i alla övriga kvinnor i världen, och deras "heliga DNA" samt faktan över att din misogyna moral och politik inte skulle fungera alls för att få mänskligheten att överleva på totalen.

Dina idéer om "moral" är alltså inte konsekvent eller fungerande.
Vi kan inte införa din moral med abortförbud över hela klotet, det vore direkt förödande.

Som ofta blandar Du ihop olika saker. Jag ägnar mig åt att ta ansvar för just förhållandena i Sverige. De som bor i andra länder måste ta ansvar för förhållandena där. Det handlar om suveränitetsprincipen och respekt för att var och en tar ansvar för sitt land. Jag anser att den moraliska grunden för abort bör vara samma där som här, men det är inte mitt ansvar att driva frågan där, men här.

Citat:
Sveriges nativitet är helt ok. Och att du hittar barn i svenska skolor som inte kan svenska, för att de nyss kommit hit, har inget med födslotal att göra.

Igen blandar Du ihop "Sveriges" med "svenskarnas", och jodå det har en hel del, men inte bara, att göra med födelsetal.

Citat:
Men herregud, hur jävla korkad får man lov vara. Det artikeln säger är bevis på vad jag just skrev.
P-stav finnes, MEN! ni män vill inte ha en P-stav i armen, för NI vill inte utsätta ERA kroppar för hormoner....utan det vill ni att kvinnor ska utsätta SINA för, mycket, mycket bekvämare att andra tar smällen av ansvar så män kan slippa.

Så sluta fan kräv att kvinnor ska PÅTVINGAS P-stav, tack och ge dem samma möjlighet att slippa undan alla biverkningar man får av hormoner.

Nej, jag kräver istället att män också skall använda p-stav, så att dessa återfinns på marknaden.

Citat:
Du får nog lov att bestämma dig hur du ska ha det egentligen.
Ska man "rädda" varje "liv" oavsett hur dåliga konsekvenserna än blir, eller ska man ta hänsyn till de dåliga konsekvenserna och rädda "liv" från dessa?
Bestäm dig tack.

Jag är sedan gammalt bestämd härvid. Abort kan vara legitimt och medicinska skäl föreligger. Om ett fött barn har en prognos att inom kort avlida, så skall dettas plågor minimeras intill döden inträder. Inte förkorta eller förlänga - lindra.

Citat:
Och jag säger sanningen. Kan man fan inte diskutera, hålla sig till saken, lägga ihop 2+2, vara konsekvent, eller svara för sig så får man vackert tåla höra sanningen.

Du bör vara litet försiktig så att jag inte gör likadant.

Citat:
Nej, jag har inte missat det, frågan är väl snarare hur mycket det är ett "falsarium" eller ett sätt att räkna. [---]
men, detta får ju avgöras av forskare.

De har avgjort detta:
Citat:
– Här verkar finnas grava metodfel som systematiskt förbättrat genomsnittet. Sedan har Skolverket använt detta uppumpade genomsnitt för att ge en alltför positiv bild av hur den svenska skolan utvecklats, säger Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi som forskat på den svenska skolans utveckling.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/sveriges-pisa-framgang-bygger-pa-falska-siffror/

Citat:
Nej, det gör det inte alls.
Idag så drar BÅDE män och kvinnor stor nytta av att vi har fri aborträtt.
Abort gynnar nämligen även många män eftersom även de inte vill bli fäder till oönskade barn.

Och jag kan nästan garantera att det är betydligt fler män som gynnas av fri aborträtt, än det är män som inte gynnas av den för att de gärna velat bli ensamstående förälder till ett barn.

[---]

Män får lära sig uthärda uthärda att de inte har total makt över kvinnor eller sin reproduktion, precis som kvinnor får lära sig uthärda att de inte har total makt över män, as simpel as that.

Detta är bara svepande, ounderbyggt nonsens. Möjligen kan dagens abortlagstiftning uppmuntra ökat manligt ansvarssmitande - varför anser Du det vara önskvärt?

Citat:
Well inom högre ätter, så var det extremt vanligt, med äktenskap utomlands ja.
Och tvångsäktenskap eller "resonemangsäktenskap" dvs föräldrarna/ släkten bestämmer vem barnen ska gifta sig med och inte individens kärlek, var vanligt förekommande fram till typ 1800-1900 tal hos alla samhällsklasser.

Och det vet du också.

Så jag frågar igen.. var svenskarna under denna tid "svenskar"?

Ja eller nej Uven, är allt jag kräver.

Ja, det var de. Emellertid ser historien inte ut som Du föreställer Dig. Äktenskap över statsgränser är även idag vanligare i högre socioekonomiska skikt. Detta sammanfaller med att rikare människor har fler internationella kontakter av olika slag och oftare finner varandra på det sättet. Du har inte visat att dessa äktenskap, vare sig inom eller utom landet, skulle vara tvångsvisa. Att ett äktenskap inte främst grundas på kärlek innebär ingalunda att det föreligger tvång.

Citat:
Tja, Polen lyckades ju prima med att rensa ut sina judar, med hjälp av din extremnationalistiska politiks störste härförare-Hitler.
Hur just Polens befolkning i övrigt ser ut gällande mångfald har jag ingen närmre kunskap om, men låt mig gissa att du även har andra folk under Polens flagga än det din enfald skulle godkänna som "äkta" polacker.

[---]

Jugoslaviens kris berodde INTE på att det var mångkulturellt, utan på att dina idéer fick makt och gjorde verklighet av sina dumhet.
Mångkulturellt har detta område varit i evinnerliga tider, men det tycks du helt glömt.

Hela Europa har varit mångkulturellt så länge som vi ens kallat det för Europa.
Skillnader i kultur uppstår omedelbart så fort det finns det minsta avstånd mellan populationer, och det är inget problem! förrän någon pantat arsle gör det till ett problem.

Inget problem?
Problem är väl det enda det är. Vad gäller Polen, så var det Sovjet som både flyttade människor och flyttade gränser efter andra världskriget. Vad gäller Jugoslavien så är det ingen tvekan om att den mångkulturella situationen orsakade krigen och förhindrade dess lösning (de är fortfarande inte fullt lösta). Du har rätt i att området varit mångkulturellt mycket länge - det har också rått krig där mycket länge.

Citat:
Berätta hur "inkräktar" någon på någon "nationalitet" via att välja att tillhöra den och bli accepterad in?
Fattar du fan inte hur dumt detta påstående blir?

En "inkräktare" är någon som tar sig in "objuden" dvs inte blir accepterad in.
Våra papperslösa som alltså vistas här just "oinbjudna" går möjligen kallas inkräktare. men fan inte någon som fått uppehållstillstånd.

Så, om någon får UT här genom korrumperade tjänstemän på Migrationsverket, så är de inte inkräktare, enligt Dig? Fascinerande inställning, Du har, att några pennstreck och en stämpel på något magiskt sätt ändrar hela spelplanen.
Exempel: https://sverigesradio.se/artikel/6169434

Du kan fundera på hur många som inte åker fast, och som inte beviljar OU för pengar utan för att hjälpa sin klan. I Sverige kan fö beslut om medborgarskap fattas av någon som inte är svensk medborgare.
Citera
2021-12-29, 17:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du, som person, kan nog svara för dig, ditt problem är att din ideologi, som du valt att anamma, KAN INTE svara på mina argument och frågor, eftersom den inte har svar på detta, eller de svar den trots allt har rimmar väldigt illa med ex. demokrati, mänskliga rättigheter, rationalitet etc etc.
Det försöker du sen lösa via att tämligen desperat och upprepat försöka blanda bort korten, ducka och byta ämne.
Min kritik av dig som person gäller att du inte klarar stå för detta i dina egna svar och resonemang.

Så klart att både jag och "min" ideologi kan, och har gjort vid upprepade tillfällen genom tråden. Det därtill jag som bästa producerar förklaringar till hur demokrati och mänskliga rättigheter hänger ihop - på ett rationellt sätt, därtill.

Citat:
Vi pratade om TRADITIONELLA kärnfamiljer med TRADITIONELLA könsrollsmönster, jag skrev väldigt noga ut detta tom.
En FET majoritet av svenska kvinnor idag Uven, vill INTE ha traditionella könsrollsmönster, eller din syn på hur en kärnfamilj ska fungera.

Och min politik är inte emot kärnfamiljer överhuvudtaget. Den är bara emot allt detta skit som kärnfamiljen doppats i genom tiderna.
Av tvång, orättvisor och ren dumhet ex.
Exakt det som du så gärna vill återuppliva. Speciellt all dumhet som riktats mot kvinnor och barn.

Nej kvinnor på låt säga 1800 talet kunde iten hålla sig undan en "traditionell kärnfamilj".
Utom möjligt på ett enda sätt: om hon blev nunna.

Vad pratar Du om? På 1800-talet kunde kvinnor bli sjuksköterskor, skollärarinnor, kontorister, arbeta inom handel och produktion. Emedan det rådda ett betydande kvinnoöverskott i Sverige på 1800-talet, så var detta också påfallande vanligt. Nunna i det protestantiska Sverige torde ha varit mycket ovanligt, och inte särskilt vanligt i Europa heller.

Möjligen menar vi litet olika med den "traditionella" kärnfamiljen. För min del räcker det långt med en man och en kvinna och deras eventuella barn. Hur de arbetsfördelar är deras interna angelägenhet.

Citat:
Du vet utmärkt väl min samt de flesta som är för aborter, samt Sverige som land ställning till detta...ändå försöker du alltså läsa in att jag skulle vilja ha abort ända in till förlossningen....vackert halmbygge hörrredu.

Varför inte övergå till även ett manligt ansvar för sex och reproduktion?

Du menar att kvinnorna inte kapabla att ta ansvar för sin sexualitet, så att männen måste göra det istället? Det skall inte uteslutas...

Så, som Du skrev så var det lätt att få intrycket om abort intill nedkomst. Kanske anser Du också detta innerst inne.

Citat:
ja säkert, på några hemsnickrade siter med rasisitska extremhöger åsikter. De har säkert vänt ut och in på alla siffror och all logik och verklighet för att komma fram till detta resultat.

De "ursvenska" generna....dvs gener från det/ de folk som en gång i tiden var det första att vandra in i Sverige efter inlandsisens retirerande, finns säkert idag bevarat i små mängder i det genom som "svenskar" vandrar runt med idag, mixat med alla andra gener som tillförts genom tiderna...
Precis!!! som ex framtida ättlingar till dagens invandrare kommer gå runt med ungefär samma mix i sin framtid av "svenskhet".

precis faktiskt som den kultur som "ursvenskarna" bar på säkert återfinns i nått fragment nånstans
kanske i vår dyrkan av solen.....

och nä att behandla kvinnor "som skit"...ex. vilja ta ifrån dem bestämmanderätten över sina egna kroppar och liv, är ju sånt som din sort sysslar med. Och vi får ju hoppas verkligen att din ideologis dumheter inte får nån plats vid makten i Sverige...nånsin! igen.

Vad tror Du händer om man extrapolerar de siffror som Tobias Hübinette visar fram?
https://tobiashubinette.wordpress.com/2020/06/11/barn-ungdomar-minoriteter-icke-vita-mangfald-demografi/
Citera
2021-12-30, 02:40
Medlem
Citat:
Jag påstår att alla kvinnor, även afghanska, har rätt att avstå att gifta sig, om de så önskar. De har denna rätt även om talibanerna förnärvarande kränker denna rättighet. Rättigheten är inte borta, men den kan inte förverkligas i nuläget.

Fast det är ju fullständigt rappakalja. Återigen så misshandlar du betydelser av ord och begrepp.
Detta står det om begreppet "rättigheter".

" Sverige har den etablerade åsikten inom den akademiska världen, påverkad av bland annat Uppsalaskolan, varit att inga preexisterande rättigheter finns, det vill säga att till exempel äganderätten inte finns. Det som finns är vissa rättigheter som skapats av lagstiftning eller hävd eller avtal och som erkänns av rättsordningen och därför kan genomdrivas med hjälp av myndigheter som domstol, kronofogdemyndighet och polis. Begreppet "rättighet" är alltså ett funktionsbegrepp som betecknar det som lagstiftning och rättsordningen för stunden erkänner som rättighet."

Och det är denna typ av "rättigheter" vi här diskuterar.

Citat:
Det kanske jag gör vid tillfälle, men av andra skäl. Det är fö inte vad jag påstår, men vi kan lämna den saken.

Inte?

Detta skrev du:

"Å ena sidan har olika sorters rasistiska föreställningar funnits över tid, men samtidigt uppfanns antirasismen och antislaveriet i det vita, imperialistiska Storbritannien och sprids därifrån."

Du påstår alltså att ingen någonsin innan det vita brittiska kolonialväldet tänkt tanken antirasism eller antislaveri....ursäkta men

Citat:
Jo, för utilitarister är "allas lika värde" en vackert-väder-doktrin. Man bör alltid minnas detta.

Klassisk Uven bludder

Citat:
Ingalunda. Forskning visar att vi ofta underskattar våra olika förmågor, även om förvisso män är överrepresentarade bland de som överskattar sin förmåga. Därav att det är skillnad på subjektiv och objektiv kunskap.

Verkligen, källa på den forskningen tack, Och återigen väjer du undan från att svara på det verkliga innehållet, utan blurrar på om nått helt oväsentligt.
Den som vet bäst sin egen vilja, kapacitet och kontext etc etc är personen självt och ingen annan.

Citat:
Som ofta blandar Du ihop olika saker. Jag ägnar mig åt att ta ansvar för just förhållandena i Sverige. De som bor i andra länder måste ta ansvar för förhållandena där. Det handlar om suveränitetsprincipen och respekt för att var och en tar ansvar för sitt land. Jag anser att den moraliska grunden för abort bör vara samma där som här, men det är inte mitt ansvar att driva frågan där, men här.

Nej det är du som fan inte fattar att sitter man och gaggar om "eviga värden" och "naturliga rättigheter " och bla bla...så måste man begripa att dessa värden då måste gälla alla och fungera i en helhet.
Fungerar de inte för alla människor/ att alla människor följer det "eviga värdet", så kan de ju fan omöjligen vara något "evigt värde" värt namnet eller hur?

Det som är "naturligt" är att massa födda (och ofödda) dör i förtid, för så fungerar det "naturligt".
Och det enda "värdena" som är värda att kallas "eviga" är de som just fungerar i en slags "evighet", dvs under alla förhållanden/ kontexter som människan levt och lever i.

Att förtrycka kvinnor via att tvinga på dem saker de inte vill eller klarar av, kan omöjligt vara ett s.k. "evigt värde", eftersom det inte fungerar. Inget förtryck av någon grupp människor fungerar under någon längre tid, eftersom folk vägrar acceptera den typen av skit.
Kanske dags gubbar som gaggar om "evig värden", när de kräver kontroll av andra människor, nångång fattar detta.

Citat:
Igen blandar Du ihop "Sveriges" med "svenskarnas", och jodå det har en hel del, men inte bara, att göra med födelsetal.

Ja tänka sig...Sverige är nu den nation som har "svenskar".

Citat:
Nej, jag kräver istället att män också skall använda p-stav, så att dessa återfinns på marknaden.

Fast det gör du ju inte...du krävde att kvinnor specifikt skulle påtvingas P-stav, under hotet om att annars skulle deras ungar inte få vaccin.

Citat:
Jag är sedan gammalt bestämd härvid. Abort kan vara legitimt och medicinska skäl föreligger. Om ett fött barn har en prognos att inom kort avlida, så skall dettas plågor minimeras intill döden inträder. Inte förkorta eller förlänga - lindra.

Abort är självklart legitimt om människor inte vill skaffa barn, säger sig fan självt.
Finns överhuvudtaget ingen "legitimitet" i tanken att människor ska påtvingas barn de inte vill ha.

Citat:
Du bör vara litet försiktig så att jag inte gör likadant.
Och vilka skäl skulle du uppge?
jag KAN nämligen svara för mig. Både jag som person OCH min ideologi sitter på grundmurade, hållbara väl genomtänkta resonemang som byter på saker som fakta, verklighet, logik och forskning.
Men det gör ju alldeles uppenbart inte du.

Citat:
De har avgjort detta:

https://www.expressen.se/nyheter/qs/sveriges-pisa-framgang-bygger-pa-falska-siffror/

Har man utsatt alla ungar för proven, så bör man ju kunna räkna om resultaten.
Sen kan man ju fråga sig om 1 år räcker för att en unge med helt annat språk och kanske även traumatiserad av flyktingliv, ska hinna ta till sig ex. svensk undervisning, så att det blir ett rättvist jämförelsematerial av en nations skola.
Jag kan ju tycka att det borde kanske vara typ 3 år.

Citat:
Detta är bara svepande, ounderbyggt nonsens. Möjligen kan dagens abortlagstiftning uppmuntra ökat manligt ansvarssmitande - varför anser Du det vara önskvärt?

Det enda svepande och underbyggda här är ditt svar på den fullständigt korrekta faktan av att även män tjänar på aborter och vill att kvinnor ska kunna abortera så de slipper bli oönskade fäder.

Manligt ansvarssmitande är lika vanligt utan abort som med.
Män som grupp blir inte mer ansvarsfulla bara för att kvinnor tvingas.

Citat:
Ja, det var de. Emellertid ser historien inte ut som Du föreställer Dig. Äktenskap över statsgränser är även idag vanligare i högre socioekonomiska skikt. Detta sammanfaller med att rikare människor har fler internationella kontakter av olika slag och oftare finner varandra på det sättet. Du har inte visat att dessa äktenskap, vare sig inom eller utom landet, skulle vara tvångsvisa. Att ett äktenskap inte främst grundas på kärlek innebär ingalunda att det föreligger tvång.

Återigen försöker du blurra bort ämnet...vi diskuterar inte äktenskap över stadsgränser.
Vi diskuterade något helt annat...så backa nu och svara på det vi diskuterar istället tack.

Citat:
Inget problem?
Problem är väl det enda det är. Vad gäller Polen, så var det Sovjet som både flyttade människor och flyttade gränser efter andra världskriget. Vad gäller Jugoslavien så är det ingen tvekan om att den mångkulturella situationen orsakade krigen och förhindrade dess lösning (de är fortfarande inte fullt lösta). Du har rätt i att området varit mångkulturellt mycket länge - det har också rått krig där mycket länge.

Jugoslavien blev till efter första världskriget. Det var lika mångkulturellt då som samma område är idag.
Så..OM krig handlar om mångkultur i sig och inte att några idioter sitter och gör sig och sin kultur bättre än andra.
varför hade inte Jugoslavien i konstant krig?
Hmm?
Varför är det inte konstant inbördeskrig i USA? mångkulturens själva hemland.
Eller i Sverige eller alla andra ( så gott som alla) nationer som har fler än ett "folk" och en kultur under sitt flagg.
Exemplena på lyckade mångkulturer, där folk lever fredligt bredvid varandras olika kulturer utan större problem är rejält många fler än någonsin allvarliga konflikter baserat på mångkultur.
Men det första syns och hörs inte speciellt, men det gör det andra.

Citat:
Så, om någon får UT här genom korrumperade tjänstemän på Migrationsverket, så är de inte inkräktare, enligt Dig? Fascinerande inställning, Du har, att några pennstreck och en stämpel på något magiskt sätt ändrar hela spelplanen.
Exempel: https://sverigesradio.se/artikel/6169434

Du kan fundera på hur många som inte åker fast, och som inte beviljar OU för pengar utan för att hjälpa sin klan. I Sverige kan fö beslut om medborgarskap fattas av någon som inte är svensk medborgare.

Vet du jag tror faktiskt inte tjänstemän på migrationsverket är speciellt "korrumperade" i någon hög grad, så som du inbillar dig. Så att bygga hela sin åsikt på att invandrare är "inkräktare" baserat på nån story om 1 anställd som ex. tagit emot mutor.
Inser du vad jag tycker om det tramset?
Senast redigerad av Merapi 2021-12-30 kl. 02:53.
Citera
2021-12-30, 03:17
Medlem
Citat:
Så klart att både jag och "min" ideologi kan, och har gjort vid upprepade tillfällen genom tråden. Det därtill jag som bästa producerar förklaringar till hur demokrati och mänskliga rättigheter hänger ihop - på ett rationellt sätt, därtill.

att bestämma över sin egen kropp och liv Uven ÄR en grundläggande mänsklig rättighet...så förklara.. hur går din ideologis krav om att kvinnor inte ska få lov bestämma över sina egna kroppar och liv, ihop med..."mänskliga rättigheter" för kvinnor, du vet HALVA MÄNSKLIGHETEN?

Hur får din ideologi ihop:
"heligt DNA"/ embryons "eviga värden", och "ofödda BAAAAAAAARN"
med: våldtäkt? annan etnicitet? ...ja men då går det finfint mörda BAAAAAAAARN, slakta "heligt DNA" och skita i det "eviga värdena"

Bara två av din ideologis totalt oförenliga ståndpunkter, jag skulle kunna rabbla 30 till av alla de saker vi har vart inne och snuddat vid, men där du direkt väjer undan från att svara, tar upp nått helt annat ovidkommande. Over and over again.

Citat:
Vad pratar Du om? På 1800-talet kunde kvinnor bli sjuksköterskor, skollärarinnor, kontorister, arbeta inom handel och produktion. Emedan det rådda ett betydande kvinnoöverskott i Sverige på 1800-talet, så var detta också påfallande vanligt. Nunna i det protestantiska Sverige torde ha varit mycket ovanligt, och inte särskilt vanligt i Europa heller.

Ja kanske om de var ogifta, så fort de blev gifta eller gravida så rök jobben.

Citat:
Möjligen menar vi litet olika med den "traditionella" kärnfamiljen. För min del räcker det långt med en man och en kvinna och deras eventuella barn. Hur de arbetsfördelar är deras interna angelägenhet.

Det du menar är att människor ska tvingas in i äktenskap och kärnfamilj. Speciellt så kvinnor.
Det ska vara det enda tillåtna sättet ha barn ex. Och hemskt gärna det enda ekonomiskt MÖJLIGA för kvinnor.
Kvinnor och barn utan en man och äktenskap ska STRAFFAS hårt för att mannen i deras fall inte finns.
Männen som skiter i sina ungar eller att gifta sig när de skaffat oönskade barn, de ska komma undan.

Att mängder av barn och kvinnor kommer fara rejält illa av detta system, och alltid har gjort i de konservativa samhällen som din sort nu förordar, det skiter ni i.

Citat:
Du menar att kvinnorna inte kapabla att ta ansvar för sin sexualitet, så att männen måste göra det istället? Det skall inte uteslutas...

Så, som Du skrev så var det lätt att få intrycket om abort intill nedkomst. Kanske anser Du också detta innerst inne.

Du vet mycket väl att det kön som är absolut sämst på att ta ansvar för sin sexualitet ...och vad den ev. leder till...är män.

Så jag upprepar varför inte kräva detta av dem istället för detta konstanta tjat nu i 2000 år på att kvinnor måste ta allt ansvar så män kan slippa?

Citat:
Vad tror Du händer om man extrapolerar de siffror som Tobias Hübinette visar fram?
https://tobiashubinette.wordpress.com/2020/06/11/barn-ungdomar-minoriteter-icke-vita-mangfald-demografi/

Han är ju inte svensk Uven....kan du verkligen lyssna till något som en "icke svensk" sagt/ skrivit?
Citera
2021-12-30, 12:58
Medlem
Edit: Citatet från inlägg #8492
kom från:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rättighet

" Sverige har den etablerade åsikten inom den akademiska världen, påverkad av bland annat Uppsalaskolan, varit att inga preexisterande rättigheter finns, det vill säga att till exempel äganderätten inte finns. Det som finns är vissa rättigheter som skapats av lagstiftning eller hävd eller avtal och som erkänns av rättsordningen och därför kan genomdrivas med hjälp av myndigheter som domstol, kronofogdemyndighet och polis. Begreppet "rättighet" är alltså ett funktionsbegrepp som betecknar det som lagstiftning och rättsordningen för stunden erkänner som rättighet."
Citera
2021-12-30, 14:44
Medlem
Citat:
Edit: Citatet från inlägg #8492
kom från:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rättighet

Påstår du nu att det finns en svensk syn på rättighet?

Men inget svenskt folk eller kultur?
Citera
2021-12-30, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Påstår du nu att det finns en svensk syn på rättighet?

Men inget svenskt folk eller kultur?

Är du också konservativ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in