2022-01-01, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Polishunden drog inte såvitt jag minns. Privathunden visade dick intresse. Men jag kan ju minnas fel.

Skulle ha skrivit "...OM en polishund drar...". Men den fick inte göra klart jobbet. Ekipaget omdirigerades till skogen. Hade man inte haft så bråttom så hade fallet kanske tagit en lite annorlunda vändning.

Vem omdirigerade polishunden? Var det PS?

Det stämmer, detta med privathunden.
Citera
2022-01-01, 14:07
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Polishunden drog inte såvitt jag minns. Privathunden visade dick intresse. Men jag kan ju minnas fel.

Ja det här var ytterst obehagligt ska jag säga!

För i natt började jag söka på artiklar eftersom jag är ganska säker på att jag har läst detta i media i ganska nära anslutning till att hon återfanns.

Det är INTE den andra hunden/privatpersonen för den hade jag däremot missat helt!
Hur vet jag att det inte var den hunden?
Jo bland annat för i natt när jag fann den artikeln (och läste den för första gången), om Erik/privatperson med hund som drog, så blev jag riktigt arg!!

DET hade jag aldrig glömt! Det var en person som blev "skärrad" men inte tog reda på varför hunden drog så ovanligt hårt när man samtidigt VET att något har hänt i området och en person är saknad.
Jag har svårt för sånt! Jag vet vem jag själv är. Jag hade aldrig blandat ihop detta!

Det jag minns utöver var att hundförarens hund hade just börjat visa intresse/ivrig och ville jobba!

Men att någon annan uppifrån hade bestämt att bryta upp där o då!

Att detta inte finns med i FUP kan ju bero på att man aldrig förde in detta
eftersom det inte ens togs hänsyn till att hunden började bli ivrig.
Det kanske inte uppfattades som ett tydligt spår.
Inte fasiken vet jag.

Jag letar vidare...
Citera
2022-01-01, 14:22
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fup är det inte från, men frekvent påstått i tråden ser jag vid en koll.
Går väl att kolla vart det uppstod om nån fördjupar sig.
Hittade en hund som drar och vill dit men det är en privat sådan (media).

Det är kritiserat i media hur lite hundsök som skedde, så det är nog inte roligare än det ser ut i dokumentationen över den 15 maj:
En (1) kriminalsökhund (blod, sperma och lik) nämns.
Den andra på kvällen har annan hundförare, möjligen vanlig polishund.

Ju mer tiden gick hade väl en likhund rett ut det där rätt snart.
Problemet är i huvudsak att det är en dåligt organiserad insats, de använder inte sitt metodsök och vid övertag den 16 maj är det lika förvirrat.

Gott nytt spår!

Jag har inte mer tid att avlägga just nu men vill ändå säga att jag i natt och i förmiddags sökt med ljus o lykta efter artikel som bland annat innehöll hundförarens ord.
INTE funnit något och det stör mig verkligen.
Har gått igenom många nu...

Såg också att detta varit uppe i tråden tidigare (ex Dec 2019) och att folk avfärdat det som ett ihopblandat minne, en s.k trådsanning. Då ihopblandad med Erik och privathunden.

Mitt minne har inget med det att göra what so ever.
Det är 2 olika saker.

MEN eftersom jag inte kan hitta ursprunget av någon märklig anledning så får man ju lov att ta detta med 20 nypor salt.

Problemet är att detta känns obehagligt.

Flera minns alltså detta, oberoende av varandra.
Inte bara att en sökhund tillslut börjar visa intresse men att föraren påtalar detta för att få fortsätta söket men beslutet tas att bryta för stunden eller byta plats.

Trådsanningar är INTE något jag eftersträvar!
Jag bryr mig INTE om skvaller/sensationer, jag vill ha fakta!
Jag läser aldrig konspirationsskit heller.

Nä, detta var minsann obehagligt.

Får se om jag hinner söka mer senare.
Citera
2022-01-01, 15:17
Medlem
Asynjans avatar
Det var en massa missar när LW upptäcktes försvunnen på sin sons födelsedag.

Den misstänkte som var tidigare anmäld för misshandel släpptes snabbt efter light förhör och en hafsig kroppsbesiktning. Det togs nåt mobilfoto på avstånd där en färsk skada syns på hans underben.

Den misstänktes personliga nätverk inom och utanför polishuset hade nog en viss betydelse till alla misstag, tyvärr.

M*ts Rupl* (a), processledare för Polisens hundenhet var självkritisk trots att han inte var inblandad i insatsen för han var någon annanstans. Han menade att man borde rubricerat "försvunnen person" istället för "människorov" och att det isf skulle ha inneburit mer sökinsatser och LW kunde ha hittats tidigare.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a2xqw5/bekraftat-lena-wesstrom-hittad-dod

Jag har inte sett i FUP eller media att någon polishund skulle dragit mot planket. Däremot att en polisman med hund beordrades till Vivallaskogen p g a fynd där - endast ett par timmar innan LW hittades.

Nu är väl det viktigaste att någon tittar närmare på utredningen för att se hur mycket HD har skyddats av sin närkrets, för hon visste att LW var hittad död långt innan någon annan visste.
Citera
2022-01-01, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag har inte mer tid att avlägga just nu men vill ändå säga att jag i natt och i förmiddags sökt med ljus o lykta efter artikel som bland annat innehöll hundförarens ord.

Såg också att detta varit uppe i tråden tidigare (ex Dec 2019) och att folk avfärdat det som ett ihopblandat minne, en s.k trådsanning. Då ihopblandad med Erik och privathunden.

Det är 2 olika saker.

MEN eftersom jag inte kan hitta ursprunget av någon märklig anledning så får man ju lov att ta detta med 20 nypor salt.

Inte bara att en sökhund tillslut börjar visa intresse men att föraren påtalar detta för att få fortsätta söket men beslutet tas att bryta för stunden eller byta plats.

Minns detta glasklart - men att hitta utsagan i FUP är för mycket för mig, men detta med polishunden borde ha skett 15e - 16e Maj.
Citera
2022-01-01, 19:30
Medlem
Citat:

Det är 2 olika saker.

Tänker likadant. Jag VET också bestämt att jag har läst detta med polishunden. Kan det ha varit en artikel i någon tidning? Men det borde också ha stått någon annanstans. Skulle inte förvåna mig om det finns i slasken...
Citera
2022-01-01, 19:39
Medlem
Citat:
Nej det är 100% inte den hunden med privatperson Erik som jag menar/tänker på!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRQwzg/erik-hunden-drog-stenhart-mot-platsen-dar-kroppen-hittades
Citera
2022-01-01, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan
Det var en massa missar när LW upptäcktes försvunnen på sin sons födelsedag.

Den misstänkte som var tidigare anmäld för misshandel släpptes snabbt efter light förhör och en hafsig kroppsbesiktning. Det togs nåt mobilfoto på avstånd där en färsk skada syns på hans underben.

Den misstänktes personliga nätverk inom och utanför polishuset hade nog en viss betydelse till alla misstag, tyvärr.

M*ts Rupl* (a), processledare för Polisens hundenhet var självkritisk trots att han inte var inblandad i insatsen för han var någon annanstans. Han menade att man borde rubricerat "försvunnen person" istället för "människorov" och att det isf skulle ha inneburit mer sökinsatser och LW kunde ha hittats tidigare.

Jag har inte sett i FUP eller media att någon polishund skulle dragit mot planket. Däremot att en polisman med hund beordrades till Vivallaskogen p g a fynd där - endast ett par timmar innan LW hittades.

Nu är väl det viktigaste att någon tittar närmare på utredningen för att se hur mycket HD har skyddats av sin närkrets, för hon visste att LW var hittad död långt innan någon annan visste.

Så var det?...
Tack för att du tog fram detta:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rom-hittad-dod
Citera
2022-01-01, 20:23
Medlem
■ Det var när privatpersonen ( E ) började att närma sig slutet av vallen som Eś hund började att dra kraftfullt mot bullerplanket som skiljer vegetationsområdet i Nya Hj*rstas villakvarter från motorvägen bakom.

■ ( E ) berättade att sin hund aldrig drar i väg någonstans och därför förstod ( E ) att hunden hade fått upp vittring på något.

■ ( Eś ) hund lyckades vid det aktuella tillfället att slita med sig ( E ) ända upp på gräs-slänten men till slut fick (E) full kontroll på sin hund och kunde seden därefter traska hem.

■ Hade ( E ) vid det aktuella tillfället, antingen släppt i väg hunden på egen hand eller själv följt med hunden, så hade den den avlidna L*na Wesstr*m varit funnen redan då.

■ Det var först under Lördagen som ( E )
förstod vad sin hund hade fått upp för spår, det vill säga, efter sitt eget påstående ?

■ ( E ) berättade sedan om detta för polisen.

Mvh/JM.
Citera
2022-01-02, 02:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan

Ang Rupla (se citat längst ner).

Människorov frigör snarare mer resurser.
Det inledande skedet ska övergå i strukterat terrängsök med sektorindelning.
(sökmetod EFP utifrån MSO).
Det är snudd på identiskt samma tidspektiv att rubricera ett försvinnande till människorov som då Lisa Holm försvann och hittades efter samma tid som LW - men flera kilometer bort intryckt i ett skåp i en barack.

Ett eftersök försvunnen person som var betydligt mer välorganiserat med en taggad spaningsledare som samverkande med Fredman (PIC, insatsledare).
Väl avgränsade terrängområden kollades av parallellt med dörrknackning, kontroll av uthus, ledstångsök etc.

"Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.
– Det är jag övertygad om, säger han."
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Att de inte vidtagit "korrekta utredningsåtgärder" framgår mer än tydligt i fallet.
Citat:
Vilka skötte yttre spaning då det fallerar så in i bänken, vilket i sin tur PS inte bryr sig att kolla?
Nåt som tyvärr genomsyrar det här försvinnandet är att de skyller på varandra.

De tycks i huvudsak hålla till i vivallaskogen med totalt tre (sic!) hundar i bruk under hela spaningsarbetet.

Att missa att söka närmsta grönområde med ett bullerplank 160 m bort framstår så korkat att jag funderar på om det ens är möjligt oavsett få antal hundar.
Höger tror att vänster gör sitt jobb ang spaning, det är minimalt med hundar och de tycks fokusera på Vivallaskogen.

PS, i egenskap av spaningsledare, antog i "sin enfald" att saker skedde korrekt utifrån brevlådan:
"Man utgår ju ifrån"
"det trodde i alla fall vi i vår enfald"
(NA 180621)

I boken påstår han det är JR som fått besked om att allt flöt på som det skulle och att de var trygga med det.
Vad PS säger är att han inbillade sig att närområdet var kollat och klart.

- Vi borde nog ha lagt mer resurser."

NA 21 maj:
"Det tog flera dagar innan någon kropp hittades i sökandet efter Lena Wesström - trots att en avliden kvinna nu är funnen bara 160 meter från hennes hem och preliminärt identifierad som hon.
- Hon borde ha hittats tidigare - det tycker jag också, säger Mats Rupla på hundverksamheten i Polismyndigheten i region Bergslagen. Han är processledare för hela hundverksamheten i regionen, men var ledig under de dagarna då sökandet efter Lena Wesström var som mest intensivt."

" - Det fanns tre hundar i Örebro förra veckan, men det finns ju hundar på flera ställen och vi är ju en nationell polis nu så det borde inte ha varit några problem. Vi borde nog ha lagt mer resurser, säger han.
Men det kan också finnas andra förklaringar till att det tog så många dagar, än att det bara var tre hundar i tjänst, menar Mats Rupla.

Det här blev en brottsundersökning med en gång, och då söker man på ett annat sätt än om man hade tänkt på det som ett försvinnande. Nu koncentrerade man sig bara på Vivallaskogen och den är ganska stor. Men man borde ju ha sökt på båda sätten, säger han."
Senast redigerad av develi 2022-01-02 kl. 02:40.
Citera
2022-01-02, 02:59
Medlem
develis avatar
Citat:

Det är 2 olika saker.

Har du också läst själva artikeln?

Det startar 2018 om avbrutet hundsök.

Jag har inte varit aktiv i tråden från start så jag var inte med i diskussionerna men jag ser att det återkommer fel uppgifter om pingad mobil i Vivalla-skogen och även att hundföraren förväxlas med MR.
Så det är snurrigt även om det fanns en artikel ursprungligen.
Citera
2022-01-02, 03:37
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ja det här var ytterst obehagligt ska jag säga!

För i natt började jag söka på artiklar eftersom jag är ganska säker på att jag har läst detta i media i ganska nära anslutning till att hon återfanns.

Det är INTE den andra hunden/privatpersonen för den hade jag däremot missat helt!
Hur vet jag att det inte var den hunden?
Jo bland annat för i natt när jag fann den artikeln (och läste den för första gången), om Erik/privatperson med hund som drog, så blev jag riktigt arg!!

DET hade jag aldrig glömt! Det var en person som blev "skärrad" men inte tog reda på varför hunden drog så ovanligt hårt när man samtidigt VET att något har hänt i området och en person är saknad.
Jag har svårt för sånt! Jag vet vem jag själv är. Jag hade aldrig blandat ihop detta!

Det jag minns utöver var att hundförarens hund hade just börjat visa intresse/ivrig och ville jobba!

Men att någon annan uppifrån hade bestämt att bryta upp där o då!

Att detta inte finns med i FUP kan ju bero på att man aldrig förde in detta
eftersom det inte ens togs hänsyn till att hunden började bli ivrig.
Det kanske inte uppfattades som ett tydligt spår.
Inte fasiken vet jag.

Jag letar vidare...

Jag kommer ihåg en intervju med en upprörd hundförare. Han var irriterad för att han fick order att avbryta söket, som utgick från hennes bostad. Jag tror att det kan ha varit någon lokal-TV? Det försvann i alla fall fort. Det tystades väl ner eftersom det var kritik mot polisen. Antagligen därför det inte är med i FUP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in