2021-12-31, 18:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hela inledningen blev helt fel. Visserligen förhördes SD redan den 15e, men efter det att de två förhörsledarna åkte till Tyskland på sin ölresa så spårade allt ur. Vill dock inte skylla allt på just dem.

Polis-/sökhundar som indikerade att de ville fortsätta nosa i det direkta närområdet skickades i stället till Vivallaskogen.
Om Springare et al åkte på fredag så lär väl eftersöket som diskuteras ha ballat ur innan dess.

Står inte att några hundar avbröts och omdirigerades till vivallaskogen i fup.

Det är två skilda hundsök/ekipage den 15 maj.
1 närsök som sträcker sig drygt 100m fr lgh.
Ett i skogen sent på kvällen efter tips fr reviewern.

Det ses ingen hund öht i fup efter 15 maj förutom ett sök i SDs hus den 16 maj via krimprotokoll.
Senast redigerad av develi 2021-12-31 kl. 19:02.
Citera
2021-12-31, 19:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Tänk om de sänker skatten rakt ner i sjön eller flyter burken ?
YankeYankLarry säger väl tanx for a good ass ses nästa '94 till Stefan (Burken)
Om burken flyter iväg så är det nog mantrat
'cache ya later' som captain America säger....

Btw är det inte sagt att han är på plats, han fjärrloggar nog från soffan likt HD och fuskar som hon rekommenderar.
Fin ledning för Geotouren som de stoltserar med.
Citera
2021-12-31, 20:32
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om Springare et al åkte på fredag så lär väl eftersöket som diskuteras ha ballat ur innan dess.

Står inte att några hundar avbröts och omdirigerades till vivallaskogen i fup.

Det är två skilda hundsök/ekipage den 15 maj.
1 närsök som sträcker sig drygt 100m fr lgh.
Ett i skogen sent på kvällen efter tips fr reviewern.

Det ses ingen hund öht i fup efter 15 maj förutom ett sök i SDs hus den 16 maj via krimprotokoll.

Ja jag tycker att det även inledningsvis missades. Tyvärr.

Även jag har ett vagt minne av att ett av hundsöken avbröts och att en person med hund sade att han/hon hade uppgett att hunden just börjat dra mot en viss riktning OCH påtalade detta.
MEN att personen ändå fick order att bryta.
Jag minns inte vart det kommer ifrån (FUP eller media eller ??) men jag minns att det var "hundförarens" egen bedömning att hunden just precis börjat "dra"...
Och att denne person blev frustrerad av kravet/ordern ovanifrån.

Någon annan som minns vart detta kom ifrån mer exakt??
Och var det söket från bostadsområdet eller skogen?
Jag tror det var det första nämligen och att när man då bröt upp så valde man senare att gå vidare i skogen?!
Senast redigerad av Gracefulmind 2021-12-31 kl. 20:37.
Citera
2021-12-31, 22:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind

Även jag har ett vagt minne av att ett av hundsöken avbröts och att en person med hund sade att han/hon hade uppgett att hunden just börjat dra mot en viss riktning OCH påtalade detta.
Jag minns inte vart det kommer ifrån (FUP eller media eller ??) men jag minns att det var "hundförarens" egen bedömning att hunden just precis börjat "dra"...

Jag tror det var det första nämligen och att när man då bröt upp så valde man senare att gå vidare i skogen?!
Jag kommer också ihåg det, tror ddt var att hunden ville mot planket, men ekipaget blev omdirigerat till skogen eller avbrutet pga?
Citera
2021-12-31, 23:06
Medlem
develis avatar
Citat:

Fup är det inte från, men frekvent påstått i tråden ser jag vid en koll.
Går väl att kolla vart det uppstod om nån fördjupar sig.
Hittade en hund som drar och vill dit men det är en privat sådan (media).

Det är kritiserat i media hur lite hundsök som skedde, så det är nog inte roligare än det ser ut i dokumentationen över den 15 maj:
En (1) kriminalsökhund (blod, sperma och lik) nämns.
Den andra på kvällen har annan hundförare, möjligen vanlig polishund.

Ju mer tiden gick hade väl en likhund rett ut det där rätt snart.
Problemet är i huvudsak att det är en dåligt organiserad insats, de använder inte sitt metodsök och vid övertag den 16 maj är det lika förvirrat.

Gott nytt spår!
Citera
2022-01-01, 00:37
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag kommer också ihåg det, tror ddt var att hunden ville mot planket, men ekipaget blev omdirigerat till skogen eller avbrutet pga?

Ja.
Enligt mitt minne så blev de avbrutna pga av order ovanifrån.
Minns dock ej om det var för att ändra sökplats eller för att avbryta för stunden.
Men jag minns att det inte var en privatperson det var frågan om utan personen ingick i polisarbetet/söket.
Citera
2022-01-01, 00:44
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fup är det inte från, men frekvent påstått i tråden ser jag vid en koll.
Går väl att kolla vart det uppstod om nån fördjupar sig.
Hittade en hund som drar och vill dit men det är en privat sådan (media).

Det är kritiserat i media hur lite hundsök som skedde, så det är nog inte roligare än det ser ut i dokumentationen över den 15 maj:
En (1) kriminalsökhund (blod, sperma och lik) nämns.
Den andra på kvällen har annan hundförare, möjligen vanlig polishund.

Ju mer tiden gick hade väl en likhund rett ut det där rätt snart.
Problemet är i huvudsak att det är en dåligt organiserad insats, de använder inte sitt metodsök och vid övertag den 16 maj är det lika förvirrat.

Gott nytt spår!

Ska se om jag kan lyckas hitta ursprunget till minnesbilden senare vid tid.

En hund som kan känna blod borde ha varit tillräcklig eftersom hon låg så nära kan man tycka.
Så det borde ha varit fullt rimligt att finna henne hyfsat omgående med tanke på omständigheterna/mordets karaktär.

Håller med.
Det brast vare sig man vill tycka det eller ej.

Gott Nytt (sp)År!
Citera
2022-01-01, 13:11
Medlem
Asynjans avatar
Citat:
Några steg innan det du skrev förra gången besvarar din fråga.

Nej, nu har jag backat och tittat flera ggr. Ingen har citerat något från artikeln i NA där SH skriver om krimteknikern GS frustration.

Finns någon i tråden som har möjlighet att summera lite?
https://www.na.se/2021-12-28/kriminalteknikern-om-aren-med-hjarstafallet-det-var-frustrerande

Det var ingen sökhund som drog mot fyndplatsen. En privatperson uttalade sig i AB att hans 50 kg hund dragit stenhårt vid vallen under rastning sena fredagskvällen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRQwzg/erik-hunden-drog-stenhart-mot-platsen-dar-kroppen-hittades

LW hade hittats tidigare om de tidigt hade pratat med den reviewer som visste var hon skulle placera Home Soft Home.
Citera
2022-01-01, 13:30
Medlem
Citat:
Ja.
Enligt mitt minne så blev de avbrutna pga av order ovanifrån.
Minns dock ej om det var för att ändra sökplats eller för att avbryta för stunden.
Men jag minns att det inte var en privatperson det var frågan om utan personen ingick i polisarbetet/söket.

Ja, en polishund som tvingades ställa in sitt nosande och i stället leta vidare i skogen.
Samt en privatperson vars hund stretade mot planket men drogs tillbaka av sin husse/matte. (Berättat antingen i förhör eller vid dörrknackning som polisen gjorde hos grannarna).

När en utbildad polishund börjar dra så är den något på spåret.
Citera
2022-01-01, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan
Nej, nu har jag backat och tittat flera ggr. Ingen har citerat något från artikeln i NA där SH skriver om krimteknikern GS frustration.

https://www.na.se/2021-12-28/kriminalteknikern-om-aren-med-hjarstafallet-det-var-frustrerande

Det var ingen sökhund som drog mot fyndplatsen. En privatperson uttalade sig i AB att hans 50 kg hund dragit stenhårt vid vallen under rastning sena fredagskvällen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRQwzg/erik-hunden-drog-stenhart-mot-platsen-dar-kroppen-hittades

LW hade hittats tidigare om de tidigt hade pratat med den reviewer som visste var hon skulle placera Home Soft Home.

Jag såg sen att moderatorn tydligen hade varit inne hos @Sloppy och tagit bort texten, eftersom hela texten visades, vilket upphovsrättsenligt inte är tillåtet. Eller om S själv tog bort texten.
Senast redigerad av zilvereko 2022-01-01 kl. 13:36.
Citera
2022-01-01, 13:36
Medlem
Citat:
Ja, en polishund som tvingades ställa in sitt nosande och i stället leta vidare i skogen.
Samt en privatperson vars hund stretade mot planket men drogs tillbaka av sin husse/matte. (Berättat antingen i förhör eller vid dörrknackning som polisen gjorde hos grannarna).

När en utbildad polishund börjar dra så är den något på spåret.
Polishunden drog inte såvitt jag minns. Privathunden visade dick intresse. Men jag kan ju minnas fel.
Citera
2022-01-01, 13:54
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan

Nej det är 100% inte den hunden med privatperson Erik som jag menar/tänker på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in