2022-01-01, 14:03
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av restaurangagaren
Ja, kass uttagning. Måste kännas hopplöst vara i JHs kläder. Konkurrerar i toppen och pallen men bänkad för en mellanmjölksåkare.

Jag fattade inte hur det tänkte att de plockade ut anna innan turen var färdig? Innan så sa dom väl att de skulle avvakta beslut till efter touren och att välja ut en sprinter som gjorde ett lopp som var lite bättre än den andra åkaren när det finns ytterligare tävlingar i touren som kan ge mer information om vem som är i bäst form är märklig.
Citera
2022-01-01, 14:04
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det kań man tycka.

Men det är uppenbart att uttagningen skulle ske efter fristilssprinten.
Till VM fick Hagström åka efter att ha varit några hundradelar före Dyvik i den enskilda tävlingen/uttagningen.

I så fall behöver man vara tydligare med hur uttagningar går till. Det gäller särskilt OS där SOK bestämmer i slutänden och inte förbundet.

Jag minns väl vilket kaos det var inom simningen förr innan man gjorde tydliga uttagningsregler. (även om SOK ställde till det ändå i slutänden just till OS med subjektiva 8-placeringsbeslut)

Oavsett Halvarsson kommer du se i sprinten, det är heeeelt säkert. Det blir någon annan som får bli lite besviken.
Citera
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Tror inte SOK tänker i dom banorna när man gör uttagningen.
Alla av dom som hittills är uttagna förutom Ebba kan åka sprint.
En del bättre några lite sämre.
Men är tveksam till att dom skickar en extrareserv i sprint.
Men allt kan ju ske.
De kommer inte göra det. Men jag tycker att de borde det. Moa Olsson kan inte heller åka sprint och Frida kan uppenbart inte åka sprint utan att bryta mot reglerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Man kan ju argumentera för att Hagström behövs som reserv i team sprint. Kalla hr inte visat något som tyder på att hon ska slåss om medaljer.

Ribom är en spurtare som kan bli ifrånåkt i backarna
Frida har kört två klassiska sprintar och ställt till det totalt. Även utan gult kort hade dagens manöver lett till diskning i OS
Dyvik orkar inte finalerna. Ebba och Moa är inga alternativ, ej heller Kalla.

Hagström i teamsprint? Som är betydligt längre distans med extrema intervaller med mjölksyra?
Då är väl rimligen Frida reserv? Eller t o m ordinarie snarare. Dagens strul har ju inget med det att göra.
Citera
2022-01-01, 14:05
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Så jävla skönt för Halvarsson att få lov att vara lite glad och nöjd, väldigt välförtjänt. Känns som att det var 2-3 säsonger sedan senast.

Nu håller experterna i TV med mig om att vänta med att ta ut innan man vet vem som har bäst form. Speciellt viktigt är det när det gäller dem som har tidigare bevisat hög maxkapacitet. Tex Hagström, Kalla och Halvarsson.

Har för mig att ledningen sa det innan tour de ski, dvs att de ska avvakta till efter touren för att se vem som är i bäst form. Sen har de skitit i det och valt ut i förväg
Citera
2022-01-01, 14:08
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Har för mig att ledningen sa det innan tour de ski, dvs att de ska avvakta till efter touren för att se vem som är i bäst form. Sen har de skitit i det och valt ut i förväg

De har ju platser kvar. Halvarsson kommer såklart åka. Damernas osäker, går till Kalla eller Johanna.

Sen vilka som får åka vilken tävling lär ju knappast vara hugget i sten.
Citera
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Hagström i teamsprint? Som är betydligt längre distans med extrema intervaller med mjölksyra?
Då är väl rimligen Frida reserv? Eller t o m ordinarie snarare. Dagens strul har ju inget med det att göra.
Frida är såklart en bättre åkare men som hon åkte idag eller Ruka så är det inte ett alternativ. Trots att hon vet att hon måste vara försiktig så gör hon världens idiotmanöver. Jag gillar Frida väldigt mycket men tyvärr det här var direkt dåligt.

Hagström är sämre på distans än Ribom och Dyvik men baserat på sprintarna så orkar hon bättre i finalerna och hennes uppgift är att hänga med i backarna vilket hon skulle klara bra då hon är en backsprinter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Frida var i en position där Diggins skulle bromsat in...och släppt in Frida. Det var upplagt för problem även för Diggins. Visar att Diggins inte visar respekt för sina rivaler.
Jag tyckte att det såg ut som att Diggins flyttade sig inåt ett spår så att det fanns plats för Frida, men det såg ut som att Frida flyttade efter och gjorde ännu ett spårbyte.
Citera
Medlem
Citat:
Oavsett Halvarsson kommer du se i sprinten, det är heeeelt säkert. Det blir någon annan som får bli lite besviken.

Det vore såklart logiskt på ett sätt
Men samtidigt så brukar i Sverige göra så.

Att ta ut åkare som sedan inte få åka.
Dessutom kommer Calle som det ser ut nu att få/behöva åka alla distanslopp.
Som han kanske fått köra ett om han nu kom med utan denna explosion av kvalitet i sista minuten.

OBS att SOK inte har tagit ut honom alls än
Citera
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Sådana här klantigheter kan nog alla göra.
Linn Svahns manöver mot Lotta Weng i Falun förra året men som tur var föll inte norskan.
Maja Dahlqvist i Gällivare i år när hon fick RAL i semifinalen där
Citera
2022-01-01, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joow
Ja jag tyckte väl inte det var lönt att upprepa mig. Jag tycker det finns ett visst utrymme i reglerna för min tolkning men jag får nog hålla med t0xx0m och EatableAcrobat att det inte är avsiktligt. Typiskt FIS som sagt att skriva otydliga regler.

Ja men om hon inte är diskvalificerad från kvalet är hon väl inte diskvalificerad från hela tävlingen och därmed bör det inte bli något tidstillägg? OK jag erkänner att jag letar kryphål här

Jag måste säga att som reglerna är skrivna (av det som plockats fram här av dig och andra, jag har inte läst hela) så är 3 minuters tidstillägg konstigt.

Tiden man tar med sig i touren är från kvalet. Där är hon inte diskad står uttryckligen, så på den tiden kan hon inte få tidstillägg.

I finalheaten är hon diskad. Där tar man inte med sig någon tid utan kör man om bonussekunder och man kan aldrig få mindre än 0 bonussekunder (eller minst 1 bonussekund om man fullföljer). Diskning där borde ge 0 bonussekunder, nu får hon -180 bonussekunder vilket är märkligt.

Men reglementet verkar långt ifrån klockrent skrivet.
Citera
2022-01-01, 14:10
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
De har ju platser kvar. Halvarsson kommer såklart åka. Damernas osäker, går till Kalla eller Johanna.

Sen vilka som får åka vilken tävling lär ju knappast vara hugget i sten.

Det är ju två helt separata åkare. En är bäst på sprint och inte så uthållig och kanske kan ta en topp 30 placering i 10 km som bäst och den andra som kan om formen är bra hamna topp 10 men som inte kan åka sprint
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in