2022-01-01, 15:44
Medlem
OweGbgs avatar
Min tolkning är att blir man DSG så blir man borta helt från touren och när man beslutar om tidstillägg så ändras DSG till RAL istället
Citera
2022-01-01, 15:44
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Finns väl inget utrymme för att både få tidstillägg och DSQ?

Jag tror hon står som DSQ felaktigt.
Ptja så kan man väl iofs också se det. Rent definitionsmässigt får man väl ingen tid om man är DSQ. Tänkte att poängen borde vara att man får fortsätta tävla men inte räkna sitt resultat i tävlingen man diskades i.
Citera
2022-01-01, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Kan det vara relaterat till att Diggins ledde Touren när incidenten skedde och att konsekvenserna därmed blev större än om Frida hade fällt någon längre ner i sammandraget?
Finns väl inget stöd för sådana bedömningar i regelverket. Sen kanske de tänker så ändå, jag vet inte. Men det visar bara det konstiga med gula kort som straff. Om inte Sundling hade skadat sig i Gällivare så hade Frida inte kört i Ruka och därmed inte fått gult kort och inte blivit diskad/tidsstraffad idag. Det hade ju å andra sidan också varit helt orimligt när hon förstör för Diggins på det sättet.
Citera
2022-01-01, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Återigen, att ha "vinnarskalle" handlar inte bara om att vilja ta sig fram till varje pris utan också om att köra på det smartaste och bästa sättet rent taktiskt. Kolla på Kläbo, Petter eller varför inte Stina. De saknar ju inte vinnarskallar direkt men är/var nästan aldrig inblandade i några incidenter av den typen som Frida titt som tätt är.

Hon - och landslagsledningen - borde ha insett att det första heatet inte bara skulle gå fort utan även medföra mycket kamp om positionerna och därmed större risk för incidenter. Eftersom Frida redan hade en varning så var det bara dumdristigt att välja det heatet.
Och det var väl det jag skrev?
Hon har inte den erfarenheten ännu utan hon ser bara framåt(så som att hitta snabbaste vägen utan att tänka på vad motståndare kan göra).
Alla som du nämner har varit med om incidenter av olika svårighetsgrad, det har delvis med erfarenhet att göra, precis som jag skrev.

När det gäller val av heat så skulle det ju, av taktiska skäl, naturligtvis vara bättre att välja något annat heat.
Nu gjorde hon inte det, troligtvis pga av hennes "vinnarskalle". Den vinnarskalle som tagit henne till det hon är idag.
Frida är ung och kommer att samla på sig MASSOR av erfarenhet dom närmaste åren och då kommer det att bli mer sällsynt med sådana hära misstag.

Inget att gråta över, var glad över att vi har en tjej som på allvar utmanar världseliten!
Citera
2022-01-01, 15:50
Medlem
Samtidigt har Pia Fink fått världscuppoängen Frida skulle fått. Tycker att hon borde få bonussekunderna eller Frida poängen för att det ska vara konsekvent
Citera
2022-01-01, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Ptja så kan man väl iofs också se det. Rent definitionsmässigt får man väl ingen tid om man är DSQ. Tänkte att poängen borde vara att man får fortsätta tävla men inte räkna sitt resultat i tävlingen man diskades i.
Hon har kvalat in till kvartsfinalen med en tid på 5:41.56 skulle jag säga.

Dock borde hon väl få sina VC-poäng kan jag tycka.
Citera
2022-01-01, 15:53
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Och det var väl det jag skrev?
Hon har inte den erfarenheten ännu utan hon ser bara framåt(så som att hitta snabbaste vägen utan att tänka på vad motståndare kan göra).
Alla som du nämner har varit med om incidenter av olika svårighetsgrad, det har delvis med erfarenhet att göra, precis som jag skrev.

När det gäller val av heat så skulle det ju, av taktiska skäl, naturligtvis vara bättre att välja något annat heat.
Nu gjorde hon inte det, troligtvis pga av hennes "vinnarskalle". Den vinnarskalle som tagit henne till det hon är idag.
Frida är ung och kommer att samla på sig MASSOR av erfarenhet dom närmaste åren och då kommer det att bli mer sällsynt med sådana hära misstag.

Inget att gråta över, var glad över att vi har en tjej som på allvar utmanar världseliten!
Äntligen ett vettigt och nyktert inlägg!
Citera
2022-01-01, 15:53
Medlem
Citat:
Finns väl inget utrymme för att både få tidstillägg och DSQ?

Jag tror hon står som DSQ felaktigt.
Finns väl ingen term för tidstilläg, kanske.
Domen är DSQ men ändras till ett tidstillägg.
Ren gissning från min sida.
Citera
2022-01-01, 15:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Lika bra att åka hem Frida och ladda för OS. Onödigt att slita ut sig för ingenting imorgon. Det är inte nu du ska vara som bäst!

I morgon sker inga tävlingar. På måndag är det masstart i klassisk stil och på tisdag avslutande klättring. Hon kommer garanterat att vara med vid båda tillfällena eftersom det inte bara är etapper i TdS. Det är också enskilda VC-tävlingar.

För övrigt har jag svårt att förstå hennes klagan om att hon inte hade någonstans att ta vägen. Det hade hon om hon inser att det inte fanns något utrymme där hon försökte åka. Vägen fanns alltså bakom de övriga, alltså genom att ta upp och lägga sig sist.
Citera
2022-01-01, 15:56
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Officiella resultatlistan visar iofs både RAL och DSQ. Samtidigt är Fink placerad som #30.

Det kanske var RAL för själva incidenten, som sedan blev DSQ när det bakades ihop med det gula kortet som Frida hade med sig sedan tidigare?
Citera
2022-01-01, 15:56
Medlem
Kan väl inte bli så många olika vinnare med två spintar, bara kortdistanser och dessutom masstarter.

Nä ge oss femmila med individuell start, ovallade skidor, astmafria åkare. Så man kan få reda på vem som är bäst
Citera
2022-01-01, 15:59
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det kanske var RAL för själva incidenten, som sedan blev DSQ när det bakades ihop med det gula kortet som Frida hade med sig sedan tidigare?
Exakt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in