Citat:
Ursprungligen postat av
smokieknife
Du citerade ju fler regler tidigare.
Varför gör du inte det nu?
Där finns ju svaret att det är ett riktigt straff.
"352.2.4 During stage events or first part of pursuit competitions, an offence that is
normally sanctioned with a DSQ can instead be sanctioned by a time
penalty (see ICR art. 352.4.2). Using DSQ or time penalty will be the Jury’s
decision
352.2.7 Competitors disqualified in Sprints heats at Sprint competitions will keep
their qualification result and will not be disqualified from qualification result
list.
352.4.2 In stage events, team sprint competitions or relay competitions, the Jury can
decide to substitute a DSQ with a 3 minutes time penalty (see ICR art.
352.2.4)."
Ja jag tyckte väl inte det var lönt att upprepa mig. Jag tycker det finns ett visst utrymme i reglerna för min tolkning men jag får nog hålla med t0xx0m och EatableAcrobat att det inte är avsiktligt. Typiskt FIS som sagt att skriva otydliga regler.
Citat:
Ursprungligen postat av
t0xx0m
Inte perfekt skrivet, men ändå inte tvetydigt. Frida är diskad (DSQ) enligt regeln:
Frida får behålla kvalresultatet (påverkar väl fis-poäng och säkert något mer(?) enligt det du citerade. Hon är dock fortfarande diskad. Jag tror inte den paragrafen som du länkar till har något att göra med tourer specifikt utan snarare för hur kvalresultat används annars (fis-poäng väl?).
Sen kan hon få tidstillägg istället för att bli utesluten (vilket hon fick).
Visar väl främst det konstiga i att gula kort följer med in i tourer (och säkert ut ur tourer).
Ja men om hon inte är diskvalificerad från kvalet är hon väl inte diskvalificerad från hela tävlingen och därmed bör det inte bli något tidstillägg? OK jag erkänner att jag letar kryphål här

Håller helt med om det konstiga med gula kort som bestraffning. Ett annat exempel är Stupaks stängning av Ebba i intervallen som hade blivit tre minuter om hon haft ett gult innan.
Citat:
Ursprungligen postat av
EatableAcrobat
Som jag minns det nollas inte heller hennes gula kort nu, utan det följer med. (Dock inte till mästerskap... Varför inte egentligen??)
För att mästerskap inte ingår i världscuppen? Fast samtidigt följer kort från mästerskap med till efter mästerskapet.