2021-12-30, 10:13
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Vilken bank har du som ger hela kontoutdraget på bankomatlappen?

Min bank skriver ut det mesta på lappen. Är det konstigt?
Citera
2021-12-30, 10:30
Medlem
RickardXXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Känner allt några stycken som ligger på den nivån i lön. Men de har inte många ören i saldo på sitt lönekonto inte. Flyttas tämligen omgående till en 2-3 andra konton.

Och så skall man inte glömma bort att det kan vara pengar som bara är där väldigt tillfälligt efter att hon sålt något. Lägenhet eller fastighet t ex.

Ja, t.ex. följande scenario rent hypotetiskt. Hon har precis skilt sig, fått sparken och fått ut sin slutlön. Under skilsmässan har de sålt sin villa i Örgryte där hon enbart ägt 15 % för att flytta in i en hyresrätt i Hjällbo. Det är hennes andel av köpeskillingen efter kontantinsatsen du ser på kontot. Hon har bara ett konto i sin bank eftersom hon alltid gör av med allt på en gång när pengarna kommer in. Hon är spelberoende. Nu försöker fånga en fisk på kroken genom att låta kvittot på uttaget ligga kvar.
Kanske killen bakom nappar och försöker ragga upp henne och ge henne det liv hon äntligen förtjänar eller i alla fall ett rejält ligg.
Citera
2021-12-30, 10:41
Medlem
Brukar aldrig svara på sånt här, och jag har inte heller 1.4 mille i saldo, men ungefär 1 miljon utspritt på tre vanliga bankkonton hos en normalstor svensk bank.

Jag är en ensamstående mamma med två barn och ett vanligt jobb där jag får ut ungefär 30 i månaden efter skatt. Jag är strax över 30 år och har jobbat heltid i tio år förutom när jag varit mammaledig.
Så min gissning är att det förmodligen finns många olika typer av människor som sparar sina pengar på en vanlig bank.

Är helt ointresserad av aktier, annars hade jag förmodligen investerat pengarna.
Citera
2021-12-30, 10:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isay
Brukar aldrig svara på sånt här, och jag har inte heller 1.4 mille i saldo, men ungefär 1 miljon utspritt på tre vanliga bankkonton hos en normalstor svensk bank.

Jag är en ensamstående mamma med två barn och ett vanligt jobb där jag får ut ungefär 30 i månaden efter skatt. Jag är strax över 30 år och har jobbat heltid i tio år förutom när jag varit mammaledig.
Så min gissning är att det förmodligen finns många olika typer av människor som sparar sina pengar på en vanlig bank.

Är helt ointresserad av aktier, annars hade jag förmodligen investerat pengarna.
Fast du kanske har det mesta på ett konto som ger lite ränta?

Sedan har du inte kommit över insättningsgarantin ännu, även om det är nära.
Citera
2021-12-30, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast du kanske har det mesta på ett konto som ger lite ränta?

Sedan har du inte kommit över insättningsgarantin ännu, även om det är nära.

Ingen aning, det är vanliga e-sparkonton om det har någon betydelse.
Insättningsgarantin? Får nog läsa på lite när jag orkar
Citera
2021-12-30, 11:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isay
Ingen aning, det är vanliga e-sparkonton om det har någon betydelse.
Insättningsgarantin? Får nog läsa på lite när jag orkar
Det borde nog även kvinnan som tråden handlar om.
Citera
2021-12-30, 20:57
Medlem
Jag har varit i en liknande situation. Sparar mestadelen av min inkomst, inte så stora avgifter per månad, har inte riktigt fattat det här med aktier och "placeringar". Det känns bra att se ens besparingar gå upp och bli mer och med. Även om jag vet att det är icke-optimalt så är det ENKELT, och man tänker inte så mycket på det mer än att det är skönt att veta att man har tillgång till att betala vad man vill/behöver (mer eller mindre).
Citera
2021-12-31, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
Kvinnan framför mig i kön till bankautomaten på ett köpcentrum i Göteborg lämnade kvar lappen. Jag tog la den fickan och läste efter att jag hämtat ut pengar:

Lön 181 600
Saldo 1 420 348

Man kan undra vad det är för personer som har så mycket på saldot. Vilket slags folk tror ni? Vad hade ni investerat i om ni vore den lyckliga personen framför mig i kön med 1,4 på saldot?

Tror ni hon lämnade kvar lappen med flit bara för att jag skulle läsa, och i så fall vad ville hon mig?

Min pappa har någon miljon, han är pensionär. Han har pengar för han alltid varit snål, unnar sig inget och inte barnen heller. Förutom kikare så han kan kolla på sina jäkla fåglar
Citera
2021-12-31, 23:07
Medlem
Han har även lite fonder faktiskt, men aktier är livsfarligt enligt honom haha
Citera
2022-01-01, 08:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utomlandsfraga
Jag har varit i en liknande situation. Sparar mestadelen av min inkomst, inte så stora avgifter per månad, har inte riktigt fattat det här med aktier och "placeringar". Det känns bra att se ens besparingar gå upp och bli mer och med. Även om jag vet att det är icke-optimalt så är det ENKELT, och man tänker inte så mycket på det mer än att det är skönt att veta att man har tillgång till att betala vad man vill/behöver (mer eller mindre).
Det handlar inte om att spara pengar, det handlar om att man inte ska spara pengar på ett lönekonto med noll procents ränta.

Att dessutom ha mer pengar på ett konto än vad insättningsgarantin kan ge blir dubbelfel.
Citera
2022-01-01, 08:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namnet1
Han har även lite fonder faktiskt, men aktier är livsfarligt enligt honom haha
I dagsläget är det inte omöjligt att han har rätt. Under året som gått hade han dock fel. Tokfel.
Citera
2022-01-01, 11:47
Medlem
Duerfs avatar
Det är vanligt att högkvalificerade arbetskraftsinvandrare från Asien har enbart ett personkonto med väldigt mycket pengar på. De har höga löner (ingenjörer och programmerare) och väldigt låga levnadsomkostnader. De spar inte i värdepapper som svenskar gör, då de inte har tilltro till börsen från sitt hemland.

Pengarna samlas på hög till 0% ränta tills de behöver dem för kontantinsats vid bostadsköp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in