2021-12-20, 18:03
Medlem
VoktorDodkas avatar
Har man en lön på 181 600 så är inte 1,4 mkr så mycket, som att jämföra med en med 18000:- i lön som har 140000:- på kontot.
Citera
2021-12-20, 18:07
Medlem
Står det ens lön på lappen från bankomaten? Vem fan tar ens lapp nu för tiden? Känner mig som en riktig millennier...
Citera
2021-12-20, 18:07
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
* Du trollar. Jag vet då ingen bank som skriver "Lön" på papperslappen man får från bankomaten.
Nu var det många år sen jag använde bankomat, men det är ju löneutbetalaren som skriver meddelandet som finns på kontoutdraget och inte banken. Om man är egen företagare så är det inget konstigt att bara ange "lön" på en utbetalning till sig själv.
Citera
2021-12-20, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Har man en lön på 181 600 så är inte 1,4 mkr så mycket, som att jämföra med en med 18000:- i lön som har 140000:- på kontot.

Har du 18000 i månadslön så jobbar du på en klädfabrik i Bangladesh.
Citera
2021-12-20, 18:20
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nu var det många år sen jag använde bankomat, men det är ju löneutbetalaren som skriver meddelandet som finns på kontoutdraget och inte banken. Om man är egen företagare så är det inget konstigt att bara ange "lön" på en utbetalning till sig själv.
Du har rätt.
Jag får lön från två olika ställen, båda är företag med flera tusen anställda var. På båda utbetalningarna står det bara "Lön".

Som svar på ursprungliga frågan: Får man ut såpass mycket som 180 k efter skatt per månad så har man det nog så bra ställt att de 1,4 MSEK som står där inte spelar så värst stor roll. Hon har nog helt enkelt inte brytt sig om att flytta dem till ett annat konto som troligen är ett par siffror större.
Citera
2021-12-20, 18:29
Medlem
holmiums avatar
Personer som rycker på axlarna åt inflationen
Citera
2021-12-20, 18:30
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
Kvinnan framför mig i kön till bankautomaten på ett köpcentrum i Göteborg lämnade kvar lappen. Jag tog la den fickan och läste efter att jag hämtat ut pengar:

Lön 181 600
Saldo 1 420 348

Man kan undra vad det är för personer som har så mycket på saldot. Vilket slags folk tror ni? Vad hade ni investerat i om ni vore den lyckliga personen framför mig i kön med 1,4 på saldot?

Tror ni hon lämnade kvar lappen med flit bara för att jag skulle läsa, och i så fall vad ville hon mig?

Jag har ca en mille på banken icke investerade, har 20 mil investerade i diverse...
Citera
2021-12-20, 18:33
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Vilken bank har du som ger hela kontoutdraget på bankomatlappen?
Citera
2021-12-20, 18:33
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Jag hade suttit på henne

Varför?

Du hade sannolikt snabbt blivit gripen om du hade suttit på henne.

Dessutom löper du ju risken att skada henne.
Citera
2021-12-20, 18:34
Medlem
Citat:
Kvinnan framför mig i kön till bankautomaten på ett köpcentrum i Göteborg lämnade kvar lappen. Jag tog la den fickan och läste efter att jag hämtat ut pengar:

Lön 181 600
Saldo 1 420 348

Man kan undra vad det är för personer som har så mycket på saldot. Vilket slags folk tror ni? Vad hade ni investerat i om ni vore den lyckliga personen framför mig i kön med 1,4 på saldot?

Tror ni hon lämnade kvar lappen med flit bara för att jag skulle läsa, och i så fall vad ville hon mig?

180' tjänar väl ministrarna i regeringen ungefär. Det är väl inget konstigt att det finns direktörer och chefer/VD på stora företag som tjänar så mycket. Även högsta ekonomi/finanschef på stora bolag kan ha sådana löner. Men mer märkligt att ha kvar miljoner på lönekontot. Kan tänka mig att en del som tjänar så mycket inte bryr sig om att investera allt de kan, de är ändå set for life, troligen med en fallskärm också.
Citera
2021-12-20, 18:41
Medlem
Citat:

Lön 181 600
Saldo 1 420 348

Vi kan ju konstatera vad hon INTE är:

1) Ekonom eller investerare
2) Säkerhetschef eller ens grundläggande IT utbildad
3) Smart
Citera
2021-12-20, 18:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Att ha 1,4 mille på kontot är väl inte speciellt märkvärdigt kan jag tycka.

Nej, jag tänkte detsamma. För mig är det inget onormalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in