2021-12-31, 16:50
Medlem
The-Seers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Kanske. Nietzsche har jag inte läst den skoltiden, jag tror mer att tankarna om moral och ont och gott kommer från Kant eller Schopenhauer.
Men även utan tyska filosofer måste man väl erkänna att det inte finns någon evig och universell definition av moral och godhet?
Jo det finns det.
Det moraliskt rätta/godhet är det som skapar mest välbefinnande/minst lidande för mest antal kännande varelser.
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/utilitarism
Det är så oavsett om man håller med eller ej, och oavsett om ni fattar det själva eller ej.
Senast redigerad av The-Seer 2021-12-31 kl. 16:53.
Citera
2021-12-31, 17:36
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Seer
Jo det finns det.
Det moraliskt rätta/godhet är det som skapar mest välbefinnande/minst lidande för mest antal kännande varelser.
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/utilitarism
Det är så oavsett om man håller med eller ej, och oavsett om ni fattar det själva eller ej.
Det förutsätter att man tillber utilitarismen. Det finna andra sätt att definiera moral och godhet. Det som är gott för em kristen är det inte för em muslim, det som var godhet för hundra år sedan är det inte idag, det som är hög moral i en kultur är det inte i en annan.
Eller ta ett helt oberoende exempel: "En man stjäl en brödlimpa för att ge till sina svältande barn". Är det en ond eller god handling?
Citera
2021-12-31, 18:36
Medlem
The-Seers avatar
Citat:
Det förutsätter att man tillber utilitarismen. Det finna andra sätt att definiera moral och godhet. Det som är gott för em kristen är det inte för em muslim, det som var godhet för hundra år sedan är det inte idag, det som är hög moral i en kultur är det inte i en annan.
Eller ta ett helt oberoende exempel: "En man stjäl en brödlimpa för att ge till sina svältande barn". Är det en ond eller god handling?
Jag sa ju att det är så som jag sa oavsett vad man tror.
Jorden är fortfarande rund även om någon inbillar sig att den är platt.
Det kvittar vilka vanföreställningar kristna, muslimer, du, etc. har om moral och godhet.

Och angående brödet: det är en god handling. Eftersom det totala lidandet för alla inblandade blir mindre om barnet får brödet.
Dock är det inte alltid möjligt att göra göra lidande-kalkylen rätt, p.g.a. våra hjärnor har en begränsad intelligens, men det betyder inte att det rätta svaret inte existerar.
Senast redigerad av The-Seer 2021-12-31 kl. 18:43.
Citera
2021-12-31, 20:39
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Jag sa ju att det är så som jag sa oavsett vad man tror.
Jorden är fortfarande rund även om någon inbillar sig att den är platt.
Det kvittar vilka vanföreställningar kristna, muslimer, du, etc. har om moral och godhet.
Men här blandar du in vetenskap ("Jorden är rund"). Vetenskap skiljer sig från andra uppfattningar genom att man kan återupprepa experiment och få samma resultat varje gång. Alltså att något kan bevisas. Man kan säga att den vetenskapliga metoden försöker förklara naturliga fenomen på ett reproducerbart sätt. Ingen kan bevisa att jorden är platt, däremot går motsatsen att bevisa vetenskapligt. Hur det går till kan vi lämna därhän, det är bara att fundera på hur ett flygplan kan resa jorden runt osv...
Citat:
Och angående brödet: det är en god handling. Eftersom det totala lidandet för alla inblandade blir mindre om barnet får brödet.
Dock är det inte alltid möjligt att göra göra lidande-kalkylen rätt, p.g.a. våra hjärnor har en begränsad intelligens, men det betyder inte att det rätta svaret inte existerar.
Nej, men det rätta svaret bli nog beroende på vem man frågar.
Citera
2022-01-01, 00:00
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Är du inte läskunnig? Är det bokstäverna eller orden du har problem med i så fall så kanske du ska gå ÅK 1 eller nått.
Du får specificera vilka som ingår i dessa "vi". EU? Europa? Sverige?
Citera
2022-01-02, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Du får specificera vilka som ingår i dessa "vi". EU? Europa? Sverige?

Naturligtvis Sverige EU västvärlden.
Citera
2022-01-03, 12:57
Medlem
Kan någon förklara varför de europeiska länderna låter Ryssland hålla på?

OM Ryssland hotar med kärnvapen och annat och kommer med märkliga beskyllningar så jaha? Säg upp de diplomatiska förbindelserna? Be Moskva utrymma ambassaden och åka hem. Ge avslag på alla ansökningar om uppehållstillstånd från Ryska medborgare.. Inför handelsstopp! Osv..

Blockera trafik från olika trollfabriker m.m.

Jag förstår inte vad problemet är..? Någonstans måste kanske de européiska länderna visa att vad som helst inte är okej.
Senast redigerad av Macke85 2022-01-03 kl. 13:09.
Citera
2022-01-03, 13:07
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Kanske. Nietzsche har jag inte läst den skoltiden, jag tror mer att tankarna om moral och ont och gott kommer från Kant eller Schopenhauer.
Men även utan tyska filosofer måste man väl erkänna att det inte finns någon evig och universell definition av moral och godhet?

Om man tänker på den nuvarande konflikten i Donbass med angränsande områden så verkar den tyske filosofen vara Adolf Hitler. Annekteringen av Krim verkar vara ju direkt taget från Tysklands annektering av Sudetlandet.

Utöver detta så har vi påståendena från Putin om att Ukraina inte är ett riktigt land mm.

Hitler is walking on Earth again. Det handlar alltså om geopolitik som är omodernt sedan länge. Det ryska folket kommer att få betala mycket dyrt för detta.
Citera
2022-01-03, 13:08
Bannlyst
Varför inte?

Det är dags för Nato och dess allierade, tillsammans med de nordiska och baltiska staterna att tillsammans täppa till käften på Vladimir Putin och Ryssland en gång för alla!

Det är min absoluta och bestämda utrikespolitiska doktrin under 2022.
Citera
2022-01-03, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
Varför inte?

Det är dags för Nato och dess allierade, tillsammans med de nordiska och baltiska staterna att tillsammans täppa till käften på Vladimir Putin och Ryssland en gång för alla!

Det är min absoluta utrikespolitiska doktrin!

Eller bara ignorera..
Citera
2022-01-03, 13:13
Medlem
Grundtanken med att bygga ut kärnvapenförsvar fungerar fint när det är militära problem att lösa. Man gör allt för att undvika ett krig eftersom risken är överhängande stort att det slutar med ett kärnvapenkrig som innebär vägs ände för människan.

Men kärnvapen löser inte andra problem såsom vem som ska ha ekonomiskt / politiskt inflytande i olika områden. Nu är dessutom flertalet av grannländerna till Ryssland bebodda med folk av rysk ursprung i stor utsträckning. Menar att de flesta invandrarna till dessa grannländer har kommit från Ryssland.

Det tillsammans med den tidigare historien av Sovjetunionen gör att både politik och ekonomi hur gott man än tänker är rena minfältet.

Sedan ovanpå det kommer Europa och USA med sin rysskräck och fientlighet och vill att östländerna ska bli demokratier och alla andra individrättigheter som ska gälla före staten.

Slutligen har vi att USA bygger militärbaser och NATO medlemmar för att militärt ha makten över hela EU.

Välkommen att lösa det med mindre än att förinta Ryssland. Det är ärligt den enda lösning jag ser på långt sikt. Tyvärr så svarar ju kanske Ryssland med att förinta Europa.
Citera
2022-01-03, 13:34
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Om man tänker på den nuvarande konflikten i Donbass med angränsande områden så verkar den tyske filosofen vara Adolf Hitler. Annekteringen av Krim verkar vara ju direkt taget från Tysklands annektering av Sudetlandet.
Det finns ett tydlig skillnad. Putin vill inte ha Nato utanför dörren, så han behöver en neutral zon runt Ryssland. Det är där Ukraina och Georgien kommer in i bilden, dessa är tidigare satellitstater till det gamla Sovjetímperiet.
Hitler hade däremot planer på att lägga under sig större delen av Europa, där handlade annekteringen av delar av Tjeckoslovakien inte om att skydda Tyskland från fiender.
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Utöver detta så har vi påståendena från Putin om att Ukraina inte är ett riktigt land mm.

Hitler is walking on Earth again. Det handlar alltså om geopolitik som är omodernt sedan länge. Det ryska folket kommer att få betala mycket dyrt för detta.
Även om västmedia vill ge en annan bild så verkar det som att Putin har gott stöd av ryska folket, både vad gäller den förda utrikespolitiken och landets utveckling i stort. Han skulle med största säkerhet sitta kvar vid makten även om verklig demokrati hade praktiserats i Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in