Citat:
Ursprungligen postat av
Katzyn
Ja visst, det är möjligt, vad som helst kan egentligen ha hänt därinne och det lär väl visa sig om det går att utreda.
Men jag tycker ändå att det verkar troligare att det rör sig om att 1. Alla, eller alla utom en var redan döda när började brinna på allvar eller 2. Anlagd brand för att avsiktligt bränna familjen inne.
Medan det inte känns logiskt att mörda sin familj händer det ju med jämna menllanrum, och har man gjort det framstår det däremot som ganska logiskt att avsluta med att bränna ner huset med alla i. Bland annat just för att det då kanske aldrig blir klarlagt vad som hände och övriga släkten iaf kan vara jämförelsevis tröstade av att det skulle varit en "hemsk olyckshändelse".
Jag tycker helt enkelt att det är mer sannolikt än att fyra fysiskt kapabla personer varav minst en hann ringa larm och alltså var medveten om någon form av katastrof inte skulle ha tagit sig ut ur huset alls. Även om det absolut finns andra möjliga förklaringar.
Det fetade håller jag med om, sådant händer ibland och det brukar dessutom få mycket uppmärksamhet så att vi lätt minns de fallen. Men jag tror det är väldigt mycket vanligare att det börjar brinna av en olyckshändelse.
Visst kan det verka märkligt att man hinner ringa men varken tar sig ut själv eller får ut någon annan, men nuförtiden har många telefon precis vid sängen och det går fort att ringa. Är det fullt med rök och mitt i natten kanske man får famla sig fram eller krypa och då är man inte så snabb. Det är inte heller säkert man gör de bästa och mest rationella valen.
Och om det är en ren olycka känns det taskigt att utmåla oskyldiga offer som massmördare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ravatos
Redan dagen efter hade polisen hittat kvarlevorna i den branden. Varför ska det ta sån tid i Sandviken?
Nu gissar jag igen, men på bilder av det norska huset syns väggar och tak, huset har inte kollapsat helt. Om byggnaden fortfarande står upp och det som hör hemma i ett visst rum fortfarande finns kvar där måste det vara lättare, man kanske t o m kan titta in genom ett fönster och se att där ligger en kropp. Rasar tak, väggar och övervåningens golv blir det bara en hög med blandad bråte som måste går igenom noggrant. Det är inte heller säkert att kroppar är hela, det kan vara små lösa benbitar man letar efter.
Citat:
Ursprungligen postat av
boboboxbox
Finns en fet motsägelse i det du skriver:
Jag tolkar det så här, Brutus har bara tagit det i motsatt ordning:
Brandsläckare är bra om det är en liten eld för att släcka eller begränsa elden. På så sätt kan man få mer tid på sig innan det börjar brinna för fullt. När elden redan spridit sig och det brinner för fullt i huset är det för sent för sådant och det är bara att ta sig ut snabbt som attans om man ska ha någon chans. (Ser nu att Brutus73 hunnit svara själv.)