2021-12-31, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xanatoz
Givetvis kan det bero på något elfel, men att 70-talshus generellt skulle ha dåliga elinstallationer stämmer inte för fem öre.
Ursäkta?
Citera
2021-12-31, 12:43
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Har inte någon kropp hittats än? Om nej, varför inte?
Dem har INTE börjat teknikerna ännu det påbörjas mitten av veckan då allt tinat och det blivit varmt i tältet, Läge backa genom tråden så finner du samma svar också!
Citera
2021-12-31, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realdoll00
Tegel men träpanel på väggarna, iaf på övervåningen.

Är uppvuxen i ett 70-talshus och enligt min mamma fick hon på tafsen av en elektriker för x antal år sedan - den var feldragen.

Hon behövde åtgärda det för brandriskens skull.

Kan ju vara något; överbelastat i jul?

Elektriker är som hovslagare: snabba att döma ut någon annans jobb.
Ingen orkar bry sig om vad en elektriker påstår.
Citera
2021-12-31, 13:10
Medlem
Finns en fet motsägelse i det du skriver:

Citat:
Ursprungligen postat av Brutus73
Man har verkligen ofantligt ont om tid att ta sig ut om det redan brinner för fullt, vi pratar sekunder.
Har man en rejäl släckare, så kan man köpa sig gott om tid med den, men dom står oftast i hallen.
Citera
2021-12-31, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naazz
Ursäkta?

Ja? Elanläggningar i 70-talshus är generellt bra installationer med material som håller i många år till. Finns säkert en och annan elinstallatör som inte håller med och tycker att allt måste bytas ut, men så är det inte även om åldern givetvis har en viss påverkan när det gäller brandrisk. Det som oftast saknas är skyddsjord och jordfelsbrytare, men det senare har man ofta kompletterat med vid renoveringar. Förhoppningsvis har då någon dragit åt nollskruven också, även om det är relativt ovanligt att den släpper tillräckligt mycket för att skapa problem av sig själv.

Att det sedan har varit klåpare framme i alldeles för många hus och gjort direkt farliga ändringar har ju inget specifikt med 70-talshus att göra.
Citera
2021-12-31, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Rätta mig gärna om det är något konstigt i det jag skrivit?
Tänker du på hallen å släckare, så menade jag att dom nog fallit ihop i övre hallen mellan sovrummen, medan en ev släckare oftast står i entré hallen innanför ytterdörren. Vilket i sig är en rekommenderad plats att ha den på.
Det är självklart bara spekulationer det jag skriver, men jag har lite erfarenhet av hur en brand kan vara.
Men efterssom jag är en ny skrivare och en dessutom ovan en, så vad var det jag skrev tokigt?
Senast redigerad av Brutus73 2021-12-31 kl. 13:25. Anledning: Fel i meningarna
Citera
2021-12-31, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realdoll00
Bra inlägg!

Tyvärr håller jag inte med om "osannolikt", för det händer ju att en förälder mördar familjen och tuttar på innan hen tar livet av sig.
Ja, det händer, men när en villa brunnit, så är det osanorlikt att det beror på att någon tänt på, för att mörda sin familj.
Du har ju rätt i att det har hänt tidigare, men det är en ofantligt sällsynt brandorsak.
Dock inte en omöjlig bara osannolik.
En vanlig Svensson familj (även om många verkar ha åsikter om att han är ful, hon snygg, åldersskillnad osv) med 3 barn, som har firat en vanlig Svensson jul med en jäkligt obehaglig avslutning.
Men utredningen och tekniska analyser, får visa vad som kan ha hänt.
Citera
2021-12-31, 13:42
Medlem
Citat:
Tänker du på hallen å släckare, så menade jag att dom nog fallit ihop i övre hallen mellan sovrummen, medan en ev släckare oftast står i entré hallen innanför ytterdörren. Vilket i sig är en rekommenderad plats att ha den på.
Det är självklart bara spekulationer det jag skriver, men jag har lite erfarenhet av hur en brand kan vara.
Men efterssom jag är en ny skrivare och en dessutom ovan en, så vad var det jag skrev tokigt?

Ditt scenario är naivt och kan förvilla människor. En glödbrand från en murstock som inte uppmärksammas under flera timmar - förrän den flammar upp och övertänder hela huset möts inte med 6kg pulver.
Du kan inte skapa en utrymningsväg ur ett övertänt hus med en handsläckare, speciellt inte för flera, uppdelade på olika rum.

Din chans till överlevnad ligger på tidig upptäckt/snabb evakuering.

Din möjlighet att åstadkomma något med en handsläckare finns i en just uppkommen brand i åtkomliga utrymmen - spisbrand under matlagning, grupperade värmeljus, sprättande brasved. Egentligen bara sådan typ av initialbrand som kan släckas med andra medel av handlingskraftig person: täckas, stampas ut eller skvättas vatten på - beroende på vad som är lämpligast, och att man mer eller mindre ser när det börjar brinna.

Vaknar man av att huset är övertänt och utrymningsväg saknas så är en handsläckare vid sängen till lika mycket nytta som att försöka bogsera igång en elbil.
Senast redigerad av boboboxbox 2021-12-31 kl. 13:44.
Citera
2021-12-31, 14:12
Medlem
Citat:
Ditt scenario är naivt och kan förvilla människor. En glödbrand från en murstock som inte uppmärksammas under flera timmar - förrän den flammar upp och övertänder hela huset möts inte med 6kg pulver.
Du kan inte skapa en utrymningsväg ur ett övertänt hus med en handsläckare, speciellt inte för flera, uppdelade på olika rum.

Din chans till överlevnad ligger på tidig upptäckt/snabb evakuering.

Din möjlighet att åstadkomma något med en handsläckare finns i en just uppkommen brand i åtkomliga utrymmen - spisbrand under matlagning, grupperade värmeljus, sprättande brasved. Egentligen bara sådan typ av initialbrand som kan släckas med andra medel av handlingskraftig person: täckas, stampas ut eller skvättas vatten på - beroende på vad som är lämpligast, och att man mer eller mindre ser när det börjar brinna.

Vaknar man av att huset är övertänt och utrymningsväg saknas så är en handsläckare vid sängen till lika mycket nytta som att försöka bogsera igång en elbil.

Jaså? Även min erfarenhet av pulversläckare (har också varit brandman tidigare) säger mig att du har fel angående dess effektivitet.
Citera
2021-12-31, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Ja visst, det är möjligt, vad som helst kan egentligen ha hänt därinne och det lär väl visa sig om det går att utreda.

Men jag tycker ändå att det verkar troligare att det rör sig om att 1. Alla, eller alla utom en var redan döda när började brinna på allvar eller 2. Anlagd brand för att avsiktligt bränna familjen inne.

Medan det inte känns logiskt att mörda sin familj händer det ju med jämna menllanrum, och har man gjort det framstår det däremot som ganska logiskt att avsluta med att bränna ner huset med alla i. Bland annat just för att det då kanske aldrig blir klarlagt vad som hände och övriga släkten iaf kan vara jämförelsevis tröstade av att det skulle varit en "hemsk olyckshändelse".

Jag tycker helt enkelt att det är mer sannolikt än att fyra fysiskt kapabla personer varav minst en hann ringa larm och alltså var medveten om någon form av katastrof inte skulle ha tagit sig ut ur huset alls. Även om det absolut finns andra möjliga förklaringar.
Det fetade håller jag med om, sådant händer ibland och det brukar dessutom få mycket uppmärksamhet så att vi lätt minns de fallen. Men jag tror det är väldigt mycket vanligare att det börjar brinna av en olyckshändelse.

Visst kan det verka märkligt att man hinner ringa men varken tar sig ut själv eller får ut någon annan, men nuförtiden har många telefon precis vid sängen och det går fort att ringa. Är det fullt med rök och mitt i natten kanske man får famla sig fram eller krypa och då är man inte så snabb. Det är inte heller säkert man gör de bästa och mest rationella valen.

Och om det är en ren olycka känns det taskigt att utmåla oskyldiga offer som massmördare.

Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Redan dagen efter hade polisen hittat kvarlevorna i den branden. Varför ska det ta sån tid i Sandviken?
Nu gissar jag igen, men på bilder av det norska huset syns väggar och tak, huset har inte kollapsat helt. Om byggnaden fortfarande står upp och det som hör hemma i ett visst rum fortfarande finns kvar där måste det vara lättare, man kanske t o m kan titta in genom ett fönster och se att där ligger en kropp. Rasar tak, väggar och övervåningens golv blir det bara en hög med blandad bråte som måste går igenom noggrant. Det är inte heller säkert att kroppar är hela, det kan vara små lösa benbitar man letar efter.

Citat:
Jag tolkar det så här, Brutus har bara tagit det i motsatt ordning:
Brandsläckare är bra om det är en liten eld för att släcka eller begränsa elden. På så sätt kan man få mer tid på sig innan det börjar brinna för fullt. När elden redan spridit sig och det brinner för fullt i huset är det för sent för sådant och det är bara att ta sig ut snabbt som attans om man ska ha någon chans. (Ser nu att Brutus73 hunnit svara själv.)
Senast redigerad av Wildebeest 2021-12-31 kl. 14:32.
Citera
2021-12-31, 14:30
Medlem
Citat:
Jag tror h*n syftar på att du dels skriver att man har väldigt ont om tid och sedan att man kan köpa sig ordentligt med tid.
Citera
2021-12-31, 14:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Att detta var en olyckshändelse är osannolikt.

- Ingen klarade sig - av största viktighet i mord-självmord fall
- Natten efter julafton - «familjernas högtid evt domedag»
- Åldersskillnad - 20 år
- Kulturskillnad dem emellan
- Kulturskillnad mot Sverige
- Familjer långt bort
- Hans son bor i Tyskland
- Olika framtidsdrömmar
- Olika konsumptionsbehov
- Han var enkel - hon hade lyxvanor med hans kort
- Sugar daddy
- Hon sprudlande «hyperaktiv» på some - han tråkig gubbe
- Hon ovanligt vacker och fit - han ingen direkt snyggis
- Hon spelar mycket på kropp och sex i sina videos
- M.m.

Var för sig inte så anmärkningsvärda poäng, men sammantaget blir det för många tilfälligheter. Nyhetsartiklar från branden i Norge 6.12.21 och det faktum att det har bränt på samma tomt tidigare kann ha utlöst nånting i makens skalle, och förstärker bilden av att det här var en ny familjtragedi.

Ni är vimsiga. Hur klarar ni er i Norge? Det där talar i så fall mer för att nån granne el lokalbo el exmake/a el ex skolkamrat till sonen tänt på som fått nån idé i huvet. Ska man resonera kring statistik så talar det uppräknade nog mer för att kulturovana o högst partikulära förhållanden o omst. i givet ögonblick bidragit till underskattning eller glömska kring brandrisker o säkerhetstänkande.

Att något är eller inte är sannolikt spelar ingen som helst roll här. Det handlar om vad som skett eller inte skett. Om vad som är troligt och vad som är möjligt. Och vad som är vanligt.

Brandrisk här är inte en fråga om otur eller statistik heller utan det är fråga om en ständigt närvarande o påtaglig fara för de inneboende. Som de måste handskas med. Skulle jag säga.

Det är rimligare att tro att omgivningen fjuttat på än ngn av makarna här. Skulle jag säga.

Däremot måste det ju förstås vägas in av utredare.
Senast redigerad av Lonnrot 2021-12-31 kl. 15:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in