2021-12-31, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Ja visst, det är möjligt, vad som helst kan egentligen ha hänt därinne och det lär väl visa sig om det går att utreda.

Medan det inte känns logiskt att mörda sin familj händer det ju med jämna menllanrum, och har man gjort det framstår det däremot som ganska logiskt att avsluta med att bränna ner huset med alla i. Bland annat just för att det då kanske aldrig blir klarlagt vad som hände och övriga släkten iaf kan vara jämförelsevis tröstade av att det skulle varit en "hemsk olyckshändelse".

Varför ens larma?
Men är det som din teori så bör de va nån vuxen som ringt 112 och mer troligt mannen då jag antar att det är mord innan man tänder på, inte säkert de lyckas fullt ut att bara tända på då nån/några kan hinna ta sig ut om dom inte är döda innan.
Men de gäller att de blir totalbrand så inte kropparna är hyfsat intakt för då kommer man se att dom va döda innan branden startade.
Citera
2021-12-31, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Fruktansvärt om det är så att hela familjen har omkommit, fy fan

Varifrån kommer uppgiften om att en granne fick föras till sjukhus av chock?? till psyk tro eller vanliga sjukhuset? inte läst i tidningen

Jag har för mig att det antingen stod i tidningen eller om dom sa det på nyheterna/play.
Citera
2021-12-31, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joys89
Enligt rykten var det ett av barnen som ringde larmsamtalet
Ännu en som bara leker.
Citera
2021-12-31, 10:19
Medlem
Jag har följt olika inlägg på flashback i åratal men aldrig varit medlem. Nu kände jag att det är dags att bli medlem, så jag kan hoppa in i den här tråden.
Jag arbetar som brandman och även om inte brandorsak/brandförlopp är klarlagt än och troligen aldrig blir, så flr mig är det ganska uppenbart vad som orsakat att 4 människor troligen omkommit.
Vi börjar med att säga det som räddningstjänsten alltid uppmanar om. Det du absolut ska ha hemma är, pulversläckare, brandvarnare och brandfilt. Bor du i villa och framförallt en villa i flera plan, så bör du minst ha 2 st 6kg pulver hemma.
Brandvarnare vaknar man av, men den släcker inte eld eller hjälper dig ut om du är fast.
Det jag ser har hänt här, är: två våningsvilla, där båda sovrummen är på övre plan, brandvarnare både nere och uppe. Föräldrarna vaknar av brandvarnaren på övre plan, å då har röken och värmen redan börjat leta sig upp dit. Dom springer instinktivt mot barnens sovrum, väcker dom. Sen gör dom det man inte har tid med, dom skriker att det brinner och letar fram kläder åt barnen efterssom dom vet att det är -15 ute. Dom inser sen direkt att det brinner utanför fönstret, så där kommer dom inte ut.
Ena föräldern har ringt 112 medan andra klär barnen. Dom försöker sen ta sig tillbaka till föräldrarnas sovrum, för att ta sig ut genom det fönstret, efterssom att gå ner för trappen är inget alternativ. Tyvärr, så behövs det bara ett eller två andetag av röken innen man tuppar av. Värmen gör dessutom att det blir svårt att hålla andan. Dom klarar inte den korta vägen till nästa fönster och blir kvar i hallen på övre plan.
Att det ska vara mord, att någon tänt på osv, verkar helt osanorligt.
Mest troligt enl mig, är att man nog eldat för hårt i öppna spisen, så att murstocken spruckit då det var så kallt ute, värmen har sen sakta letat sig in i bjälklaget och där sakta pyrt i flera timmar tills elden blossar upp.
Man har verkligen ofantligt ont om tid att ta sig ut om det redan brinner för fullt, vi pratar sekunder.
Har man en rejäl släckare, så kan man köpa sig gott om tid med den, men dom står oftast i hallen.
Så jäkla tragisk händelse och man kan bara hoppas att barnen inte han bli så medvetna om vad som hände.
Ta hand om er och kolla över brandsäkerheten i ert hem, gå igenom med familjen vad var å en ska göra om varnaren startar mitt i natten. Annars kommer det bli vild panik och kaos.
Citera
2021-12-31, 10:25
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Varför ens larma?
Men är det som din teori så bör de va nån vuxen som ringt 112 och mer troligt mannen då jag antar att det är mord innan man tänder på, inte säkert de lyckas fullt ut att bara tända på då nån/några kan hinna ta sig ut om dom inte är döda innan.
Men de gäller att de blir totalbrand så inte kropparna är hyfsat intakt för då kommer man se att dom va döda innan branden startade.

För att maken/pappan håller på och slå ihjäl familjen? Men det är väl ganska vanligt att man ringer och larmar efter att man mördat någon och sen tänker skjuta sig själv, man kanske inte vill att det sprider sig till grannarna etc.
Citera
2021-12-31, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus73
Jag har följt olika inlägg på flashback i åratal men aldrig varit medlem. Nu kände jag att det är dags att bli medlem, så jag kan hoppa in i den här tråden.
Jag arbetar som brandman och även om inte brandorsak/brandförlopp är klarlagt än och troligen aldrig blir, så flr mig är det ganska uppenbart vad som orsakat att 4 människor troligen omkommit.
Vi börjar med att säga det som räddningstjänsten alltid uppmanar om. Det du absolut ska ha hemma är, pulversläckare, brandvarnare och brandfilt. Bor du i villa och framförallt en villa i flera plan, så bör du minst ha 2 st 6kg pulver hemma.
Brandvarnare vaknar man av, men den släcker inte eld eller hjälper dig ut om du är fast.
Det jag ser har hänt här, är: två våningsvilla, där båda sovrummen är på övre plan, brandvarnare både nere och uppe. Föräldrarna vaknar av brandvarnaren på övre plan, å då har röken och värmen redan börjat leta sig upp dit. Dom springer instinktivt mot barnens sovrum, väcker dom. Sen gör dom det man inte har tid med, dom skriker att det brinner och letar fram kläder åt barnen efterssom dom vet att det är -15 ute. Dom inser sen direkt att det brinner utanför fönstret, så där kommer dom inte ut.
Ena föräldern har ringt 112 medan andra klär barnen. Dom försöker sen ta sig tillbaka till föräldrarnas sovrum, för att ta sig ut genom det fönstret, efterssom att gå ner för trappen är inget alternativ. Tyvärr, så behövs det bara ett eller två andetag av röken innen man tuppar av. Värmen gör dessutom att det blir svårt att hålla andan. Dom klarar inte den korta vägen till nästa fönster och blir kvar i hallen på övre plan.
Mest troligt enl mig, är att man nog eldat för hårt i öppna spisen, så att murstocken spruckit då det var så kallt ute, värmen har sen sakta letat sig in i bjälklaget och där sakta pyrt i flera timmar tills elden blossar upp.
Man har verkligen ofantligt ont om tid att ta sig ut om det redan brinner för fullt, vi pratar sekunder.
Har man en rejäl släckare, så kan man köpa sig gott om tid med den, men dom står oftast i hallen.
Så jäkla tragisk händelse och man kan bara hoppas att barnen inte han bli så medvetna om vad som hände.
Ta hand om er och kolla över brandsäkerheten i ert hem, gå igenom med familjen vad var å en ska göra om varnaren startar mitt i natten. Annars kommer det bli vild panik och kaos.

Bra inlägg!

Tyvärr håller jag inte med om "osannolikt", för det händer ju att en förälder mördar familjen och tuttar på innan hen tar livet av sig.
Citera
2021-12-31, 10:52
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boomfuck
Den där bilden är väl från juldagen om jag inte minns fel. Här är en bild från en annan vinkel och som bättre beskriver svårigheten att söka svar.
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fbildix.mmcloud.se%2Fbild ix%2Fapi%2Fimages%2F3c2e744e-d0eb-49f2-a211-f8c031 92fe76.jpeg%3Ffit%3Dcrop%26amp%3Bw%3D640
Ja det var ju inte mkt kvar. Huset mer eller mindre byggt av endast trä?
Citera
2021-12-31, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin

Tegel men träpanel på väggarna, iaf på övervåningen.

Är uppvuxen i ett 70-talshus och enligt min mamma fick hon på tafsen av en elektriker för x antal år sedan - den var feldragen.

Hon behövde åtgärda det för brandriskens skull.

Kan ju vara något; överbelastat i jul?
Citera
2021-12-31, 11:09
Medlem
Har inte någon kropp hittats än? Om nej, varför inte?
Citera
2021-12-31, 11:12
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus73

Jag lyfter på hatten för detta inlägg.
Gott nytt år, brandman Brutus!
Citera
2021-12-31, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin

Ja, hela huset är byggt med trästomme. Inget fel med det. Teglet är bara en ytbeklädnad.
Citera
2021-12-31, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realdoll00
Tegel men träpanel på väggarna, iaf på övervåningen.

Är uppvuxen i ett 70-talshus och enligt min mamma fick hon på tafsen av en elektriker för x antal år sedan - den var feldragen.

Hon behövde åtgärda det för brandriskens skull.

Kan ju vara något; överbelastat i jul?

Givetvis kan det bero på något elfel, men att 70-talshus generellt skulle ha dåliga elinstallationer stämmer inte för fem öre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in