2021-12-31, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Jag tolkar det så här, Brutus har bara tagit det i motsatt ordning:
Brandsläckare är bra om det är en liten eld för att släcka eller begränsa elden. På så sätt kan man få mer tid på sig innan det börjar brinna för fullt. När elden redan spridit sig och det brinner för fullt i huset är det för sent för sådant och det är bara att ta sig ut snabbt som attans om man ska ha någon chans.

Kanske det.
Men det farliga är när folk börjar skriva om att "jag är minsann brandman, jobbar med detta och vet precis hur allting är."

Du blåser inte fram en utrymningsväg genom ett övertänt hus med en handsläckare.

Att se kritiskt på sitt egna brandskydd är bra, att diskutera MO vid brand med familjen är utmärkt, att brandöva tillsammans är fantastiskt. Men att tro att 6 kg pulver skall bli din räddning om man bara har den vid fotändan är att down right lura folk.
Citera
2021-12-31, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
En sån teori ligger närmast till hands för dom som själva skulle kunna göra något sånt vansinnesdåd! Det troligaste i det här fallet är naturligtvis att det rör sig om en fruktansvärd olycka! Varför hålla på och spekulera så här idiotiskt, rent elakt!
Håller med. Ofta psykopater själva som tänker i dessa banor.
Citera
2021-12-31, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Kanske det.
Men det farliga är när folk börjar skriva om att "jag är minsann brandman, jobbar med detta och vet precis hur allting är."

Du blåser inte fram en utrymningsväg genom ett övertänt hus med en handsläckare.
Nä, det är osannolikt, men jag tyckte inte alls det stod så heller!

Citat:
Att se kritiskt på sitt egna brandskydd är bra, att diskutera MO vid brand med familjen är utmärkt, att brandöva tillsammans är fantastiskt.
Apropå det fetade, förslag på hur man bör göra i en barnfamilj med flera sovrum och barn i olika åldrar? Inte enbart riktat till dig, utan även andra i tråden!
Citera
2021-12-31, 14:46
Medlem
Kexet65s avatar
Någon som bor i trakten som vet/sett om det pågår någon aktivitet vid huset eller har polisens tekniker ”tagit nyår”?
Tänker att det måste kosta en bra slant att hålla värmen innanför tältet och nu borde det väl hunnit tina upp?
Citera
2021-12-31, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard12345

Nä! 😄

Då skulle alla poliser vara psykopater, alltså.

Det måste ju uteslutas.
Citera
2021-12-31, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus73
Jag har följt olika inlägg på flashback i åratal men aldrig varit medlem. Nu kände jag att det är dags att bli medlem, så jag kan hoppa in i den här tråden.
Jag arbetar som brandman och även om inte brandorsak/brandförlopp är klarlagt än och troligen aldrig blir, så flr mig är det ganska uppenbart vad som orsakat att 4 människor troligen omkommit.
Vi börjar med att säga det som räddningstjänsten alltid uppmanar om. Det du absolut ska ha hemma är, pulversläckare, brandvarnare och brandfilt. Bor du i villa och framförallt en villa i flera plan, så bör du minst ha 2 st 6kg pulver hemma.
Brandvarnare vaknar man av, men den släcker inte eld eller hjälper dig ut om du är fast.
Det jag ser har hänt här, är: två våningsvilla, där båda sovrummen är på övre plan, brandvarnare både nere och uppe. Föräldrarna vaknar av brandvarnaren på övre plan, å då har röken och värmen redan börjat leta sig upp dit. Dom springer instinktivt mot barnens sovrum, väcker dom. Sen gör dom det man inte har tid med, dom skriker att det brinner och letar fram kläder åt barnen efterssom dom vet att det är -15 ute. Dom inser sen direkt att det brinner utanför fönstret, så där kommer dom inte ut.
Ena föräldern har ringt 112 medan andra klär barnen. Dom försöker sen ta sig tillbaka till föräldrarnas sovrum, för att ta sig ut genom det fönstret, efterssom att gå ner för trappen är inget alternativ. Tyvärr, så behövs det bara ett eller två andetag av röken innen man tuppar av. Värmen gör dessutom att det blir svårt att hålla andan. Dom klarar inte den korta vägen till nästa fönster och blir kvar i hallen på övre plan.
Att det ska vara mord, att någon tänt på osv, verkar helt osanorligt.
Mest troligt enl mig, är att man nog eldat för hårt i öppna spisen, så att murstocken spruckit då det var så kallt ute, värmen har sen sakta letat sig in i bjälklaget och där sakta pyrt i flera timmar tills elden blossar upp.
Man har verkligen ofantligt ont om tid att ta sig ut om det redan brinner för fullt, vi pratar sekunder.
Har man en rejäl släckare, så kan man köpa sig gott om tid med den, men dom står oftast i hallen.
Så jäkla tragisk händelse och man kan bara hoppas att barnen inte han bli så medvetna om vad som hände.
Ta hand om er och kolla över brandsäkerheten i ert hem, gå igenom med familjen vad var å en ska göra om varnaren startar mitt i natten. Annars kommer det bli vild panik och kaos.

Tack för ditt inlägg. Bra info. Det enda jag ser som lite osannolikt i ditt scenario är att föräldrarna skulle klä barnen. De var väl minst 6 och 10 år gamla och kunde sannolikt klä sig och ta fram kläder själva.
Iaf den äldre.
Är det vanligt vid bränder att folk reagerar så? Börjar dra fram kläder och ska bylta på sig eller barnen?
Trodde det vanliga var att folk bara springer ut i kalsongerna eller med ett täcke? Typ i branden på Öster i Gävle i november hade väl nåt barn sprungit ut i t-shirt utan byxor.
Citera
2021-12-31, 15:18
Medlem
Citat:
Kanske det.

Att se kritiskt på sitt egna brandskydd är bra, att diskutera MO vid brand med familjen är utmärkt, att brandöva tillsammans är fantastiskt. Men att tro att 6 kg pulver skall bli din räddning om man bara har den vid fotändan är att down right lura folk.

Det är väl heller ingen som påstått att man kan slå ner en övertändning med en pulversläckare? Det krävs det rejälare grejer till. Men pulver är bra mycket mer effektivt än du tror och du har jättestor möjlighet att skapa dig tid i väntan på räddningen, eller till och med skapa dig en stunds brandgata ut till det fria. Men allting har en gräns och bortom den är möjligheterna små.
Citera
2021-12-31, 17:31
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tack för ditt inlägg. Bra info. Det enda jag ser som lite osannolikt i ditt scenario är att föräldrarna skulle klä barnen. De var väl minst 6 och 10 år gamla och kunde sannolikt klä sig och ta fram kläder själva.
Iaf den äldre.
Är det vanligt vid bränder att folk reagerar så? Börjar dra fram kläder och ska bylta på sig eller barnen?
Trodde det vanliga var att folk bara springer ut i kalsongerna eller med ett täcke? Typ i branden på Öster i Gävle i november hade väl nåt barn sprungit ut i t-shirt utan byxor.
I stress så tänker du inte rationellt för fem öre ska du veta istället för ut så kommer det måste få på kläder och annat istället för hoppa direkt ut ur huset, Så jag ser inget ovanligt i det att sätta på kläder kallt ute på barnen men då är det försent att hinna ut!
Citera
2021-12-31, 17:32
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Men ge dig nu!
Inga uppgifter eller ens rykten om hustrumisshandel har förekommit.
Tråden har kommit i ngn form av falska rykten som blivit sanning i tråden, Tråden borde låsas och rensar ut en smula för det är mycket svammel!
Citera
2021-12-31, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Tråden har kommit i ngn form av falska rykten som blivit sanning i tråden, Tråden borde låsas och rensar ut en smula för det är mycket svammel!

Jag håller med dig. Tråden har börjat spåra ur totalt med rykten, OT och vanhedrande påhitt om de avlidna. Moderator?
Citera
2021-12-31, 17:38
Medlem
Äcklig beteende av vissa försöka hitta på osanning
Är ett batteri i brandvarnaren dött så söver röken tyst o effektivt
En övertändning med frisk luft från en kamin med öppet spjäll så är olyckan ett faktum
Citera
2021-12-31, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard12345

Precis...denna hemska händelse har nyss skett, dom känner inte ens familjen, men ändå är det detta, mest udda, scenario dom kommer fram till är det mest troliga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in