• 1
  • 2
2011-12-29, 17:26
Medlem
Vindhlers avatar
Vilken temperatur är det som gäller på ugnen? Som vanligt med kött i ugn att ju lägre desto bättre men desto längre tillagningstid? Funkar 100 grader?
Citera
2011-12-29, 19:40
Medlem
när jag lågtempar kör jag max på 70grader. 100grader bör väll funka men det går snabbt och vet inte vilket resultatet blir...
Citera
2011-12-30, 11:54
Medlem
Bedragens avatar
Hur lång tid innan jag kan förbereda en wellington?

Kan jag göra alla moment utan att stoppa den i ugnen timmar i förväg eller ska smördegen på precis innan den går in i ugnen?
Flera av receptet säger att den ska vila i kylen 30 min, men går det bra om den ligger längre?
Citera
2014-03-14, 13:11
Medlem
TerminatorGundes avatar
Bumpar den här tråden lite. Receptet jag läste så skulle man köra på 200 grader i 40 min,kan man köra låg temp på en wellington eller blir smördegen inte lika bra då? Sen vilken sås passar bra till? grönpeppar?
Citera
2014-03-15, 23:07
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerminatorGunde
Bumpar den här tråden lite. Receptet jag läste så skulle man köra på 200 grader i 40 min,kan man köra låg temp på en wellington eller blir smördegen inte lika bra då? Sen vilken sås passar bra till? grönpeppar?

Håll dig till 200 grader annars blir inte smördegen gräddad/får rätt färg.
Personligen tycker jag att en hemgjord rödvinssås är godast.
Citera
2014-03-16, 14:28
Medlem
TerminatorGundes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Håll dig till 200 grader annars blir inte smördegen gräddad/får rätt färg.
Personligen tycker jag att en hemgjord rödvinssås är godast.

Okej som jag tänkte då =). Jo sant rödvinsås är ju väldigt gott det med. Tack för hjälpen =)
Citera
2021-12-31, 14:13
Medlem
BushwickBills avatar
Jag ska laga den här rätten iiväll och beslutade att laga färdigt oxfilen igår och jag ska rulla ihop den idag med svamp och skinka och skicka in den i ugnen kylskåpskall. Jag tänkte att detta kanske skulle vara smart så jag bara kunde tänka på färgen på smördegen men jag vet inte. Om jag gör så vilka grader tror ni jag ska köra på ugnen? Köttet är ju färdigt så det ska bara värmas upp och inte överstekas. Ska jag köra 225 grader? 250? Har ej varmluftsugn.
Citera
2021-12-31, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Jag ska laga den här rätten iiväll och beslutade att laga färdigt oxfilen igår och jag ska rulla ihop den idag med svamp och skinka och skicka in den i ugnen kylskåpskall. Jag tänkte att detta kanske skulle vara smart så jag bara kunde tänka på färgen på smördegen men jag vet inte. Om jag gör så vilka grader tror ni jag ska köra på ugnen? Köttet är ju färdigt så det ska bara värmas upp och inte överstekas. Ska jag köra 225 grader? 250? Har ej varmluftsugn.

Varför lagade du oxfilén redan igår?
Vilken temp körde du upp köttet till?

225 kommer nog funka om köttet är ordentligt rumstempererat helt igenom.
Köttet kommer nog bli rätt trist, med dra på rejält rejält med anklevermousse och duxelle så blir det säkert ätbart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in