2021-12-31, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Nouveau
Tjenare Flashback.

Funderar på att köpa en lägenhet, men vet ej om det är det bästa draget i dagens läge.
Just nu så bor jag i en hyresrätt men vill helst flytta till ett "finare" område.
Världsekonomin är skit som vi alla vet, inflationen ökar något djävulskt.
Jag har endast en halvmiljon kronor i tillgångar så det blir att man får låna en del av banken.
Med tanke på hur situationen ser ut idag, hade ni vågat ta lån för en bostadsrätt?
Om skeppet sjunker ytterligare så lär väl banken höja den rörliga räntan och då ligger man pyrt till (tänker på 90-tals krisen).
Ta ett lån med fast ränta kanske?
Lånet lär väl hamna på runt en halvmiljon skulle jag tro.
Köp i första hand för att bo, inte för att spekulera om att hitta exakt rätt tidpunkt och tjäna pengar. Men historiskt sett kommer du tjäna pengar.

Och en halv mille i lån är ju ingenting så ränteffekten blir inte så stor oavsett räntenivå. Många har 7 mille i lån, 2 SUV:ar på uppfarten och det står i deras DNA att de måste till Thailand två gånger om året, de är verkligen fattiga eftersom de har noll marginaler.

Och hög inflation är ju bara bra om man har lån, det är ju som att lånet blir billigare med tiden utan att man gör något.

Jag brukar tänka att om samhället brakar så blir det ett jämnt fördelat elände för oss alla. Tror inte banken eller staten kommer sätta folk på gatan.
Citera
2021-12-31, 08:02
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag tvekade också när jag köpte en 2a för 300.000 i fint område -2000

Men jag tänkte som så att OM det kommer ett ras så köper jag en större
bostad som sjunkit ännu mer, och på sikt så är det en god investering.

Jag bodde där 3år och gjorde en vinst som gav mig möjlighet att köpa villa.

Det är precis som med börsen, att det alltid varit en god investering på lång sikt.
Citera
2021-12-31, 09:35
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Nouveau
Tjenare Flashback.

Funderar på att köpa en lägenhet, men vet ej om det är det bästa draget i dagens läge.
Just nu så bor jag i en hyresrätt men vill helst flytta till ett "finare" område.
Världsekonomin är skit som vi alla vet, inflationen ökar något djävulskt.
Jag har endast en halvmiljon kronor i tillgångar så det blir att man får låna en del av banken.
Med tanke på hur situationen ser ut idag, hade ni vågat ta lån för en bostadsrätt?
Om skeppet sjunker ytterligare så lär väl banken höja den rörliga räntan och då ligger man pyrt till (tänker på 90-tals krisen).
Ta ett lån med fast ränta kanske?
Lånet lär väl hamna på runt en halvmiljon skulle jag tro.
Har en släkting som köpt just. Mot mina rekommendationer, dock skall sägas att jag inte behöver ha rätt.

Inflationen kommer plåga oss för en lång tid framöver. Kanske upp emot 20 år. Det kan innebära att äga en lägenhet kan vara en bra tillgång som håller värdet. Men det gäller att låsa räntan på 10 år.

Dock så kommer ju det nog inte bli så. Utan istället kommer de bli tvingade till att höja räntan till kanske 5% och då ligger huspriset på betydligt mindre. Samtidigt kommer alla HSB föreningar blir drabbade utav högre avgifter, många kommer att gå i konkurs mm.

Hårda svåra tider framöver.
Citera
2021-12-31, 09:36
Medlem
Alltid värt att investera i fastigheter, i princip omöjligt att göra en negativ affär.

Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Jag förstår att ni svenskar är nöjda eftersom ni har blivit bostadsmiljonärer. Men vi som är utanför, hur har ni tänkt att vi ska göra? Ska vi betala 16 k för en hyresrätt när inte ens ni vill göra det? Vilket jävla skämt. Snacka om att skapa ett a och b lag.

Ja, i världen finns det vinnare och det finns förlorare. Du vet vilken sida du tillhör.
Senast redigerad av divadude 2021-12-31 kl. 09:38.
Citera
2021-12-31, 09:50
Medlem
Beror helt o hållet på enligt mig hittar du en bra billig hyresrätt så hade jag ej köpt en bostad.

Men det har o höra med att jag hatar lån samt älskar diversifiering så kan jag ej casha något så köper jag inte heller.

Ett ex är att tar du dina 500k o köper bostad så blir du av med allt ditt kapital som blir upplåst i dim bostad medan om du istället köpt 50 procent aktiefonder 20 procent guld 10 procent fastighets aktie 10 procent räntor sedan 10 procent likvida medel på bankkonto så är du mer förbered på olika ekonomiska scenarion som kan ske dock så då man tar en mindre risk så kan man ej räkna med samma avkastning som de som maxbelånar sig på en bostad men det beror helt på hur man vill leva jag föredrar att bygga upp en ekonomi med flera tillgångar än o hoppas på att en tillgång ska prestera kommande år.
Citera
2021-12-31, 10:12
Det kan bli ett klipp om du lyckas köpa något (om det gäller storstad) där du inte har kulturberikande bostäder på väldigt nära avstånd och där kulturberikare av sämre slag ej vanligtvis rör sig. Samt ingenting kan byggas i absolut närhet. Dock ;smakar det så kostar det! I Uppsala där jag bor så får du räkna 500 m i från ”dåliga” bostäder som bra. 1 km ifrån som toppen
Om jag tar fallet Uppsala så är det nog bara östra sidan av Kåbo, längst bort från Rosendal samt övre slottsområdet som ligger mer än 1 km från dåligt bebodda bostäder. Så illa har det blivit. Om man vill få bort risken att hamna bland kreti och pleti. Krävs att br är så dyra att få har råd. Inga hr och inget kan byggas. Så inte kommunen köper eller placerar i hr. Förresten går Kåbo kanske bort som 1 km ifrån då Uppsalahem har hr där och placerar en hel del medellösa..
Senast redigerad av lone star 2021-12-31 kl. 10:23.
Citera
2021-12-31, 10:20
Medlem
Har en lite offtopic fråga som jag tror även kan intressera TS, men spelar det egentligen någon roll vad som händer med bostadsmarknaden efter man köpt bostad?
Säg att man köper en lägenhet och precis innan man tänk byta upp sig till något större kraschar priserna. Men ens nuvarande bostad har gått ner lika mycket som den tänkta nästa bostad vilket i mitt huvud gör att man inte förlorat något.
Eller är det något jag missar?
Citera
2021-12-31, 10:22
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Har en släkting som köpt just. Mot mina rekommendationer, dock skall sägas att jag inte behöver ha rätt.

Inflationen kommer plåga oss för en lång tid framöver. Kanske upp emot 20 år. Det kan innebära att äga en lägenhet kan vara en bra tillgång som håller värdet. Men det gäller att låsa räntan på 10 år.

Dock så kommer ju det nog inte bli så. Utan istället kommer de bli tvingade till att höja räntan till kanske 5% och då ligger huspriset på betydligt mindre. Samtidigt kommer alla HSB föreningar blir drabbade utav högre avgifter, många kommer att gå i konkurs mm.

Hårda svåra tider framöver.

Varför skulle just HSB föreningar drabbas mer utav högre avgifter än privata BRF-er? Själv bor jag i en skuldfri HSB förening, så vilka avgifter skulle höjas. Löpande underhåll har alla BRF-er även de privata.
Det är respektive förenings skuldsättning som avgör frågan om högre avgifter.
Citera
2021-12-31, 10:32
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Har en lite offtopic fråga som jag tror även kan intressera TS, men spelar det egentligen någon roll vad som händer med bostadsmarknaden efter man köpt bostad?
Säg att man köper en lägenhet och precis innan man tänk byta upp sig till något större kraschar priserna. Men ens nuvarande bostad har gått ner lika mycket som den tänkta nästa bostad vilket i mitt huvud gör att man inte förlorat något.
Eller är det något jag missar?

Njaa köpa kortsiktigt för 1-3 år är knappast smart i dagens läge, har bara köpt bostad 2 gånger i mitt liv och bodde 8år samt ca 15år i nuvarande. Byter boende nu och det boendet är tänkt till pension i vart fall. Mer än 10 år bort. Får bort en bil, vilket ger ca 5000kr mindre i månaden. Blev det totalkris får man bort den andra. Summa summarum ca 9-10000kr mindre utgift i månaden. Det kan alltså gå rejält åt hvete innan det är panik. Läget på bostaden är absolut perfektast möjliga för mig. Jag är väl typen som aldrig skulle chansspekulera rejält eller köpa en br då jag studerar. Å andra sidan är jag inte heller typen som vill stå med mössan i hand hos svenska staten som alltid vill kontrollera och kuva massan, eller snyfta i tvn för att räntan gått upp en procent.
Senast redigerad av lone star 2021-12-31 kl. 10:35.
Citera
2021-12-31, 10:52
Medlem
Jag är väldigt kritisk till de höga bostadspriserna just nu. Det räcker med att boräntan höjs så kommer priserna röra sig ner.... Men du måste nog bestämma själv, kan vara båda bästa och sämsta investeringen i ditt liv. Låna bara inte för mycket, vilket är svårt med tanke på priserna.
Citera
2021-12-31, 11:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av divadude

Ja, i världen finns det vinnare och det finns förlorare. Du vet vilken sida du tillhör.

Tyvärr tillhör jag förlorar sidan men jag gratulerar er som är på vinnar sidan. Jag har inget emot att ni blir rika men hade önskat att jag också var det. Men för stora klyftor är inte bra för samhället. Ni har redan tjänat miljoner, det får räcka nu tycker jag. Men det säger jag bara för att jag tillhör förlorarna. Om jag var på din sida så hade jag skrattar ända vägen till banken.
Citera
2021-12-31, 11:08
Avstängd
Personligen så vågar jag inte köpa lägenhet just nu. Fallhöjden är för stor efter 30 år av stigande priser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in