Citat:
Ursprungligen postat av
Bob-Nouveau
Tjenare Flashback.
Funderar på att köpa en lägenhet, men vet ej om det är det bästa draget i dagens läge.
Just nu så bor jag i en hyresrätt men vill helst flytta till ett "finare" område.
Världsekonomin är skit som vi alla vet, inflationen ökar något djävulskt.
Jag har endast en halvmiljon kronor i tillgångar så det blir att man får låna en del av banken.
Med tanke på hur situationen ser ut idag, hade ni vågat ta lån för en bostadsrätt?
Om skeppet sjunker ytterligare så lär väl banken höja den rörliga räntan och då ligger man pyrt till (tänker på 90-tals krisen).
Ta ett lån med fast ränta kanske?
Lånet lär väl hamna på runt en halvmiljon skulle jag tro.
Köp i första hand för att bo, inte för att spekulera om att hitta exakt rätt tidpunkt och tjäna pengar. Men historiskt sett kommer du tjäna pengar.
Och en halv mille i lån är ju ingenting så ränteffekten blir inte så stor oavsett räntenivå. Många har 7 mille i lån, 2 SUV:ar på uppfarten och det står i deras DNA att de måste till Thailand två gånger om året, de är verkligen fattiga eftersom de har noll marginaler.
Och hög inflation är ju bara bra om man har lån, det är ju som att lånet blir billigare med tiden utan att man gör något.
Jag brukar tänka att om samhället brakar så blir det ett jämnt fördelat elände för oss alla. Tror inte banken eller staten kommer sätta folk på gatan.