• 1
  • 2
2021-12-30, 22:10
Medlem
Tjenare Flashback.

Funderar på att köpa en lägenhet, men vet ej om det är det bästa draget i dagens läge.
Just nu så bor jag i en hyresrätt men vill helst flytta till ett "finare" område.
Världsekonomin är skit som vi alla vet, inflationen ökar något djävulskt.
Jag har endast en halvmiljon kronor i tillgångar så det blir att man får låna en del av banken.
Med tanke på hur situationen ser ut idag, hade ni vågat ta lån för en bostadsrätt?
Om skeppet sjunker ytterligare så lär väl banken höja den rörliga räntan och då ligger man pyrt till (tänker på 90-tals krisen).
Ta ett lån med fast ränta kanske?
Lånet lär väl hamna på runt en halvmiljon skulle jag tro.
Citera
2021-12-30, 22:13
Medlem
Niggwards avatar
Tror att desto snarare man kan komma in på bostadsmarknaden med sin första bostadsrätt desto bättre.

Värderna kommer fortsätta att öka. Sen finns det aldrig det absolut bästa tillfället att tajma heller. Kommer alltid vara något som får en att vela.

Skulle sagt kör, men ifall någon mer insatt vill rätta mig så är det välkommet.

Dock att påstå att hela bostadsbubblan spricker imorgon håller inte. Det hör man varje år och varje kvartal.
Citera
2021-12-30, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Tror att desto snarare man kan komma in på bostadsmarknaden med sin första bostadsrätt desto bättre.

Värderna kommer fortsätta att öka. Sen finns det aldrig det absolut bästa tillfället att tajma heller. Kommer alltid vara något som får en att vela.

Dock att påstå att hela bostadsbubblan spricker imorgon håller inte. Det hör man varje år och varje kvartal.

Visst, det är ingen som vet.
Men en sak vi vet är att inflationen ökar astronomiskt väldigt fort, inte ens mainstream media döljer det längre.
Citera
2021-12-30, 22:29
Medlem
welcometorealitys avatar
Om du har en fast och en trygg anställning så köp en lägenhet, då betalar du till dig själv varje månad, en hyreslägenhet är bortkastade pengar, så tveka inte.
Citera
2021-12-30, 22:41
Medlem
over9ks avatar
Om du köper för att bo långsiktigt så kör på. Och du ska ju bara låna 500k ändå, det är inte mycket pengar. På sikt kommer bostaden gå upp i värde även om det skulle komma en "bostadskrasch".
Citera
2021-12-30, 22:54
Medlem
Det finns en giga-tråd att förkovra sig i (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Jag har precis läst genom mina egna inlägg i den tråden från 2018 och kan väl bara konstatera att (hittills) har jag haft fel, med det sagt (och med den trådens startdatum som extra krydda, den startade alltså 2010) så är det bara att konstatera att ingen, verkligen INGEN kan ge råd om framtiden på bostadsmarknaden.

Det enda man med säkerhet kan säg är att sättningar sker, men ingen vet när. Och när lågkonjan verkligen är här då visste ALLA att den skulle komma...typ ! (vi är flockdjur).

Det som är viktigt är åtminstone att kolla upp föreningens ekonomi noggrant, det är också bättre att köpa en lägenhet som behöver renoveras i en välskött fastighet än en renoverad lägenhet i en sämre skött fastighet.

Liksom det är bättre att köpa en sämre lägenhet i ett bra område än en fin lägenhet i ett dåligt område.
Citera
2021-12-30, 23:09
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Att tajma marknaden är mycket svårt, och det är inte någon på Flashback som är kvalificerad att svara på om och i så fall när en bubbla skulle spricka. Historiskt har det varit mer lönsamt att vara investerad än att vänta på köplägen.

Men det är bara du som kan svara på det. Hur tight situation har du rent ekonomiskt? Det är ju sannolikt att räntan kommer höjas någon gång innan du betalat av lånet, hur stor räntehöjning klarar du av med nuvarande månadsinkomst?

Fast ränta skulle jag personligen hålla mig undan från. En sådan förhandling ser banken alltid till att gå vinnande ur. Om man värderar god nattsömn högt så kanske det inte är så dumt ändå, men ur ett rent ekonomiskt perspektiv är det inte det mest lönsamma.

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Nouveau
Visst, det är ingen som vet.
Men en sak vi vet är att inflationen ökar astronomiskt väldigt fort, inte ens mainstream media döljer det längre.
Varför skulle det vara ett argument mot att investera i bostadsmarknaden? Är det bättre att låta halvmiljonen ligga på ett sparkonto med nollränta och bli uppäten av ovan nämnda inflation?
Citera
2021-12-30, 23:13
Medlem
HK1997s avatar
Jag skulle avväga om jag hade råd med ränta på 10%. Då lär avgifterna till BRF:erna också stiga men jag räknar med påslag på 25% i avgift. Klarar man av det tror jag man klarar av det värsta även om 90-talskrisen upprepar sig på nytt och BRF:er skänks för inget.

Lär dig av historien eller låt historien upprepa sig.
Citera
2021-12-30, 23:17
Medlem
F
Senast redigerad av themang 2021-12-30 kl. 23:26.
Citera
2021-12-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward

Om vi radar upp faktorerna som styr priserna på bostadsmarknaden så blir det mer tydligt om det är en bra eller dålig idé att avstå köp av bostad i dagsläget:

- Ränteläget. Räntorna ligger i botten och kan i princip bara öka från bottennivån de nu befinner sig. Inflationen har tagit fart och marknaden kommer inte acceptera låg avkastning. Med ökade räntenivåer justeras priserna nedåt.
- Lågkonjunktur. Centralbankerna har räddat värlsekonomin genom att trycka enorma mängder pengar. Det är troligt att vi får se en börskrasch under 2022, anledningen är att Federal Reserve kommer tvingas höja styrräntan för att få bukt med inflationen. Realekonomin följer därefter i spåren av detta och det är troligt att det blir en djup, men kortvarig kris. Det innebär kraftigt ökad arbetslöshet.
- Långvarig inflation. För att rädda världsekonomin behöver centralbankerna trycka pengar i en omfattning vi aldrig sett tidigare. Det blir något som kommer att ge en permanent tvåsiffrig inflation på sikt. Samma resonemang som i första punkten. Lönerna kommer inte hänga med.
- Invandring. En starkt bidragande faktor till ökade priser på bostadsmarknaden har varit den massiva invandringen till Sverige. Den kommer förmodligen klinga av, det ser vi redan tecken på. Vinner högerkoalitionen valet 2022 är det garanterat att det blir så.

Sammantaget mycket som talar för att läget på bostadsmarknaden inte kommer vara det bästa på medellång och lång sikt.
Citera
2021-12-30, 23:39
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Nouveau
Tjenare Flashback.

Funderar på att köpa en lägenhet, men vet ej om det är det bästa draget i dagens läge.
Just nu så bor jag i en hyresrätt men vill helst flytta till ett "finare" område.
Världsekonomin är skit som vi alla vet, inflationen ökar något djävulskt.
Jag har endast en halvmiljon kronor i tillgångar så det blir att man får låna en del av banken.
Med tanke på hur situationen ser ut idag, hade ni vågat ta lån för en bostadsrätt?
Om skeppet sjunker ytterligare så lär väl banken höja den rörliga räntan och då ligger man pyrt till (tänker på 90-tals krisen).
Ta ett lån med fast ränta kanske?
Lånet lär väl hamna på runt en halvmiljon skulle jag tro.

Priserna kommer alltid att öka oavsett. Snacket om "bostadsbubbla" har pågått de senaste tio åren och priserna har under denna period 3-dubblats.

Just nu är det väldigt lite till salu dock, speciellt i Stockholm, vilket driver upp priserna en smula.
Citera
2021-12-31, 00:34
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandyline
Priserna kommer alltid att öka oavsett. Snacket om "bostadsbubbla" har pågått de senaste tio åren och priserna har under denna period 3-dubblats.

Just nu är det väldigt lite till salu dock, speciellt i Stockholm, vilket driver upp priserna en smula.
Nej, priserna kommer inte alltid att öka oavsett. Om vi t.ex. får en ny finanskris så kommer priserna gå klart nedåt. Den långsiktiga trenden är att det sällan är fel att köpa bostad, men kom inte att säg att priserna inte kan gå ned, för det är historie- och aningslöst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in