2021-12-30, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Kan du citera exakt VAR jag har påstått att man bör eller måste göra det?

Jag ifrågasätter varför man inte har gått ut med informationen om att larmsamtalet kom inifrån, redan dag 1? Vad är anledningen när ju folk undrar och det är ett stort jävla frågetecken över det hela?

Du har redan fått det svaret men inte förstått det.
Citera
2021-12-30, 17:35
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boomfuck
Du har redan fått det svaret men inte förstått det.

Kan du då citera eller länka till svaret på varför man inte gick ut med informationen om att larmsamtalet kom inifrån bostaden, redan dag 1?

Svaret, som du skrev: "Polisens huvudsakliga uppgift är inte att förse dig, mig eller andra privatpersoner med detaljerad information kring vad de vet eller inte"
- förklarar inte på något sätt VARFÖR man inte gick ut med den informationen. Utan det förklarar bara att polisen inte har skyldighet att förse FB användare med detaljerad information. Och det där fattar ju vilken idiot som helst, det vill säga, är underförstått.
Citera
2021-12-30, 17:36
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Och INGEN, absolut INGEN här inne finner det aningen märkligt att man inte kan få kontakt med familjen och heller ingen övrig familj, vänner eller bekanta, för att säkerställa att de mantalsskrivna är i säkerhet eller icke?

Grannar vet ingenting, alla undrar.

Man går alltså ut i media med ett stort frågetecken där man förklarar att man befarar att familjen har brunnit inne, men ingen vet.

Då kommer för mig direkt följdfrågan: VARFÖR vet man inte? Hur i helvete kan man i dagens informationssamhälle inte få tag i någon, och inte ens närstående, familj, bekanta eller vänner för att få reda på någon information?

Och om man nu HAR information, varför inte gå ut med det i media? De går ju ut med branden? Varför går de ut med DET i media? Säger de A bör de väl säga B? Såvida där inte föreligger något brottsmisstanke osv. eller säg ingenting

Hanteringen tycker jag är märklig. Men det är vad jag tycker, vilket jag ju så klart har rätt att göra

Polisen har kontakt med anhöriga men eftersom alla bor i utlandet så är det svårt för dom att ge några svar på vad som hände och orsaken till det. Dom kanske hade kontakt med familjen under kvällen innan branden men vet inte mer än polisen i nuläget. Tekniker väntar ju på att kunna gå in och börja arbeta med vad som orsakade branden.

Citat:
Polisen står i muntlig kontakt med släktingar till mannen som bodde i huset och i skriftlig kontakt med anhöriga till kvinnan, säger Mikael Hedström, presstalesperson vid polisregion Mitt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bGalOe/polisen-forsta-larmsamtalet-kom-inifran-brinnande-huset
Citera
2021-12-30, 17:43
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Polisen har kontakt med anhöriga men eftersom alla bor i utlandet så är det svårt för dom att ge några svar på vad som hände och orsaken till det. Dom kanske hade kontakt med familjen under kvällen innan branden men vet inte mer än polisen i nuläget. Tekniker väntar ju på att kunna gå in och börja arbeta med vad som orsakade branden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bGalOe/polisen-forsta-larmsamtalet-kom-inifran-brinnande-huset

Okej. Att alla deras anhöriga bor i utlandet förklarar ju en del i så fall, om varför man inte lätt får tag i dessa personer. Har den uppgiften kommit fram i media?
Citera
2021-12-30, 17:51
Medlem
Rätt sjukt att dom har ringt inifrån huset och ändå inte lyckas ta sig ut. Dom har säkert gjort hjälteinsats och försökt rädda barnen men misslyckas.

Tänk du kan rädda dig själv men du har din barn som skriker efter dig, vad gör du liksom.
Går du in mot en nästan säker död eller räddar du dig själv.
Att man räddar sig själv när man ser att det är kört att rädda barnen är förståeligt men samtidigt, vill man leva efter det med tanken att man ev kanske kunde rädda barnen eller att du är den enda överlevande.
Citera
2021-12-30, 17:52
Medlem
Citat:
Vilken jävla sörja. Här ligger ju nästan garanterat en hund begraven!

Nu kommer ju uppgifter om att första larmsamtalet om branden kom INIFRÅN huset. Men varför i helvete har de inte kunnat gå ut med detta förut? Tar det en vecka för de att få fram något så grundläggande?

Och nu har hela stället frusit till is istället så de har fått resa ett tält för att allt skall tina.

Först påstås det att det inte går att gå in för att det är så hett, men sen har tydligen helvetet frusit till is plötsligt så då är det därför man inte kan undersöka.

Är det inkompetenta idioter som jobbar med detta fall eller är det något som man försöker dölja?

Eller har de bara en jävla otur allihopa när de tänker?

Mest irriterande är att inte en människa/myndighet har kunnat få fram uppgifter om familjen genom vänner, bekanta och släktingar? Är/var den här familjen helt isolerad från omvärlden eller?
Men är du knäpp eller?! Fullt med vettig fakta här..... Klart man inte kan gå in i huset om det finns fara för brandmän o för hett! Klart det fryser till is om det är 14 minus ute!
Citera
2021-12-30, 17:53
Medlem
Citat:
Kan du då citera eller länka till svaret på varför man inte gick ut med informationen om att larmsamtalet kom inifrån bostaden, redan dag 1?

Svaret, som du skrev: "Polisens huvudsakliga uppgift är inte att förse dig, mig eller andra privatpersoner med detaljerad information kring vad de vet eller inte"
- förklarar inte på något sätt VARFÖR man inte gick ut med den informationen. Utan det förklarar bara att polisen inte har skyldighet att förse FB användare med detaljerad information. Och det där fattar ju vilken idiot som helst, det vill säga, är underförstått.

Leta lite så hittar du nog svaret.

Sen är det så att bara för att larmsamtalet kom inifrån huset så betyder inte det per automatik att familjen brunnit inne även om det med största sannolikhet är så. Rent tekniskt så är det möjligt att tända på huset, ringa larmsamtalet men sedan gå ut ur huset och "försvinna". Du har redan fått svaret att man måste hitta kropparna och identifiera dem innan de kan säga att de är döda.

Du bör också komma ihåg att det är en brottsutredning som pågår och då sipprar minimalt med information ut för att inte påverka någon/något i för dem negativ riktning.

Det är ingen som sitter inne med någon information på ren jäkelskap, det bara är så det fungerar här.

Jag står fortfarande fast vid att du har dåliga kunskaper om hur samhället fungerar så dämpa tonläget nu!
Senast redigerad av Boomfuck 2021-12-30 kl. 18:00.
Citera
2021-12-30, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xanatoz
Ja, det är verkligen förfärligt att de inte prioriterar att hålla dig (och andra som inte har ett dyft med det hela att göra) informerad...
Bra där👍😅
Citera
2021-12-30, 18:01
Medlem
Citat:
Nej, det begriper väl vem som helst. Men varför gå ut med en nyhet så jävla mystiskt överhuvudtaget när man väl HAR information?

Man säger A, men inte B.

Men så fort någon ifrågasätter VARFÖR, då är DEN konstig?

Om nu B är så jävla hemligt att det inte får komma ut, varför i helvete säga A?
Men herregud, lär dig samhällsregler o kunskaper!
Citera
2021-12-30, 18:02
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Okej. Att alla deras anhöriga bor i utlandet förklarar ju en del i så fall, om varför man inte lätt får tag i dessa personer. Har den uppgiften kommit fram i media?
Nej, inte mer än att sonen är kontaktad i Tyskland.

Jag har förstått det som och tror att enligt deras Facebook bor ingen släkting till varken kvinnan eller mannen i Sverige. Om det säkert till 100& stämmer kan jag inte säga men eftersom polisen inte har gått ut med förrän i dag så verkar det mest troligt.
Citera
2021-12-30, 18:05
Medlem
Citat:
Har du ens läst vad som skrivits här?
Citera
2021-12-30, 18:14
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monika9
Men är du knäpp eller?! Fullt med vettig fakta här..... Klart man inte kan gå in i huset om det finns fara för brandmän o för hett! Klart det fryser till is om det är 14 minus ute!
Det tar ett bra tag att ga fran hett till minus 14. Under den tiden maste man ha kunnat ga in i huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in