Citat:
Oj vad ni spekulerar... Den modellen av brandvarnare som syns på bilder är urgammal. Säkert minst 15 år, och kanske inte ens fungerande.
Hade de haft ett någorlunda modernt uppkopplat larm (fast telefon, ip-telefon, gprs, gps eller vad som helst) hade de haft en helt annan brandvarnare på samma ställe. Det är nämligen precis där man sätter den som följer med i de flesta larmpaket. Sen kompletterar man eventuellt med flera på andra ställen.
Edit: måste korrigera mig själv, åren går fort... brandvarnaren ovanför trappan är troligen från 80-talet.
Hade de haft ett någorlunda modernt uppkopplat larm (fast telefon, ip-telefon, gprs, gps eller vad som helst) hade de haft en helt annan brandvarnare på samma ställe. Det är nämligen precis där man sätter den som följer med i de flesta larmpaket. Sen kompletterar man eventuellt med flera på andra ställen.
Edit: måste korrigera mig själv, åren går fort... brandvarnaren ovanför trappan är troligen från 80-talet.
Jag har ingen koll på hur alla brandvarnarmodeller ser ut. Den sort vi har hemma ser rätt lika ut som den och den är uppkopplad till en larmcentral. Den ringer alltså automatiskt till larmcentralen som sen ringer SOS. Så nej, det är inget riktigt automatlarm men det kräver inte heller att jag själv ringer någonstans.
För ett år sedan ringde brandvarnarna mitt i natten hos oss. Varken min man eller barnen vaknade trots att det är flera seriekopplade brandvarnare som ringer samtidigt. Statistik visar att barn sällan vaknar av larmet och har hört flera vuxna som inte heller har vaknat fast det tjutit högt.
Nej det är möjligt att den inte fungerade, men även om den fungerade är det inte säkert att det hjälpte. Även om man vaknar ska man kunna ta sig ut också, och inte försöka rädda personer man inte kan rädda.
Vi vet inte heller om det fanns fler än en brandvarnare i hemmet. Allting är bara spekulationer från några ynka bilder, filmer och inlägg på Facebook. Att låta träffsäker om hur det gått till är osmakligt.