2021-12-30, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xanatoz
Oj vad ni spekulerar... Den modellen av brandvarnare som syns på bilder är urgammal. Säkert minst 15 år, och kanske inte ens fungerande.

Hade de haft ett någorlunda modernt uppkopplat larm (fast telefon, ip-telefon, gprs, gps eller vad som helst) hade de haft en helt annan brandvarnare på samma ställe. Det är nämligen precis där man sätter den som följer med i de flesta larmpaket. Sen kompletterar man eventuellt med flera på andra ställen.

Edit: måste korrigera mig själv, åren går fort... brandvarnaren ovanför trappan är troligen från 80-talet.

Jag har ingen koll på hur alla brandvarnarmodeller ser ut. Den sort vi har hemma ser rätt lika ut som den och den är uppkopplad till en larmcentral. Den ringer alltså automatiskt till larmcentralen som sen ringer SOS. Så nej, det är inget riktigt automatlarm men det kräver inte heller att jag själv ringer någonstans.

För ett år sedan ringde brandvarnarna mitt i natten hos oss. Varken min man eller barnen vaknade trots att det är flera seriekopplade brandvarnare som ringer samtidigt. Statistik visar att barn sällan vaknar av larmet och har hört flera vuxna som inte heller har vaknat fast det tjutit högt.

Nej det är möjligt att den inte fungerade, men även om den fungerade är det inte säkert att det hjälpte. Även om man vaknar ska man kunna ta sig ut också, och inte försöka rädda personer man inte kan rädda.
Vi vet inte heller om det fanns fler än en brandvarnare i hemmet. Allting är bara spekulationer från några ynka bilder, filmer och inlägg på Facebook. Att låta träffsäker om hur det gått till är osmakligt.
Citera
2021-12-30, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Prenumererar på den andra...

Spelar ingen roll vilken man prenumererar på... du har access till båda + annat med

https://kundservice.bonniernewslocal.se/arbetarbladet/fragor-och-svar/prenumeration/teckna-avsluta-prenumeration/vilka-sajter-och-appar-ingar-min-prenumeration/
Citera
2021-12-30, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Jag har ingen koll på hur alla brandvarnarmodeller ser ut. Den sort vi har hemma ser rätt lika ut som den och den är uppkopplad till en larmcentral. Den ringer alltså automatiskt till larmcentralen som sen ringer SOS. Så nej, det är inget riktigt automatlarm men det kräver inte heller att jag själv ringer någonstans.

För ett år sedan ringde brandvarnarna mitt i natten hos oss. Varken min man eller barnen vaknade trots att det är flera seriekopplade brandvarnare som ringer samtidigt. Statistik visar att barn sällan vaknar av larmet och har hört flera vuxna som inte heller har vaknat fast det tjutit högt.

Nej det är möjligt att den inte fungerade, men även om den fungerade är det inte säkert att det hjälpte. Även om man vaknar ska man kunna ta sig ut också, och inte försöka rädda personer man inte kan rädda.
Vi vet inte heller om det fanns fler än en brandvarnare i hemmet. Allting är bara spekulationer från några ynka bilder, filmer och inlägg på Facebook. Att låta träffsäker om hur det gått till är osmakligt.

Det är ju du som spekulerar. Det spelar ingen roll om din brandvarnare ser "rätt lika ut", det är garanterat inte samma modell. Och som sagt, larmcentralen ringer inte dit brandkåren om de inte har klara tecken på att det faktiskt brinner, det kan kosta uppemot 10000 avgift för onödig utryckning. Att brandvarnare falsklarmar är inte direkt ovanligt. Ni borde för övrigt se över placeringen av era om ni inte vaknar av dem, alternativt koppla en extra siren till larmet.
Citera
2021-12-30, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja förhoppningsvis får alla artiklar om branden folk att se över sina egna brandvarnare, laddare etc.

Ragnar Nilsson är den unga knäppgöken från Härnösand som brutalt mördade sina syskon och styvpappa.
Lennart antar jag syftar på kannibalen i Skutskär.
Motivet hade inget med syskonavund eller favorisering att göra övh.
Lennart var intresserad av att dricka blod och äta människokött.
Han ville helst döda barn och erkände i förhör att han var ute efter Annas baby. Han hade även stått och spanat på barn utanför en skola i Skutskär. Han sa även att han ju egentligen tyckte att Camilla (och Anna med tror jag) var snäll och det var synd att han dödade henne.
Dum och långsökt jämförelse och dessutom spekulativt, okänsligt och onödigt att fläka ut såna lösryckta funderingar -i det här skedet- mot en ung grabb just som förlorat sina syskon och sin pappa med fru på det här sättet.
Enbart baserat på att nåns kusins, kompis granne hade hört att Bettan nere på grillen möjligen hade sagt att det stod på facebook som kanske kunde tillhöra sonen att han var arg för ett år sedan...
Aha, ja Lennart tror jag jag känner till, det var väl där sambon till ett av offren såg en främmande man i lägenheten och själv blev misstänkt?

Jag får inga som helst familjemördarvibbar av detta fallet. Visst är det så att inte allt syns utifrån, men jag litar på att polisen har med sådana möjligheter i bakhuvudet och undersöker om något tyder på brott.

Håller med om att man bör vara försiktig med sådana spekulationer, de flesta olyckor är "bara" olyckor utan något skumt motiv bakom. Det måste vara hemskt att bli oskyldigt anklagad, eller se nyligen avlidna närstående bli anklagade för allt möjligt i en redan mycket jobbig situation. Samtidigt är det nog sällan illa ment, det är svårt att hålla inne funderingar som ploppar upp i huvudet ibland... Har gjort samma sak själv.
Citera
2021-12-30, 14:08
Medlem
Men polisen uppger nu att det allra första larmsamtalet kom från personer som befann sig inne i den brinnande villan,

Det var inget autolarm
Utan boende i huset.
Citera
2021-12-30, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naazz
Men polisen uppger nu att det allra första larmsamtalet kom från personer som befann sig inne i den brinnande villan,

Det var inget autolarm
Utan boende i huset.
Läskigt! De hann ringa, men kunde inte ta sig ut.
Citera
2021-12-30, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Läskigt! De hann ringa, men kunde inte ta sig ut.
Det kan gå på några sekunder så är man medvetslös. Förmodligen om det var en vuxen som ringt kanske de försökt rädda barnen och det hann gå för lång tid.
Citera
2021-12-30, 14:58
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Vilken jävla sörja. Här ligger ju nästan garanterat en hund begraven!

Nu kommer ju uppgifter om att första larmsamtalet om branden kom INIFRÅN huset. Men varför i helvete har de inte kunnat gå ut med detta förut? Tar det en vecka för de att få fram något så grundläggande?

Och nu har hela stället frusit till is istället så de har fått resa ett tält för att allt skall tina.

Först påstås det att det inte går att gå in för att det är så hett, men sen har tydligen helvetet frusit till is plötsligt så då är det därför man inte kan undersöka.

Är det inkompetenta idioter som jobbar med detta fall eller är det något som man försöker dölja?

Eller har de bara en jävla otur allihopa när de tänker?

Mest irriterande är att inte en människa/myndighet har kunnat få fram uppgifter om familjen genom vänner, bekanta och släktingar? Är/var den här familjen helt isolerad från omvärlden eller?
Citera
2021-12-30, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny

Nu kommer ju uppgifter om att första larmsamtalet om branden kom INIFRÅN huset. Men varför i helvete har de inte kunnat gå ut med detta förut? Tar det en vecka för de att få fram något så grundläggande?

Och nu har hela stället frusit till is istället så de har fått resa ett tält för att allt skall tina.

Först påstås det att det inte går att gå in för att det är så hett, men sen har tydligen helvetet frusit till is plötsligt så då är det därför man inte kan undersöka.

Är det inkompetenta idioter som jobbar med detta fall eller är det något som man försöker dölja?

Mest irriterande är att inte en människa/myndighet har kunnat få fram uppgifter om familjen genom vänner, bekanta och släktingar? Är/var den här familjen helt isolerad från omvärlden eller?

Polititet kunne ikke gå ut med info om alarmtelefonen før pårørende er informert om det. Med pårørende i minst 2 forskjellige land tar dette tid. INGEN informasjon skal meddeles publikum før informasjonen er bekreftet og meddelt pårørende.

Førts var det varmen som gjorde at brann/redning ikke kunne gå inn, deretter var det alt vannet som har lagd en stor isklump av alt som er igjen av ruinene mm. Det krever svært forsiktig arbeid for å evt bevare de omkomnes levninger så intakte som de er og ikke ødelegge viktige spor. Isen må smeltes, og deretter kan det tekniske sporarbeidet starte.
Citera
2021-12-30, 15:23
Medlem
Citat:

Ja, det är verkligen förfärligt att de inte prioriterar att hålla dig (och andra som inte har ett dyft med det hela att göra) informerad...
Citera
2021-12-30, 15:47
Medlem
Min teori:

Barnen somnar med julljus i deras barn rum.
Barnens rum blir övertänt sanbbt.
Föräldrarna får självinstinkt rädda sina barn går in i elden. Ena föräldern ringer 112 övertänt brinner inne
Alla brinner inne

Mycket dramatiskt.
Citera
2021-12-30, 16:36
Medlem
Citat:

Förmodligen så informerar man anhöriga först om det istället för media och alla tangentrunkade experter här inne på flashback
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in