2021-12-30, 15:01
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så här skriver SVT om sin statistik.
Diagrammet visar antalet personer som vårdats för covid-19 på intensivvårdsavdelning varje given dag de senaste fyra veckorna.
Det tolkar jag som om de vårdas för covid och inte bara är smittade men vårdas för något helt annat.

Men så här skriver FoHM i sin veckorapport
Hittills har 59 nya intensivvårdade patienter med bekräftad covid-19 rapporterats under vecka 50 vilket är högre än de föregående tre veckorna då medeltalet var 38 patienter per vecka.
Det tolkar jag som om de vårdas på IVA, oklart för vad men är bekräftade smittade med covid.

Håller med dig. Hade varit schyst att få det bekräftat hur det ligger till i Sverige.

Det måste ju stå någonstans på SIR om vilka de rapporterar.

I SIR och fliken "förklaring" står det konspiratoriskt laddade ordet "med".

Visar antal intensivvårdade med covid-19 per dag.

I socialstyrelsens statistik om slutenvården hittar jag ingen definition.
Citera
2021-12-30, 15:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Sjukt. Hur blev du så hjärntvättad och polariserad att du verkligen vill att ovaccinerade ska dö?

Särskilt nu, när all statistik visar att vaccinpass är fullständigt verkningslösa. Du ropar ändå som husse lärt dig, på att de som inte lytt staten ska dö? Obehagligt, minst sagt.

Jag menade inte i första hand det att de är ovaccinerade - även om det är illa det med - utan att de ordnar, och går på, fester där många människor trängs inomhus nära varandra. Det är HELT förkastligt i detta läge - det måste du väl hålla med om..?
Citera
2021-12-30, 15:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
I SIR och fliken "förklaring" står det konspiratoriskt laddade ordet "med".

Visar antal intensivvårdade med covid-19 per dag.

I socialstyrelsens statistik om slutenvården hittar jag ingen definition.
Men om du tittar på SIR, antal rapporterade vårdtillfällen så skriver de inte med utan av.
Rapporterade vårdtillfällen av Coronavirus
Jag är inne och tittar på SIR. Men jag måste säga att det är väldigt oklart. De hade ju kunnat skriva ut det på ett sådant sätt att det inte är en tolkningsfråga.

Det är ju stor skillnad på med, av och för.
Citera
2021-12-30, 15:09
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det är ju inget nytt. Man har alltid räknat in dessa fall i statistiken. Ska du då jämföra om du ändrar så får du justera bakåt också.

Vilka är "man"? Sverige?

Jag har inte lagt någon större vikt vid att fundera på detta tidigare. Men nu kommer ju i princip varenda människa få covid inom kort. Ska man då ha sjukvårdsbelastning som en parameter för beslut om åtgärder är det ju viktigt att det är belastningen pga covid man tittar på. Om det nu skulle vara så att dagens siffror innehåller viss skräpdata.
Citera
2021-12-30, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Äntligen ett land som börjar tänka med hjärnan! Även om de fortfarande har en extrem vaccinationskampanj och snart på väg att lansera fjärde dosen.

Men det här är helt klart den RÄTTA vägen att gå i dagsläget. Hoppas alla länder tar efter, nu har vi chansen. Om nästa variant blir värre än Omikron så är vi tillbaka på ruta ett igen i pandemin. O livet fortsätter som Truman Show

Aftonbladet:

Jag hoppas verkligen att det här sprider sig till fler länder!

Undrar vad de har hittat när de testat den fjärde dosen, som gör att de eventuellt bara rekommenderar den till äldre och riskgrupper?
Citera
2021-12-30, 15:14
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Finns det statistik på det ? Hur vet vi hur många som blivit sjuka av covid ( ovaccinerade ) om vi inte haft pass och de fått delta på stora engagemang? ..

Det finns en orsak till att länder på bred front avslutar vaccinpass, och inför lockdowns istället.
Citera
2021-12-30, 15:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vilka är "man"? Sverige?

Jag har inte lagt någon större vikt vid att fundera på detta tidigare. Men nu kommer ju i princip varenda människa få covid inom kort. Ska man då ha sjukvårdsbelastning som en parameter för beslut om åtgärder är det ju viktigt att det är belastningen pga covid man tittar på. Om det nu skulle vara så att dagens siffror innehåller viss skräpdata.
Naturligtvis. Likväl som man inte ska använda SA:s siffror för att planera framåt i Sverige.

Man planerar nu för beredskapsplatser i provisoriska sjuksalar på parkeringsplatserna vid större sjukhus i UK. Jag antar att man inte använder sig av "skräpdata" när man tar sådana beslut.

Hursomhelst, idag ska tydligen dödstalsstatistiken uppdateras i UK från 24/12 och framåt. Det verkar som att det laggar lite här och var i världen när det gäller siffror. Och man har tydligen slagit i taket när det gäller testkapacitet också.
Senast redigerad av arbetet 2021-12-30 kl. 15:23.
Citera
2021-12-30, 15:17
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det finns en orsak till att länder på bred front avslutar vaccinpass, och inför lockdowns istället.

Den anledningen är ju att man bedömer att pass inte räcker som åtgärd . Det betyder inte att pass är verkningslösa. Allt är inte svart eller vitt .
Citera
2021-12-30, 15:19
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag menade inte i första hand det att de är ovaccinerade - även om det är illa det med - utan att de ordnar, och går på, fester där många människor trängs inomhus nära varandra. Det är HELT förkastligt i detta läge - det måste du väl hålla med om..?

Jag tycker inte att det ska vara dödsstraff på att inte lyda statens påbud, särskilt när statens påbud inte är logiska.

Som festarrangörerna själva påpekar - det är tjuvtjockt med folk i kollektivtrafiken och i shoppinggallerior. Och vaccinerade smittar. Igen, de noggrant kontrollerade besökarna på det norska julbordet bevisar det. Absoluta majoriteten blev sjuka av delta eller omikron. 89 stora lyxkryssare är i karantän och avvisas från hamnar nu, efter att ha startat upp verksamheten igen - med vaccinpass och negativa tester.
Citera
2021-12-30, 15:21
Medlem
arbetets avatar
Ska tydligen vara dagens siffror:

covidXIX
@CovidXIX
2021-12-30
Dagens siffror från FoHM:
Nya fall: +11121
IVA: +5
Dödsfall: +13
Flest nya fall i Stockholm (2999), Skåne (2236), Västra Götaland (1226)
Dödsfall i åldrarna: 70-90+
IVA i 40-79
14-dagarsincidens: 659
Tabeller och kurvor på google docs via https://bit.ly/covidxix
https://twitter.com/CovidXIX/status/1476540219000303616?s=20
Bekräftade fall per veckodag senaste 5 veckorna.
Antal fall mån-ons senaste veckorna, med skillnaden mot föregående vecka i ():
v. 52: 26292 (+104,1%)
v. 51: 12882 (+19,4%)
v. 50: 10785 (+22,0%)
v. 49: 8843 (+37,6%)
v. 48: 6428 (+25,2%)
https://twitter.com/CovidXIX/status/1476553726496329729?s=20
Citera
2021-12-30, 15:21
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Den anledningen är ju att man bedömer att pass inte räcker som åtgärd . Det betyder inte att pass är verkningslösa. Allt är inte svart eller vitt .

Det är per definition verkningslöst, när smittspridningen rusar med vaccinpass. Det är ett ovetenskapligt påhitt, och det finns flera uttalanden från höjdare, om att vaccinpass inte hjälper, utan är avsedda att pressa folk att ta vaccinen.
Citera
2021-12-30, 15:26
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Naturligtvis. Likväl som man inte ska använda SA:s siffror för att planera framåt i Sverige.

Man planerar nu för beredskapsplatser i provisoriska sjuksalar på parkeringsplatserna vid större sjukhus i UK. Jag antar att man inte använder sig av "skräpdata" når man tar sådana beslut.

Hursomhelst, idag ska tydligen dödstalsstatistiken uppdateras i UK från 24/12 och framåt. Det verkar som att det laggar lite här och var i världen när det gäller siffror. Och man har tydligen slagit i taket när det gäller testkapacitet också.

Slå i taket med testkapacitet lär de flesta länder göra, t.o.m. Danmark.

Jag undrar vilka data man faktiskt använder sig av för de besluten? IVA-belastningen (respiratorplatser) är minskande i UK sedan början av november. Takadongtakadang har ju återuppstått och kanske kan bistå med sin expertis.

Sjukvårdsinläggningar har ökat senaste dagarna men där vet vi som sagt inte om det beror på covid eller om det är för att väldigt många har smittan men söker för annat. Hur som helst är det inte ens 20% av vad det var för ett år sedan, hade de beredskapsplatser på parkeringarna då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in