2021-12-30, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja helt klart kommer smittspridningen i Sverige öka efter jullovet. Skulle bli jätteförvånad om det inte blir så.

Det står redan klart att den ökar under jullovet.
Citera
2021-12-30, 11:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Okej, så det du förespråkar är att alla ska bära mera avancerade munskydd än de av kirurgtyp.
Vem ska bekosta dessa tycker du?

De som bär dem förstås. Det gör jag. Inga konstigheter.
Citera
2021-12-30, 11:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Men det är ju barnen och skolorna som driver pandemin, som du brukar säga. Så hur kan du förklara att det ökar trots att skolorna är stängda?

Omikron är mer smittsamt. Vaccinet förmår inte riktigt att bromsa samt att det gått lång tid sedan många fick den andra sprutan.
Citera
2021-12-30, 11:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det står redan klart att den ökar under jullovet.

Ja, men frågan var om smittan kommer öka ännu mer efter jullovet. Jag tror det.
Citera
2021-12-30, 11:52
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ja helt klart kommer smittspridningen i Sverige öka efter jullovet. Skulle bli jätteförvånad om det inte blir så.

Definiera ”öka”

För att det kommer fortsätta upp är det ju inget tvivel om, men du menar alltså att så snart skolan öppnar så exploderar det?
Citera
2021-12-30, 11:55
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Som i Danmark menar du?
Du tror att det kommer öka ännu snabbare efter lovet?

Lägg av nu
Du citerar landets främsta kontraindikator. Samma person som förutspådde att smittan skulle skjuta i höjden vid skolstarten i mitten på augusti, och i våras inte trodde att smittan kunde gå ner förrän sommarlovet började.

Vi som är trötta på Corona får hoppas att IMBILDEN står fast vid sin tro att helvetet kommer braka lös fullständigt efter nyår, det är ett gott tecken.
Citera
2021-12-30, 12:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Definiera ”öka”

För att det kommer fortsätta upp är det ju inget tvivel om, men du menar alltså att så snart skolan öppnar så exploderar det?

Ja, jag tror att kurvan kommer stiga brantare efter jullovet för att nå sitt maximum vid månadsbrytet feb/mars, kanske något tidigare. Tror helt klart att feb kommer bli en jobbig månad. Troligen den värsta.
Citera
2021-12-30, 12:05
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ja, jag tror att kurvan kommer stiga brantare efter jullovet för att nå sitt maximum vid månadsbrytet feb/mars, kanske något tidigare. Tror helt klart att feb kommer bli en jobbig månad. Troligen den värsta.

Med en fördubblingstid på 2 dagar med omikron?
Hur är det med mattekunskaperna?
Citera
2021-12-30, 12:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Du citerar landets främsta kontraindikator. Samma person som förutspådde att smittan skulle skjuta i höjden vid skolstarten i mitten på augusti, och i våras inte trodde att smittan kunde gå ner förrän sommarlovet började.

Vi som är trötta på Corona får hoppas att IMBILDEN står fast vid sin tro att helvetet kommer braka lös fullständigt efter nyår, det är ett gott tecken.

Du har fel. Jag hävdade att smittan skulle ta fart efter sommarlovet 2020, vilken den också gjorde. Ökade kraftigt från okt 2020. Under 2021 har vi haft hjälp av vaccinerna, till dess denna omikron mutation kom.

Gammalt skydd stoppar inte omikron. Tredje dos behövs, men kommer nog dessvärre inte hinnas med i stora befolkningsläger. Därmed kommer smittan att öka.
Citera
2021-12-30, 12:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Med en fördubblingstid på 2 dagar med omikron?
Hur är det med mattekunskaperna?

Vi utgår från låga tal, men vi får väl se. Du tror att smitto-max kommer nås redan i mitten på januari precis som FHM? Jag skulle tippa på cirka en månad senare som sagt. Vi kan gärna återkomma till det här inlägget om 6-8 veckor så får vi se vem som var närmast.
Citera
2021-12-30, 12:09
Medlem
arbetets avatar
Här har vi kanske en förklaring till den förvärrade situationen i framförallt London med Omikron och allt. UK verkar gå mot strömmen och vaccinationstäckning är högre på landsbygden och lägre i storstäderna samt verkligen låg i London med omnejd:

Percentage of people aged 12+ vaccinated up to and including 28 December 2021:

https://coronavirus.data.gov.uk/details/interactive-map/vaccinations
Citera
2021-12-30, 12:11
Medlem
Citat:
Vad är det dom mörkar menar du?
Det är väl tydligt att skyddet mot att smittas är samma som för en ovaxxad med två sprutor.
Kolla gärna in hur det ser ut på sjukhus istället herr antivaxxare..

Gött att du slänger dig med ett personligt påhopp det första du gör, pajas.

Läs du det du skriver en gång till ” Det är väl tydligt att skyddet mot att smittas är samma som för en ovaxxad med två sprutor.” hur kan en ovaxxad ha två sprutor? Du låter förvirrad.

Siffrorna jag efterfrågar är andel smittade per vaccinationsstatus, så som de rapporterat fram till senaste rapporten då de slutade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in