Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Munskydd är ju en extrem försämring av livskvaliteten. Bortsett från att det är skitjobbigt med en mekanisk barriär framför munnen (som gör det mer ansträngande att andas) så går det ju inte att kommunicera eller interagera med andra människor på ett normalt sätt. Det är som en filt över samhället. Folk får huvudvärk, blir irriterade på varandra och känner sig isolerade.
Den enda situationen där människor skulle ha munskydd av egen vilja (innan pandemin) är om de åker utan sällskap i kollektivtrafiken och ända bara ska glo på mobilen. Då är det ändå på gränsen.
Om det inte var jobbigt så skulle man inte behöva tvinga människor. Det hade räckt med frivillighet.
Jag har varit i länder där munskydd används regelmässigt och håller med om att det är lite trist att inte se hela ansiktet på den man talar med, men att det skulle gå att kommunicera stämmer inte.
Eftersom det är främst inomhus munskydd används så är det ändå ett litet problem att man inte ser varandras ansikten.
Ansträngande att andas är det absolut inte, det är så lite ansträngande så om man går mellan affärer så tar man inte av det. Sitta på flygplats och flyget med munskydd i sex timmar + transfer i två timmar + ytterligare flyg i fyra timmar var inte heller något problem.
Jag har i stort sett inte använt munskydd innan jag reste till Afrika, men nu vet jag att det är lätt som en plätt och kommer att använda munskydd i Sverige.
Vad gäller egen vilja och frivillighet, jobbighet med munskydd, mm. så har ju väldigt många svårt att hålla två meters avstånd och det är ju inte så jobbigt...
Jag roar mig ibland med att hosta kraftigt och länge när många är nära mig, riktigt kul faktiskt.