Här nämns inget automatlarm vilket skulle vara fallet om brandvarnaren direktlarmade SOS. Branden registreras som inringd. Annars skulle det stå just automatlarm.
Automatlarm direkt till räddningstjänsten är det bara större företag och industrier som har. Upkopplade villalarm går till någon larmcentral som eventuellt kontaktar räddningstjänsten, men bara om de via kameror kan se rök och eld. Annars kontaktar de fastighetsägaren eller skickar en väktare av något slag för kontroll.
Det var en tanke. Huset som brann nu byggdes ju -73 och 70-talet är ju inte känt för kvalitetsbyggen.
Jag vet dock att en del personer faktiskt plockat ner delar av hus och byggt nytt runt en befintlig murstock. Fast då är det väl mer av renovering.
Fast under den tiden byggdes mycket med gips och gips brinner ej, snarare minskar en brand något då vätska bildas när gipset utsätts för extrem hetta. Problem med fukt osv har de husen ofta, ja, men ur brandsynpunkt har jag svårt att se att just sådana hus skulle vara dåliga.
Automatlarm direkt till räddningstjänsten är det bara större företag och industrier som har. Upkopplade villalarm går till någon larmcentral som eventuellt kontaktar räddningstjänsten, men bara om de via kameror kan se rök och eld. Annars kontaktar de fastighetsägaren eller skickar en väktare av något slag för kontroll.
Har också svårt att se hur man har automatlarm, men ej koll på brandvarnare i huset. Går väl hand i hand. Säger inte att de inte hade brandvarnare, men de måste isf haft alldeles för få...
Har också svårt att se hur man har automatlarm, men ej koll på brandvarnare i huset. Går väl hand i hand. Säger inte att de inte hade brandvarnare, men de måste isf haft alldeles för få...
Som jag skrev tidigare, den enda brandvarnare som syns på någon av alla bilder och filmer är från 80-talet. Även om det gick att koppla såna till ett uppkopplat larm (ofta via en liten krets som ersatte batteriet och kände av spänningsfallet när sirenen gick igång) är det knappast troligt här.
Fast under den tiden byggdes mycket med gips och gips brinner ej, snarare minskar en brand något då vätska bildas när gipset utsätts för extrem hetta. Problem med fukt osv har de husen ofta, ja, men ur brandsynpunkt har jag svårt att se att just sådana hus skulle vara dåliga.
Även om 70-talet känns länge sedan hade man bra koll på saker som skorstenar och brandceller mot garage osv. Sedan kan förstås saker ha renoverats eller underhållits felaktigt, men det är nog troligare med ett kvarglömt ljus i det här fallet.
(En vanlig 70-talsgrej är att man klädde både gipsväggar och -tak med ful träpanel, det brinner förstås bra. Men det spelar nog ingen större roll i det stora hela, det finns så mycket annat brännbart i ett hus. )
Julhelg, många reser bort för att träffa släktingar och bekanta. Kan ha varit en sådan man. Dock lite märkligt med tiden för att gå ut med hunden men det behöver kanske inte vara konstigare än att han var på besök hos någon bekant och hade hunden med sig. Blev en sen men trevlig kväll.
Sedan skulle han gå "hem" till den adress som han vistades i under julhelgen i Sandviken.
Jag tror nog att han kontaktar polisen ganska snart.
Är en hel del hundägare som av nån anledning går ut udda tider med hunden före eller efter midnatt även vanliga dagar. Både vid dödsskjutningen på Brunnsgatan i Gävle i november i år (efter klockan 02 en vanlig torsdag) och vid mordet på artisten Einar i Hammarby Sjöstad i Stockholm (visserligen "bara" runt kl 23) så var hundägare ute och rastade vovvarna i närheten och fick bråttom hem när de hörde skottlossning.
Just i Sandviken kör ju en av de största arbetsgivarna med skiftgång årets alla dagar. Visserligen sker väl skiftbyte på Sandvik några timmar senare än vid tidpunkten då mannen med hunden passerade villan innan branden. Men finns ju fler yrkesgrupper som jobbar udda tider, har jour hemifrån, julfirande som du sa osv. Orsaker till nattlig hundrastning kan ju vara många.
Ja vi får hoppas att han hör av sig till polisen - eller nån som tror sig känna igen honom på beskrivningen.
Julhelg, många reser bort för att träffa släktingar och bekanta. Kan ha varit en sådan man. Dock lite märkligt med tiden för att gå ut med hunden men det behöver kanske inte vara konstigare än att han var på besök hos någon bekant och hade hunden med sig. Blev en sen men trevlig kväll.
Sedan skulle han gå "hem" till den adress som han vistades i under julhelgen i Sandviken.
Jag tror nog att han kontaktar polisen ganska snart.
Du har aldrig ägt en hund... Hundar har en tendens att äta saker de hittar på marken.
Detta kan ibland leda till det som på ren svenska heter ränneksita. Du har två val - ta en/flera nattlig promenad eller slänga mattorna i huset. Varit med om båda. Jag vet vad jag föredrar.
Håller med, och det fetade är väl ett sätt att låta något gott komma ur något hemskt, förhoppningsvis kan risken minska något lite för att samma sak händer igen den närmaste tiden.
Ja förhoppningsvis får alla artiklar om branden folk att se över sina egna brandvarnare, laddare etc.
Ragnar Nilsson är den unga knäppgöken från Härnösand som brutalt mördade sina syskon och styvpappa.
Lennart antar jag syftar på kannibalen i Skutskär.
En vuxen hemmaboende (i en gillestuga på gården) man som i barndomen adopterats från Polen. Hans adoptivföräldrar drev i flera decennier familjehem som de fick stänga efter som de vanvårdade de stackars barnen. Rektorn ringde soc när ett barn kom till skolan och luktade katturin varje dag mm.
Lennart mördade 18-åriga mamman Anna och ensamstående mamman Camilla som var i 30-årsåldern. Båda hade i perioder varit familjehemsplacerade i Lennarts familj.
Motivet hade inget med syskonavund eller favorisering att göra övh.
Lennart var intresserad av att dricka blod och äta människokött.
Vilket han även gjorde i samband med morden.
Han ville helst döda barn och erkände i förhör att han var ute efter Annas baby. Han hade även stått och spanat på barn utanför en skola i Skutskär. Han sa även att han ju egentligen tyckte att Camilla (och Anna med tror jag) var snäll och det var synd att han dödade henne.
Dum och långsökt jämförelse och dessutom spekulativt, okänsligt och onödigt att fläka ut såna lösryckta funderingar -i det här skedet- mot en ung grabb just som förlorat sina syskon och sin pappa med fru på det här sättet.
Enbart baserat på att nåns kusins, kompis granne hade hört att Bettan nere på grillen möjligen hade sagt att det stod på facebook som kanske kunde tillhöra sonen att han var arg för ett år sedan...
Senast redigerad av Firesnake 2021-12-30 kl. 10:49.
Sprack inte även hans fönster av hettan? Klart det är traumatiskt att se en barnfamilj brinna inne. Inte konstigt om man blir svårt chockad, vi är ju som sagt olika känsliga med.
Det har inte stått i någon artikel om den grannen var en man eller kvinna eller vart i förhållande till huset hen bor. De lokala som ev. känner till den saken får gärna låta bli att skriva det.
Onödigt att hänga ut grannen och göra hen identifierbar i en tråd med en massa empatistörda hyenor.
Hoppas grannen mår lite bättre nu efter omständigheterna.
EDIT: jo du har rätt enligt Arbetarbladet
Senast redigerad av Firesnake 2021-12-30 kl. 11:34.