2021-12-30, 01:59
Medlem
Via Eniro så kan man se gamla flygfoton och kollade för skojs skull upp gällande adress i detta fallet.
Fotot är taget mellan år 55-67 så bör vara det hus som brann ner 1973.
Ni som pratar om återanvänd murstock får nog tänka om för skorstenen är inte på samma plats.
https://tinyurl.se/4z2
Citera
2021-12-30, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden

Därifrån till att peka ut sonen som en potentiell "Ragnar" tycker jag är mycket magstarkt. Det var ett vagt inlägg om skolavslutning i april (?) och personen hade hört om ett inlägg men kunde samtidigt citera det ord för ord. Ingen granne eller vän har nämnt sonen i Sandviken (vilket de skulle ha känt till om han bott eller vistats på en så liten ort)

Om någon kände sig utanför blir medias rubriker "hela familjen borta" knappast bättre utan tvärtom en bekräftelse på att inte ens när en ny familj är utplånad, räknas man. (Ragnar, Lennart m fl som dödat sina syskon)

Ragnar, Lennart? Vilka är det?

Citat:
Ursprungligen postat av GamleJan
Oavsett så är detta så inihelvete tragiskt. Har fått mig att börja se mig om efter potentiella brandfaror i mitt eget hem. Vila i frid V*lker med familj!!
Håller med, och det fetade är väl ett sätt att låta något gott komma ur något hemskt, förhoppningsvis kan risken minska något lite för att samma sak händer igen den närmaste tiden.
Citera
2021-12-30, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nitroson
Ni som pratar om återanvänd murstock får nog tänka om för skorstenen är inte på samma plats.

Förstår inte hur nån ens skulle tro att en murstock skulle återanvändas, förr hade man möjligtvis plockat ner befintliga murstocken rengjort tegelstenarna sedan murat upp igen men aldrig ställt sig och byggt ett nytt hus runt befintlig murstock.
Citera
2021-12-30, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
I en avgränsade del av lilla, lilla Sandviken borde en man i 50-årsåldern med sydsvensk dialekt och hund snabbt vara igenkänd av allmänheten, tex. grannar, arbetskamrater och andra hundägare i området.

Julhelg, många reser bort för att träffa släktingar och bekanta. Kan ha varit en sådan man. Dock lite märkligt med tiden för att gå ut med hunden men det behöver kanske inte vara konstigare än att han var på besök hos någon bekant och hade hunden med sig. Blev en sen men trevlig kväll.
Sedan skulle han gå "hem" till den adress som han vistades i under julhelgen i Sandviken.

Jag tror nog att han kontaktar polisen ganska snart.
Citera
2021-12-30, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveEinar
Larmet kom från villan. Alltså var de vakna. Självmord och mord fyfan svenskar.

Det är väl knappast någon som har fast telefon?
Citera
2021-12-30, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det är väl knappast någon som har fast telefon?

De är väl några få äldre som har det och där fasta telefon finns kvar fortfarande, men många kan de inte vara.

Såg här att de dröjer till 2026 innan de är helt borta men de kan ju gå snabbare.

Telia bedömer att de sista kopparförbindelserna kommer att stängas under 2026. Då kommer alltså fast telefoni via kopparnätet vara helt utfasat. Kolla i listorna för att se vilka kommuner och orter påverkades 2020, och vilka som kommer att påverkas under 2021 och 2022.19 okt. 2021
Citera
2021-12-30, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Det är mannens son sen tidigare. Han har uttalat sig i tidningen, minns ej vilken.

I den tidningen jag läste stod det att det var pappan son.
Han som uttryckte ”känner bara tomhet”
Och enligt någon i tråden skrivit om ett svek av familjen på sin Facebook.
Citera
2021-12-30, 08:37
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
I den tidningen jag läste stod det att det var pappan son.
Han som uttryckte ”känner bara tomhet”
Och enligt någon i tråden skrivit om ett svek av familjen på sin Facebook.

Från 2 personer inget om att det var familjerelaterat
Citera
2021-12-30, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nitroson
Via Eniro så kan man se gamla flygfoton och kollade för skojs skull upp gällande adress i detta fallet.
Fotot är taget mellan år 55-67 så bör vara det hus som brann ner 1973.

Det var jag som "tänkte tanken" men jag är ju ingen expert.

Tack för länken!
Citera
2021-12-30, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Förstår inte hur nån ens skulle tro att en murstock skulle återanvändas, förr hade man möjligtvis plockat ner befintliga murstocken rengjort tegelstenarna sedan murat upp igen men aldrig ställt sig och byggt ett nytt hus runt befintlig murstock.

Det var en tanke. Huset som brann nu byggdes ju -73 och 70-talet är ju inte känt för kvalitetsbyggen.

Jag vet dock att en del personer faktiskt plockat ner delar av hus och byggt nytt runt en befintlig murstock. Fast då är det väl mer av renovering.
Citera
2021-12-30, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Här nämns inget automatlarm vilket skulle vara fallet om brandvarnaren direktlarmade SOS. Branden registreras som inringd. Annars skulle det stå just automatlarm.

https://www.gastrikeraddningstjanst.se/din-sakerhet/larm/Index?page=2
Tvivlar på att hemlarm går direkt till SOS. De går till larmföretaget som i sin tur larmar räddningstjänst via SOS.
Gissar att endast företag och offentliga byggnader har automatlarm.
Citera
2021-12-30, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
Från 2 personer inget om att det var familjerelaterat

Sant, eftersom han skrev tillbaka till Sandviken så var det jag som antog det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in