2021-12-26, 10:53
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Utdrag ur DN 1965-08-29:
Citat:
Köpman Kurt Haijby, huvudperson i en av 1950-talets mest uppmärksammade rättsaffärer, har avlidit. Han påträffades på fredagen död i sin lägenhet i Hägersten. Han hade troligen varit död i minst tre dagar. Enligt polisläkaren har Haijby sannolikt dött en naturlig död. Han kommer att obduceras.
[…]
Citera
2021-12-26, 12:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgift från Henning Sjöström.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Han dränkte sig i badkaret om vi ska tro Henning Sjöström i dokumentären. https://sverigesradio.se/avsnitt/82041

Okej.

HS måste ju ha känt till på vilket sätt KH begick självmord men jag har också läst att han skulle ha skjutit sig. Haijby försökte i a f att skjuta sig själv med sin pistol efter att han hade skjutit ihjäl en polisman i Göteborg 1923.

Publicerat 2021-12-25:

Citat:

"Han begick självmord 1965, ett år efter att hustrun dog."
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-12-26 kl. 13:14.
Citera
2021-12-27, 00:09
Medlem
Vet inte om den här bilden varit ute på FB? Ser mest den "klassiska" bilden på KH ochHenning Sjötsröm från 1950-talet som visar Haijby. Här är han i alla fall som ha såg ut 1925 efter att blivit släppt för att av "misstag" skjutit ihjäl en polis i Göteborg.

https://sok.riksarkivet.se/frigivna-...4&tab=post#tab
Citera
2021-12-27, 06:32
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strabajn
Vet inte om den här bilden varit ute på FB? Ser mest den "klassiska" bilden på KH ochHenning Sjötsröm från 1950-talet som visar Haijby. Här är han i alla fall som ha såg ut 1925 efter att blivit släppt för att av "misstag" skjutit ihjäl en polis i Göteborg.

https://sok.riksarkivet.se/frigivna-...4&tab=post#tab

Förpassad till Frankrike? Var det då han gick med i legionen?
Citera
2021-12-27, 12:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den sedan ungdomen tidigt kriminelle Kurt Haijby.

Citat:
Förpassad till Frankrike? Var det då han gick med i legionen?

Såg detta också.

KH var ju under 1920-talet med i legionen under en kort tid. Vet inte varför KH blev förpassad till Frankrike? Kanske hade han rymt ifrån legionen och de ville "få hem" honom?

"Kungamakaren" Haijby inträdde tidigt på den bana som mer eller mindre kom att bli hans musik under hela livet. Alla goda ting är tre brukar det heta. Undrar om KH tyckte samma sak om sina "resor" 1916, 1917 och 1918. Inte undra på att t. o. m. inte hans egen familj ville ha med honom att göra.
Citera
2021-12-27, 13:18
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Såg detta också.

KH var ju under 1920-talet med i legionen under en kort tid. Vet inte varför KH blev förpassad till Frankrike? Kanske hade han rymt ifrån legionen och de ville "få hem" honom?

"Kungamakaren" Haijby inträdde tidigt på den bana som mer eller mindre kom att bli hans musik under hela livet. Alla goda ting är tre brukar det heta. Undrar om KH tyckte samma sak om sina "resor" 1916, 1917 och 1918. Inte undra på att t. o. m. inte hans egen familj ville ha med honom att göra.

Nej precis. Hade han levt idag skulle han förmodligen fått en diagnos.
Citera
2021-12-27, 13:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bokstavskombinationer av olika slag.

Citat:
Nej precis. Hade han levt idag skulle han förmodligen fått en diagnos.

Det hade han nog fått.

Kan ha handlat om flera slags bokstavskombinationer.
Citera
2021-12-27, 22:19
Medlem
keckoishs avatar
Har väl inte intresserat mig för Kurt Haijby innan och vet inte vad som innebär en korrekt återgivning av historien och vad som har tillrättalagts och vinklats. Inte desto mindre fann jag berättelsen gripande och faktiskt också trovärdig, inte minst med tanke på mina egna erfarenheter av svenskt rättsväsende, där det först och främst tycks handla om att få sig själva och andra i maktposition att framstå som hedervärda, samtidigt som man blundar inför och inte vill kännas vid några rättsövergrepp. Tycker att det generellt behövs fler skildringar i svensk media av alternativa sanningar, om inte av det samtida skeenden, så åtminstone av det förflutna. Det är nog många röster om mycket därute som bara lämnas.ohörda och avglömda.
Citera
2021-12-29, 11:07
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Rättengångarna på 1950 emot Hajiby måste väl gå att hitta något arkiv. Det skulle dock vara mer intressant att hitta FUP på det polismord 1923 som Hajiby utförde.
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
"Dramat om Haijby" av Henning Sjöström från 1973 torde ha lite information. Vilhelm Moberg gick till storms mot "rättsrötan" i Sverige och engagerade sig i Haijbyaffären.
Dan Korn kom 2013 ut med en väldigt omfattande bok med titeln Kejne. Den behandlar Haijby över många sidor. Det är ganska mastigt att läsa men jag rekommenderar den starkt. Korn verkar ha tagit del av alla protokoll och all litteratur som går att få tag på. Jag har mycket svårt att tro att någon annan behandlat ämnet lika noggrant.
Citera
2021-12-29, 12:39
Medlem
Mexens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Dan Korn kom 2013 ut med en väldigt omfattande bok med titeln Kejne. Den behandlar Haijby över många sidor. Det är ganska mastigt att läsa men jag rekommenderar den starkt. Korn verkar ha tagit del av alla protokoll och all litteratur som går att få tag på. Jag har mycket svårt att tro att någon annan behandlat ämnet lika noggrant.

Kom det fram några misstankar mot Kejne själv i den boken? Vissa trodde att även Kejne var bög.
Citera
2021-12-29, 12:46
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mexen
Kom det fram några misstankar mot Kejne själv i den boken? Vissa trodde att även Kejne var bög.
Det är definitivt en fråga för en Kejnetråd. Tråden som finns om pastor Kejne tycker jag duger.
Citera
2021-12-29, 17:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Haijby hade varit både glad och stolt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mexen

Skriv gärna din fråga i Kejne-tråden.

Tänk om KH hade levat idag. Vad stolt och glad han hade varit över serien som nu visas på TV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in