Citat:
Ursprungligen postat av
Alydar
Ja verkligen...
Det som stör mig är att framställningen av Haijby i TV-serien helt uppenbart är vinklad och friserad för att vi ska se honom enbart som ett tragiskt offer för den stora stygga överståthållaren. Haijbys kriminella bakgrund som tjuv och förfalskare passerades mycket snabbt förbi. Likaså vistelsen i Berlin, där det verkade som att han åkte dit för att ha raggat upp en vuxen homosexuell man. Såvitt jag förstår var det väl fråga om två småpojkar? Samma sak i Sverige där han gav sig på småpojkar och av den anledningen togs in för observation på Beckomberga. Men en pedofil väcker givetvis inte så mycket sympati så då fick man lov att revidera sanningen en smula.
Jag har inte sett den här TV-serien förutom några få scener.
Javisst är TV-serien helt klart mycket vinklad och förljugen. Mannen som skall föreställa Haijby har hår även om det är dåligt. I verkligheten var Haijby totalt flintskallig som en biljardboll förutom en liten krans vid sidorna och i nacken. Haijby hade varit kriminell åtminstone sedan 1916 och han var troligtvis inte helt snövit innan heller.
Ja det handlade om två minderåriga pojkar i Berlin. Hur gamla dessa var vet jag inte. Detta åkte Haijby fast för och avtjänade straff. Samma sak när han lät två minderåriga pojkar sova över i hans hotellrum i Särö så visst var KH pedofil. Den ene av dem var ett par år äldre än den andre. De kan ha varit 13 resp. 15 år. Med den yngre skall inte KH ha fått det som han ville.
Att det överhuvudtaget görs en serie om denne man är mig helt obegripligt.