2021-12-29, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, men samtidigt ca 10 procent färre avlidna i/med Covid-19, på veckobasis, vilket känns väldigt hoppfullt!

Tror det är en kombo, sjukvården har lärt sig behandla covid.

Tog själv treo andra gången jag fick skiten och tyckte det mildrade.

Sen testar vi säkert mer, sverige har ju skalat upp något enormt så fler fall upptäcks, även de med mild smitta.

Och till sist verkar omikron vara mildare och sosta steget innan influensa (får vi hoppas…)
Citera
2021-12-29, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Gäller för turister, ej för "asylsökande". Så farlig är smittan, i myndigheternas ögon...

Nja, asylsökande måste väl behandlas bland annat enligt utlänningslagen oavsett vilka reserestriktioner som gäller. Jag kan dock tycka att inresereglerna är lite snäva och tar inte hänsyn till om man exempelvis kommer från ett land där smittan är lägre än i Sverige eller om man vaccinerat sig 3 gånger.
Citera
2021-12-29, 10:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Står att barn blir sjukare av denna nya variant. Är det något man märkt av i vården inom Sverige?
Citera
2021-12-29, 10:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Om få har symptom så testas väl få? De verkar helt enkelt vara inne i en period med låg smittspridning, det kan man se på att andelen positiva tester är låg:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-04-10..latest&facet=none&uniformYAxis=0&pickerSort=as c&pickerMetric=location&Metric=Share+of+positive+t ests&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~ROU~DNK
De har tydligen uppnått den elusiva flockimmuniteten alla pratar om.
Citera
2021-12-29, 10:31
Medlem
Snart skall eftermälet skrivas om covid om nu omikron är sista steget innan det bli influensa.

Det kommer finnas två sanningar - alla åtgärder var rätt och de som visar på visst vansinne.

Själv tycker jag att man borde isolerat och vaccinerat bara riskgrupper.

Sen tycker jag man borde låtit icke riskgrupper få gå på som vanligt men med hemmajobb för de som ville/kunde.

Tvingande åtgärder är aldrig bra.

Jag tror det största problemet vi har post-covid blir psykisk ohälsa och alkoholism.

Det 15 000 äldre-äldre som dog som ändå hade ett år eller två kvar, var det värt det?

En idiot kan se att vaccinbolagens lobbying är absolut massiv och tråkigt att se hur alla följer med flocken.

Sverige har ju ändå klarat sig lindrigt men tänk om man varit australiensare?

Min fru ville sätta in implantat då hon tyckte det naturliga lyftet började försvinna.
Jag googlade intensivt på och kom väl fram till att det kunde vara ok.
Ett par år senare fick hon symptom pga. implantaten och jag googlade på dessa symptom, finns grupper med tiotusentals medlemmar som hade samma symptom, 12-15% får kraftiga och en inte oansenlig % enstaka symptom. Många som tar bort dom.

Jag tog med mig att man nästan måste ha kunskap om ett specifikt symptom för att kunna tränga igenom muren av desinformation.

Jag chansar på att det är samma med vaccinet. Får du en bieffekt och söker upp grupper hittar du ett enormt community som fått dessa bieffekter.
Citera
2021-12-29, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sen går väl testningen ner under storhelger med.

Intressant kolla på Zoe i UK och hur spikrakt upp "kurvan" går. 2 miljoner beräknas ha symptomatisk COVID i UK nu. Med liknande utveckling i resten av världen men förskjutet nån vecka så borde vi se riktigt höga siffror kommande veckor.

https://covid.joinzoe.com/data#levels-over-time

Vecka 50 var ju 5% av befolkningen smittad i London enligt slumpvisa tester, i hela Storbritannien ca 3%. Lär ju vara minst det dubbla nu. Så globalt lär det fortsätta brant uppåt ett tag till. UK bör nå kulmen inom max en månad.
Citera
2021-12-29, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du menar att man inte började med att ge tredje dosen redan i augusti precis som Israel? Tycker också att Sverige gått miste om värdefull tid.

Snarare är det den period där vaccintäckningen varit oerhört god. Var i princip bara folk som var både under 40 och utanför riskgrupper som inte hade fått möjligheten att vaccinera sig vid det laget.

Men nej, gud förbjude att vaccinen ska få skydda mot svår sjukdom och död...
Citera
2021-12-29, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
.
Hoppas du har rätt och inte många behöver bli svårt sjuka eller dö. Smittspridningen ökar med ca 30 procent i världen nu, men dödsfallen i/med Covid-19 minskar med ca 10 procent. Har vi tur så orsakar Omikron bara maximalt en femtedel så många dödsfall i/med Covid-19 per 100 000 invånare jämfört med Delta-varianten.

I Stockholm är nu 60 procent av de bekräftade Covid-19 fallen Omikron. Mångdubbelt är nog asymmetriska eller så milda symptom att folk inte ids testa sig. I Göteborg uppmätts rekordhöga halter av sönderfallna viruspartiklar. Så visst kommer Omikron att ta över även här.

Ja, som helhet är det positivt, även om vintern kommer innebära en del problem,, om en stor del av befolkningen är sjuka samtidigt, om än lindrigt. Men vägrar tro att det blir några som helst problem nästa vinter.
Citera
2021-12-29, 10:41
Medlem
arbetets avatar
Norge verkar fatta det iaf:

Norsk överläkare: Vaccinen räddar oss från en katastrof
/.../Och trots att Norge i dag vaccinerat 89 procent av alla över 18 år med två doser ser de ovaccinerade nu ut att driva upp trycket på sjukvården.

– Det pågår en våldsam epidemi bland ovaccinerade i Norge. Det är vaccinen som räddar oss från en katastrof, säger Preben Aavitsland till Aftenposten.
https://www.dn.se/varlden/norsk-overlakare-vaccinen-raddar-oss-fran-en-katastrof/
Citera
2021-12-29, 10:42
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vecka 50 var ju 5% av befolkningen smittad i London enligt slumpvisa tester, i hela Storbritannien ca 3%. Lär ju vara minst det dubbla nu. Så globalt lär det fortsätta brant uppåt ett tag till. UK bör nå kulmen inom max en månad.

Jag tror London peakat inom en vecka
Citera
2021-12-29, 10:44
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Omöjligt att återvända? Vart? Förstår inte riktigt vad du menar ärligt talat.

Då får du läsa på!

Man har ca 1,5 miljoner medborgare utanför landets gränser och plats för typ 1000 pers på karantänhotell.
Räkna på det
Citera
2021-12-29, 10:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Då får du läsa på!

Man har ca 1,5 miljoner medborgare utanför landets gränser och plats för typ 1000 pers på karantänhotell.
Räkna på det

Man har? Vem har? Sverige? Finns väl inga krav på att man ska bo på karantänhotell när man varit ute och rest? Även om det säkert vore väldigt bra för att stoppa smittan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in