2021-12-28, 15:27
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
De håller nog med dig om att det var fel beslut, men att det inte var uppenbart fel.

Av repriserna jag sett tycker jag det ser ut som om han går in med hög fart, visar dobbarna men träffar inte särskilt kraftfullt som när många tacklar med sulan först är det nästan som att tacklande spelaren stampar in sulan eller att de har en stor del av sin egen tyngd bakom ett spänt ben medans här touchar han honom relativt lätt bara.

Känns ju väldigt hycklande att man på 10-15 sekunder tar beslutet att det här inte är ett uppenbart fel men när man bedömer huruvida nån var 2 cm offside är det inte ovanligt att det tar 2-3 minuter och då gissar man ändå bara för det är snudd på omöjligt o veta om bilden är fryst vid exakt rätt bråkdel av en sekund.

Den där gränsen mellan "fel och uppenbart fel" är så otroligt godtycklig. Det är dagsform, magkänsla, om VAR-domaren fick bra morgonkaffe eller inte som avgör.

Angående att Kane "inte träffar" - det ska inte påverka bedömningen överhuvudtaget. Jag vet att den ofta gör det, men det finns absolut ingenting i reglerna som säger "döm hårdare om tacklingen tar illa". Det som ska avgöra är med vilken kraft tacklingen görs, hur lite hänsyn för motspelarens säkerhet som visas, om man försöker spela bollen. Och Kane försökte förvisso spela boll, men det var med överdriven kraft och riskerade motspelarens säkerhet. Rött.

Jag önskar Tierney hade fått chansen att se det där på VAR-skärmen, ganska övertygad om att han hade visat det röda då likt han gjorde för Robertson.

Precis som jag önskar att man hade haft VAR mellan Liverpool och Leicester (om vi nu ska vara konsekventa) och Morton fått syna det röda. Det där var ingen snygg tackling.
Citera
2021-12-28, 16:06
Medlem
Jag sa aldrig att han inte träffade, men tycker faktiskt att han håller igen vid själva tacklingen även om han hade hög fart in i situationen...ungefär som om två boxare rusar fram i full fart till en sådan slagmätare där ena använder allt momentum han har och bara trycker till allt vad han kan medans den andre när han kommer fram bara slår till med en simpel örfil, bägge hade ju maxfart in men ena höll verkligen igen vid själva kontaktögonblicket.

Dock tycker jag inte att han höll igen så mycket att han ska slippa rött, men jag antar att VAR tyckte det.
Citera
2021-12-28, 16:52
Medlem
Drickbacks avatar
Att deg ser ut som Kane håller igen beror enbart på att Robertson hoppar, trots det blir han träffad hyfsat hårt. Robertson hade behövt förstärka smärtan för att få fram det solklara röda kortet fast det ska räcka med situationen för rött. VAR i England är under all kritik.
Citera
2021-12-28, 17:31
Medlem
Har för dålig koll på detaljerna, men vill lyfta det ändå.
I NHL och NFL (tror jag) samt i den två svenska hockeyligorna, har man ju ett så kallat War Room där ett gäng videodomare sitter och dömer alla matcher samtidigt.

Men i PL och övriga ligor med VAR är det en domare/ett team för varje match. Borde man inte göra som de ovan nämnda ligorna (som ändå haft systemet i ett antal år) och köra ett centraliserat system, för att på så sätt skapa än mer jämnhet i systemet?
Citera
2021-12-28, 17:33
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerre88
Har för dålig koll på detaljerna, men vill lyfta det ändå.
I NHL och NFL (tror jag) samt i den två svenska hockeyligorna, har man ju ett så kallat War Room där ett gäng videodomare sitter och dömer alla matcher samtidigt.

Men i PL och övriga ligor med VAR är det en domare/ett team för varje match. Borde man inte göra som de ovan nämnda ligorna (som ändå haft systemet i ett antal år) och köra ett centraliserat system, för att på så sätt skapa än mer jämnhet i systemet?
England måste göra nåt åt sitt system eller rättare sagt nivån på den.
Citera
2021-12-28, 17:55
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Ben Chilwell has been ruled out for the rest of the season as he requires surgery on his anterior cruciate ligament
Citera
2021-12-28, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Bröt tydligen benet på Pereira.

"Ricardo Pereira suffers broken leg after Liverpool kid Tyler Morton horror tackle"

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/liverpool-leicester-city-pereira-morton-25790945

Märklig bild. Känns faktiskt fejkad. Såg situationen idag på en reprissändning och tyckte Morton hade lite otur som fick gult. Han kommer "uppifrån" in dit bollen är och har ingen fart mot spelaren, men så petas bollen bort och Pereira fortsätter med fart in i den nästan stillastående Morton. Det är Pereiras fart som står för kraften i kollissionen och absolut ingen ”horror tackle”. Men en stillbild förvanskar det till något det inte var.

Dessutom ljuger artikeln. Pereira spelade ytterligare 31 minuter efter situationen, innan han byttes ut.

(Med reservation för att jag kan ändra mig om jag ser situationen fler ggr. Ovan är min åsikt/kommentar efter att ha sett den 1 gång)
Senast redigerad av Burkgurka 2021-12-28 kl. 20:18.
Citera
2021-12-28, 20:33
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Dyche has previously said that adopting a five-substitute rule in the Premier League would benefit the big clubs and suggests football has to be careful over the direction it takes. “I keep hearing this term player welfare,” Dyche said as Burnley prepare to end an enforced 18-day break at Manchester United on Thursday.

“I’ve got to be honest, I think the welfare of my players here is absolutely fantastic – the way they are looked after. Health and wellbeing is top of the list and we do that well here.

“Add to that the challenge of Covid – the players have got information coming out of their ears over the situation – medical support and the Premier League offering them all the testing programme … so it does make me question the idea of player welfare. The players have to be careful themselves because the welfare is off the scale for me, personally.”

He said: “I was thinking of people like Frank Lampard, season after season knocking out 60-odd games with England games on top. I don’t remember too much about player welfare being spoken about then.

“Times change, and I like to think, against some popular belief, that I change with them, but there still has to be a root inside you what your beliefs are in football. You have to go: ‘Come on, let’s get on with the challenge in front of us. Remember what we are – professional footballers – and whatever comes our way we take it on and do the best we can with it.’

“There has to be a bit of balance to the bigger picture of comments about five subs, three subs, all the rest of it – and just be careful which road we’re going down. I judge myself on my profession, but I also judge myself on the people who watch our profession and watch our games. If I was a fan I’d be going: ‘Hang on a minute, footballers get well looked after.’ We’ve just got to be a little bit careful to find that healthy balance.”

Lång quote. Men så uppfriskande med en mer nykter syn på hela covidsituationen bland alla gnällspikar till tränare. Och alltid är det topplagens tränare som gnäller mest. Det är som vanligt med andra ord. Dom som har det bäst gnäller mest. Gäller inte bara fotbollen utan samhället i stort. Ett jävla daltande med dessa fotollsspelare. Maguire var ute igår och skyllde på att United var "trötta", därav den pinsamma insatsen mot Newcastle. Detta efter man bjudits på 2 veckors ledighet av FA medan andra behövde spela på som vanligt.
Citera
2021-12-28, 20:33
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Jag kan ha fel på namnet,men för några månader sen sa du nån från u23 laget kommer explodera snart i utvecklingen och bli en storspelare,men namnet va skumt så när detta namnet kom upp gjorde 3 mål så bara,de fan denna snubbe generalen snacka om för tag sedan...
Det tvivlar jag på. Jag har som sagt inga större förhoppningar till Nketiah’s vidareutveckling, dock så tror jag att han kan bli en en ”helt okej” spelare.
Citera
2021-12-28, 21:07
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Ben Chilwell has been ruled out for the rest of the season as he requires surgery on his anterior cruciate ligament

Alltid tråkigt när duktiga spelare åker på allvarliga skador. Hans skada verkar ha gått hand i hand med Chelseas sviktande form: med honom på planen 16/18 möjliga poäng på sex matcher, utan honom 12/21p på sju matcher.

Vad säger Chelsea-fansen, står Tuchels gameplan och faller med Chilwell eller är det annat som felas här?
Citera
2021-12-28, 22:37
Medlem
-GGs avatar
Jag läste att Liverpool inte kommer att värva ovaccinerade spelare framöver.

Ingen gyllene bur jag skulle vilja sitta i, som spelare.
Pengar, framgång, idoldyrkan - men ta sprutor så fort klubben vill det, och i stort sett som skäl för att samhället styrs av galningar.

Jag kommer ju aldrig mer känna någon avundsjuka gentemot sportstjärnor.
Citera
2021-12-28, 22:54
Medlem
Gantss avatar
Dags att skada folks tår igen

Det är dags att sälja Rashford. Likt Martial och Lingard så har han inte uppnåt någon hög nivå och är ingen spelare som kommer vinna titlar åt United.

Likt Martial så hade han sin bästa säsong 19/20 men har annars inte presterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in