Citat:
De håller nog med dig om att det var fel beslut, men att det inte var uppenbart fel.
Av repriserna jag sett tycker jag det ser ut som om han går in med hög fart, visar dobbarna men träffar inte särskilt kraftfullt som när många tacklar med sulan först är det nästan som att tacklande spelaren stampar in sulan eller att de har en stor del av sin egen tyngd bakom ett spänt ben medans här touchar han honom relativt lätt bara.
Känns ju väldigt hycklande att man på 10-15 sekunder tar beslutet att det här inte är ett uppenbart fel men när man bedömer huruvida nån var 2 cm offside är det inte ovanligt att det tar 2-3 minuter och då gissar man ändå bara för det är snudd på omöjligt o veta om bilden är fryst vid exakt rätt bråkdel av en sekund.
Av repriserna jag sett tycker jag det ser ut som om han går in med hög fart, visar dobbarna men träffar inte särskilt kraftfullt som när många tacklar med sulan först är det nästan som att tacklande spelaren stampar in sulan eller att de har en stor del av sin egen tyngd bakom ett spänt ben medans här touchar han honom relativt lätt bara.
Känns ju väldigt hycklande att man på 10-15 sekunder tar beslutet att det här inte är ett uppenbart fel men när man bedömer huruvida nån var 2 cm offside är det inte ovanligt att det tar 2-3 minuter och då gissar man ändå bara för det är snudd på omöjligt o veta om bilden är fryst vid exakt rätt bråkdel av en sekund.
Den där gränsen mellan "fel och uppenbart fel" är så otroligt godtycklig. Det är dagsform, magkänsla, om VAR-domaren fick bra morgonkaffe eller inte som avgör.
Angående att Kane "inte träffar" - det ska inte påverka bedömningen överhuvudtaget. Jag vet att den ofta gör det, men det finns absolut ingenting i reglerna som säger "döm hårdare om tacklingen tar illa". Det som ska avgöra är med vilken kraft tacklingen görs, hur lite hänsyn för motspelarens säkerhet som visas, om man försöker spela bollen. Och Kane försökte förvisso spela boll, men det var med överdriven kraft och riskerade motspelarens säkerhet. Rött.
Jag önskar Tierney hade fått chansen att se det där på VAR-skärmen, ganska övertygad om att han hade visat det röda då likt han gjorde för Robertson.
Precis som jag önskar att man hade haft VAR mellan Liverpool och Leicester (om vi nu ska vara konsekventa) och Morton fått syna det röda. Det där var ingen snygg tackling.