2021-12-28, 12:56
Medlem
Sonny00s avatar
Förr brukade kassabiträdet i den nyöppnade kassan säga ”ny kassa, i turordning” eller något liknande. Detta har jag dock inte hört alls de senaste 15-20 åren.
Citera
2021-12-28, 13:06
Medlem
neuron-drones avatar
Klart den som är längst bak springer i helvete för att hamna först i den nya kassan. Nya kassor är som ett lotteri. En kassapersonal lär inte kunna ändra detta beteende. Men egentligen bra att den sa till.
Citera
2021-12-28, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Förr brukade kassabiträdet i den nyöppnade kassan säga ”ny kassa, i turordning” eller något liknande. Detta har jag dock inte hört alls de senaste 15-20 åren.

Det låter mest rimligt att biträdet säger något i denna stil. Säger man ingenting tar jag det som att det är en självklart att det är fritt fram att välja den kassan om man vill och det blir en ny slumpmässig kö. Man har ju liksom alltid valet att stå kvar i sin befintliga kö.

Jag är än idag ärrad för livet av denna högst otrevliga incident som skämde ut mig så mycket att jag var tvungen att ställa min fulla matkorg på golvet och gå ut ur butiken till en annan.
Citera
2021-12-28, 17:59
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Då tråden saknar juridisk frågeställning prövar vi med (FB) Ämnen som inga andra forum handlar om

Juridik --> Ämnen som inga andra forum handlar om
/Moderator
Citera
2021-12-28, 18:09
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Du står där på mataffären och det är bara en kassa öppen och det är kö. Det kommer då en person och öppnar kassan bredvid. Jag har alltid varit med om att först till kvarn gäller och ingen har någonsin gnällt angående detta.

Häromdagen hände detta igen och jag gick dit direkt och började lägga upp mina varor. Kassabiträdet sade bestämt och argt åt mig att ställa mig sist i kön. Jag förstår grejen, det gör jag men jag blev ändå paff och fick mig en funderare.
Jag ställde min korg full i varor och gick till en annan butik istället.

Hur gör ni själva? Vad gäller egentligen? Och hur lyder era erfarenheter kring detta?

Du gjorde fel som gick därifrån. Det är bara att ösa upp varorna på bandet och betala. Och den Kassa personalen gjorde fel som tilltalade dej. Hon ska bara öppna en kassa och sitta tyst i den. Det är kunden som avgör vilken kassa hen ska gå till. Oftast söker man sig till en öppen sådan.

Mike Ingves
Citera
2021-12-28, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldTrummp
Du gjorde fel som gick därifrån. Det är bara att ösa upp varorna på bandet och betala. Och den Kassa personalen gjorde fel som tilltalade dej. Hon ska bara öppna en kassa och sitta tyst i den. Det är kunden som avgör vilken kassa hen ska gå till. Oftast söker man sig till en öppen sådan.

Mike Ingves
Nej vad jag borde ha gjort är att ösa upp alla varor på bandet och gått därifrån så att de fick ännu mer att göra.

Tänker inte stå där och tvinga någon att ta betalt för mina varor jag gick till en öppen kassa med. De förlorade helt enkelt en kund för alltid istället.
Citera
2021-12-28, 18:22
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Nej vad jag borde ha gjort är att ösa upp alla varor på bandet och gått därifrån så att de fick ännu mer att göra.

Tänker inte stå där och tvinga någon att ta betalt för mina varor jag gick till en öppen kassa med. De förlorade helt enkelt en kund för alltid istället.

Du hade inte behövt tvinga någon. Det är hennes jobb att skanna och ta betalt. Tuffa till dej lite.

Mike Ingves
Citera
2021-12-28, 18:42
Medlem
Ruskigbusss avatar
Trådar sammanfogade.
/Mod
Citera
2023-03-19, 01:08
Medlem
Har folk börjat bikta sig för spritkassörskan på bolaget och långa samtal, valde att gå en vända till och titta runt innan samtalet var slut, nästan som att de bad om ursäkt för de inhandlar starkvaror, och kassörskan satt bara där och nickade, monopolens verk där ingen konkurrens finns, hur hade detta sett ut i matbutikerna i dessa tider, folk i kön skulle nog kasta ägg på dem som pratar långa samtal med kassörskan.
Citera
2023-03-21, 16:38
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00

Hälften av dom som står i kön förstår ändå inte svenska eller normalt beteende i en matbutik
Citera
2023-03-28, 14:50
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldTrummp

Mike Ingves
.

Ja fast det hör väl till vanligt hyfs att inte ställa sig först i nyöppnade kassan om man stått sist eller långt bak i den öppna?
Om man nu inte har jävligt bråttom och väldigt få varor.

Men visst,det finns inga skrivna regler om detta och som betalande kund ska man inte behöva ”bli uppfostrad” av kassapersonalen.
Citera
2023-07-12, 20:18
Medlem
Hermes88s avatar
Kundpinnen på livsmedelsaffären: Vem borde egentligen lägga den?

Har ni reflekterat över vem som borde lägga kundpinnen vid kassan, personen före eller efter? I min erfarenhet är det ofta jag som måste lägga pinnen för att personen framför (anser jag) varit hänsynslös och/eller bristande rumslig medvetenhet.

Om vi tänker praktiskt, borde personen före vara den som lägger pinnen. De har fria händer och kan tydligt se var deras varor slutar. Om personen efter istället gör det, kan det skapa onödiga störningar och ineffektivitet.

Vad är er syn på detta? Brukar ni lägga kundpinnen efter era varor, eller förväntar ni er att personen efter gör det?

Om tråden hamnat fel ber jag mod flytta på den. Om någon vill diskutera problemet med moderna problem så finns det andra trådar. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in