2021-12-27, 23:24
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Det är extremt ovanligt. En andra infektion är vanligtvis mildare än den första eftersom kroppen byggt antikroppar mot den.
Det är väl anekdotiskt men jag känner få som överhuvudtaget blivit smittade, men ett syskons kompis har lyckats bli smittad tre gånger och blivit sjuk som med influensan varje gång (sista gången som dubbelvaccinerad).

Lyssnade på även på Financial Times dagliga pod där en av journalisterna var tillbaka efter en tredje vända med covid och var måttligt road. Så det verkar vara väldigt individuellt.

Vanliga coronavirus kan man få efter något år igen, däremot verkar SARS och MERS ge längre immunitet.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02825-8
Citera
2021-12-27, 23:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Dr. Peter McCullough on why COVID-19 reinfection isn’t possible:
https://www.youtube.com/watch?v=5kGK_dZsQ4U

Mycket märkligt att man har cirka 4% återinfektioner i Danmark då? 639/16164=0,0395.

Edit:
https://jyllands-posten.dk/topic/coronakrisen/
Senast redigerad av revodneb 2021-12-27 kl. 23:28.
Citera
2021-12-27, 23:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Spanska sjukan finns fortfarande om man letar så där har du lösningen.
Behöver man leta efter spanska sjukan?
Jag trodde den kom nästan varje år!
Citera
2021-12-27, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
The Economist
Winners and losers
Which economies have done best and worst during the pandemic?

Denmark, Norway and Sweden are all near the top, and the American economy has also performed reasonably well. Many big European countries, however, including Britain, Germany and Italy, have fared worse. Spain has done worst of all.

https://www.economist.com/finance-and-economics/which-economies-have-done-best-and-worst-during-the-pandemic/21806917

Mardröm för Sverigehatarna i tråden att Sverige har klarat sig nästan bäst ekonomiskt bland OECD-länderna. Kollapsen och domedagen skulle ju komma.... (precis som den skulle sista 20 åren....

Vi bidragare, skattebetalare och entreprenörer gläder oss dock åt att den framtida folkhälsan kan säkras via god samhällelig ekonomi till skillnad mot de flesta andra länder
Citera
2021-12-27, 23:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Troligen är det med 2 timmar väldigt ovanligt men Omicron påstås vara snabbare.

Smittspårning tror jag blir väldigt svår med en stor smittspridning samt att så många verkar ha smittan utan symptom.
Danmark har väldigt många fall nu, rekord, men beror en del på att de testar väldigt många.
Omicron ska tydligen vara dominerande där och jag tror det är så i Sverige nu också.

Jag tror smittan med Omicron kommer dra igenom befolkningen och bara hoppas det blir i en takt att sjukvården klarar den och att viktiga funktioner i samhället kan upprätthålla hjälplig standard.

Vad jag tror är att de som är vaccinerade och de som haft covid tidigare kan sitta rätt lugnt i båten förutom en del äldre och svaga. Värre för de som är ovaccinerade och inte haft covid. De flesta kommer klara det bra men inte alla.

Vi går en intressant tid framöver de närmsta veckorna.
Omikron borde bli lugnare i Sverige än i Danmark eftersom vi mycket sannolikt haft större andel smittade än Danmark, men och andra sidan är vaccinationsläget ganska lika tror jag (vet inte säkert nu).

Intressanta tider, jo det blir det nog.
Det var väldigt skönt och covid-ointressant att vara i Afrika faktiskt.
Citera
2021-12-27, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Mycket märkligt att man har cirka 4% återinfektioner i Danmark då? 639/16164=0,0395.

Edit:

Omikron ändrar nog en del på siffrorna. Dock är definitionen att man måste ha isolerat viruset båda gångerna, sekvensat det och funnit att de är olika. Den masstestning som Danmark haft resulterar i ganska många falskt positiva svar. Om testet har en specificitet på 99,9% och prevalensen är 1% av alla testade får du alltså 10 äkta positiva bland 1000 testade och en falskt positiv. Så 1/11 positiva prov blir falskt positiva. På 100 miljoner tester kan det bli en hel del falskt positiva. Typ några miljoner som inte hade covid trots positivt test. Är inte helt osannolikt att 4% aldrig hade någon covid i första läget.
Senast redigerad av TAD2 2021-12-27 kl. 23:52.
Citera
2021-12-27, 23:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
De med fel åsikt får inte vara med och riskerar karriär och inkomst om de vägrar spela med.

Problemet med ditt argument är att du med ett liknande argument kan "bevisa" guds existens, för hur skulle en stor världsvid, livskraftig organisation som katolska kyrkan med alla dess präster och teologiska experter etc kunna existera om inte gud finns? Är de alla lurade och har varit lurade i nästan tvåtusen år?

Så det räcker inte med att som du hänvisa till erkända auktoriteter. Det utgör inget vetenskapligt bevis. Experter och även grupper av experter kan ha alldeles uppåt väggarna fel.
Experter och grupper av experter, myndigheter, politiker kan absolut ha fel, men att alla i hela världen har samma fel är absolut en extrem lågoddsare. Så låga odds att noll upplevs som ett stort tal.

Din beskrivning av katolska kyrkan haltar eftersom det finns en massa andra trossamfund i världen som tror, tycker och tänker på ett helt annat vis.
Ditt argument skulle ha stämt någorlunda om alla trossamfund hade trott, tyckt och tänkt lika om alla gudar, men så är det ju inte alls.
Citera
2021-12-27, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Omikron borde bli lugnare i Sverige än i Danmark eftersom vi mycket sannolikt haft större andel smittade än Danmark, men och andra sidan är vaccinationsläget ganska lika tror jag (vet inte säkert nu).

Intressanta tider, jo det blir det nog.
Det var väldigt skönt och covid-ointressant att vara i Afrika faktiskt.

Fast frågan är om det blir lugnare. Det verkar som om ministrarna har blivit dopade och totalt imponerade av världsledarna nere i Europa. Jag tyckte att vi hade det ganska bra med Tegnell och Löfven, nu är det mer drama och kris. Vi är på väg ur pandemin, men om vi ska fortsätta vaccinera allt och alla så kommer det här bara att fortsätta vidare.

Problemet med läkarna är också att de vet hur svårt det är att förutse något inom deras vetenskap. På frågan om när det blir en fjärde dos svarar överläkaren Styrud: "Det vet jag inte idag. Nu måste all ta dos 3 först". På frågan hur många doser han är beredd att ta svarar han: "Jag tror att vi kommer få fylla på lite då och då." Sådana här svar drar ju igång politikerna direkt. De beställer doser för tio år framåt och sedan kommer Hallengren att stå där med grått hår och mana till lugn när vi ska ta den 35:e dosen om tio år. Jag blir trött.
Citera
2021-12-27, 23:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Enligt Wikipedia är det 4 miljoner, vet inte varför det skiljer så. Hur som helst står covid endast för en liten del av alla dödsfall under tiden pandemin pågått.
Så allt som är mindre än något annat ska man inte bry sig om menar du???
Då finns det väl bara en dödsorsak man behöver bry sig om och det är ålder.

I sak håller jag med dig på sätt och vis.
Jag har blivit tråkad tidigare för att jag inte tycker att dödstal är det som tydligast visar vilka svårigheter vi har med pandemin. Givetvis är det väldigt olyckligt när personer dör i förtid, men för samhället är det ofta mera skadligt med långvarig sjukdom än med död.
Citera
2021-12-27, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Edit:
Det är inte märkligt eftersom testerna visar fel liksom de gjort under hela pandemin det är skillnad på en aktiv infektion och en övergången sådan. Men det verkar inte ovetenskapara förstå. Sen är det såklart skillnad på influensa och förkylning också men inte heller det verkar pvetenskaparna förstå.
Citera
2021-12-28, 00:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Experter och grupper av experter, myndigheter, politiker kan absolut ha fel, men att alla i hela världen har samma fel är absolut en extrem lågoddsare. Så låga odds att noll upplevs som ett stort tal.

Din beskrivning av katolska kyrkan haltar eftersom det finns en massa andra trossamfund i världen som tror, tycker och tänker på ett helt annat vis.
Ditt argument skulle ha stämt någorlunda om alla trossamfund hade trott, tyckt och tänkt lika om alla gudar, men så är det ju inte alls.
Alla är nog inte överens heller, det bara ser så ut när myndigheter och media hamrar in sitt ensidiga budskap.

Poängen med trossamfundexemplet är att det inte nödvändigtvis är den religion som har flest anhängare som har rätt.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-28 kl. 00:08.
Citera
2021-12-28, 00:29
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Behöver man leta efter spanska sjukan?
Jag trodde den kom nästan varje år!

Om man ska hålla din linje så kan man lika gärna leta efter den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in