Citat:
1. Vad gör det att den inte är planerbar?Jag har inget emot vindkraft men den är inte planerbar och dessutom placeras vindkraftverken på de minst optimala ställena i Sverige. Det är som om man skulle bygga ett jättelikt köpcentrum mitt i vildmarken utan vägförbindelse och sedan sitta och vänta på kunder.
Vindkraftverken borde givetvis ha byggts nära tätbebyggda områden precis som tanken är/var med kärnkraftverken.
Vindkraftverken borde givetvis ha byggts nära tätbebyggda områden precis som tanken är/var med kärnkraftverken.
Förbrukningen är iaf inte planerbar.
Reglerbar kraft är eftersträvansvärd. Och billig lagring.
2. GeKås?
Verkar ju fungera bra med jättelikt köpcentrum mitt i "vildmarken"
3. Spelar inte så stor roll var man bygger kraftverken så länge det finns ekonomi i effektförlusten och kostnaden för transmission.
Jfr planerna på elproduktion i Marocko och kablar till UK. Man säger sig fixa det till halva kostnaden mot Hinkley Point C.
Entreprenörer hittar billigare lösningar.
Citat:
Kollade av ren nyfikenhet hur det var i somras.Att ge ett totalbelopp på vad vindkraftverken producerar under ett år är tämligen meningslöst. Vad ska man göra med nästan gratis el en blåsig natt i juli? Ingen industri igång, alla sover, ljust ute och värme behövs knappast. Det intressanta är hur mycket vindkraften producerar exakt när elen behövs.
* Förbrukningen i Sverige kunde komma ned i ca 9.2 GW.
* När det blåste på natten Sön 18 Juli så gav kärnkraften 4.5 GW. Vatten 3.2 GW. Vind 4.9. Exporten var 4.2 GW
Vad är problemet med det?
Var de 4.9 GW bortkastade?
Det som händer är ju bara att vattenkraften reglerar ned och så sparar man GW i magasinen som kan användas när det blåser mindre.
Borde väl vara lätt att inse.
EDIT: 18 Juli var elpriset i hela Sverige ca 32 öre/kWh.
Citat:
Sjunker elpriset för mycket så blir det olönsamt att bygga fler vindkraftverk.Marknad sköter detta.
Men som sagt. Nordsjölänken är byggd just för att man i Norge skall kunna köpa billig vindkraftsel när det blåser i UK-land (och då strypa vattenkraften). Och sälja vatten-el till UK när det inte blåser.
Detta lär vara prisoptimalt. Och totalt ge lägre priser.
Just nu har vi bara en tillfällig anomali pga extrema priser på naturgas.
Jag pekade på en väg fram som får bort vindkraften för de som inte vill att den skall få finnas.
Senast redigerad av liksom-fb 2021-12-26 kl. 21:18.
Senast redigerad av liksom-fb 2021-12-26 kl. 21:18.