Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-26, 22:18
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, men redan tidigare kunde en svensk vända sig till Europadomstolen i fall om mänskliga rättigheter och Sverige har blivit fällda för brott mot EKMR redan 1982.

Att EKMR inkorporerades i svensk lag först 1995 är snarare en skandal än en ursäkt för svensk polis att kränka de mänskliga rättigheterna. Fortfarande (2018) har Sverige inte ratificerat protokollet om Diskriminering vilket är rent bedrövligt. Men om du nu är så bra på EKMR så kanske du har en mer uppdaterad uppgift.

Vi kan gå ännu längre tillbaks om du vill.

Mänskliga rättigheter
Förfarandet enligt Europakonventionen
Text: Carl-Henrik Ehrenkrona,
f.d. departementsråd, UD:s rättsavd.

.En av Europarådets första åtgärder var att låta utarbeta förslag till en konvention med effektiva garantier för den enskilde rörande vissa av de rättigheter som tagits upp i Förenta nationernas allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna från år 1948. I november 1950 undertecknades den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. Den trädde i kraft den 3 september 1953. Alla Europarådets medlemsstater är numera anslutna till
konventionen (Europakonventionen).

Dvs det fanns tidigare en rättslig instans av högre dignitet i Europa än en Länspolismästare i Stockholms län när det gäller skydd mot husrannsakan.

Jag hade gärna sett Lisbeth Palme dra Hans Holmér/Sverige inför Europadomstolen.

Edit:

Det passar bra här att upprepa följande jag skrev.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Så vem vet, det kanske finns vittnen idag som sitter på både foton och förstahandsuppgifter som bara väntar på att en internationell domstol öppnar för en rättegång där svensk polis inte tillåts förstöra vittnesmål som man gjorde med Lisbeth Palmes konfrontationsförhör.

Som sagt, svenska tjänstemän lyder svensk lag. Och även om EKMR hade varit helt tillämplig, så hade ett beslag sannolikt varit proportionerligt enl EKMR 8 artikel, eftersom det var husrannsakan på statsministerns kontor.
Citera
2021-12-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Som sagt, svenska tjänstemän lyder svensk lag. Och även om EKMR hade varit helt tillämplig, så hade ett beslag sannolikt varit proportionerligt enl EKMR 8 artikel, eftersom det var husrannsakan på statsministerns kontor.

Jag är inte så säker på det. I fallet att Lisbeth Palme har anteckningsböckerna i sin besittning så har HH ingen rätt att ta det i beslag och skulle han funnit anteckningsböckerna på Olof Palmes kontor kan Lisbeth Palme hävda sin rätt hos domstol och återfå dem utan att någon öppnar dem och läser.

Jag var med om ett fall gällande ett säkerhetsmål i slutet av 80-talet där ett företag fick gå till jourdomare i Stockholm för att göra beslag och bryta brevhemlighet. Kanske inte riktigt detsamma men det visar på styrkan i privatlivets helgd.

Det var ingen som öppnade något innan domaren gav tillstånd
Citera
2021-12-26, 22:53
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Nja, det är snarare så att hela den här sk Iran-Contras affären inte är hmm sanningsenligt rapporterad i vare sig USA eller någon annanstans heller för den delen inklusive denna bok.

Det hela har blivit ett slags "blame game".

Men jag skall kolla upp National Westminster Bank och se om dom var inblandade på något sätt.

Edit:

SETTLEMENT AGREEMENT
This Settlement Agreement (the "Agreement") is made by and between the U.S.
Department of the Treasury's Office of Foreign Assets Control and the Royal Bank of Scotland
plc.

I . PARTIES
1. The Office of Foreign Assets Control ("OFAC") of the U.S. Department of the
Treasury administers and enforces economic sanctions against targeted foreign countries, regimes, terrorists, intemational narcotics traffickers, and persons engaged in activities related to the proliferation of weapons of mass destruction, among others. OFAC acts under Presidential national emergency authorities, as well as authority granted by specific legislation, to impose controls on transactions and fi'eeze assets under U.S. jurisdiction.

2. The Royal Bank of Scotland plc ("RBS") is a subsidiary ofthe Royal Bank of
Scotland Group plc and is registered and organized under the laws of England and Wales.
U. FACTUAL STATEMENT

3. In 1997, National Westminster Bank (NatWest") - which RBS acquired in
March 2000 - began acting as a correspondent bank for Bank Melli Iran ("Bank Melli") and its wholly-owned UK subsidiary, Melli Bank Plc ("Melli Plc"). As part of its operations in serving as a correspondent bank, RBS processed U.S. Dollar ("USD") transactions for and on behalf of Bank Melli and Melli Plc and these banks' customers. NatWest (and later RBS) conducted USD payments for the Iranian banks by sending Society for Worldvwde Interbank Financial Telecommunication ("SWIFT") MT103 payment messages directly to non-U.S. beneficiary banks, and SWIFT MT202 payment messages (or "cover payments") to U.S. clearing banks.

Although the payment messages sent to non-U.S. beneficiary banks included complete payment information, including the names of the Iranian banks and customers, the payment instructions sent to U.S. financial institutions did not include any references to the Iranian parties.

Även om det kan vara lite svårt att förstå så blev NatWest korrespondent bank med Bank Melli i Iran först 1997. Men enkelt uttryckt så var det först då man "garanterade rembuser". Dvs. lovade betalning mot dokument, ett slags kredit.

Iran var och har inte varit under sanktion avseende exv livsmedel etc och andra sanktionsbrftiade varor. Men en remburs som inkluderar vapen går inte.

Hade du sagt att Royal Bank of Scotland hade brutit mot sanktioner hade jag trott dig, men bara kanske, som en berömd aktör i MOP skulle sagt.

Det var länge sen jag lämnade bankvärlden så jag har inte full koll.

Jag har för mig att en av dom brittiska bankerna, kontor i södra England, hanterade konton uppsatta av israeliska illegalister men det rörde sig då om penningtvätt från Sovjetunionen. Ett inte helt okänt fenomen bland baltiska och svenska banker i mångmiljardklassen.
Tack det var utförligt.
Jag har träffat Chief Executive Officer for NatWest Offshore vid ett tillfälle men det blev inget snack om Sovjetisk och Israelisk pengatvätt....
Citera
2021-12-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Tack det var utförligt.
Jag har träffat Chief Executive Officer for NatWest Offshore vid ett tillfälle men det blev inget snack om Sovjetisk och Israelisk pengatvätt....

Inget att tacka för. Det var så lite så.

Om jag inte är helt felunderrättad så skall den israeliske illegalisten vara identisk med en israel som KSN Stödgrupp spanade mot på Södermalm under mordkvällen.

Om det sen har relevans för själva mordet vill jag låta vara osagt.

https://wpu.nu/wiki/Ove_Persson

Därav en del av mitt intresse för narkotikaspaningen morddagen/kvällen.

Det finns annat av intresse när det gäller Stockholms pd, Kriminalavdelningens Spanings-sektion.

Edit:

Banker som ingår i NatWest Group.
NatWest. Royal Bank of Scotland. Ulster Bank. Coutts. Child & Co. Drummonds.
Isle of Man Bank. Lombard. RBS International. NatWest Markets. FreeAgent.

Our brands | NatWest Group

Lägg märke till Lombard och jämför med nedan som handlar om Roland Bjuhrs / Mikael Ljungman eller det sk Bjuhr-ärendet / Spelklubben Oxen & Sigvard Cedergren

Realtid.se kan avslöja att dokument från Lombard Capital Management dykt upp i Hyresnämnden i Stockholm.

Brevet, undertecknat Norbert Buchbinder, "director" på Lombard, användes för att övertyga Hyresnämnden att Mikael Ljungman, trots svenska skulder på över 2 miljoner kronor, har god betalningsförmåga, så att han ska få överta det attraktiva hyreskontraktet på Strandvägen 41.

Källa: https://www.realtid.se/gudfadern-roland-bjuhr-ut-mikael-ljungman-tar-over

Den israeliske iłegalisten har ett mycket snarlikt namn, jag har eller snarare sagt hade ett sms från honom med hans korrekta namn.
Senast redigerad av Utredaren 2021-12-26 kl. 23:37.
Citera
2021-12-27, 00:02
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Inget att tacka för. Det var så lite så.

Om jag inte är helt felunderrättad så skall den israeliske illegalisten vara identisk med en israel som KSN Stödgrupp spanade mot på Södermalm under mordkvällen.

Om det sen har relevans för själva mordet vill jag låta vara osagt.

https://wpu.nu/wiki/Ove_Persson

Därav en del av mitt intresse för narkotikaspaningen morddagen/kvällen.

Det finns annat av intresse när det gäller Stockholms pd, Kriminalavdelningens Spanings-sektion.

Edit:

Banker som ingår i NatWest Group.
NatWest. Royal Bank of Scotland. Ulster Bank. Coutts. Child & Co. Drummonds.
Isle of Man Bank. Lombard. RBS International. NatWest Markets. FreeAgent.

Our brands | NatWest Group

Lägg märke till Lombard och jämför med nedan som handlar om Roland Bjuhrs / Mikael Ljungman eller det sk Bjuhr-ärendet / Spelklubben Oxen & Sigvard Cedergren

Realtid.se kan avslöja att dokument från Lombard Capital Management dykt upp i Hyresnämnden i Stockholm.

Brevet, undertecknat Norbert Buchbinder, "director" på Lombard, användes för att övertyga Hyresnämnden att Mikael Ljungman, trots svenska skulder på över 2 miljoner kronor, har god betalningsförmåga, så att han ska få överta det attraktiva hyreskontraktet på Strandvägen 41.

Källa: https://www.realtid.se/gudfadern-roland-bjuhr-ut-mikael-ljungman-tar-over

Den israeliske iłegalisten har ett mycket snarlikt namn, jag har eller snarare sagt hade ett sms från honom med hans korrekta namn.
Lombard Capital Managemen bildades 1992 vad jag kan förstå.
Men namnet på den kriminella israelen är ju alltid intressant. Och fanns det en kvinna även?
Senast redigerad av Gothus 2021-12-27 kl. 00:11.
Citera
2021-12-27, 02:44
Medlem
Gothuss avatar
Citat
Märkliga är också turerna kring A-pressens köp av KGB, förkortning – i det här fallet – för*K G Bertmarks*förlag i Malmö. Det ägdes av den brittiske tidningskungen*Robert Maxwell*som lyckades sälja KGB för tre gånger marknadsvärdet till A-pressen bara några år innan Maxwell av allt att döma valde drunkningsdöden i Medelhavet framför att ställas till svars för väldiga oegentligheter i sin ekonomiska verksamhet. Bland annat hade Maxwell förskingrat sina anställdas pensioner. Men ett bra pris fick han av A-pressen för KGB.

Hur kunde de äventyrliga affärerna pågå så länge? En förklaring antyds i föreliggande bok, nämligen “de synnerligen goda och vänskapliga personliga relationer Båth hade med några av partiets mer betrodda och tongivande aktörer. Det är,” – skriver man i boken – ”personer som, i likhet med Torbjörn Båth själv, varit aktiva inom såväl*SSU, socialdemokratiska ungdomsförbundet, som elevorganisationen*Seco.” Det är en halvkväden visa jag skulle vilja höra mer av, med namns nämnande. (Namnen finns nu i Jan G Anderssons kommentar E K.)

1992 gick hela A-pressen i konkurs.

http://enn.kokk.se/?paged=506
Citera
2021-12-27, 12:16
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok, ett oorganiserat snarare än ett organiserat brott handlar det då alltså om enligt din egen och Hellbastards analys. Men förklara gärna hur det här förhåller sig de frågeställningar som många andra har intresserat sig för genom åren, som t.ex. "ensam galning vs. konspiration" resp. "planerat vs. oplanerat".

I denna ”analys” är jag ensamagerande och oorganiserad. Ska inte dra in nån oskyldig i den.

Med organiserad avses annars del av, eller anlitad av, någon form sammanslutning. Kan vara en eller flera gm. Oorganiserad agerar utan några kopplingar och kan likaså vara en eller flera. Blir i praktiken oftast den ensamagerande.

MOP avviker i denna jämförelse tydligt från organiserade attentat vid tiden, vilket pekar bort från konspiration.

Det finns få fall med oorganiserad ensamagerande att jämföra med. De är dessutom spretiga, men MOP företer viss likhet med en del av dessa. Särskilt vad gäller antal skott och ryggskott. Datan är förenlig med den ensamma galningen, får man nog nöja sig med att säga (är dock tveksam till galenskapen).

Organiserat attentat innebär i detta fall planläggning. Planlagt mord innebär i sin tur en stor och professionell apparat, då det med tanke på makarnas oplanerade förehavanden mordkvällen förutsätter övervakning osv.

En ensamagerande oorganiserad gm kan inte ha planlagt dådet. Det blir någon som får syn på makarna, och har tillgång till vapnet och ammunitionen i rimlig närhet.

Jämförelsen med andra attentat visar, enligt mig, att förhållandena vid MOP var sådana att de pekar bort från planläggning. Så gör även det faktum att OP sköts på gatan i city och inte innanför porten vid bostaden, valet av ammunition m.m.

Den organiserade möjlighet som återstår är klantkonspirationen. Inget känt fenomen, men ok, MOP är speciellt. Jag menar dock att den faller på den nivå av övervakning osv som planlagt dåd i detta fall krävt. Den kapaciteten är svår att förena med flera nämnda omständigheter.

Jämförelsen med attentat vid tiden talar alltså mot konspiration, planläggning och professionalitet och för oplanerat dåd.

Kvar står då den ”ensamme galningen”/någon eller några som fångar ett tillfälle.
Citera
2021-12-27, 16:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det är självklart att Olof Palmes privata anteckningsböcker överlämnas till Lisbeth Palme. Om Hans Holmér ville ha ut dom får han vända sig till domstol och få dom på det.

Du tycks förespråka en polisstat där lägre polismän rättsvidrigt skall kunna tränga sig in i människors privatliv för sina syften. Frågan är om han inte överskridit sina befogenheter och genom sin "ledningsgrupp" orsakat att utredningen havererat till förmån för mördaren och dennes uppdragsgivare.

Lisbeth Palme var ett brottsoffer som enligt vad som framgår av polisförhör undkom att mördas.

Det borde vara självklart att PU får tillgång till allt tänkbart material ang Olof Palme . Detta gäller definitivt det som finns i hans kassaskåp. Att LP inte lämnat detta till PU är häpnadsväckande då det försvårat Möjligheterna att finna vem/vilka som begick MOP.

Tyvärr är det inte enda gången som LP agerat på ett sätt som försvårat PU. Hennes vägran att delta i rekonstruktioner , de rättsvidriga kraven under förhör och agerandet under rättegångarna har ett likartat beteende. Att hon är ett brottsoffer råder ingen tvekan om . Men det ursäktar inte att LP har ställt krav som är oförenliga med likhet inför lagen .

Som jag många gånger skrivit ser jag inget märkligt med LPs agerande fram till lunch lördagen första mars. Konstigheterna börjar vid förhöret på lördagseftermiddagen när vissa uppgifter från mordnatten börjar retuscheras bort. Fortfarande återstår att utröna vad som sker under lördagsmorgonen och får rikslarmets uppgifter att försvinna.

Ditt yrande om polisstat borde lämnas därhän. Men du borde läsa på om arbetarnas lyckoriken under kommunisttiden. Där har du poliststaten i sin mest djävulska form.
Citera
2021-12-27, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det borde vara självklart att PU får tillgång till allt tänkbart material ang Olof Palme . Detta gäller definitivt det som finns i hans kassaskåp. Att LP inte lämnat detta till PU är häpnadsväckande då det försvårat Möjligheterna att finna vem/vilka som begick MOP.

Tyvärr är det inte enda gången som LP agerat på ett sätt som försvårat PU. Hennes vägran att delta i rekonstruktioner , de rättsvidriga kraven under förhör och agerandet under rättegångarna har ett likartat beteende. Att hon är ett brottsoffer råder ingen tvekan om . Men det ursäktar inte att LP har ställt krav som är oförenliga med likhet inför lagen .

Som jag många gånger skrivit ser jag inget märkligt med LPs agerande fram till lunch lördagen första mars. Konstigheterna börjar vid förhöret på lördagseftermiddagen när vissa uppgifter från mordnatten börjar retuscheras bort. Fortfarande återstår att utröna vad som sker under lördagsmorgonen och får rikslarmets uppgifter att försvinna.

Ditt yrande om polisstat borde lämnas därhän. Men du borde läsa på om arbetarnas lyckoriken under kommunisttiden. Där har du poliststaten i sin mest djävulska form.

Det du förespråkar är en polisstat i svensk tappning. Ditt svammel om kommunism är inte relevant i MOP utan politisk agitation och off-topic.

Lisbeth Palme har rätt att behandlas enligt principen "Likhet inför Lagen" vilket omfattar följande

Citat:
Likhet inför lagen är en mänsklig rättighet. Alla ska hållas lika ansvariga inför lagen och erhålla samma skydd av lagen utan diskriminering, enligt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 7.

Även enligt FN:s konvention om civila och politiska rättigheter, artikel 26.

Sedan tecknandet av Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna är likhet inför lagen enligt traktaten bindande för svenska myndigheter och domstolar. Sedan tecknandet av Europakonventionen är avsteg från likhet inför lagen i avseenden som berör konventionen att betrakta som konventionsöverträdelser ändå att staten Sverige inte har undertecknat följdprotokoll till Europakonventionen där konventionen expanderas till att omfatta alla rättigheter som erkänns i nationell lag.

Undantag från principen innefattar diplomatisk och juridisk immunitet.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Likhet_inf%C3%B6r_lagen

Lisbeth Palme har rätt till skydd mot husrannsakan av sin privata sfär och full rätt att inte utlämna privata handlingar i en brottsutredning på uppmaning av polis.

Inget av det du försöker lägga Lisbeth Palme till last har något stöd i lagen utan är snarare trakassering av hennes person.

Att vad du kallar "vissa uppgifter" retuscheras bort faller på utredande polisers ansvar och där har du rätt. Polisen manipulerar och förvanskar förhör på ett rent kriminellt sätt för att få personer oskyldiga dömda i falska åtal som exv Christer Pettersson. Vem och vilka var det polisen ville beskydda?

De åtnjuter skall vi kalla det "kriminell immunitet" förlänad av ett korrupt rättsväsende, det svenska.
Senast redigerad av Utredaren 2021-12-27 kl. 17:29.
Citera
2021-12-27, 19:07
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Nu sitter vägsaltsmannen och lägger ut bilder på storbystade kvinnor under rubriken veckans snygging. Han skriver också påfallade ofta om sin potens. Beteendet verkar ha tilltagit sen han uppmärksammades i SvD och podden Bakom ryggen. Uppmärksamheten driver honom. Han förefaller allt mindre trolig som GM.
Citera
2021-12-27, 19:56
Medlem
ieshos avatar
Anthony White, som ska ha setts på Säpo och på Södermalm efter MOP, är idag skogsägare som fått bistånd från USAs jordbruksdepartement, SIDA och Svenska kyrkan.

https://clubofmozambique.com/news/forestry-concession-in-cheringoma-to-process-limestone-for-agriculture-mozambique/?fbclid=IwAR2VDz8XHXL6RCUpGEQ6PrdfCDC8f9SBGEAu-ikBRmnf7GhB-l1aphcttj0

https://iesho.blogspot.com/2021/12/70-vilka-mordade-olof-palme.html

White började tydligen handla med timmer 1988.

Mannen i beige, på Flashback uppfattad som tänkbar backup, är lik Sanna Törnemans teckning

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1218427764989579&set=gm.2145498962237777

och stämmer på något sätt in på LPs beskrivning av mannen i beige, ungefär "lång men inte kraftigt byggd".
Senast redigerad av iesho 2021-12-27 kl. 20:52.
Citera
2021-12-27, 21:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Anthony White, som ska ha setts på Säpo och på Södermalm efter MOP, är idag skogsägare som fått bistånd från USAs jordbruksdepartement, SIDA och Svenska kyrkan.

https://clubofmozambique.com/news/forestry-concession-in-cheringoma-to-process-limestone-for-agriculture-mozambique/?fbclid=IwAR2VDz8XHXL6RCUpGEQ6PrdfCDC8f9SBGEAu-ikBRmnf7GhB-l1aphcttj0

https://iesho.blogspot.com/2021/12/70-vilka-mordade-olof-palme.html

White började tydligen handla med timmer 1988.

Mannen i beige, på Flashback uppfattad som tänkbar backup, är lik Sanna Törnemans teckning

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1218427764989579&set=gm.2145498962237777

och stämmer på något sätt in på LPs beskrivning av mannen i beige, ungefär "lång men inte kraftigt byggd".
Det blev lite fel där, det är AW som är lik mannen på Törnemans teckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in