Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-27, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag kände inte till Mörner utan sökning heller.
Och var sökte du?
Citat:
Men visst, dynamiken för uppmärksamhet har ändrats i viss mån i och med internet. T.ex. Mörners ifrågasättanden antar jag har fått noll uppmärksamhet (rätta mig om jag har fel) i public service eller annan kontrollerad media, men han har fått viss uppmärksamhet på nätet.
Det intressanta är om Mörner fått uppmärksamhet och övertygat andra forskare, och det har han inte, vare sig vad gäller slagrutor eller havsnivån. I media har han haft mer framgång, t ex i sitt bidrag till kärnkraftsmotståndet genom en egen teori om att vi har att vänta oss massiva jordbävningar som skulle göra avfallslagren osäkra.
Citat:
Nja, inte särskilt konstigt, men massan av forskare inom ett fält har föga inflytande över större förändringar. Det börjar med enstaka fritänkande avvikare.
De får börja med att övertyga sina kollegor, eftersom det är dessa som har möjlighet att bedöma om det nya inte bara är nytt utan också sant. Tittade du ens på den där artikeln jag länkade till?
Citat:
Men om det skulle bli uppenbart kallare väderlek under det kommande decenniet, så kommer nog klimatologin att få anpassa sig till slut, även om forskarmassan kommer att vara trögrörlig till en början och hitta på diverse ad hoc-teorier för att in i det längsta slippa byta världsbild. Många lär bokstavligen dö av ålderdomssvaghet innan de byter världsbild.

Ja, jag har sett det bland folk som förnekar AGW och fortsätter göra det även när temperaturen fortsätter uppåt...
Citera
2021-12-27, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och var sökte du?

Diskussionen en bit bak i tråden började med att jag postade denna lista över förnekare, https://www.eecg.utoronto.ca/~prall/climate/skeptic_authors_table.html , som svar på konsensuslögnen.

Där återfinns Mörner. Resten är enkelt duckduckgoande.

Citat:

Det intressanta är om Mörner fått uppmärksamhet och övertygat andra forskare, och det har han inte, vare sig vad gäller slagrutor eller havsnivån. I media har han haft mer framgång, t ex i sitt bidrag till kärnkraftsmotståndet genom en egen teori om att vi har att vänta oss massiva jordbävningar som skulle göra avfallslagren osäkra.

De får börja med att övertyga sina kollegor, eftersom det är dessa som har möjlighet att bedöma om det nya inte bara är nytt utan också sant. Tittade du ens på den där artikeln jag länkade till?

I praktiken brukar det börja med att övertyga några yngre förmågor som börjar forska utifrån nya utgångspunkter. Sedan får verkligheten göra resten. Eftersom den antropogena klimatuppvärmningsteorin gör tämligen tydliga förutsägelser om framtidens temperaturer, så kommer den att drabbas hårt om verkligheten visar sig gå i motsatt riktning.

Citat:

Ja, jag har sett det bland folk som förnekar AGW och fortsätter göra det även när temperaturen fortsätter uppåt...

Ja, du ser.

Det kommer inte att bli lättare att ändra inriktning denna gång, om verkligheten skulle spela klimatforskarmajoriteten ett spratt, eftersom det i så fall innebär att det har gjorts enorma felinvesteringar, ekonomiska och politiska, på nivån too big to fail.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2021-12-27 kl. 19:28.
Citera
2021-12-27, 19:32
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Hur du än räknar så är det nära nog 100% av världens forskare överens om klimatkrisen och att den orsakas av människans aktivitet. Det spelar inte större roll om det är 97% eller 99%. Att du förnekar fakta är ju bara patetiskt.

Man behöver inte räkna på så många olika sätt.
Det räcker med att räkna på rätt sätt och då är det ingalunda frågan om några 90+%.

Av dom 11944 studierna som Cook "analyserade" var det bara 64 st. som enligt Cook påstod att människan stod för mer än 50% av uppvärmningen.

Dvs tills man faktiskt läser dom. Gör man det visar det sig att enbart 43 st. faktiskt påstår detta.

Författarna av studierna som Cook använde tyckte själva att Cook hade dragit fel slutsats i två tredjedelar av fallen...

"Cook tried to validate the results by having authors rate their own papers. In almost two out of three cases, the author disagreed with Cook’s team about the message of the paper in question."

Cooks egen studie visar ju själv att endast 32,6% stödjer AGW öht:

"32.6% endorsed AGW".

Dessutom var det ingen (!) av studierna som nämnde ett pip om att det var frågan om en "klimatkris".
Det var vänsterpatrasket Cook själv som hittade på det.

Du kan ta din junk-science och bluffsiffror och köra upp dom i ditt marxistarsle.

Positivt är dock att det råder 100% konsensus att globala temperaturökningen har mer eller mindre avstannat:

https://wattsupwiththat.com/2014/11/18/if-97-of-scientists-say-global-warming-is-real-100-say-it-has-nearly-stopped/
Citera
2021-12-27, 19:37
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melmium
För om vem vet exakt när, men om runt 50 år, kommer temperaturerna stiga så mycket att större delar av planeten blir helt obeboeliga.

Temperaturökningen senaste tiden har varit 0,1 grader per decennium.
Om din snöflingegeneration inte pallar 0,5 grader så vågar jag påstå att hoppet är ute med mänskligheten oavsett temperatur.

Dessutom har temperaturökningen avstannat till IPCC:s och bolsjevikernas stora förtret.
Det är därför MSM inte längre nämner det utan istället gastar om "extremväder".

Du kan lugnt återgå till läxorna. Du kommer få betala skatt tills du dör precis som generationerna innan din.
Citera
2021-12-27, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Diskussionen en bit bak i tråden började med att jag postade denna lista över förnekare,
Ja, letar man specifikt över folk med en viss åsikt så får man ju ett lite skevt urval...
Citat:
I praktiken brukar det börja med att övertyga några yngre förmågor som börjar forska utifrån nya utgångspunkter. Sedan får verkligheten göra resten.
Ibland blir det så, men vanligen är de etablerade fysikerna lite mer flexibla. Einstein hade t ex inga problem att snabbt bli accepterad bland de samtida större fysikerna trots hans lite udda bakgrund. Wegener hade det lite tuffare.
Citat:
Eftersom den antropogena klimatuppvärmningsteorin gör tämligen tydliga förutsägelser om framtidens temperaturer, så kommer den att drabbas hårt om verkligheten visar sig gå i motsatt riktning.
Om så skulle ske, men tycker du inte det är bättre att bedöma en teori utifrån de fakta man har? Det du säger är att teorin är falsifierbar, inte att den är falsk.
Citera
2021-12-27, 19:44
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:

Hur stor del av temperaturökningen beror på AGW?
Citera
2021-12-27, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Temperaturökningen senaste tiden har varit 0,1 grader per decennium.
Jag är säker på att om du körsbärsplockar intervall och källa kan du få något sådant, men vanligen får du mer än det dubbla. GISS ligger t ex på 0,22 grader/decennium under detta sekel, 0,31 grader/decennium om du tar från 2010.
Citera
2021-12-27, 19:48
Medlem
Citat:
Hur stor del av temperaturökningen beror på AGW?
Så vitt vi kan bedöma alltihop. Utan en alternativ jord utan utsläpp är det ju svårt att bevisa.
Citera
2021-12-27, 19:49
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Om så skulle ske, men tycker du inte det är bättre att bedöma en teori utifrån de fakta man har? Det du säger är att teorin är falsifierbar, inte att den är falsk.

"Om"?

Temperaturökningen har minskat dom senaste 18 åren och har nästan helt avstannat...
Citera
2021-12-27, 19:51
Medlem
Citat:
Temperaturökningen har minskat dom senaste 18 åren och har nästan helt avstannat...
GISS har en trend på 0,23 grader/decennium sedan 2003. Men ljug på du.
Citera
2021-12-27, 19:52
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Så vitt vi kan bedöma alltihop. Utan en alternativ jord utan utsläpp är det ju svårt att bevisa.

Betyder att AGW lika gärna kan stå för 0% eftersom ingen vet.
Inte förbehållet marxister att dra siffror ur röven...

Mer vetenskap och mindre propaganda tack.
Citera
2021-12-27, 19:52
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
GISS har en trend på 0,23 grader/decennium sedan 2003. Men ljug på du.

Nu låter det som om DU cherry-pickar...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in