2021-12-23, 23:31
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Då berättar du bara att du inte har någon koll. Utan svamlar.

Bara titta på hur mycket kärnkraften i Finland levererar. Det är tämligen konstant på 2.8 GW.
(Utom i Tisdags när man kom på den brilliant iden att dra ned produktionen 250 MW under kontorstid).

Olkiluoto 3 blir väl inte inkopplad än på några månader.

Till sommaren är den förhoppningsvis igång. Efter en så där 16 års arbete. Och enorma kostnader.
Men det räcker inte. Finland importerar mer än så. Men det är bra att dom får igång den. Då minskar ju behovet att Sverige skall hålla Finland under armarna.
l

Om du hade läst på och inte gissat hade du sett att Finland importerar ungefär lika mycket från Ryssland som från Sverige. De har ju ingen vattenkraft men mycket energi från skog så träbränsle, olja, kärnkraft i den ordningen samt import av el just nu. Och torv bränns det. Den nya trean kommer att hjälpa upp detta. Vindkraften är som i Sverige rudimentär. Och inte att lita på.
Väldigt många kvalitetsproblem(eller oro för) påpekade av strålsäkerhetscentralen m. fl. Har kostat vid treans byggnation. Om man får vara efterklok kan man säga att sex styck SMR:er hade kanske varit bättre än en bjässe.
Citera
2021-12-27, 19:31
Medlem
Madagascars avatar
Hur väl funkar kärnkraft att reglera mot intermittent vindkraft?

Vad jag har förstått så funkar kärnkraft bäst som baskraft, men det har kanske skett någon utveckling som gör att man kan använda den som reglerkraft?
Citera
2021-12-27, 19:44
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Vad jag har förstått så funkar kärnkraft bäst som baskraft, men det har kanske skett någon utveckling som gör att man kan använda den som reglerkraft?

Kärnkraft är både baskraft och reglerkraft, varför tror du att kärnkraft inte är reglerkraft? En kärnkraftsreaktor har ett tredimensionellt termiskt gränssnitt mot kylvätskan, så att öka på eller slå av effekten går väldigt fort. Kärnkraftsdrivna fartyg var kända för att mycket snabbt få upp ångtrycket och accelerera fort.
Citera
2021-12-27, 19:46
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:

Kärnkraften är trögreglerad. Vid längre blåsiga perioder prioriteras vindkraften och kärnkraften regleras ned men jag vet inte hur snabbt det kan göras.
Att Vindkraften prioriteras gör att kärnkraftverken inte kan köras på ett kostnadseffektivt sätt.
Citera
2021-12-27, 20:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Kärnkraft är både baskraft och reglerkraft, varför tror du att kärnkraft inte är reglerkraft? En kärnkraftsreaktor har ett tredimensionellt termiskt gränssnitt mot kylvätskan, så att öka på eller slå av effekten går väldigt fort. Kärnkraftsdrivna fartyg var kända för att mycket snabbt få upp ångtrycket och accelerera fort.

Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Kärnkraften är trögreglerad. Vid längre blåsiga perioder prioriteras vindkraften och kärnkraften regleras ned men jag vet inte hur snabbt det kan göras.
Att Vindkraften prioriteras gör att kärnkraftverken inte kan köras på ett kostnadseffektivt sätt.
I Sverige används kärnkraften som baskraft. Effekten kan ligga konstant i flera veckor, att döma av kontrollrummet.

Jag antar att det är förenat med risker och kostnad att använda kärnkraft som reglerkraft.

Vattenkraften har jag alltid tänkt är mycket mer lämplig som reglerkraft.

Men jag vet mycket lite om nya reaktortyper som t ex EPR och SMR.
Citera
2021-12-28, 16:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Om du hade läst på och inte gissat hade du sett att Finland importerar ungefär lika mycket från Ryssland som från Sverige.
Där har du fel. Det känner jag till mycket väl. Och det går också att se i tidigare inlägg jag skrivit.
Du har suttit och fantiserat.

Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
De har ju ingen vattenkraft
Där har du fel igen.
Finland har vattenkraft. Installerad kapacitet är 3.15 GW.
Produktionen just nu är 1.93 GW.

Vindkraft ger för närvarande 1.72 GW. 3:e största el-källan (import från Sverige exkluderad).
Importen från Sverige är 2.14GW och är den 2:a största el-källan i Finland nu.

Givet att du haft 100% fel hittills är det ingen ide att kommentera resten.
Citera
2021-12-28, 16:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Just nu kostar det satan för medelsvenne, i synnerhet på landsbygden. Att predika överskott när överskottet bara gäller vissa perioder är en bluff och oärligt.
<off topic svammel ignorerat>
1. Varför kostar elen mer på landsbygden?

2. Överskottet gäller väsentligen hela året. Det är några få dagar det råder nettoimport. Varför skulle det vara oärligt att säga att överskott gäller om det stämmer till 99,5%

Det oärliga är det du ägnar dig åt nämligen att försöka lura i folk motsatsen.
Citera
2021-12-28, 16:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Inget vidare. Därför går den konstant hela tiden.
(Utom när den stoppas av olika skäl. Då blir det kaos iom att kanske 1000MW bara försvinner. Som i natt när Forsmark stannade).

Citat:
Långsam reglering lär fungera. Men det lönsamma är att låta den gå på max hela tiden.
Citera
2021-12-28, 18:36
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
(Utom när den stoppas av olika skäl. Då blir det kaos iom att kanske 1000MW bara försvinner. Som i natt när Forsmark stannade).

Långsam reglering lär fungera. Men det lönsamma är att låta den gå på max hela tiden.

Forsmark stannade inte som du påstår. En felindikering reglerade ned effekten automatiskt till 35 %. Fyra timmar senare var effekten 60 % och är nu på max igen.
Men det är klart hade Stockholmarna haft tusen vindkraftverk ute i skärgården så hade man ju kunnat starta dom som kompensation.
Citera
2021-12-28, 22:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Åh fan. Intressant.

https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/a408d341-29fc-4d1f-bd20-3cf1e6115599/1
Citera
2021-12-28, 23:08
Medlem
fermions avatar
Citat:

Kärnkraft av den typ via har i Sverige är inte lämplig som reglerkraft. Xenonhalten bör man ej leka med. På vilket sätt blev det kaos när 1000 MW försvann på natten och kom åter efter vederbörlig tid? Att 8000 MW kommer och försvinner är ju standard operations för vindkraft.
Citera
2021-12-29, 00:18
Medlem
Baskraft kommer nog tyvärr få kärvare att konkurrera framöver då ännu fler vindkraftsubventioner införs på lördag: https://regeringen.se/informationsmaterial/2021/12/viktigare-lagar-och-forordningar-infor-arsskiftet-20212022/#i5

"Fri marknad", säger regeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in